Samsung vägrar betala kopieringsavgift på datorer och surfplattor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Utan att säga för mycket så är det redan ett par olika processer på gång för att på olika sätt "attackera" det här problemet.
Däremot är det inget man "slänger ihop" över en natt.

Det bästa är såklart att många går ihopa, ingen enskild aktör förutom stora multinationella bolag kommer att vara supersugna på att kasta sig framför gevärspipan här men tillsammans är det en helt annan sak.
Som sagt: det jobbas på det. Bara för att ni inte ser en pressrelease just nu direkt idag betyder det inte att vi bara sitte roch rular tummarna. Jag slår vad om att det är lika febril aktivitet kring detta hos alla våra konkurrenter, leverantörer och tillverkare också.

Ta det till rätten så donerar jag de få pengarna jag har på mitt sparkonto :,)
Copyswede ska fan utplånas 10x om.

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Beroende på utslaget. Om Webhallen förlorar och får betala Copyswedes rättegångskostnader/skadestånd kan de gå i konkurs (?), då hjälper ingen goodwill. Se på piratebay, de hade stöd från alla kunniga inom området men det hjälper inte när man kastas i fängelse. Domstolarna vinner trots allt i slutändan (vilket är bra) men de dömmer efter en lag som ligger ur fas med det moderna samhället.

Politikerna har försökt skriva "teknikneutrala" lagar som får skumma konsekvenser, både här och när det gäller tv-avgiften.

Jag pratar självfallet i den situation som finns nu. Att samsung backar återförsäljarna i en tvist.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaakaaN:

Tillverkare*

Wesserbisser *

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Bra att Samsung och Apple vågar stå upp mot Sveriges alldeles för starka stat. Orolig utveckling, samma sak händer i USA.

Hur som helst, nämndes inte att åtminstonde Apple har erbjudit sina underleverantörer att betala deras domstolskostnader och skadestånd om de skulle bestrida Copyswede?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk

Tack samsung.

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av triplea:

Jag är inte så säker på att det bara handlar om att skapa positiv uppmärksamhet. Samsung står själv för importen av sina varor till Sverige (via Samsung Electronics Nordic Aktiebolag, ett dotterbolag till Samsung Electronics CO LTD i Sydkorea). Det är importören som ska betala ersättningen. Om Samsung slipper betala avgiften så sparar de pengar.

Det blir dock inte någon konkurrensfördel för Samsung om de vinner, eftersom en prejudicerande dom skulle gälla hela branschen.

Det kanske inte gynnar Samsung konkurrensmässigt men det leder till bättre priser, vilket leder till fler sålda produkter, vilket leder till snabbare teknikutveckling och det är väl något vi alla här på Sweclockers vill ha!

Jag är inte så insatt i detta med Copyswede men om lagen säger (enligt deras tolkning) att vi ska ta en avgift för lagringsenheter, varför ska vi då betala Copyswede och inte staten? Skulle väl räcka med en justering i momsen på lagringsenheter?

Avslutar med att rikta ett stort tack till Samsung, Webhallen och alla som visar att vi inte ska behöva ta skit för att en lag är föråldrad och någon hittat ett kryphål och på så sätt utnyttjar allmänheten!

Permalänk
Medlem

Hoppas att det hela slutar med att denna man har tomt på kontot. Copyswede har trampat på tillräckligt många fötter och jag hoppas att detta blir den sista gången de vågar sig på det.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Det kallas för

Skrivet av skog1s:

Det är det som är så otroligt, politikerna verkar vara ett steg under C S. Hur det är möjligt, fattar jag inte.

Som det är nu så skulle C S i praktiken kunna sätta vilka priser dom vill. Helt otroligt är det.

Vi, politikerna och alla andra blir tagen i 2:an rätt hårt av C S

Lobbyister...

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Nu har dom både Samsung och Telia mot sig. Hoppas det blir fler. Man tycker ju att våran itminister Anna-Karin Hatt borde reagera på detta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av triplea:

Jag är inte så säker på att det bara handlar om att skapa positiv uppmärksamhet. Samsung står själv för importen av sina varor till Sverige (via Samsung Electronics Nordic Aktiebolag, ett dotterbolag till Samsung Electronics CO LTD i Sydkorea). Det är importören som ska betala ersättningen. Om Samsung slipper betala avgiften så sparar de pengar.

Det blir dock inte någon konkurrensfördel för Samsung om de vinner, eftersom en prejudicerande dom skulle gälla hela branschen.

Du har faktiskt helt rätt.

Permalänk
Medlem

Nu kommer säkert Apple stämma Samsung, för det var deras Idé.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teson:

Det kanske inte gynnar Samsung konkurrensmässigt men det leder till bättre priser, vilket leder till fler sålda produkter, vilket leder till snabbare teknikutveckling och det är väl något vi alla här på Sweclockers vill ha!

Jag är inte så insatt i detta med Copyswede men om lagen säger (enligt deras tolkning) att vi ska ta en avgift för lagringsenheter, varför ska vi då betala Copyswede och inte staten? Skulle väl räcka med en justering i momsen på lagringsenheter?

Avslutar med att rikta ett stort tack till Samsung, Webhallen och alla som visar att vi inte ska behöva ta skit för att en lag är föråldrad och någon hittat ett kryphål och på så sätt utnyttjar allmänheten!

Det är en "ersättning" till upphovsrättsägarna som vi betalar för... ingen skatt. Lagen säger att Upphovsrättsorganisationer (CopySwede) har rätt att ta ut denna avgift.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Awesome, Samsung!

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag tycker att alla återförsäljare ska skriva dit summan av copyswedes andel på kvittot när man handlar, så att alla ser hur stor och orimlig den är. Jag kommer framöver endast köpa lagringsmedia från utlandet så länge denna avgift existerar.

Permalänk
Medlem

Kom igen Samsung och Apple! Försätt hela Copyswedeverksamheten i så brutala rättskostnader så de blir tvugna att lägga ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Det är en "ersättning" till upphovsrättsägarna som vi betalar för... ingen skatt. Lagen säger att Upphovsrättsorganisationer (CopySwede) har rätt att ta ut denna avgift.

Hmm, kanske ska starta nått företag som endast lägger en avgift på produkter från djur. (ex. kött och mjölk)
I och med att det finns lagar som säger att djur ska behandlas på ett vättigt sätt (flumm av mig, men ni fattar).
Och sen kan jag bara sitta hemma i soffan och håva in pengarna. Jag ska såklart ge lite vidare så att djuren får det bättre, men ska definitivt inte ge allt.

Detta borde ju vara HELT lagligt och otroligt nog genomförbart enligt hur sveriges lagar (miss)tolkas.

Nu finns det säkert inte en sak i det jag skriver som är rätt egentligen med det bygger på samma princip....

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkCC:

Du har helt rätt, Samsung behöver inte betala något alls. Det är bara vi som konsumenter som får betala extra och det är väl detta som Samsung motsätter sig, dels för PR och publicitet samt att de vill kunna sätta sina priser själva utan att andra profiterar på deras produkter (förutom ÅF och skatt).

från en i branchen, copyswede avgiften betalas av den som importerar produkten i sverige och i visa fall är det distributörer och i andra fall tillverkaren själv.

vilken i sin tur läggs på när produkten letar sig vidare ut mot återförsäljar ledet.

så det finns ytterligare anledning för samsung att göra detta förutom PR.

Permalänk
Skrivet av stege99:

Är detta redan klart?

Att en intresseorganisation som Copyswede bestämmer vilken typ av enheter som ska avgiftsbeläggas visar på den skrämmande flathet som finns mot upphovsrättsorganisationer i Sverige.
Tyvärr är även mitt förtroende för svenska domstolar i upphovsrättsliga frågor obefintliga.

Men det är skönt att de stora jättarna ryter ifrån.

Det har jag faktiskt ingen koll på. Men de står med på listan på copyswedes hemsida:
http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/registrerade-impo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Snacka om snyggt sätt att skaffa lite streetcred och dessutom spar de ju massor pengar.

Helt galet att det inte finns något politiskt parti som tagit upp detta som valunderlag. Varför ska vi som vill köpa en mobil eller dator i Sverige betala in extra pengar till USAs film/musik industri? Inte ens amerikanarna själva gör det...

Fast det är väl bara svensk musik/film som Copyswede fördelar pengar till? Typ Carola - anledning nog till att man hoppas Copyswede bara dör!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Mina idoler!

Så skönt att nån agerar och protesterar mot CopySwede denna påhittade organisation. Vi är helt enkelt för mesiga och lata av oss i Sverige att starta en protest mot såna idiot organisationer. 99% av oss sitter och gnäller på jobbet, i fika rummet eller hemma men mer än så blir det aldrig. Därför fortsätter organisationer som Copyswede hetsjakten på att "bestraffa" / "beskatta" det lila vi har kvar av friheten.
Jag lyfter hatten för såna som Samsung och Telia som verkligen gör något åt detta idioteri !

Permalänk
Medlem

Lär bara bli en lagändring istället så de kan fortsätta ta ut sin jävla skatt. Stackars Gessle å andra behöver såklart ännu mer pengar.

Permalänk
SpelClockers

Lite roligt att Samsung själva finns med på dom som har avtal med CopySwede, förutsatt att listan stämmer: http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/registrerade-impo...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt att någon försöker spjärna emot. Hoppas att det också blir seriösa handlingar utav snacket också.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Lite roligt att Samsung själva finns med på dom som har avtal med CopySwede, förutsatt att listan stämmer: http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/registrerade-impo...

Kan va så att dom måste rent rättsligt vara med där för att kunna gå till domstol mot copyswede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Dom har väl ett gammalt avtal om usb minnen, externa HDD etc?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Lobbyister...

Klart att lobbyisterna springer i maktens korridorer, har alltid varit så, och kommer alltid att vara så.
Och som jag skrev, får vi alla ta den hårt i tvåan

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som kan säga ifrån om detta. Vansinnigt att copyswede självmant väljer ursinningslöst vilka produkter dom vill dra in cash på.

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Medlem

Resterande parter borde sluta upp bakom Samsung och bara vägra att betala.

Permalänk
Medlem

Yey! Jag köpte nyligen en Samsung-ssd