Processorn går på 100% utan anledning
Hej!
Jag har ett lite jobbigt problem med min bärbara skoldator (HP Probook 5320m)
Det är som så att processorn helt random kan gå upp på 100% utan att jag gör något. Problemet är att när den väl är där uppe så stannar den på 100% tills den blir överhettad och stänger av sig själv (borde den inte klocka ner sig själv istället för att stängas av?), vilket är otroligt jobbigt om man sitter och tittar på film eller skriver skolarbeten.
Jag har försökt ta reda på varför processorn jobbar på 100% ibland, och det är olika varje gång.
När jag drar upp aktivitetshanteraren och trycker på "processer" kan det ibland vara Chrome som slukar 90%, ibland Skype som drar 90%, ibland VLC, ibland till och med Open Office..
Jag har gjort en virussökning med AVG, som inte hittade några virus eller problem, sedan avinstallerade jag AVG och installerade istället Avast, som inte heller hittade något.
Specs:
Intel i3 350m 2,26GHz
Intel grafik (det chippet som kommer med den processorn)
4GB RAM
Windows 7
Problemet började för kanske 2 veckor sedan, datorn är 3-4 år gammal (förutom hårddisken, som byttes och är runt 1 år gammal)
Så finns det någon där ute som vet hur jag kan lösa det?
Just nu har jag inte tillgång till en Windows 7 skiva, så jag kan nog inte formatera datorn.
Jag är medveten om att fläktarna förmodligen är dammiga, men gör det att processorn utan någon som helt anledning går upp till 100%, det känns ju som att det inte spelar någon skillnad? (om det gör det så rätta mig, jag har inte superkoll på datorer)
Om ni tror att det beror på fläktarna, hur gör jag då för att på ett säkert sätt rengöra dem utan att förstöra min kära dator?