Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkort 16x vs 4x? Prestanda? Bandbredd

Permalänk
Medlem

Grafikkort 16x vs 4x? Prestanda? Bandbredd

Det står såhär för mitt moderkort:
1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
(The PCIEX16 slot conforms to PCI Express 3.0 standard.)
1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)
(The PCIEX4 slot conforms to PCI Express 2.0 standard.)

Någon som har lust att förklara lite exakt vad det innebär och hur stora prestandaförluster vi snackar om man jämför att båda körs i x16 exempelvis?

Vad jag vet så använder inte grafikkort 16x (om ens 8x). Jag undrar om det är värt att stoppa in 2 grafikkort i burken då x4 känns välidgt svagt. Båda korten lär ju köras i x4 hastighet då antar jag, vilket inte låter bra..? Om de kördes i x8 vardera hade det varit okej tror jag dock?
Vad betyder det att den "conforms" till 2.0 standarden? Betyder det att jag överhuvudtaget inte kan köra med flera PCIe 3.0 kort? Eller innebär det att de kommer köras som 2.0 kort bara?

Jag brukar för övrigt aldrig köra mer än ett kort i taget, bara nyfiken och vill lära mig mer om hur bandbredden fungerar hos grafikkort och kanske stoppa in en likadan om jag fyndar någonstans!

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Det står såhär för mitt moderkort:
1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
(The PCIEX16 slot conforms to PCI Express 3.0 standard.)
1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)
(The PCIEX4 slot conforms to PCI Express 2.0 standard.)

Någon som har lust att förklara lite exakt vad det innebär och hur stora prestandaförluster vi snackar om man jämför att båda körs i x16 exempelvis?

Vad jag vet så använder inte grafikkort 16x (om ens 8x). Jag undrar om det är värt att stoppa in 2 grafikkort i burken då x4 känns välidgt svagt. Båda korten lär ju köras i x4 hastighet då antar jag, vilket inte låter bra..? Om de kördes i x8 vardera hade det varit okej tror jag dock?
Vad betyder det att den "conforms" till 2.0 standarden? Betyder det att jag överhuvudtaget inte kan köra med flera PCIe 3.0 kort? Eller innebär det att de kommer köras som 2.0 kort bara?

Jag brukar för övrigt aldrig köra mer än ett kort i taget, bara nyfiken och vill lära mig mer om hur bandbredden fungerar hos grafikkort och kanske stoppa in en likadan om jag fyndar någonstans!

Detta test är gjort med 5870 och man förlorar en del kraft med x4.
Det beror på vilket kort du använder. Ju starkare det är, ju mer förlorar du procentuellt sett.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Men det ser inte sådär jättefarligt ut.. 5% är ju ingenting egentligen.

Permalänk

Det är inte i det stora hela så stor skillnad!

Jag hade kört på de!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Men det ser inte sådär jättefarligt ut.. 5% är ju ingenting egentligen.

frågan är väl hur mycket det flaskar ett nyare starkare kort änn 5870

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att ett 7970 eller 770 är ungefär lika kraftfullt som två stycken 5870.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10