Varför tar det så lång tid med 'jailbreak' till WP8?

Permalänk
Medlem

Varför tar det så lång tid med 'jailbreak' till WP8?

Hej, om någon mod/admin tycker att denna tråd inte borde få vara här, feel free to delete it.
Men jag undrar, varför tar det så lång tid att jailbreak:a Windows phone 8?
Har Microsoft verkligen lyckats med säkerheten eller är det bara att det inte finns några villiga?
Det hade vart trevligt om ni själv har något och säga om detta, vad tror ni?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Entusiast

Som du redan gissat: De flesta sitter med iOS eller Android.
Android har ju rusat iväg i popularitet tack vare öppenheten (I synnerhet tredjeparts-anpassningar av Android såsom CyanogenMod och MIUI)
Bara valet att använda Linux-kärnan på Android-baserade enheter gav hela plattformen en rejäl raket i baken. Hade man valt en annan kärna, så hade Android troligen bara blivit en parentes i historien.

iOS är utbrett tack vare sin användarvänlighet, och lär sitta rätt bra till även i framtiden.
iOS har ju en del BSD i sig, och är därmed besläktad med andra Unix-system.
Apple har dessutom en öppen version av kärnan, tillgänglig under namnet XNU.

Windows mobile / phone / RT har en redan stenhård marknad att ta sig in i, och att Microsoft vägrar ett öppet system gör inte saken bättre.

Sedan så satsar Microsoft rätt hårt på att låsa ner systemet.

Generellt så pekar detta åt att öppenhet, (även delvis sådan) ger mycket bättre marknadsfördelar.
Microsoft borde ha lärt sig detta, men tydligen är det rätt trögt i ledningsnivå

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Som du redan gissat: De flesta sitter med iOS eller Android.
Android har ju rusat iväg i popularitet tack vare öppenheten (I synnerhet tredjeparts-anpassningar av Android såsom CyanogenMod och MIUI)
Bara valet att använda Linux-kärnan på Android-baserade enheter gav hela plattformen en rejäl raket i baken. Hade man valt en annan kärna, så hade Android troligen bara blivit en parentes i historien.

iOS är utbrett tack vare sin användarvänlighet, och lär sitta rätt bra till även i framtiden.
iOS har ju en del BSD i sig, och är därmed besläktad med andra Unix-system.
Apple har dessutom en öppen version av kärnan, tillgänglig under namnet XNU.

Windows mobile / phone / RT har en redan stenhård marknad att ta sig in i, och att Microsoft vägrar ett öppet system gör inte saken bättre.

Sedan så satsar Microsoft rätt hårt på att låsa ner systemet.

Generellt så pekar detta åt att öppenhet, (även delvis sådan) ger mycket bättre marknadsfördelar.
Microsoft borde ha lärt sig detta, men tydligen är det rätt trögt i ledningsnivå

Ja, man borde tycka så. Om operativsystemet var mer "upplåst" hade säkert många fler använt det.
Tycker det är riktigt tråkigt att man måste betala, runt 700kr (om jag inte minns fel) för att få sin telefon Developer-unlocked, då kan man installera 'några' appar, som inte finns i marketplace.
Blev faktiskt lite besviken när jag köpte min lumia 820. Hade förväntat mig ett öppet operativsystem, som Windows, på datorer.
En utav de största anledningarna till att jag köpte den var just för att utveckla egna applikationer till telefonen, och använda alla coola API:er som finns där.
Förstår inte riktigt hur de tänker

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Som du redan gissat: De flesta sitter med iOS eller Android.
Android har ju rusat iväg i popularitet tack vare öppenheten (I synnerhet tredjeparts-anpassningar av Android såsom CyanogenMod och MIUI)
Bara valet att använda Linux-kärnan på Android-baserade enheter gav hela plattformen en rejäl raket i baken. Hade man valt en annan kärna, så hade Android troligen bara blivit en parentes i historien.

iOS är utbrett tack vare sin användarvänlighet, och lär sitta rätt bra till även i framtiden.
iOS har ju en del BSD i sig, och är därmed besläktad med andra Unix-system.
Apple har dessutom en öppen version av kärnan, tillgänglig under namnet XNU.

Windows mobile / phone / RT har en redan stenhård marknad att ta sig in i, och att Microsoft vägrar ett öppet system gör inte saken bättre.

Sedan så satsar Microsoft rätt hårt på att låsa ner systemet.

Generellt så pekar detta åt att öppenhet, (även delvis sådan) ger mycket bättre marknadsfördelar.
Microsoft borde ha lärt sig detta, men tydligen är det rätt trögt i ledningsnivå

Ja Linux för skrivbord har ju gått jättebra. Nokia hade Maemo de också som inte lycklades speciellt bra. Även Symbian var öppet och dessutom största smartphoneoperativet. Sen gick det utför med användandet av Symbian.

IOS däremot, ett låst system. Det har gått betydligt bättre.

Att IOS och Android går bra beror på deras ekosystem, inget annat flum. Ingen skulle välja dem om de saknade appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Anonymous FTW:

Ja Linux för skrivbord har ju gått jättebra. Nokia hade Maemo de också som inte lycklades speciellt bra. Även Symbian var öppet och dessutom största smartphoneoperativet. Sen gick det utför med användandet av Symbian.

IOS däremot, ett låst system. Det har gått betydligt bättre.

Att IOS och Android går bra beror på deras ekosystem, inget annat flum. Ingen skulle välja dem om de saknade appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Du ser det nog inte från rätt håll.
Jag vill peka på utvecklar-perspektivet till respektive plattform, inte "öppen källkod" i sig. När jag pratar om "öppet system" så menar jag hur öppet och tillgängligt det är för en "vanlig person" att komma igång med eget snickeri och/eller utveckling samt komma åt avancerade verktyg.

Både iOS och Android har fördelen att man lätt och snabbt kan komma igång med utvecklingsmiljöer utan behov att lägga ut stora summor pengar på special-licenser och/eller upplåsningar.

Nu kräver visserligen Apple att man lägger ut vissa avgifter för att få signera sina alster och därmed rätten att släppa det i Apple Store.
Android däremot har inga sådana avgifter eller krav. Det enda som krävs är att alstret uppfyller vissa krav, för att få släppas i Google Play Store.

Varför Microsoft, (Och tidigare Symbian) inte lyckas ta sig in i marknaden så fort som det skulle behövas, beror delvist på hinder på utvecklarnas sida.
Att bara få tillgång att testa sina alster på en aktuell enhet i sig är ett dilemma. Att betala en summa pengar för att "uppgradera" sin enhet till en "Developer unit", är ett stort hinder. Som grädde på moset skall avgiften dessutom förnyas med jämna mellanrum.
Utvecklingsverktygen är inte lika välslipade och/eller lika lättillgängliga som till iOS och Android.

Personligen gillar jag Androids SDK-lösning. Där finns allt man behöver för att snabbt komma igång med utveckling av i princip vad som helst.
Att dessa verktyg dessutom har Linux-världen bakom sig gör saken ännu bättre. En typisk Linux-distribution har redan en del av verktygen redan tillgängligt för Android-utveckling. Android använder samma verktyg som Linux-utvecklarna använder.
Att man dessutom, på vilken Android-enhet som helst, har en bunt "Developer Options" i system-menyn, med tillhörande debugging-alternativ, gör att man slipper allt strul med separata utvecklar-enheter och licenser. det är vad jag kallar "ett öppet system". Och detta utan att "roota" enheten. Med upplåsning (a.k.a. rooting) så får man ännu mer tillgängligt.

För att komma igång med utveckling till Android: Köp en Android-enhet (Eller kör en Android-emulator, som medföljer SDKn). Aktivera en bunt "Developer Options", ladda ner "Android SDK" helt gratis. Man är igång.
Allt inom loppet av några minuter. Inga licens-nycklar hit eller avgifter dit.

Smaka på den karamellen, Microsoft.

EDIT:
När du säger att Apples system är stängt, så gissar jag att du pratar om källkoden".
Som jag just nämnde, handlar "öppenhet" inte alltid om själva källkoden, utan om utveckling till plattformen. Apple var en gång i tiden lika bångstyriga som Microsoft, men har, tack vare pressen från Android, öppnat upp mer och gjort mycket av sina verktyg fritt tillgängligt.
Så nej, du har fel. Apples "ekosystem" är inte stängt.

Android (Och Google) har visat att system är bara så populärt som dess tillgång av applikationer är, och därmed direkt kopplat till oberoende "app-utvecklare".
Apple lärde sig och tog efter.
Microsoft däremot... tjah.. de försöker, men går inte hela vägen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Du ser det nog inte från rätt håll.
Jag vill peka på utvecklar-perspektivet till respektive plattform, inte "öppen källkod" i sig. När jag pratar om "öppet system" så menar jag hur öppet och tillgängligt det är för en "vanlig person" att komma igång med eget snickeri och/eller utveckling samt komma åt avancerade verktyg.

Både iOS och Android har fördelen att man lätt och snabbt kan komma igång med utvecklingsmiljöer utan behov att lägga ut stora summor pengar på special-licenser och/eller upplåsningar.

Nu kräver visserligen Apple att man lägger ut vissa avgifter för att få signera sina alster och därmed rätten att släppa det i Apple Store.
Android däremot har inga sådana avgifter eller krav. Det ensa som krävs är att alstret uppfyller vissa krav, för att få släppas i Google Play Store.

Varför Microsoft, (Och tidigare Symbian) inte lyckas ta sig in i marknaden så fort som det skulle behövas, beror delvist på hinder på utvecklarnas sida.
Att bara få tillgång att testa sina alster på en aktuell enhet i sig är ett dilemma. Att betala en summa pengar för att "uppgradera" sin enhet till en "Developer unit", är ett stort hinder. Som grädde på moset skall avgiften dessutom förnyas med jämna mellanrum.
Utvecklingsverktygen är inte lika välslipade och/eller lika lättillgängliga som till iOS och Android.

Personligen gillar jag Androids SDK-lösning. Där finns allt man behöver för att snabbt komma igång med utveckling av i princip vad som helst.
Att dessa verktyg dessutom har Linux-världen bakom sig gör saken ännu bättre. En typisk Linux-distribution har redan en del av verktygen redan tillgängligt för Android-utveckling. Android använder samma verktyg som Linux-utvecklarna använder.
Att man dessutom, på vilken Android-enhet som helst, har en bunt "Developer Options" i system-menyn, med tillhörande debugging-alternativ, gör att man slipper allt strul med separata utvecklar-enheter och licenser. det är vad jag kallar "ett öppet system". Och detta utan att "roota" enheten. Med upplåsning (a.k.a. rooting) så får man ännu mer tillgängligt.

För att komma igång med utveckling till Android: Köp en Android-enhet (Eller kör en Android-emulator, som medföljer SDKn). Aktivera en bunt "Developer Options", ladda ner "Android SDK" helt gratis. Man är igång.
Allt inom loppet av några minuter. Inga licens-nycklar hit eller avgifter dit.

Smaka på den karamellen, Microsoft.

avgiften för att låsa upp en WP är den avgiften som är för att publicera appar i Store.

välslipade utvecklingsverktyg håller jag inte alls med om. Har gjort appar för de olika systemen och jag tycker att det helt klart är smidigast och bäst för WP.

sen, om man ska vara petig, kostar det att lägga ut på,play store också.
http://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/113468?hl=en

" att komma igång med utveckling till Android: Köp en Android-enhet (Eller kör en Android-emulator, som medföljer SDKn). Aktivera en bunt "Developer Options", ladda ner "Android SDK" helt gratis. Man är igång."
precis som för WP; sdk, emulator och IDE är helt gratis. Så skillnaden blir att testa på en riktig enhet.

Sen har MS lagt till väldigt smidig smidig,funktionalitet för testning av appar i Store, något som Apple har gjort väldigt mycket svårare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av betan:

avgiften för att låsa upp en WP är den avgiften som är för att publicera appar i Store.

välslipade utvecklingsverktyg håller jag inte alls med om. Har gjort appar för de olika systemen och jag tycker att det helt klart är smidigast och bäst för WP.

sen, om man ska vara petig, kostar det att lägga ut på,play store också.
http://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/113468?hl=en

" att komma igång med utveckling till Android: Köp en Android-enhet (Eller kör en Android-emulator, som medföljer SDKn). Aktivera en bunt "Developer Options", ladda ner "Android SDK" helt gratis. Man är igång."
precis som för WP; sdk, emulator och IDE är helt gratis. Så skillnaden blir att testa på en riktig enhet.

Sen har MS lagt till väldigt smidig smidig,funktionalitet för testning av appar i Store, något som Apple har gjort väldigt mycket svårare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo. Nu var det ett tag sedan jag kollade upp hur det ligger till med utveckling till Microsofts mobila alternativ, men sist var det ett mer eller mindre ett måste att skaffa en fullfjädrad Visual Studio utvecklingsmiljö för en X summa pengar.
Den fria express-versionen av Visual Studio har förbättrats sistone. En klar bättring i samband med släppet av Windows RT/8
Du har rätt där. Det verkar som om det lossnar även hos Microsoft... till slut. (Bättre sent än aldrig?)

Men för att återgå till ämnet:
Varför "jailbreak" till WP8 / Windows RT tar tid.
Jag tänker ställa en motfråga: Behöver Microsofts mobila miljö "upplåsning" ? Vad skulle det ge för fördelar?
Det är inte precis så att man kan stoppa in en egenkompilerad kärna eller modifiera conf-filer precis.
Likaså lär man inte kunna installera uppdateringar tidigare än vanligt. Jag tror att Microsoft inte kommer att ha samma bekymmer som Android angående uppdateringar av systemet, och därmed samma fragmentering mellan olika versioner.

Det skulle vara när en äldre enhet inte "supportas" längre, som det kan vara aktuellt med en påtvingad uppdatering, men där tror jag att Microsoft har ett speciellt system som ser till att gamla enheter inte kommer att kunna köra nyare versioner av Windows Phone/RT som inte är tänkt för det.
Ett system likt "Secure Boot" / "Trusted Platform Module" finns där för att hindra olicensierade enheter från att köra Windows Phone/RT.

Det är inget lättknäckt system som vi har där. Och även om det skulle knäckas, är dessa system designade att ta "kompromissade" nycklar ur systemet, varav man är tillbaks till att knäcka systemet på nytt.
Red Queen?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Vad är syftet med att jailbreaka WP8?
Gillar man det inte är det bara att köpa en Android istället.

Man riskerar att förstöra sin smartphone också om man leker för mycket:
http://techpp.com/2012/08/22/save-bricked-android/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Men för att återgå till ämnet:
Jag tänker ställa en motfråga: Behöver Microsofts mobila miljö "upplåsning" ? Vad skulle det ge för fördelar?

Det som upplåsning hade gjort för mig är ju att kunna skapa egna applikationer, som jag då kommer köra själv på min enhet, utan att betala en hög med pengar.

Upplåsning hade även fått WP att kunna bli mer "skräddarsytt", med teman osv, du förstår nog vad folk kan komma på för tuffa "mods"

Skrivet av johnh3:

Vad är syftet med att jailbreaka WP8?
Gillar man det inte är det bara att köpa en Android istället.

Man riskerar att förstöra sin smartphone också om man leker för mycket:
http://techpp.com/2012/08/22/save-bricked-android/

Som sagt ovan.
Men jag har inga som helst planer på att byta operativsystem, WP är otroligt snyggt tycker jag. Inga massa lek-knappar och fula ikoner, tycker metrostilen är väldigt snygg och WP fungerar helt stabilt i alla fall (förutom saknat stöd för Flash i IE osv)

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av reflect:

Det som upplåsning hade gjort för mig är ju att kunna skapa egna applikationer, som jag då kommer köra själv på min enhet, utan att betala en hög med pengar.

Upplåsning hade även fått WP att kunna bli mer "skräddarsytt", med teman osv, du förstår nog vad folk kan komma på för tuffa "mods"

Varför Android är så pass "modvänlig" beror till största delen att källkoden finns tillgänglig.
Man kan som moddare snabbt koka ihop nya delkompononenter åt Android, och sedan ersätta befintliga filer i Android-systemet. Även en novis inom ämnet (Med begränsade kunskaper) kan komma igång på den här fronten.

Windows Phone däremot, är stängd, så även om nu man lyckas låsa upp systemet så att man kan komma åt och byta ut filer, så är detta endast tillgängligt för de mer avancerade "hackarna" som vet vad för filer som skall modifieras.
Och då måste detta göras via en så kallad "reverse engineering". Ingen källkod att tillgå där. Man är tvungen att jobba på maskinkods-nivå (Assember, debugging, med mera)

Skillnaden mellan Android SDK och Windows Phones motsvarighet är att man med Android SDK även får med koden för själva operativsystemet. (Sånär som på Googles egna stängda komponenter, men det är inget vitalt i alla fall)
Även om man nu lyckas låsa upp systemet, som Microsoft har jobbat hårt för att låsa, så kommer man till nästa steg: Att skapa en plattform för modifiering av Windows Phone -systemet. Microsoft lär ju knappast stå för något på den fronten. Och långt ifrån alla utvecklare har kunskaper och/eller ork att ge sig in i maskinkoden direkt med diverse debugging-verktyg.

Det är mycket mer att låsa upp, hacka sig runt och fixa till i "Windows Phone", innan modifieringar på större skala kan komma igång.
Sedan har vi ju det här med att Microsoft har mer avancerade skydd mot otillåten modifiering gentemot vad iOS och Android har.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Microsoft gjorde faktiskt att försök att öppna upp för unlocked devices för endast $10 under Windows Phone 7. Dom hoppades på att detta skulle göra fler utvecklare intresserade av att släppa apparna på riktiga Marketplacet sedan, men tyvärr blev det inte så och det lades ner. http://www.chevronwp7.com/

Synd att du missade att registrera dig när det endast kostade $8 i novmeber under BUILD-konferensen
Glad att jag lyckades spara in ca 620kr då

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz