Permalänk

Snabbfråga! ANG Grafikkort minne

Hej!.

Har bara en enda fråga angående Grafikkort.

Jo, jag undrar om man har t.ex 3GB minne på sitt grafikkort, och vi säger att något spel skulle kräva mer än det och att det skulle börja lagga, om man då skulle skaffa ett till likadant kort att köra SLI eller CF med, skulle det då gynna bristen på minne?.
Jag tänkte liksom, om grafiken kunde bearbetas snabbare så kanske mindre bilder behövs lagras på minnet?

Inte för att ja tror snart i min framtid att 3GB inte skulle räcka till men om!

Tack på förhand!.

Mvh AlexK

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk

Får du slut på minne så spelar det ingen roll om du kör CF eller inte. Tar minnet slut så gör det det.
Att framtidssäkra med mer minne är alltid en bra idé!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Får du slut på minne så spelar det ingen roll om du kör CF eller inte. Tar minnet slut så gör det det.
Att framtidssäkra med mer minne är alltid en bra idé!

Så grafikkortets prestanda är inte alls relevant med minnet den har?

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandre94:

Hej!.

Har bara en enda fråga angående Grafikkort.

Jo, jag undrar om man har t.ex 3GB minne på sitt grafikkort, och vi säger att något spel skulle kräva mer än det och att det skulle börja lagga, om man då skulle skaffa ett till likadant kort att köra SLI eller CF med, skulle det då gynna bristen på minne?.
Jag tänkte liksom, om grafiken kunde bearbetas snabbare så kanske mindre bilder behövs lagras på minnet?

Inte för att ja tror snart i min framtid att 3GB inte skulle räcka till men om!

Tack på förhand!.

Mvh AlexK

Vid SLI och CF så speglas minnet på alla korten i setupen. Alltså all data måste finnas på alla korten. Detta gör att man bör ha kort med mer minne vardera om man kör SLI eller CF jämfört om man kör single kort.

Ex1: Du kör med ett 7970 som har 3GB minne. 1 GPU ger 100% GPU prestanda som kör med 3GB effektivt minne.

Ex2: Du skaffar ett till 7970 för att köra i CF. 2 GPUer med en skalning på 90% i ett visst spel ger dig 180% GPU prestanda gentemot Ex1 och dessa kör med effektivt minne på 3GB för att de måste spegla varandra.

Jag tror att jag inte har skrivit något knasigt men om jag har så får folk gärna rätta mig. Har själv aldrig kört CF eller SLI.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Du får inte mer minne av ett till grafikkort, de speglas bara

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Dew87:

Vid SLI och CF så speglas minnet på alla korten i setupen. Alltså all data måste finnas på alla korten. Detta gör att man bör ha kort med mer minne vardera om man kör SLI eller CF jämfört om man kör single kort.

Ex1: Du kör med ett 7970 som har 3GB minne. 1 GPU ger 100% GPU prestanda som kör med 3GB effektivt minne.

Ex2: Du skaffar ett till 7970 för att köra i CF. 2 GPUer med en skalning på 90% i ett visst spel ger dig 180% GPU prestanda gentemot Ex1 och dessa kör med effektivt minne på 3GB för att de måste spegla varandra.

Jag tror att jag inte har skrivit något knasigt men om jag har så får folk gärna rätta mig. Har själv aldrig kört CF eller SLI.

Ja, jag är medveten om att man inte får mer minne om man kör med två kort, men va jag lärt mig är att minnet i ett grafikkort finns till för att grafikkortet ska kunna lagra bilder den inte orkar bearbeta på en gång, och kan då snabbt använda dom lagrade bilderna sen när den pallar det. Därför tänkte jag om man fixade högre prestanda så kanske grafiken pallade att bearbetas snabbare och därför lagra mindre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ronz:

Du får inte mer minne av ett till grafikkort, de speglas bara

Ja det är jag medveten om dock inte det jag menade.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alexandre94:

Ja det är jag medveten om dock inte det jag menade.

För att svara på din fråga rakt ut; nej.

Det ligger lagrad i minnet och shufflas inte för att du har två grafikprocessorer som "plockar" från det. Används 2GB med ett kort så kommer 2GB att användas med två.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Verkar som att många inte riktigt förstår TS fråga tror jag.
TS; det är inte renderade bilder som sparas i minnet utan saker som behövs för kommande bilder.
Det bör därför alltså behövas MER minne om man trycker ut högre FPS.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Verkar som att många inte riktigt förstår TS fråga tror jag.
TS; det är inte renderade bilder som sparas i minnet utan saker som behövs för kommande bilder.
Det bör därför alltså behövas MER minne om man trycker ut högre FPS.

Okej tack för svar

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

För att svara på din fråga rakt ut; nej.

Det ligger lagrad i minnet och shufflas inte för att du har två grafikprocessorer som "plockar" från det. Används 2GB med ett kort så kommer 2GB att användas med två.

Vänta.. ja kanske förstår nu. Är det så att ens memory-clock bestämmer farten på hur snabbt bilderna som lagras bearbetas? så 2 kort är irrelevant till hur snabbt dom görs eftersom farten på dom inte ökas och att båda grafikkorten jobbar individuellt med samma bilder?

EDIT: Min tanke i det hela från början var att i SLI eller CF så ökas ju GPU Kraften, och då tänkte jag att farten på hur snabbt bilderna bearbetas möjligtvis ökade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandre94:

Vänta.. ja kanske förstår nu. Är det så att mängden minne som lagras på kortet är relevant med hur snabb memory-clock man har?
och därför hjälper inte 2st Grafikkort för att memory clock farten ej ökas? Om ja tänkt rätt (vilket ja vette fan om jag har xD) så om man klockar sin minnes klocka högre så borde man palla mer krävande grafik?

Bra fråga.
Låt oss först fråga om det kan "börja lagga" pga "för lite minne", och varför. Om ja, så borde det lagga även med två kort. Även om andra saker borde upplevas som en förbättring. Hoppas du får svar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Även om jag möjligtvis inte förstår helt varför det är som det är så vet jag iallafall svaret :).
Tack alla för alla svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandre94:

Vänta.. ja kanske förstår nu. Är det så att ens memory-clock bestämmer farten på hur snabbt bilderna som lagras bearbetas? så 2 kort är irrelevant till hur snabbt dom görs eftersom farten på dom inte ökas och att båda grafikkorten jobbar individuellt med samma bilder?

EDIT: Min tanke i det hela från början var att i SLI eller CF så ökas ju GPU Kraften, och då tänkte jag att farten på hur snabbt bilderna bearbetas möjligtvis ökade.

Nej det är inte memmory-clocken som avgör hur snabbt ett grafikkort kan bearbeta bilder, det är fel tänk.
Du kan tänka att SLI och CF generellt sätt nära dubblar prestandan i spel som är optimerade för 2 grafikkort. Med 2 grafikkort kommer den att göra beräkningarna dubbelt så snabbt eftersom den har 2 kort som arbetar med samma sak.

Sen finns det dock andra saker som kan börja flaska istället, finns det för lite minne i systemet, oavsätt om det är grafikminne eller vanligt minne så kommer det att flaska ner rejält och du tappar prestanda där. Det kan även vara processorn som inte klarar av att trycka ut fler bilder.

Du kan tänka dig grafikminne som vanligt minne, hur mycke man har spelar ingen roll så länge man har tillräckligt, dock är de väldigt dåligt när de finns för lite.
Samt att köra 2 grafikkort kommer inte utöka minnet, det är inte så sli/cf funkar.

Permalänk
Skrivet av alexandre94:

Så grafikkortets prestanda är inte alls relevant med minnet den har?

Jodå, absolut.
Dock påverkar bara minnesmängden om det blir fullt med mindre minne.
Dessutom så påverkar minnesbussen också.

Visa signatur

Insert funny joke here