Köpa nätverkskort, vad är skillnaden på PCI-E och PCI nätverkskort? tips på tänkbara nätverkskort.

Permalänk
Avstängd

Köpa nätverkskort, vad är skillnaden på PCI-E och PCI nätverkskort? tips på tänkbara nätverkskort.

Hej, Ska köpa ett nätverkskort kan inte mycket om nätverks biten så undrar om det är någon skillnad på PCI-E och PCI nätverkskort? har tillgång till båda på moderkortet.

Sedan vill jag gärna ha tips på tänkbara nätverkskort(Trådade ej trådlöst).

Uppskattar snabba svar!
Mvh

Permalänk
Medlem

PCI är föråldrat och du borde inte köpa ett nytt PCI-kort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

PCI är föråldrat och du borde inte köpa ett nytt PCI-kort.

PCI-E som gäller då asså? något tips på kort?

Mvh

Permalänk

Hastigheten skiljer. PCI-E kan hantera betydligt snabbare bitrate än vad PCI kan göra. Så satsa på PCI-E.

Att läggas till så tror jag inte det märks när man har en lina på under 100 Mbit/s men man märker det om man för över filer lokalt har jag för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Hej, Ska köpa ett nätverkskort kan inte mycket om nätverks biten så undrar om det är någon skillnad på PCI-E och PCI nätverkskort? har tillgång till båda på moderkortet.

Sedan vill jag gärna ha tips på tänkbara nätverkskort(Trådade ej trådlöst).

Uppskattar snabba svar!
Mvh

PCI är en gammal standard som du inte har någon anledning att välja framför PCIe.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Har runt 120Mbit download och 30 Upload på denna linan.

Något tips på specifikt kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

PCI-E som gäller då asså? något tips på kort?

Mvh

http://www.inet.se/produkt/5402028/intel-gigabit-ct-9301ct-10... kanske?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Får väl beställa det då, hur ska man komma upp till gratis frakt nu då... haha

Permalänk
Inaktiv

Ta det billigaste som passar i din dator

Permalänk
Medlem

Tror knappast det skiljer mycket mellan olika kort. Tekniken är ju trotsallt gammal och CPU:n gör den stora biten om jag inte mistar mej.

Visa signatur

Citera för svar!