Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Hjälp, kondensator lossnade!

Höll på att byta kylar pasta idag, allt gick bra till jag skulle tillbaka med mitt monster då var jag slö och orkade inte ta ut moderkortet, ångrar det nu, pillrade med fingrarna för att få fast det äckliga snabbfästet. Och helt plötsligt känner jag att något bryts av,

Har startat datorn och det flyter på än så länge. Vad kan det hända när det saknas en kondensator?

Permalänk
Medlem

Ser ut på moderkortet som att den där hade något att göra med HDMI eller USB på baksidan.

Högst troligtvis kan du inte längre använda HDMI porten eller USB porten där.

I övrigt bör det inte vara någon fara.

Om det funkar avråder jag från att försöka löda tillbaka den, låt det vara bara.

Permalänk
Rekordmedlem

Datorn kanske fungerar skapligt men blir ostabil vid hårdare last.
Blir det krascher så vet du vad det beror på och det kan vara svårt att reparera det där själv när det är ytmonterat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

låt det vara bara om allt fungerar och så får du hoppas på att den hörde ihop med HDMI uttaget som du säkerligen aldrig kommer använda ändå

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Fast den där ser inte ytmonterad ut. Du kan ersätta den om du önskar. Den nya måste då ha samma värden som den gamla.
Du kan, om du inte är duktig på att löda, bara förtenna de delar av den gamla kondensatorn som sticker upp, och löda in de nya benen på de gamla. Då är risken för att du skadar moderkortet tämligen låg.

Permalänk
Sötast

Skulle du stöta på problem så är de hyfsat enkla att löda tillbaka, så känner du någon som inte har tummen mitt i näven så behöver du nog inte vara orolig.

Permalänk

Ingen fara alls tror jag heller. Ser som sagt ut att ha att göra med HDMI eller någon USB på moderkortet. Har du otur så funkar inta alla eller inga USB portar som dom ska.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p