Samsung vägrar betala kopieringsavgift på datorer och surfplattor

Permalänk
Medlem

Heja samsung, skall vara dem som vågar sätta sig mot vår regering och sloppyswede, då inte svenskar själva har ballar att göra det!

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Jag har tänkt till, har du? Du klagade på att pengarna bara går till idioter, jag konstaterade att pengarna går till de som gör film/musik, dvs de du då tycker är idioter. Jag har inte sagt något om du använder streaming-tjänster eller inte, pengarna går till de som gör de filmer du tittar på och en musik du lyssnar på, oavsett hur du gör det och oavsett om du privatkopierar eller inte.

Företag behöver f.ö. mig veterligen inte betala privatkopieringsavgift.

Om jag köper en hårddisk som skall gå helt och hållet till privat bruk, vill jag inte lägga en avgift som skall gå till artister och skådespelare bara för att risken finns att dom med lagringskapacitet lagrar deras filmer. Hela scenariot är så innerligt larvigt att man nästan tvingas starta ett företag idag bara för att komma undan alla avgifter och skatter som privatperson. Jag menar, när fick det svenska folket säga sitt om kopieringsavgiften? Vi har aldrig blivit tillfrågade, våra "så kallade" representanter i riksdagen, fattade det beslutet utan gehör från folket. Jag säger som 1700-talets amerikaner, "No taxation without representation!"

En vän till mig levde i f.d. Sovjetunionen innan denne flydde till Sverige, en gång ställde jag honom frågan: "Hur var det att leva i kommunistiska Sovjetunionen?"
Varpå svaret blev: "Ungefär som att leva i Sverige, fast lite mer strikt."

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Tillverkarna berörs av att deras produkter säljs.

Då de flesta hushåll redan betalar radio/tv avgift, så ser jag inte någon minskad försäljning.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlzooon:

Om jag köper en hårddisk som skall gå helt och hållet till privat bruk, vill jag inte lägga en avgift som skall gå till artister och skådespelare bara för att risken finns att dom med lagringskapacitet lagrar deras filmer. Hela scenariot är så innerligt larvigt att man nästan tvingas starta ett företag idag bara för att komma undan alla avgifter och skatter som privatperson. Jag menar, när fick det svenska folket säga sitt om kopieringsavgiften? Vi har aldrig blivit tillfrågade, våra "så kallade" representanter i riksdagen, fattade det beslutet utan gehör från folket. Jag säger som 1700-talets amerikaner, "No taxation without representation!"

En vän till mig levde i f.d. Sovjetunionen innan denne flydde till Sverige, en gång ställde jag honom frågan: "Hur var det att leva i kommunistiska Sovjetunionen?"
Varpå svaret blev: "Ungefär som att leva i Sverige, fast lite mer strikt."

Återigen, jag har inte kommenterat pirvatkopieringsavgiftens vara eller inte vara, jag kommenterade endast ditt påstående att pengarna bara gick till idioter...eftersom pengarna huvudsakligen går till de som skapar film/musik är de alltså de som du tycker är idioter. Personligen tycker jag att det är ett onödigt hårt uttalande bara för att man är missnöjd med hur denna lag är utformad. Får spatt på alla som slänger runt massa hårda kategoriska uttalanden utan att egentligen fundera på vad det egentligen är dom säger. Var meningen med det du skrev verkligen att trasha alla film/musikskapare, eller var det mer tänkt att gnälla på privatkopieringsavgiften i sig?

Permalänk
Medlem

Heja Samsung!
Vi måste stå emot alla kommunistiska intrång, vi lever i ett samhälle som ska vara "öppet"......pfft!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det gör det definitivt. Jag skulle gärna driva en sådan sida om jag hade tid över. Det enda egentliga problemet är driftskostnaderna, och skulle man då ta någon procent av artisternas donationer för att täcka dem så är man tillbaka till ruta 1 igen, på sätt och vis.

Problemet är ju nämligen när "gratisgränsen" för trafiken för en månad på ett webhotell överskrids, och det måste betalas för mer. Det riskerar att bli ganska dyrt, kan jag tro.

Jag tror så länge total transparens ges på alla utgifter så skulle inte folk störa sig på att en andel togs ut för för att driva projektet. Dvs en tabell som visar varje månads utgifterna sidan genererar ner till den exakta kronan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Då de flesta hushåll redan betalar radio/tv avgift, så ser jag inte någon minskad försäljning.

Du har kanske inte övervägt den stora skaran studenter i Sverige som behöver en laptop/surfplatta mm för sina studier. För dom betyder 2500kr/år en hel månads inkomst i form av studiebidrag.

De reella försäljningssiffrorna håller jag med om att dom nog inte påverkas jättemycket i slutändan eftersom dom som inte tror på att betala tv-avgift helt sonika skiter i det. Men om vi skulle säga att alla skulle tvingas att betala avgiften (t.ex. registrera ett köp och skicka inbetalningskrav sen) så skulle det med allra största sannolikhet påverka försäljningen av surfplattor, mobiler och datorer, det är ju inte som att många tänker att "Oj den här datorn måste jag betala 2500kr/år för också.." när man står i butiken... än.

Om tv-avgiften framfördes på samma sätt som CopySwedes avgift nu, och hamnade på kvittot så som många föreslagit, även på datorer och surfplattor så skulle det nog bli ännu mera liv i luckan.

Permalänk
Medlem

Kan detta vara månadens nyhet? Samsung ftw!
Tidigare sa jag inte mycket om hur Sverige skulle vara bäst med allt vad koldioxidutsläpp heter trots att vi är en skit i vinden, men den här copyswede grejen tar ju priset. Hur många länder har inte privatkopieringsavgift och omsätter mer i försäljning av hemelektronik än Sverige, och ändå likt förbannat ska Sverige betala priset för att visa var skåpet ska stå!

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

eftersom pengarna huvudsakligen går till de som skapar film/musik

Har det klarlagts att det faktiskt är skaparna som får pengarna?
Min gissning är att pengarna snarare går till dom som säljer film/musik, och inte i lika stor utsträckning till dom som skapat den.

Permalänk
Medlem

Detta är så sjukt så det är inte klokt! Tänk er, en gammal mormor som ska köpa en ny dator för att betala räkningar och hållla koll på sina patientregister o liknande. Då ska hon betala 100kronor extra på nån sån här skit! 100kronor som hon kanske skulle behöva till annat, för att hon har knaper pension. Multiplicera detta med 50-60tusen, och man har flera hundratusen kronor. Och hur många av dessa gummor kommer privatkopiera???! Inga kan jag med 110% säkerhet säga.

Nä skit på er fittans utsugare!
Skulle kunna dra iväg ett mail till Nokia om möjligheterna med detta. Det har ju onekligen gått lite dåligt för dem på senaste tiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Av de pengar som går till copysweed så tar staten 20%, deras egna omkostnader är ca 10%, kvar har vi 70%.
Det mesta går via andra organisationer innan de betalas ut och de har troligen samma omkostnader så då försvinner ytterligare ca 10%. Kvar är 60% som går till de som producerat/skapat musik, film mm. De som får är de som är mer kända och de har i allmänhet nog med pengar ändå. Så stödet är egentligen helt fel, stor del försvinner på vägen och det är fel personer som får pengarna.

Permalänk
Medlem

Äntligen en motpol med deg och en armé av jurister

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har det klarlagts att det faktiskt är skaparna som får pengarna?
Min gissning är att pengarna snarare går till dom som säljer film/musik, och inte i lika stor utsträckning till dom som skapat den.

Då gissar du fel, copyswede ägs av upphovsrättsinnehavarna via deras paraplyorganisationer som tex SAMI och STIM, finns ingen anledning för de att ge pengar till andra än upphovsrättsinnehavarna. Var pengarna går kan man läsa här:
http://viewer.zmags.com/publication/a87d94af#/a87d94af/12

Skrivet av TheFlyingFin:

Detta är så sjukt så det är inte klokt! Tänk er, en gammal mormor som ska köpa en ny dator för att betala räkningar och hållla koll på sina patientregister o liknande. Då ska hon betala 100kronor extra på nån sån här skit! 100kronor som hon kanske skulle behöva till annat, för att hon har knaper pension. Multiplicera detta med 50-60tusen, och man har flera hundratusen kronor. Och hur många av dessa gummor kommer privatkopiera???! Inga kan jag med 110% säkerhet säga.

Nä skit på er fittans utsugare!
Skulle kunna dra iväg ett mail till Nokia om möjligheterna med detta. Det har ju onekligen gått lite dåligt för dem på senaste tiden...

Vad är det man säger, sila mygg och svälja kameler...hur var det nu, dessa pensionärer betalar ett antal tusenlappar mer i skatt varje månad än vi som arbetar då de inte får ta del av alla jobbskatteavdrag. Tror nog att de hellre skulle se en mer jämlik skattebörda än denna hundralapp på en dator. Om du värnar om pensionärerna är det nog ett bättre ställe att starta på

Permalänk
Medlem
Skrivet av gBunker:

Kan vi inte fåmed Apple, Sony, Yamaha och Philips på spåret samtidigt så det blir lite momentum i denhär soppan. Alla borde för en gångs skull vara eniga om något. Crappy-swede's tilltag är bara befängt, inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Då gissar du fel, copyswede ägs av upphovsrättsinnehavarna via deras paraplyorganisationer som tex SAMI och STIM, finns ingen anledning för de att ge pengar till andra än upphovsrättsinnehavarna. Var pengarna går kan man läsa här:
http://viewer.zmags.com/publication/a87d94af#/a87d94af/12

Vad är det man säger, sila mygg och svälja kameler...hur var det nu, dessa pensionärer betalar ett antal tusenlappar mer i skatt varje månad än vi som arbetar då de inte får ta del av alla jobbskatteavdrag. Tror nog att de hellre skulle se en mer jämlik skattebörda än denna hundralapp på en dator. Om du värnar om pensionärerna är det nog ett bättre ställe att starta på

tog det bara som ett exempel. Finns ju alltid såna som har det knapert så det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Typ 80%? Källa på detta påstående vore intressant att se

Politikerna, var lite fel skrivit av mig kanske. partierna är nog bättre ordval och påståendet fick jag ifrån Partierna vill ändra lagen som du säkert läst innan, då jag länka den tidigare.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Då gissar du fel, copyswede ägs av upphovsrättsinnehavarna via deras paraplyorganisationer som tex SAMI och STIM

Organisationerna som CopySwede betalar ut pengar till har ju associationer till alla i mediacirkusen, inte bara skaparna av musik och film.
Detta är saxat från STIM:s hemsida: "STIM is an incorporated association owned by those who create music - the authors - and music publishers".
Tvivlar inte på att de flesta andra organisationerna i samarbete med CopySwede har samma medlemsprofil.

Det känns naivt att tro att CopySwede har uppstått som resultat av artisternas och skaparnas egna röst, för nog är det så att det alltid har varit skivbolagen m.fl. som ylat mest när det gällt att håva in pengar.

Personligen kan jag ju tycka att det vore lika väl att man tog mer betalt för skivor och musik istället, för det är ju som alla vet omöjligt att få musik- och filmbranschen att hoppa på tåget med ny teknik á la Netflix för att locka till sig kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Organisationerna som CopySwede betalar ut pengar till har ju associationer till alla i mediacirkusen, inte bara skaparna av musik och film.
Detta är saxat från STIM:s hemsida: "STIM is an incorporated association owned by those who create music - the authors - and music publishers".
Tvivlar inte på att de flesta andra organisationerna i samarbete med CopySwede har samma medlemsprofil.

Det känns naivt att tro att CopySwede har uppstått som resultat av artisternas och skaparnas egna röst, för nog är det så att det alltid har varit skivbolagen m.fl. som ylat mest när det gällt att håva in pengar.

Personligen kan jag ju tycka att det vore lika väl att man tog mer betalt för skivor och musik istället, för det är ju som alla vet omöjligt att få musik- och filmbranschen att hoppa på tåget med ny teknik á la Netflix för att locka till sig kunderna.

Blir mindre missförstånd om man läser STIMs beskrivning av sig själva på svenska:

Citat:

Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, är en upphovsrättslig intresseorganisation för musikskaparna och deras musikförlag. För deras räkning förvaltar och upplåter Stim rättigheter till musik och text.

Musikens upphovsmän och musikförlagen har gett Stim i uppdrag att förvalta deras ekonomiska rättigheter enligt upphovsrättslagen. Stim ger tillstånd till att framföra musik offentligt samt inkasserar och fördelar ersättningen individuellt.

Stim är en ekonomisk förening som ägs av sina medlemmar. Stim bildades 1923 och har i dag drygt 71 000 anslutna medlemmar.

Om jag förstått det rätt så handlar det alltså om tonsättare och förlagen som ger ut och hanterar deras noter (och äger rättigheterna till dessa utgåvor). Skivbolagen är inte inblandade i STIM.

SAMIs beskrivning av sig själva:

Citat:

SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) bevakar artisters och musikers rättigheter inom ramen för både svensk och internationell upphovsrättslagstiftning. Vi gör detta utan eget vinstintresse och har över 29 000 anslutna musiker och artister som medverkat på en skivinspelning. Artister och musiker som får ersättning från oss när deras musik spelats offentligt.

Rekommenderar dock att du läser länken jag bifogade tidigare, ger en klarare bild av vart pengarna går.

Här kan man läsa vilka organisationer som äger copyswede:

http://www.copyswede.se/om-copyswede/styrelse-och-medlemsorga...

Man kan då se att skivbolag mm lyser med sin frånvaro. Det är en hel drös med fackförbund plus mer renodlade intresseorganisationer som samlar ihop musiker/dramatiker/konstnärer mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Blir mindre missförstånd om man läser STIMs beskrivning av sig själva:

Om jag förstått det rätt så handlar det alltså om tonsättare och förlagen som ger ut och hanterar deras noter (och äger rättigheterna till dessa utgåvor). Skivbolagen är inte inblandade i STIM.

Rekommenderar dock att du läser länken jag bifogade tidigare, ger en klarare bild av vart pengarna går.

Här kan man läsa vilka organisationer som äger copyswede:

http://www.copyswede.se/om-copyswede/styrelse-och-medlemsorga...

Man kan då se att skivbolag mm lyser med sin frånvaro. Det är en hel drös med fackförbund plus mer renodlade intresseorganisationer som samlar ihop musiker/dramatiker/konstnärer mm.

Det jag saxade var direkt från STIM, men det är klart att det var lite tydligare på svenska, och du har rätt i att på pappret har inte skivbolagen någon koppling till saken. Däremot så står det i dokumentet för varje post att "Utbetalning av si och så för vidare fördelning", och det är där det klämmer för mig. Jag kanske är cynisk, men jag tror inte på att alla pengar går oavkortat från CopySwede till artisterna och upphovsrättsinnehavarna, det är byråkrati på hög nivå. Om det var solklart att pengarna verkligen går direkt ner i fickan på sin favoritartist tror jag att många fler skulle känna att det skulle vara okej att betala 80kr mer för sin hårddisk så att de kan fortsätta skapa musik med mera, men nu är det ju inte riktigt den känslan man får av det hela.

Det kanske skulle vara på sin plats med en omröstning om varför man motsäger sig CopySwede:s avgift om det inte handlar rent om pengarna, för köper man en hårddisk nån gång och det kostar 80kr mer så är det ju inte hela världen för de flesta. De pengarna försvinner nog för medelsvensken i fylledimman var och varannan vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det jag saxade var direkt från STIM, men det är klart att det var lite tydligare på svenska, och du har rätt i att på pappret har inte skivbolagen någon koppling till saken. Däremot så står det i dokumentet för varje post att "Utbetalning av si och så för vidare fördelning", och det är där det klämmer för mig. Jag kanske är cynisk, men jag tror inte på att alla pengar går oavkortat från CopySwede till artisterna och upphovsrättsinnehavarna, det är byråkrati på hög nivå. Om det var solklart att pengarna verkligen går direkt ner i fickan på sin favoritartist tror jag att många fler skulle känna att det skulle vara okej att betala 80kr mer för sin hårddisk så att de kan fortsätta skapa musik med mera, men nu är det ju inte riktigt den känslan man får av det hela.

Det kanske skulle vara på sin plats med en omröstning om varför man motsäger sig CopySwede:s avgift om det inte handlar rent om pengarna, för köper man en hårddisk nån gång och det kostar 80kr mer så är det ju inte hela världen för de flesta. De pengarna försvinner nog för medelsvensken i fylledimman var och varannan vecka

Vidare fördelning innebär bara att paraplyorganisationerna fördelar till sina medlemmar, dvs de som skapat musiken/filmerna. Hade varit intressant att se hur fördelningen ser ut på individnivå, men det kommer vi nog tyvärr aldrig att få se. Blir såklart en hel del byråkrati, men jag personligen svårt att se hur man ska göra fördelningen någorlunda rättvis utan en viss byråkrati.

Många stör sig nog på konceptet rent generellt plus att det finns en brutal mängd missförstånd/missuppfattningar/missinformation...blir väldigt uppenbart när man läser alla inlägg i trådar som denna. Allt från att pengarna skulle gå till lobbying, köpa politiker, köpa domare, direkt ner i fickorna på de som arbetar på copyswede, bonus till styrelsen, till skivbolagen mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vidare fördelning innebär bara att paraplyorganisationerna fördelar till sina medlemmar, dvs de som skapat musiken/filmerna. Hade varit intressant att se hur fördelningen ser ut på individnivå, men det kommer vi nog tyvärr aldrig att få se.

Många stör sig nog på konceptet rent generellt plus att det finns en brutal mängd missförstånd/missuppfattningar/missinformation...blir väldigt uppenbart när man läser alla inlägg i trådar som denna. Allt från att pengarna skulle gå till lobbying, köpa politiker, köpa domare, direkt ner i fickorna på de som arbetar på copyswede, bonus till styrelsen, till skivbolagen mm.

Vi summerar helt enkelt med "HATA COPYSWEDE"

Man kan ju inte heller klandra CopySwede för att ha gått ut med bra information och skapat lite profil och kunskap om det här, utan avgiften kom väl lite som en smäll på fingrarna från ingenstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vi summerar helt enkelt med "HATA COPYSWEDE"

Man kan ju inte heller klandra CopySwede för att ha gått ut med bra information och skapat lite profil och kunskap om det här, utan avgiften kom väl lite som en smäll på fingrarna från ingenstans.

Info finns på copyswedes hemsida för de som är intresserade, tyvärr så är de flesta mer intresserade av att gnälla än att ta reda på vad det handlar om. Och denna nya pålaga är även den en gammal nyhet, dök väl upp på nyhetssidan här på sweclockers redan i våras?

Ännu mer tragiskt är det faktum att alla(?) nöjer sig med att gnälla snarare än att försöka göra något åt det, tex genom att ta reda på fakta, formulera vetta argument baserad på dessa fakta och sedan kontakta politiker, media mm. Ingen ute i stora världen bryr sig om att det gnälls i en så pass liten bubbla som detta forum är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Info finns på copyswedes hemsida för de som är intresserade, tyvärr så är de flesta mer intresserade av att gnälla än att ta reda på vad det handlar om. Och denna nya pålaga är även den en gammal nyhet, dök väl upp på nyhetssidan här på sweclockers redan i våras?

Ännu mer tragiskt är det faktum att alla(?) nöjer sig med att gnälla snarare än att försöka göra något åt det, tex genom att ta reda på fakta, formulera vetta argument baserad på dessa fakta och sedan kontakta politiker, media mm. Ingen ute i stora världen bryr sig om att det gnälls i en så pass liten bubbla som detta forum är.

Informationen borde ju finnas vitt spridd kan man tycka, det blir väldigt många som lyfter på ögonbrynen ifall avgiften börjar synas på inköpskvitton t.ex. Där tycker jag att CopySwede har misslyckats helt, för nu får man lätt uppfattningen att det här nästan var tänkt som en "dold avgift" på sätt och vis, eftersom man inte gått ut tydligt själva och förklarat i detalj, utan i vanlig ordning är det media som har förstorat upp saken till vad den är idag.

Sen är det ju tyvärr inte så lätt att bara ta tag i saken. För en person att motverka en organisation som CopySwede tar ju enorma resurser i form av tid och pengar, det är ju därför det är hurrarop på löpmeter i den här tråden nu när Samsung sätter ner foten. Det är ju ironin av den demokratin vi lever i - att gemene man har mycket svårt för att påverka själv.

Jag väntar då med spänning på domslutet i den här frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Informationen borde ju finnas vitt spridd kan man tycka, det blir väldigt många som lyfter på ögonbrynen ifall avgiften börjar synas på inköpskvitton t.ex. Där tycker jag att CopySwede har misslyckats helt, för nu får man lätt uppfattningen att det här nästan var tänkt som en "dold avgift" på sätt och vis, eftersom man inte gått ut tydligt själva och förklarat i detalj, utan i vanlig ordning är det media som har förstorat upp saken till vad den är idag.

Sen är det ju tyvärr inte så lätt att bara ta tag i saken. För en person att motverka en organisation som CopySwede tar ju enorma resurser i form av tid och pengar, det är ju därför det är hurrarop på löpmeter i den här tråden nu när Samsung sätter ner foten. Det är ju ironin av den demokratin vi lever i - att gemene man har mycket svårt för att påverka själv.

Har svårt att se hur man ska gå ut med denna information på ett sätt som når många utan att kosta skjortan...gissar att de går ut med pressmeddelande eller liknande och sedan får media ta över.

En person har såklart svårt att påverka ensam, men om alla som klagar på detta forum skulle kontakta politiker och vara pålästa och använda vettiga argument så...många bäckar små. Tyvärr så tror jag att det är många som tycker att det är alldeles för mycket jobb att skriva och skicka ett vettigt mail, mycket lättare att beklaga sig på ett internetforum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Ett av problemen är att mediaindustrin har ett stort kapital bakom sig. Årligen pumpar dom ut 100 tals miljoner varje år inom EU enbart för att de ska få ut mer typ privatkopieringsersättningar. Att då komma som enskild person med en budget på någon tuselapp är snarast löjligt. Så försök att hitta något vettigt sätt att komma tillrätta med dessa snedvridna pålagor, att samla fakta som bygger på lobbyarbeten ger inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Ett av problemen är att mediaindustrin har ett stort kapital bakom sig. Årligen pumpar dom ut 100 tals miljoner varje år inom EU enbart för att de ska få ut mer typ privatkopieringsersättningar. Att då komma som enskild person med en budget på någon tuselapp är snarast löjligt. Så försök att hitta något vettigt sätt att komma tillrätta med dessa snedvridna pålagor, att samla fakta som bygger på lobbyarbeten ger inte så mycket.

Öhm, du har inte läst mycket av det vi diskuterat i de sista inläggen? Copyswede är inte mediaindustrin som du syftar på, copyswede ägs och drivs av organstationer som tar tillvara musik/filmskaparnas intressen. Stora skivbolag/filmbolag mm är inte inblandade i detta. Finns massa info på copyswedes hemsida om vad lagen går ut på, hur den uppstod och vilka som får pengarna. Bara att börja läsa

...när man sedan bildat sig en uppfattning om vad det hela går ut på och hur det fungerar så skapar man vettiga argument mot det hela som man sedan lobbar politiker/media med. Behöver inte kosta några pengar alls, men detta är alldeles för mycket jobb för de flesta här, skulle säkert ta några timmar i anspråk, och det har man ju inte tid med i dagens samhälle. Bättre då att gnälla här i sweclockers forum.

Permalänk
Medlem

Det här gillas starkt , i botten med copyswede och deras bullshit !

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Samsung är väl rätt bolag att förhoppningsvis dra den här avgiften till sin spets och få klargjort vad det är som gäller. Men tror dock att man försöker få billig PR. Bara kolla här. "Prisa Samsung"? Samsung bryr sig med största sannolikhet inte om vad konsumenterna tycker utan att detta är ett avdrag från den vinst man kan göra som bolag. Det blir mycket pengar.

Skrivet av gBunker:

På ett ungefär fast tona ner den amerikanska vinkeln bara.

Permalänk
99:e percentilen

Gjorde en liten lathund om maffians verksamhet att länka till folk eller sprida på Facebook.

Delbar @ Facebook

1536x2048 @ Imgur

3072x4096 @ Imgur

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Gjorde en liten lathund om maffians verksamhet att länka till folk eller sprida på Facebook.

Något jag har missat?

"80%* av dessa pengar går till en privat organisation som bedriver olaglig verksamhet."

Förklara.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."