Samsung vägrar betala kopieringsavgift på datorer och surfplattor

Permalänk
Medlem

Vad är ens Copyswede? Myndighet? Privatbolag? Tjuvliga?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ok...När jag byter ut mina teknikprylar ska jag välja Samsung i den mån det går. Copyswede verkar ju gå över lik för att håva in kulor, utan någon som helst tanke på konsekvenser.

Bra Samsung även om det bara är ett reklamjippo.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lindhe:

Vad är ens Copyswede? Myndighet? Privatbolag? Tjuvliga?

Allt ovan plus lite till, förutom myndighet. Copyswede är ingen myndighet.
Copyswede är ett demokratiskt olycka.
Finns det överhuvudtaget någon statlig insyn av hur mycket det "kostar" copyswede att bringa in pengarna? Finns det någon statlig insyn över vart pengarna går? Finns det någon insyn över vilka om det finns regler för vem som ska få copyswedes bidrag?

Bra gjort Samsung, stäm sk-ten av copyswede...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Vad är ens Copyswede? Myndighet? Privatbolag? Tjuvliga?

Det är en lobby verksamhet. Saxat från CS hemsida "Copyswede är en ekonomisk förening som ägs av sina fjorton medlemsorganisationer." Dom ägs av media bolag och sånt. Sjukt är det

Permalänk
Medlem

Synd bara att samsung inte tillverkar hårddiskar längre

Permalänk
Medlem

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH, detta gör fan min helg tusen gånger bättre!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Underbart, tack Samsung och keep up the good work!

Trött på korrumption? Dags att faktiskt göra något åt det och återigen installera sunda värderingar, ohh ja!

Men kändisarna och företagen bakom dem samt alla politiker med nån sits knuten till samma företag då, what about Per Gås eller vad han nu heter, han vill ju ha betalt för den där 70 tals releasen han redan fått pynt för i tjugoelva år och ingen längre vill köpa el ens ladda ner gratis för den delen, ja men va bra då om pengarna aldrig slutar ramla in undrars om det där tricket funkar för mig med ang det där snickar arbetet jag utförde år herr Jansson en solig Måndagsförmiddag 1988?

Hmmm..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Synd bara att samsung inte tillverkar hårddiskar längre

Hade deras F1 och F3, men de tillverkar jäkligt fina Solid State Diskar

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Hade deras F1 och F3, men de tillverkar jäkligt fina Solid State Diskar

hehe jag med, fortfarande riktigt bra diskar som går upp till 5 grader svalare i mitt ATCS840 jämfört mot en rad oilka WD´+s samt Seagates i samma chassi.. 830´n tuffar på den med men skall bytas mot 840 med mer volum nu i dagarna, fast evo eller pro? Är det värt pro måntro?

Permalänk
Medlem

Kommer inte ändra då Samsung kommer förlora stort.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Fan vad härligt att höra!

Kan man som privatperson göra något för att visa sitt missnöje? Kan vi som helst påverka detta på något vis? Har vi någon talan?

Permalänk
Medlem

Tummen upp för Samsung!

Permalänk
Medlem

Kudos till Samsung

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av selago:

Inte för att vara sån, men när PRIVATKOPIERADE du eller någon du känner senast? Det är underförstått att det är P I R A T K O P I E R I N G de menar men det kan de ju så klart inte skriva i klartext.

( Nu menar jag inte att du pirat eller privatkopierar eller att någon du känner gör det.)

Jag känner ingen som privatkopierar. Gör inte det själv heller. Det är därför lagen är fel.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Hoppas fler hänger på!

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Samsung, gör ett bra val, och dom gör bra produkter, Samsung for the win

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Inaktiv

Trevligt att någon säger ifrån på den officiella fronten tycker det är löjligt att dem håller på som dem gör.

Permalänk
Medlem

Ställer sig Samsung även emot de liknande systemen som finns i Europa? Eller är det endast mot just Copyswede?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av l4nky:

Jag känner ingen som privatkopierar. Gör inte det själv heller. Det är därför lagen är fel.

Edit: Redigerat ett icke relevant inlägg som inte ens stämmer:

Använder du netflix eller spotify?
Dessa program cache:ar filerna på datorn för att du ska kunna få så lagg-fri upplevelse som möjligt.
Denna kopieringen är inkluderad i Privatkopiering.

Använder du dessa program så privatkopierar du således.

Dold text
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Om alla bolag starta ett embargo på alla teknikprylar mot Sverige fram tills någon lynchat Copyswede så hade det varit bra mkt bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Vad är ens Copyswede? Myndighet? Privatbolag? Tjuvliga?

En ekonomisk förening.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Använder du netflix eller spotify?
Dessa program cache:ar filerna på datorn för att du ska kunna få så lagg-fri upplevelse som möjligt.
Denna kopieringen är inkluderad i Privatkopiering.

Använder du dessa program så privatkopierar du således.

Det tvivlar jag väldigt starkt på. Varje spelning av en låt registreras t.ex. hos Spotify, och de betalar ut ersättning till artisterna utifrån hur mycket deras verk har spelats så vitt jag vet. Artisterna får kompensation för spelning av cachefilerna, och därför kan det omöjligen ligga till grund för privatkopieringsavgift (som ju som bekant ska täcka s.k. "förluster").

Det vore en annan sak om det gick att exportera okrypterad musik från Spotify, men det går som bekant inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av DavidtheDoom:

Använder du netflix eller spotify?
Dessa program cache:ar filerna på datorn för att du ska kunna få så lagg-fri upplevelse som möjligt.
Denna kopieringen är inkluderad i Privatkopiering.

Använder du dessa program så privatkopierar du således.

Temporära kopior räknas ej som privatkopiering.
Det är ganska väl dokumenterat.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Ställer sig Samsung även emot de liknande systemen som finns i Europa? Eller är det endast mot just Copyswede?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle dem göra det ? Har inte hört att Tyska eller Brittiska motsvarigheten bryter emot Svensk lag stiftning.

Det Samsung vänder sig emot är att Copyswede vill ta ut en avgift som strider emot lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kommer inte ändra då Samsung kommer förlora stort.

Nä Samsung kommer att vinna stort, med tanke på att lagen utrycklinge säger i sitt förarbete att det inte gäller Datorer tillex. Lagen i sig säger också utrycklingen att det skall vara saker som utryckligen är till för privatkopiering. I detta fallet gapar Copyswede för mycket, däremot är det okej med externa diskar och mp3 spelare med mera, enligt lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Använder du netflix eller spotify?
Dessa program cache:ar filerna på datorn för att du ska kunna få så lagg-fri upplevelse som möjligt.
Denna kopieringen är inkluderad i Privatkopiering.

Använder du dessa program så privatkopierar du således.

Använder ingen av dom.

Permalänk

Go go go

Samsung!
Privatkopieringsavgift på en spelkonsol, helt galet, hur skulle jag göra det, vem skulle göra det?

Kommer köra Samsung i den mån det går! SSD, telefon etc!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Använder du netflix eller spotify?
Dessa program cache:ar filerna på datorn för att du ska kunna få så lagg-fri upplevelse som möjligt.
Denna kopieringen är inkluderad i Privatkopiering.

Använder du dessa program så privatkopierar du således.

Du har fel. Du kan söka själv, du hittar det på några sekunder.

Permalänk
Avstängd

Heja Samsung!

Permalänk
Medlem

Jag önskar all lycka till Samsung, mal ner deras "regelböcker" nu!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz