Samsung vägrar betala kopieringsavgift på datorer och surfplattor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Om du köper en dator och sen ska betala 2500kr/år för att äga och använda den så anser jag att den påverkar priset på produkten i slutändan, enda skillnaden är ju att du inte slänger upp pengarna på disken direkt hos din återförsäljare.

Det är som sagt en annan fråga, men i mina ögon går de hand i hand.

Copyswede tycker jag för övrigt är en styggelse och det är väldigt bra att Samsung tar upp kampen, även om det i första hand handlar om deras enga vinstintresse så får vi konsumenter en morot tillbaka i form av "ofrivillig goodwill" ifall det blir ändring på lagstiftningen.

Å andra sidan har man nog, eller många i alla fall, fler enheter som numera räknas till radiotjänsten så de 2500 slås ju ut på alla dessa enheter. Men som du säger... det hör egentligen inte hit och kan diskuteras någon annanstans

Copyswede ger inte jag heller så mycket för och absolut är det ju en vinst vid sidan av för oss konsumenter om nu Samsung faktiskt kan göra någonting åt det. Jag kan väl dock tycka det är ok att vissa saker kanske kan vara avgiftsbelagda av den anledning att vi fortfarande på lagligt vis ska få privatkopiera - då det, vad jag förstått, är kriteriet som måste uppfyllas för denna frihet. Visst, sedan kan man ju tycka vad man vill om det också men i dagsläget är det ju så det ser ut fast det är ett senare problem.
Det är dock inte rimligt att låta avgiften läggas ut i den här omfattningen i alla fall och det återstår väl nu då att se vad Samsung faktiskt kan göra åt saken eller om det bara blir schysst snack av det hela utan resultat.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag som tänkte att min nästa lur skulle bli en oppo men nu kanske det blir samsung iaf.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska komiskt att ett Koreanskt företag måste komma och rädda oss svenskar.

Jag skulle vilja tillägna låten ifrån filmen "Team America" till Samsung.

Samsung...
Samsung...
Samsung, FUCK YEAH!
Coming again, to save the mother fucking day yeah,
Samsung, FUCK YEAH!
Freedom is the only way yeah,
Copyswede your game is through cause now you have to answer too,
Samsung, FUCK YEAH!
So lick my butt, and suck on my balls,
Samsung, FUCK YEAH!
What you going to do when we come for you now,
it’s the dream that we all share; it’s the hope for tomorrow!

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk

Gött att det äntligen är någon med resurser som tar striden. Det där med ”särskilt ägnade åt privatkopiering” är något som jag undrat varför ingen tagit fasta på tidigare, en hårddisk är ju ett solklart exempel på något som i huvudsak används till en massa annat än just privatkopiering. Knepigt att copyswede inte tar betalt för tomma papper också, de kan ju användas för att kopiera böcker med.....

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Å andra sidan har man nog, eller många i alla fall, fler enheter som numera räknas till radiotjänsten så de 2500 slås ju ut på alla dessa enheter. Men som du säger... det hör egentligen inte hit och kan diskuteras någon annanstans

Copyswede ger inte jag heller så mycket för och absolut är det ju en vinst vid sidan av för oss konsumenter om nu Samsung faktiskt kan göra någonting åt det. Jag kan väl dock tycka det är ok att vissa saker kanske kan vara avgiftsbelagda av den anledning att vi fortfarande på lagligt vis ska få privatkopiera - då det, vad jag förstått, är kriteriet som måste uppfyllas för denna frihet. Visst, sedan kan man ju tycka vad man vill om det också men i dagsläget är det ju så det ser ut fast det är ett senare problem.
Det är dock inte rimligt att låta avgiften läggas ut i den här omfattningen i alla fall och det återstår väl nu då att se vad Samsung faktiskt kan göra åt saken eller om det bara blir schysst snack av det hela utan resultat.

Gällande privatkopieringsavgiften:
Men varför då inte lägga avgiften på originalet, i det fallet påverkas ju endast den som köper originalet och har möjlighet att kopiera det, inte alla andra som använder lagringsmediet till annat?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TrueType:

Apple sätter sig också emot, så Samsung och Apple. Om inet går emot copyswede, men förlorar, så betalar Samsung hela kostnaden.

Det vet jag mycket väl. Men då hade inte "citatet" blivit lika bra.

Permalänk

Det är inte ofta man hejar på ett storföretag i domstolsfall.

Skrivet av WrongTarget:

Gött att det äntligen är någon med resurser som tar striden. Det där med ”särskilt ägnade åt privatkopiering” är något som jag undrat varför ingen tagit fasta på tidigare, en hårddisk är ju ett solklart exempel på något som i huvudsak används till en massa annat än just privatkopiering. Knepigt att copyswede inte tar betalt för tomma papper också, de kan ju användas för att kopiera böcker med.....

Om jag inte missminner mig så definierar lagtexten apparater vars syfte är privatkopiering, som apparater som har möjlighet till privatkopiering. Via Copyswedes hemsida kan du hitta en länk till lagen.

Med tanke på hur lagen är formulerad så tror jag inte att domen kommer falla till Samsungs fördel, tyvärr.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Nä Samsung kommer att vinna stort, med tanke på att lagen utrycklinge säger i sitt förarbete att det inte gäller Datorer tillex. Lagen i sig säger också utrycklingen att det skall vara saker som utryckligen är till för privatkopiering. I detta fallet gapar Copyswede för mycket, däremot är det okej med externa diskar och mp3 spelare med mera, enligt lagen.

Vad lagen säger och hur dommaren eller andra kommer tyda den är helt olika saker. Jag har tyvärr förlorat allt förtroende vad det gäller lag och rätt samt hur systemet fungerar här i Sverige och andra länder.

Så nej jag står fast vid att Samsung kommer till stor del förlora kriget angående kopieringsavgiften i Sverige.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av backfeed:
Skrivet av UndaC:
Skrivet av Dunde:

Okej vilket gensvar.
Miss av mig!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreamersR:

Skitbra, Hur kan man inte gilla Samsung?
Smart drag av Samsung där, vinner dom så är det inte bara pengar som dom sparar på att slippa betala avgifter utan dom får skitbra publicitet och kommer vara hjältarna som räddade oss bönder från korruption och tyranni.

Vilket är lite ironiskt då Samsung själva flertalet gånger blivit anklagade för just korruption i sitt hemland...

Men hur som helst mycket bra gjort av dem i detta fall, det skall de ha cred för!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S_Z:

Vilket är lite ironiskt då Samsung själva flertalet gånger blivit anklagade för just korruption i sitt hemland...

Men hur som helst mycket bra gjort av dem i detta fall, det skall de ha cred för!

Säg ett stort företag som inte är korrupt. Även ditt kära fruktföretag är det, det kan jag lova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Gällande privatkopieringsavgiften:
Men varför då inte lägga avgiften på originalet, i det fallet påverkas ju endast den som köper originalet och har möjlighet att kopiera det, inte alla andra som använder lagringsmediet till annat?

Fick för mig att jag hade skrivit just det i ett av mina tidigare inlägg men det verkar som att jag av någon anledning inte gjorde det trots allt Men ja, det låter ju i viss mån vettigt men det löser egentligen inte problemet utan bara flyttar det. Ligger säkert någon slags skum avgift inbakat i originalen också redan idag, inget jag kollat upp men det skulle inte förvåna mig i alla fall.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Så jävla rätt! Det är inte rimligt att privata företag stiftar lagar helt på egen hand. Nu gillar jag Samsung ännu mer än vad jag redan gjorde. Men enligt mig bör kopieringsavgiften läggas på originalet eftersom det då går att få en perfekt fördelning, något Copyswede måste gissa sig till i dagsläget.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Inaktiv

När samsung sätter ner foten '' prisa gudarna !'' , när Apple gör det '' usch jävla giriga grisar dom vill inte betala från sin fetkassa ''

xD anyways, gl samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

När samsung sätter ner foten '' prisa gudarna !'' , när Apple gör det '' usch jävla giriga grisar dom vill inte betala från sin fetkassa ''

xD anyways, gl samsung

Så sant

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Stå på er Samsung!

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Avstängd

Helt underbart när ett sånt stort företag sätter ner foten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Underbart att läsa. För Copyswede var det roligt så länge det varade, var bara en tidsfråga innan deras girighet skulle väcka uppmärksamhet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Hade deras F1 och F3, men de tillverkar jäkligt fina Solid State Diskar

Heh, jag med.

Citerade fel person
Permalänk
Avstängd

SKa bli intressant och se om företagen går ihop och bestrider galenskapen!

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

När samsung sätter ner foten '' prisa gudarna !'' , när Apple gör det '' usch jävla giriga grisar dom vill inte betala från sin fetkassa ''

xD anyways, gl samsung

Ju fler som sätter ned foten i det här fallet, desto bättre. Även om Apple uppenbarligen håller en låg profil, så är det precis lika bra att även de vägrar!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kungligt av Samsung!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Citat:

26 k § När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren.

Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,
2. föras ut ur landet eller
3. användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder. Lag (2005:359).

Den aktuella formuleringen är:
"anordningar ...\\... som är särskilt ägnade för framställning av exemplar"

Beroende på hur vettiga domstolspersonalen är så tycker jag Samsung har vettig grund att överklaga.
Är en dator en anordning som är framtagen för och särskilt ägnad för framställning av exemplar? Skulle inte tro det.

(Edit: I all hast kan även noteras att litterära verk inte berättigar någon ersättning trotts att det idag finns gott om e-böcker. Ej heller icke "rörliga bilder" som t.ex. serierstrippar eller digitala målningar. Säger inte att jag vill ha det men påpekar bara att det verkar lite orättvist egentligen?)

Edit2:

Copyswede - det kulturhämmande elementet
Vad är syftet med copyswede och kopieringsavgift? Jag kanske är naiv men jag tror syftet är att främja svenska kultur och svenska kreativa individer.
Nu vet inte jag exakt hur stora ersättningar de betalar ut(?), men med dessa stora avgifter på diverse utrustning som alla använder i sin vardag, även konstnärer och kulturpersonligheter, så skulle jag nästan kunna sätta min heder i pant på att den genomsnittlige konstnären/musikern/etc. under sin livstid betalar mer till copyswede än copyswede betalar tillbaka.
Så vem gynnas? Stora artister eller stora kulturpersonligheter, medan små mindre kända kulturpersoner tvingas lida istället! Är det inte mer rätt i vårt land och med vår kultur att det är de små artisterna och kulturpersonerna som får stöd att växa istället? Är inte det äkta kulturfrämjande och kulturellt mångfaldigande? Jo!
Copyswede = antikultur i sverige.

Edit3:

Grov ekonomiskt insikt
Min egen väldigt grova uppskattning ger att en vanlig person skulle betala runt 50'000~150'000kr under sin livstid till copyswede, antagligen 50-100k mer om man är teknikfrälst.

Exempel på kulturrelaterad ersättning:
Är du musiker får du ~100k om du gjort en låt som spelats 350ggr i radio-p3. Sedan är det väll skatt o grejer antar jag. Men en hyfsad referens. Så vid det laget går en musiker ungefär +/- noll via copyswede (via stim som copyswede betalar ut till)... dvs om han/hon inte köpt speciellt mycket elektronik prylar (glöm inte skatten) vilket verkar lite osannolikt för en musiker. Så mer troligt då att man behöver i alla fall runt det dubbla ~700 spelningar i p3, för att gå jämt ut.
Nu är visserligen radio bra på att upprepa låtar, men mer troligt då att det är Lady Gaga eller någon annan större artist än en mindre känd artists låt som repeteras. Det är dock rimligt att ersättningen stiger om copyswede får mer pengar, så det kanske räcker med 600 spelningar. Om vi antar att du vill tjäna lite pengar också, gå 50'000kr plus (under din livstid) för ditt stöd till copyswede, ja då behövs kanske runt 900 spelningar.
(Eller en musikvideo som spelats ~160ggr på svt1)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det är väl ändå jädra onödigt att slänga folk i fängelse.

Låt alla män över 15 år betala en årlig våldtäktsavgift istället där 20% går till brottsoffer och resterande 80% är oredovisade utgifter för administrering av avgiften.

Ah, bra tänkt!

Permalänk

Detta ska bli riktigt intressant att följa. Hoppas att detta går hela vägen till Högsta Domstolen.

Visa signatur

"Keep burning your bridges as you like, but sooner or later you are going to find out that ash makes for a shitty support system"

Permalänk
Medlem

"Återförsäljare och distributörer kan fortfarande komma att ta ut avgiften, inte minst av rädsla för eventuella skadeståndskrav."

Så Samsung kanske slipper betala, men det gör inte de svenska återförsäljarna/distributörerna (vilket Samsung skiter högaktningsfulllt i sålänge det inte är Samsung som får lägga ut avgiften).

Så i slutändan så kommer vi att få dyrare produkter ändå, men Samsung slipper lägga ut för avgiften, den får bli distributörerna och/eller återförsäljarnas problem istället...

Permalänk
Medlem

Så bluray har ingen skatt? Varför är de då så dyra i Sverige? Dustin och Komplett har exv haft superhöga priser tidigare, nu är de bara jättehöga. Från Nierle.de kostar de under tian styck, för 25GB BD-R.
Bra om man som jag gör backup även till skivor.

Off-T: Oerhört märkligt att en del får det här till ett kommunistiskt vänsterförslag, snarare är det här ett skolboksexempel på hur gamla kapitalistiska företags privilegier skyddas av staten.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Konsolgrävare

Samsung! <3

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Äntligen så säger någon med muskler ifrån och förhoppningsvis så får vi ett slut på detta bedrägeri

Permalänk

Nu ägs ju svenskt rättsväsen av Hollywood och amerikanska skivindustrin så någon vinst lär det inte bli. Dock är det bra att Samsung står upp mot maktfullkomligheten!