Samsung vägrar betala kopieringsavgift på datorer och surfplattor

Permalänk
Medlem

Plot twist: Samsung äger Copyswede och använder situationen till reklam!

Permalänk

Krossa dem!

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

Kör över Copyswede!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Stampa ner copyswede till stenåldern!!! GO SAMSUNG!!!

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

En eventuell vinst till SAMSUNG's fördel torde leda till en slopad avgift även för andra tillverkare?

Dock kan ju som sagt återförsäljarna ta ut avgiften iallafall... vi får se hur det här utspelar sig.

Antingen så slår man väl fast att avgiften är lagenlig, eller att den strider mot lagstiftningen. Då blir den ju avskaffad eller så står den kvar, däremot tvivlar jag starkt på att återförsäljare skulle ta ut avgiften i alla fall om avgiften avskaffas, det måste vara någon form av lagbrott eller bara idioti eftersom man skulle förlora sina kunder.

Permalänk
Medlem

Skrev ett mail till lite olika återförsäljare att jag är en av många som vägrar denna avgift, mest bara för att se vad man fick för svar, och då fick jag detta intressanta svar från Webhallen:

Citat:

"Hej Viktor,

vi håller med dig!

Vi tycker också att det är extremt beklagligt att nya avgifter införs
från och med den 1:a September.

Som ni kan se är vi ett av få företag i den här branschen som inte
skrivit på deras avtal:

http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/registrerade-impo...

Tyvärr tror vi att en bojkott av svenska återförsäljare är ett
missriktat försök att bli av med Copy Swede.

I princip alla återförsäljare kämpar redan på någon nivå mot Copy Swedes
avgifter, det enda en bojkott resulterar i är att det drabbar svenska
återförsäljare.

Vi kan garantera att vi inte behövs ”piskas på” mer för att göra något
åt Copy Swede, vi gör redan allt vi kan och en bojkott skulle bara
försvåra läget för oss.

Vidare är det heller ingen större mening att höra av sig till Copy Swede
som privatkund, det finns ingen anledning att tro att de skulle bry sig
om vad folk tycker.

Den nivå man som kund kan påverka är genom att höra av sig till sina
folkvalda och att bilda opinion. Kontakta politiker, skriv insändare
till tidningar och sprid kunskapen via sociala medier.

Du kan ganska lätt hitta kontaktinformation till dina lokala politiker
genom att googla t.ex. "kontakta politiker örebro". Vi tror att detta,
förutom att ta kampen i domstol, är det bästa sättet att påverka.

Du kan även hitta kontaktuppgifter på regeringsnivå via följande sida
http://www.regeringen.se/sb/d/3051.

Vi som återförsäljare överväger ett par olika alternativ för att sprida
information och påverka i rätt riktning.

En sådan sak är att på alla kvitton införa en rad med "Copy
Swede-avgift: xx kronor", ungefär så som moms redovisas på kvitton i
dagsläget. Kanske även att det redan redovisas på vår hemsida.

Vi jobbar också mycket mot media, hjälper dem att formulera sina
artiklar (du har säkert redan läst ett par av de artiklar där Webhallen
haft ett finger med i spelet), kommer med underlag för räkneexempel och
svarar på alla frågor vi får.

Utöver detta är det en rad företag, intresseorganisationer osv. som
överväger eller redan är engagerade i olika typer av juridiska åtgärder.
Webhallen kan inte ta en juridisk process själv, en dom som faller till
vår nackdel skulle kunna slå omkull oss och det vill inte vi och vi
hoppas att inte ni vill det heller.

Vi hoppas få behålla dig som kund även av produkter med lagringsmedia
men har full förståelse för er ovilja att betala dessa avgifter.

Med vänliga hälsningar / Kind regards

Anton H
Webhallens kundtjänst"

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Bara på dem!

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Bra, det är nästan så man skulle köpa en Samsungprodukt i hyllning.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Eronki:

Varför ska Samsung betala kopieringsavgift överhuvudtaget? De tillverkar lagringsenheter, de privatkopierar väl inte på dem??

Men de kan mycket väl påverka deras försäljning och konkurrens, i och med de högre priserna som följer. Någon vill köpa 4 diskar, helt plöstsligt med nya regler är dessa diskar 320kr dyrare än tidigare.

Skrivet av resurrect:

Det har jag faktiskt ingen koll på. Men de står med på listan på copyswedes hemsida:
http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/registrerade-impo...

Skrivet av maccswe:

Likaså gör Samsung. Kan mycket väl handla om äldre avtal, för andra produkter. Händer ju att man hoppar av ett abonnemang för att priset höjs i efterhand till exempel.

Skrivet av D@nielsson:

Varför har man då skrivit på ett avtal som ger extern aktör rätt att kontrollera? Låter jävligt märkligt.

Allt går inte att övervaka..

Antagligen är de en rabatt ifall de gör detta. "Betala x kronor/GB utan avtal, x-z kronor/B med avtal". Spekulation, men de lär ju ha någon typ av morot som gör de fördelaktigt att skriva på avtalet.

Skrivet av Kryckster:

Jag tycker att alla återförsäljare ska skriva dit summan av copyswedes andel på kvittot när man handlar, så att alla ser hur stor och orimlig den är. Jag kommer framöver endast köpa lagringsmedia från utlandet så länge denna avgift existerar.

Låter som en väldigt trevlig idé. Gör också att folk som inte följer denna fråga börjar ställa frågor när de får sin faktura/kvitto med avgift till Copyswede på. Då kommer de börja undra över varför den avgiften finns där, och efter kort googling stöta på artiklar på nyhetssiter/SweC om detta. Effektivt sätt att skapa uppmärksamhet till frågan.

Man kan ju i alla fall hoppas att om större delen av ett demokratiskt lands (relevanta) befolkning är emot en viss lag, så ses den över.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Vissa påstår att jag äger min dator för att titta på SVT online. Det gör jag inte.
Andra påstår att jag gör det för att piratkopiera. Det gör jag inte.

Jag äger den för att titta på Netflix som jag betalar för, lyssna på musik via Spotify som jag betalar för och för att spela spel via Steam som jag betalar för. Jag använder för i helvete till och med lagliga Windows, photoshop och 3DMark licenser!

Med samma logik borde alla bestick bli en smula dyrare då knivar är vassa och man kan sticka någon. Körtkort borde bli dyrare då man som bilist har möjligheten att köra snabbare än lagen tillåter.

Det är kollektiv bestraffning som det här som borde vara olagligt och ansvariga borde betala dryga böter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmr:

Bra, det är nästan så man skulle köpa en Samsungprodukt i hyllning.

Man får nästan ta och beställa en samsung SSD

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Beroende på utslaget. Om Webhallen förlorar och får betala Copyswedes rättegångskostnader/skadestånd kan de gå i konkurs (?), då hjälper ingen goodwill. Se på piratebay, de hade stöd från alla kunniga inom området men det hjälper inte när man kastas i fängelse. Domstolarna vinner trots allt i slutändan (vilket är bra) men de dömmer efter en lag som ligger ur fas med det moderna samhället.

Politikerna har försökt skriva "teknikneutrala" lagar som får skumma konsekvenser, både här och när det gäller tv-avgiften.

Att ha stöd kan betyda så mycket mer än det du menar. "goodwill" som du skriver är en helt annan sak.

T P B hade, och har stöd fortfarande, även om man kastas i fängelse utan att passera gå, så är ju ändå T P B aktivt uppe
Och det kommer den att vara även den dagen det är dags att inställa sig inför kriminalvårdens händer.

Och allting tack vare ett stort stöd

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om Samsungs produkter kommer vara copyswede fria i framtiden så ligger dom ju jävligt bra till.

Permalänk
Medlem

Att ta med avgiften separat på fakturan/beställningen kommer att ge en enorm effekt, många oinsatta kommer att undra vad det är för något och höra av sig. Alla återförsäljare borde börja med det omgående.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

Om fler ignorerar avgiften så kommer det bara bli mos av Copyswede. Svenska återförsäljare borde bilda en allians och vägra betala avgiften. Det är ett jävla påhitt som ledningen på Copyswede tjänar miljontals kronor på.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Samsung och Apple har väl officiellt sagt att de tar alla rättegångs kostnader kring detta så skit i att ta den? Eller är ni för fega

Läs vad webhallen skriver istället för att slänga ur dig obefogade anklagelser?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bra av Samsung! Hoppas Apple gör samma sak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kopieringsavgiften möter stark kritik från både konsumenter, tillverkare och återförsäljare. Nu framkommer det att elektronikjätten Samsung rustar för att möta Copyswede i domstol.

Läs artikeln

äntligen någon som vågar sätta ner foten och säga ifrån.
jag hoppas också att Samsung vinner.
hatar copyswede och det dom står för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hövding:

Vissa påstår att jag äger min dator för att titta på SVT online. Det gör jag inte.
Andra påstår att jag gör det för att piratkopiera. Det gör jag inte.

Jag äger den för att titta på Netflix som jag betalar för, lyssna på musik via Spotify som jag betalar för och för att spela spel via Steam som jag betalar för. Jag använder för i helvete till och med lagliga Windows, photoshop och 3DMark licenser!

Med samma logik borde alla bestick bli en smula dyrare då knivar är vassa och man kan sticka någon. Körtkort borde bli dyrare då man som bilist har möjligheten att köra snabbare än lagen tillåter.

Det är kollektiv bestraffning som det här som borde vara olagligt och ansvariga borde betala dryga böter.

PRIVAT KOPIERA. PRI VAT. INTE PIRAT. Det är DET dom pratar om. P R I V A T K O P I E R I NG inte PIRAT. Herregud vad folk har svårt att läsa och förstå skillnaden.

Permalänk
Medlem

Denna avgift ska väl delvis gå till svenska artister och filmskapare. Men vem fan kopierar ut det till sina vänner? Jag vet i princip ingen som gjort det sedan LimeWire kom. Nu är Majoriteten av all media vi i huvud taget använder kommer från utlandet och dessutom streamas så är denna avgift helt absurd.

En annan sak är väl att VDn har en lön på någon milj kr/år

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

PRIVAT KOPIERA. PRI VAT. INTE PIRAT. Det är DET dom pratar om. P R I V A T K O P I E R I NG inte PIRAT. Herregud vad folk har svårt att läsa och förstå skillnaden.

Oj. Ja det missade jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Medlem

Rent ut sagt för jävligt att den vanlige konsumenten inte har någon riktig makt att påverka sånt här, men för storföretag som Samsung är det inga problem.

Bra gjort av Samsung i det här fallet, men man ska ha klart för sig att de skiter i det faktum att vi drabbas; de agerar ju för att kopieringsavgiften gör att de säljer färre varor. Korkat att idolisera Samsung för det, i min ärliga mening.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Det var nån galen feministkärring (professor om jag inte minns fel) som sa att alla män var potentiella våldtäktsmän eftersom vi hade utrustningen. Hade hon hetat CopySwede så hade alla män över 15 suttit fängslade idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Känns skönt att jag valde en Samsung SSD!
Har redan fått och betalt den så jag slipper avgiften ändå men heja Samsung!

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

PRIVAT KOPIERA. PRI VAT. INTE PIRAT. Det är DET dom pratar om. P R I V A T K O P I E R I NG inte PIRAT. Herregud vad folk har svårt att läsa och förstå skillnaden.

Inte för att vara sån, men när PRIVATKOPIERADE du eller någon du känner senast? Det är underförstått att det är P I R A T K O P I E R I N G de menar men det kan de ju så klart inte skriva i klartext.

( Nu menar jag inte att du pirat eller privatkopierar eller att någon du känner gör det.)

Permalänk
Medlem

Go Samsung! Bra att någon som har råd till ett lika stort slagträ opponerar sig, det som står i slutet av artikeln känns inte helt orimligt, att diverse små elektronikhandlare och sådana helt enkelt inte har råd att förlora en rättegång mot Copyswede, och därmed håller käft och fogar sig i vansinnet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

GOGO SAMSUNG!!! Visa vart skåpet ska stå!!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Det var nån galen feministkärring (professor om jag inte minns fel) som sa att alla män var potentiella våldtäktsmän eftersom vi hade utrustningen. Hade hon hetat CopySwede så hade alla män över 15 suttit fängslade idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl ändå jädra onödigt att slänga folk i fängelse.

Låt alla män över 15 år betala en årlig våldtäktsavgift istället där 20% går till brottsoffer och resterande 80% är oredovisade utgifter för administrering av avgiften.

Permalänk
Medlem

Gissa vilket märke det kommer vara på mina grejer i den mån det går/finns produkter?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold