Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupertoo:

Jo om du känner att du klarar av att sätta upp toolchain osv så är det ju naturligtvis enklast att gå direkt på android sdk. Annars skulle jag rekommendera att först sitta o kladda lite i main funktionen i tutorialen, bara för att få en känsla för dom enklaste stegen i programmering.

Du behöver ju förstå variabler baserat på primitiva typer,flödeskontroll med if,for,while. osv.

Det är ungefär det jag började med 1979, fast i assembler då.

Testar med android utveckling först, om det inte gör bra så får jag väl börja på netbeans ist. Tack för hjälpen iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupertoo:

Med tanke på att han först skall lära sig java så kanske det är lämpligt att köra lite på en enkel ide, där det finns tutorials.

För plain Java så har jag svårt att se att Eclipse skulle vara mycket 'svårare' som IDE, med tanke på att Eclipse är den mest använda IDE:n så skulle det inte vara direkt svårt att hitta nybörjartutorials heller. Sen när han väl känner för att börja med Android så är det Eclipse som är med som exempel på officiella sidan, så att vara bekant med miljön tills dess är således ett plus.

Har svårt att se att Netbeans skulle ha några som helst fördelar då samtliga IDEs är 'lika bra' när man sitter med basic Java. Huvudsaken är att man slipper fippla med prompten och javac/java etc.

Mindre givande konversation hur som, TS klarar sig nog bra med vilken IDE som helst.

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anky:

Testar med android utveckling först, om det inte gör bra så får jag väl börja på netbeans ist. Tack för hjälpen iaf

Det är nog ett bra val, främst med tanke på skillnaden i GUI delarna där tycker jag Android är smidigare mer logiskt än desktop-Java.

Tror det blivit länkat innan men:
http://developer.android.com/develop/index.html
Har du mycket resurser, samt exempel man kan kolla på.

Sen om du får problem så kan jag rekommendera att ställa frågor på StackOverflow:
http://stackoverflow.com/questions/tagged/android
Tänk på att söka efter ditt problem / liknande problem innan du skapar en fråga där. I 99% av fallen så har någon annan antagligen haft samma problem som dig innan!;)

Samt innan du sliter av dig i håret när din App inte funkar, se till att du har fått igång "LogCat" så att du kan se felloggarna från Appen, utan den är det oftast ett slöseri på tid att felsöka då man brukar hitta felet väldigt fort genom att läsa där. Hur du fixar LogCat står säkert på developer-android sidan, annars är det endast en Googling bort!;)

Lycka till!

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnejs:

För plain Java så har jag svårt att se att Eclipse skulle vara mycket 'svårare' som IDE, med tanke på att Eclipse är den mest använda IDE:n så skulle det inte vara direkt svårt att hitta nybörjartutorials heller. Sen när han väl känner för att börja med Android så är det Eclipse som är med som exempel på officiella sidan, så att vara bekant med miljön tills dess är således ett plus.

Har svårt att se att Netbeans skulle ha några som helst fördelar då samtliga IDEs är 'lika bra' när man sitter med basic Java. Huvudsaken är att man slipper fippla med prompten och javac/java etc.

Mindre givande konversation hur som, TS klarar sig nog bra med vilken IDE som helst.

Netbeans är ju även i sig själv en sdk, väldigt användbar.

Problemet som jag ser det är att Anky inte har någon erfarenhet av programmering sedan innan och att då börja med android och eventuellt sitta i emulatorn som device så blir det en rätt bökig upplevelse.

Sedan går det faktiskt att använda netbeans för utveckling av android, det finns några pluggar för det. Samt att jag misstänker att Anky vill göra spel i Java och då kan det ju vara lämpligt att använda sig av Java Monkey Engine

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupertoo:

Netbeans är ju även i sig själv en sdk, väldigt användbar.

Problemet som jag ser det är att Anky inte har någon erfarenhet av programmering sedan innan och att då börja med android och eventuellt sitta i emulatorn som device så blir det en rätt bökig upplevelse.

Sedan går det faktiskt att använda netbeans för utveckling av android, det finns några pluggar för det. Samt att jag misstänker att Anky vill göra spel i Java och då kan det ju vara lämpligt att använda sig av Java Monkey Engine

Du jämför att börja med java i Netbeans med att börja med Android i Eclipse, har aldrig sagt att han ska skippa all basic Java och göra en Android App direkt.
Sa endast att Eclipse är smidigare att börja med då Eclipse är de facto när de kommer till utveckling i både Java och Android. Sen om han börjar med endast Java i Eclipse eller börjar småpilla med en Android App är upp till TS.
Sen att han skulle använda emulatorn istället för en riktigt device är spekulation, jag skulle personligen aldrig rekommendera någon att använda emulatorn så länge de är möjligt(bortsett från felsökning/test med Android versioner man inte har). Att ha en device inkopplad är mycket snabbare och smidigare på alla sätt. Hur som har detta inget med om man ska köra Eclipse eller Netbeans att göra.

Självklart går det att använda Netbeans till Android, ingen har påstått något annat, du kan säkert skriva Android-kod på papper och scanna in det i med något program osv om du känner för det.

Kul att du misstänker det. JME fungerar även till Eclipse om man nu känner för det, samt att de finns en hel del andra spelplatformar som har bättre cross-platform stöd om det nu finns planer för spel. Hur som, ett sidospår i denna tråd.

Som sagt, mindre givande och utdragen konversation med tanke på att det endast va ett tips på en mer använd IDE.

Jobbar du möjligtvis åt Netbeans?;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnejs:

Du jämför att börja med java i Netbeans med att börja med Android i Eclipse, har aldrig sagt att han ska skippa all basic Java och göra en Android App direkt.
Sa endast att Eclipse är smidigare att börja med då Eclipse är de facto när de kommer till utveckling i både Java och Android. Sen om han börjar med endast Java i Eclipse eller börjar småpilla med en Android App är upp till TS.
Sen att han skulle använda emulatorn istället för en riktigt device är spekulation, jag skulle personligen aldrig rekommendera någon att använda emulatorn så länge de är möjligt(bortsett från felsökning/test med Android versioner man inte har). Att ha en device inkopplad är mycket snabbare och smidigare på alla sätt. Hur som har detta inget med om man ska köra Eclipse eller Netbeans att göra.

Självklart går det att använda Netbeans till Android, ingen har påstått något annat, du kan säkert skriva Android-kod på papper och scanna in det i med något program osv om du känner för det.

Kul att du misstänker det. JME fungerar även till Eclipse om man nu känner för det, samt att de finns en hel del andra spelplatformar som har bättre cross-platform stöd om det nu finns planer för spel. Hur som, ett sidospår i denna tråd.

Som sagt, mindre givande och utdragen konversation med tanke på att det endast va ett tips på en mer använd IDE.

Obs, sa äldre g att jag skulle använda virtuell enhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupertoo:

Du inser väll att det är enklare att börja med java på pc om man aldrig har programmerat förut?

Detta håller jag inte med om, det är inget konstigt att skriva Android-appar, man skriver koden och testkör/debuggar på en gång i simulerad enhet på datorn. Och man lär sig rätt klasser och miljö på en gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av teejee:

Detta håller jag inte med om, det är inget konstigt att skriva Android-appar, man skriver koden och testkör/debuggar på en gång i simulerad enhet på datorn.

Just emulatorn bör man väl som sagt undvika om man kan dock (även om vissa atom-varianter inte är fullt lika horribla)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnejs:

Nej jag jobbar inte för Netbeans utan gav det råd jag ansåg vara bäst för en nybörjare, hela diskussionen är komisk eftersom den liknar Amiga/Atari kriget i slutet av 80 talet. Sedan kan man naturligtvis ha åsikter om de råd jag gav var bra eller dåliga, men dom är dock de jag anser är bäst för någon som aldrig har programmerat förut.