Excel --> Max 256 kolumner, går det att få fler?

Permalänk
Medlem

Excel --> Max 256 kolumner, går det att få fler?

Har ett problem med excel (igen), man kan ju bara ha 256st kolumner, går det att öka på något sätt? Behöver ca 50st till...

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

nope, går icke

Permalänk
Medlem

Vad ska du med så många till?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spartacus

Undrar jag med

Det kanske går o få fler i ngt annat Office-program som StarOffice lr OpenOffice? (vet dock inte om dom finns till windows, lr om det går..)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foffe
går det att öka på något sätt?

Nix, det går inte att öka så vitt jag vet. Orsaken till begränsningen lär vara att 256 (2^8) är det maximala värdet man kan lagra på 8 bitar.

Om du inte har mer än 256 rader så kan du ju alltid vända på steken så att säga - kolumner --> rader. Rader kan du ju ha 65536st.

Annars får du nog byta program eller använda dig av en databas och anropa den från Excel (du kanske inte behöver använda all data på en gång och då funkar den lösningen).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spartacus

Tja, ett år har ju 356 dagar t.ex. Finns mycket man kan trycka in på 256 kolumner

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, anade att det var ett "longshot". Ska dock försöka med att vända på steken (kolumner->rader) om det är möjligt.

Edit: Jag har en textfil som jag infogar i Excel. Cellerna är separerade med tab. Textfilerna är på endast 24 rader men över 300 kolumner. Hur vänder jag på dessa? Måste vända på dem innan jag för in dem i excel eftersom de inte får plats...

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kan programmera lite är det ganska enkelt att skriva ett program som går igenom textfilen och formaterar upp den på ett annat sätt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Om du kan programmera lite är det ganska enkelt att skriva ett program som går igenom textfilen och formaterar upp den på ett annat sätt.

Ok, låter mycket intressant. Kan dock inget om programmering, nåt jag velat lära mej länge. Det jag gjort med excel är att gå igenom en stor .txt fil och låtit excel skriva en del värden som bör kollas upp enligt mina kriterier, enklare istället för att gå igenom alla celler manuellt. Det vore roligt om man kunde göra detta genom programmering på något sätt men vet inte vart jag ska börja. Vilket språk kan använda? Vad behöver jag lära mej? Det enda jag hållit på med inom programmering är Basic (C64:)) och html...:rolleyes:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske finns det något program här:
http://www.deny.de/pafiledb/pafiledb.php?action=category&id=2

för annars borde det vara rätt så lätt o programmera i VB eller dyl om man väl kan det om vi säger dina rader är ett visst antal bokstäver och siffror följt utav tex 5 mellan slag sen nästa ord.
Tom notepad har ersättnings verktyget det använder jag ett par ggr i veckan, men jag lyckades inte få in enter (radbrytning som en suppliment bokstav)

code:
If more than 2 mellanslag then delete mellanslag and insert enter
Detta bör gå i basic bara starta upp basic o trycka F1 en gammalbekant höll påmen char inmatningar o sånnt, så basic borde kunna infoga radbrytningar.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman

code:
If more than 2 mellanslag then delete mellanslag and insert enter
Detta bör gå i basic bara starta upp basic o trycka F1 en gammalbekant höll påmen char inmatningar o sånnt, så basic borde kunna infoga radbrytningar.

Det borde ju gå med sök å ersätt funktionen i t.ex. Word... Men är text dokumentet mer än 1 rad så blir det jävligare med sök & ersätt.

Fast måste alla 300 kolumnerna importeras samtidigt? Kan man inte importera t.ex. 150 först å sen 150 under dom första 150… Sen ändra kolumn till rad och ändra justeringen på texten 90°. Fast det blir ju lite bökigt att kolla på Fast skriver man ut bladet så går det ju alltid att vända på bladet… lite jobbigt att tilta skärmen.

Eller så kan du ju importera dom första 256 kolumnerna i Blad1 å resten i Blad2… Ska du tex. Hänvisa till en cell på blad2 så skriver du ju bara ”Blad2!A1” istället för bara ”A1” men det viste ni la redan… Och Blad kan man ju ha många av…

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb