Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Säg inte så, får "fiber" från BBB nu när ja flyttar, kan inte välja annat än BBB, tyvärr. ^^

Det är lugnt, folk har olika erfarenheter både bra och dåliga från alla bolag, har en kompis som har BBB och det fungerar galant. Ska själv dock skaffa Bahnof nu när jag flyttar, men tror absolut inte du behöver vara orolig

Visa signatur

i7 2600k, MSI 970, 2x4 Corsair Vengeance, PSU Fractal Design TESLA 650w, ASUS Sabertooth P67 mobo, Fractal Design Define r3 case

Permalänk
Medlem

BBB har det gått åt helvete för rent ut sagt. Sveriges sämsta support och nät som går upp och ned.

Bahnhof däremot har jag enbart hört bra om, samt dom har sjukt bra priser.

Så valet mellan dom 2 är inte svårt.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Har precis bytt från BBB till Bahnhof och rekommenderar alla att göra detsamma.

Fick också detta "erbjudande" från BBB att sänka min månadskostnad med 140 (!) kronor när jag sa upp abonnemanget. Eftersom jag haft BBB i 6 år så har de alltså lurat av mig drygt 10000kr med sådana marginaler, som de egentligen bara kunde slopa genom ett enkelt telefonsamtal.

Aldrig mer BBB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Ok, jag litar på det du säger. Tycker ändå att det låter konstigt med tanke på att dom faktiskt är ett företag först och främst. Om dom inte följer lagen så borde de rimligtvis få böta. Men men, det kanske inte är helt osannolikt att du har rätt heller..

Vad gäller integrity så känns det initiativet lite urvattnat. Hemsidan har ju uppdaterats på flera år..

I grunden handlar allt naturligvis om att tjäna pengar. De upplever troligen att de tjänar mer pengar på att skylta med att de ger staten långfingret och skriver mellan raderna att de är en fristad för fildelare mm mm.

Datalagringsdirektivet är det mig veterligen ingen som följer. Det är nog lite som med IPRED, att ingen vill bloda ner händerna i onödan. Om det däremot kommer domstolsbeslut från HD som säger att Datalagrinsdirektivet går före lagen om elektronisk komunikation, som bahnhof följer.

Här blir då särskillt Kapittel 6 §5 intressant:

Behandling av trafikuppgifter

5 § Den som bedriver verksamhet som är anmälningspliktig enligt 2 kap. 1 § ska utplåna eller avidentifiera lagrade eller på annat sätt behandlade trafikuppgifter som avser användare som är fysiska personer eller som avser abonnenter, när uppgifterna inte längre behövs för att överföra ett elektroniskt meddelande.

De har alltså lagstadgad skyldighet att förstöra uppgifterna, enligt denna lag. Det har prövats av HD så där är det inget snack.

Däremot har det aldrig prövats om Datalagringsdirektivet går före, och så länge det inte är gjort kan de alltså fortsätta förstöra uppgifterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Ska försöka att inte vara nedlåtande men hur kan du ens ställa frågan om det är värt att uppgradera från ADSL till fiber? Du jämför en trampmoped med en Ferrari
(Ja, Bahnhof!)

Han kanske tycker ADSL/VDSL är tillräckligt snabbt. Kör själv på kabeltv internet Comhem abbonemanget heter 200Mbit..
speedtest.net kommer upp i 70Mbit nedströms, 9.6Mbit uppströms.. visst det är lite dåligt att marknadsföra det som 200Mbit.
Men fortfarande så är det antagligen snabbt nog för min del.
Men kommer nog ändå att uppgradera till fiber.. men visst om comhem sänkte priset till 199kr eller till och med 299kr/mån så kanske jag inte ens skulle fundera på att byta.. men 500kr/mån är onödigt dyrt så nu när fiber faktiskt nyss har installerats i huset.. så kommmer jag att byta, då fiber är bättre teknik och snabbare till samma pris eller förhoppningsvis billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jo jag vet, det är tragiskt. Men så är det med många märken och företag, det som en gång var top of the line (t.ex. bärbara från Lappower, nätverksutrustning från 3Com, grafikkort från S3) är idag antingen dåligt eller har gått i konkurs.
Men jag minns precis som du (antagligen) när man bara kom in på DC-hubbarna med BBB 10 mbit

de finns ju "typ" kvar (=
och de är fortfarande gamla hederliga Fallen Angel & Ancient som fortf. håller men nu är alla med 10mbit välkomna. dock har folket minskat med 70% :/ de är väldigt tråkigt, minns när anvädarna var över 2000st nu är de genomsnitt 70st.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Han kanske tycker ADSL/VDSL är tillräckligt snabbt. Kör själv på kabeltv internet Comhem abbonemanget heter 200Mbit..
speedtest.net kommer upp i 70Mbit nedströms, 9.6Mbit uppströms.. visst det är lite dåligt att marknadsföra det som 200Mbit.
Men fortfarande så är det antagligen snabbt nog för min del.
Men kommer nog ändå att uppgradera till fiber.. men visst om comhem sänkte priset till 199kr eller till och med 299kr/mån så kanske jag inte ens skulle fundera på att byta.. men 500kr/mån är onödigt dyrt så nu när fiber faktiskt nyss har installerats i huset.. så kommmer jag att byta, då fiber är bättre teknik och snabbare till samma pris eller förhoppningsvis billigare.

Det spelar ingen roll om det är tillräckligt snabbt, det är en dålig affär och en sämre teknik - precis som ditt abonnemang är.

Skrivet av Nico.v:

de finns ju "typ" kvar (=
och de är fortfarande gamla hederliga Fallen Angel & Ancient som fortf. håller men nu är alla med 10mbit välkomna. dock har folket minskat med 70% :/ de är väldigt tråkigt, minns när anvädarna var över 2000st nu är de genomsnitt 70st.

Ja DC finns ju kvar även om det inte alls har någon stor roll idag, antar väl att de flesta flyttade över helt till torrents när de första vågarna av anmälningar kom in.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730