Samsung vägrar betala kopieringsavgift på datorer och surfplattor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Kopieringsavgiften möter stark kritik från både konsumenter, tillverkare och återförsäljare. Nu framkommer det att elektronikjätten Samsung rustar för att möta Copyswede i domstol.

Läs artikeln

Bra jobbat Samsung, jag har precis lagt in en order hos cdon.com på en Samsung SSD 840 Evo 250GB..

Permalänk

Hoppas detta agerar start för en lavin av företag som följer efter.

Permalänk

HEJJA SAMSUNG!

Permalänk

Väldigt bra av Samsung!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Är i normala fall ingen fan av Samsung dock detta gillar jag starkt. Hur som haver så gagnar detta oss konsumenter för en gång skull...

Synd bara att Samsung säkerligen kommer förlora denna striden.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

HÄRLIGT!
Äntligen någon som tar tag i "grinchen" copyswede, hoppas Samsung mfl sänker dom. Ska helt klart börja gynna Samsung mer om de tar striden.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraxx:

Fast det man betalar till radiotjänst får man ju faktiskt någonting för. Även om det kanske används sparsamt så FÅR MAN NÅGONTING. Det copyswede gör är ju bara att ta våra pengar och vi får inte ett uns tillbaka.

Nu vet jag det är off topic, men jag stör mig alltid på alla som dig som säger att man får något tillbaka, men vad får jag och alla andra tillbaka för att betala till radiotjänst stora belopp varje år för att jag har en mobil, dator etc när jag aldrig ser på tv, inte sedan 15+ år sedan, tv(broadcast) är riktigt stenålder.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Sony borde väll vara lite intresserade av detta också?

Tror inte det. De sitter på dubbla stolar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Svårt att överklaga ett beslut i Högsta Domstolen. Möjligen att det tas till EUs Handelsdomstol men ytterst tveksamt att de skulle bry sig där då EU har tagit ett beslut att privatkopiering får och bör avgiftbeläggas.

Japp, inte allt för troligt att det går vidare till EU, även om det gör det är väl slutresultatet ganska lätt att förutse. Annars får man hoppas att flera företag tar detta till domstol för att köra slut på Copyswedes pengar. Tänk att ha rullande ärende mot Microsoft, Samsung, HTC, Western Digital etc etc. Överklaga allt, dryga ut tiden så mycket det går

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Bra av Samsung. Men det är ju knappast tal om någon goodwill från deras sidan utan det hela är ju en rent ekonomisk fråga.

Kommer det avgift på ram-minnen också? Tankar man en låt olagligt befinner den ju sig där, om endast en kort stund?
Löjlig lag för övrigt.

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Om ändå någon kunde ta sig an Radiotjänst på samma sätt
Tycker det är ypperligt att Samsung tar tjuren vid hornen och inte viker sig i en viktig sakfråga för alla parter.

Avgiften som Radiotjänsten tar ut är ju dock inget som påverkar själva priset på produkterna man köper så tillverkare och återförsäljare behöver således inte bry sig det minsta.

Skrivet av Fraxx:

Fast det man betalar till radiotjänst får man ju faktiskt någonting för. Även om det kanske används sparsamt så FÅR MAN NÅGONTING. Det copyswede gör är ju bara att ta våra pengar och vi får inte ett uns tillbaka.

Det vi får tillbaka är ju en laglig rätt att privatkopiera upphovsskyddat material utan att åka dit för det. Med det sagt menar jag inte att jag är särskilt förtjust i deras nuvarande planer, då dessa är gravt överdrivna enligt min mening. Undrar dock hur mycket Samsung i praktiken faktiskt kan åstadkomma, det ska bli en spännande historia att följa i alla fall.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Så sköööööönt!!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Avstängd

Fan va sjukt att storföretag skyddar oss mot politiker, är inte tanken att det ska vara tvärtom?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Skönt att nån äntligen säger ifrån så detta utsugarföretag(copyswede) får lite motvind.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Det här är naturligtvis bra! Men jag stör mig på att man vill pröva om det är lagligt eller ej med kopieringsavgift i domstol. Det handlar ju inte om lagligheten, utan om vad som är anständigt. Lagar kan vara fel, och det kommer domstolar inte kunna göra så mycket åt.

Det bästa vore "civil olydnad" där alla företag helt enkelt inte betalar avgiften. Polisen kan knappast bura in eller stänga ner alla företag. Om ett enda företag gör så, kommer det inte att fungera. Om någon vill driva civilprocesser gäller väl samma sak här. Bara att skita i, inte dyka upp i domstol, vägra betala böter, etc.

Jag tycker rent allmänt att det är hög tid att vi ändrar vår rättsuppfattning från den potentiellt livsfarliga synen att alla är lika inför lagen och att lagen står över allt. Jag förundrar mig över varför så många företag och privatpersoner finner sig i att bli anklagade för rena rama dumheterna. Varför slänger man bara inte pappersarbetet? Varför tar jurister ö.h.t. upp sådant här? Det är ju bara att skratta åt.

Min uppmaning till drabbade företag är att behandla CopySwede som luft. Skit i dem. Betala inte, bemöt inte. Vägra delta i spelet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

CopySwede Illuminati 666 NWO i allians med sv. domstolar som stiftar lagar mot folkviljan på uppdrag av storkapitalet.

Sen kan man tycka fler drabbade kan skärpa till sig å följa Samsungs exempel. Inkl. sweclockers som fegar i kulisserna å knyter näven i byxfickan.

Permalänk
Medlem

*hatten av*

Skall köpa en Samsung SSD nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Om ändå någon kunde ta sig an Radiotjänst på samma sätt
Tycker det är ypperligt att Samsung tar tjuren vid hornen och inte viker sig i en viktig sakfråga för alla parter.

Angående den nya avgiften på datorer och surfplattor, som enligt Radiotjänst är en TV-motagare:

Skrivet av http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM:

Definition
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Avsedd för = utförd/tillverkad efter ett ändamål eller syfte.
utsändning = eng. broadcast, sändning som kan mottags utan tvåvägs-kommunikation, alltså är en envägs-kommunikationsteknik.
Client - Server = Tvåvägskommunikation vilket internet fungerar efter, inte broadcast som är en envägskommunikation.

Datorer och surfplattor är inte avsedda för att ta emot utsändning (broadcast) utav tv program via internet/nätverkskortet. Internet har inte tekniken för utsändning (broadcast) överhuvudtaget. Såvida datorn eller surfplattan inte är utrustad med ett TV-kort så är apparaterna inte en TV-mottagare, vilket gör avgiften olaglig.

Varsågod, här får du underlag för att starta processen

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Nu är jag ingen jurist, men om Samsung skulle vinna kampen, innebär det då att alla kan bojkotta avgiften?
För om Samsung vinner innebär de att CopySwede antagligen inte har full rätt att göra det de ska göra vilket gör att andra företag även kan bojkotta på samma grunder?

Skrivet av Segge:

Yes! Någon med lite muskler som vågar ta Copyswede i nackskinnet. Om nu inte Copyswede mutat hela svenska rättsväsenet tror jag samsung har en ganska bra chans att gå vinnande ur striden. Hoppas dom löper linan ut helhjärtat och inte gör det bara för att få publicitet och samla pluspoäng. Drog ett mail till Copyswede och frågade hur dom motiverar avgiften då det mesta streamas eller är belagt med kopieringsskydd.

De hittar väl på ett nytt begrepp där datorn är medhjälp till privatkopiering och således täcks av privatkopieringsavgiften iallafall.
Vi har väl alla sett hur piratebayrättegången gick?
Det är väl någon dommare som får sin lön av hollywood som avgör saken.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Bra där samsung blir fler produkter av er i framtiden

Permalänk
Medlem

Blir förbannad på den här lagen. Skulle Samsung vinna i domstol skulle jag bli ännu mer förbannad. Rätt eller fel spelar ingen roll. Hur mycket pengar man har är det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Fan va sjukt att storföretag skyddar oss mot politiker, är inte tanken att det ska vara tvärtom?

Vi röstade bort den möjligheten när vi bytte skattesänkningar mot avgifter

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Thats the spirit!

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem

Bra gjort av Samsung. Hoppas att vi snart kan skippa på denna avgiften och SVT:s om att alla datorer och mobiler är TV-apparater (lika idiotisk).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

kan de inte bara inse att skatten redan är högre än snoop dog ( aka snoop lion) och bara lägga ner skiten? När de ger sig på gamers och datorföretag har de fanimej gått för långt. GO SAMUNG! #NerdsStandProud

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Nu vet jag det är off topic, men jag stör mig alltid på alla som dig som säger att man får något tillbaka, men vad får jag och alla andra tillbaka för att betala till radiotjänst stora belopp varje år för att jag har en mobil, dator etc när jag aldrig ser på tv, inte sedan 15+ år sedan, tv(broadcast) är riktigt stenålder.

Det spelar väl ingen roll om du ser på TV. Det är en allmännytta. Att ha SVT som är ekonomiskt oberoende är viktigt för hela samhället. Även fast inte du ser på TV så finns det andra som gör det. Det är inte alla som bor i ett land med fri-tv = TV som inte har några politiska eller ekonomiska censureringar.

Inte minst är radio det sätt som Sverige mest effektivt kommunicerar i händelse av force majure.

Broadcast är en gammal modell. Men det är också det mest effektiva utsändningssättet. Låt alla i Sverige slå på TV, eller radio-sändning över 4G samtidigt och se hur det går.

Sen tycker jag att det inte borde betalas av de som innehar en radiomottagare, utan av alla, på skattesedeln.

Edit: Förövrigt - GO Samsung

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Wohoo! Go go!

Permalänk
Medlem

Det värsta är att jag inte sett något i dagstidnignarna om copyswede avgiften.. den borde uppmärksammas där!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Cooling Stuff

hoppas att ngn smart och oberoende ska ge domen
kan förstå tanken bakom privatkopieringsavgift men att privat företag som tjänar på det ska tolka lagen och komma ut med krav på egen hand? dessutom hela avgiften blir ogrundad när produkter vi köper skyddas av DRM och andra system som stoppar privatkopiering, det blir alltså piratkopieringsavgift för det är de som har det lättare att kopiera material som filmer, musik osv

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Avgiften som Radiotjänsten tar ut är ju dock inget som påverkar själva priset på produkterna man köper så tillverkare och återförsäljare behöver således inte bry sig det minsta.

Om du köper en dator och sen ska betala 2500kr/år för att äga och använda den så anser jag att den påverkar priset på produkten i slutändan, enda skillnaden är ju att du inte slänger upp pengarna på disken direkt hos din återförsäljare.

Det är som sagt en annan fråga, men i mina ögon går de hand i hand.

Copyswede tycker jag för övrigt är en styggelse och det är väldigt bra att Samsung tar upp kampen, även om det i första hand handlar om deras enga vinstintresse så får vi konsumenter en morot tillbaka i form av "ofrivillig goodwill" ifall det blir ändring på lagstiftningen.