Permalänk
Medlem

Angående två skärmar

Tjena!

Detta kan vara bakisjag som bara kommer med en random tanke, men jag började fundera på det där med två skärmar!
Om vi säger att jag har en skärm med 60 fps, om jag då kopplar in en skärm till, kommer då fpsen på båda vara 30 fps? Antagligen inte. Man får antingen högre eller lägre fps.

Då till min idé. Om vi säger att man kunde få två skärmar med 45 fps vardera, borde man inte kunna koppla in tex två DVI-sladdar i en skärm, och låta bilderna överlappa varandra, så att man får 90 FPS? Eller skulle det fucka ur?

Remember, kan vara en helt idiotisk fråga, men behöver ställa den!

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Tjena!

Detta kan vara bakisjag som bara kommer med en random tanke, men jag började fundera på det där med två skärmar!
Om vi säger att jag har en skärm med 60 fps, om jag då kopplar in en skärm till, kommer då fpsen på båda vara 30 fps? Antagligen inte. Man får antingen högre eller lägre fps.

Då till min idé. Om vi säger att man kunde få två skärmar med 45 fps vardera, borde man inte kunna koppla in tex två DVI-sladdar i en skärm, och låta bilderna överlappa varandra, så att man får 90 FPS? Eller skulle det fucka ur?

Remember, kan vara en helt idiotisk fråga, men behöver ställa den!

Rent praktiskt sätt skulle det aldrig fungera eftersom skärmen bara kan visa en input i taget, men helt klart en intressant fråga!
Ponera att skärmen kan visa två inputs samtidigt, är det tekniskt sätt möjligt att få ut dubbla FPS?

Permalänk
Medlem

Hur tänker du nu? Antingen kör du skärmutökning och då skulle du förmodligen få epilepsi av att titta på den, eller så gör du en skärmdubbling och får exakt samma bild två gånger.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Rent praktiskt sätt skulle det aldrig fungera eftersom skärmen bara kan visa en input i taget, men helt klart en intressant fråga!
Ponera att skärmen kan visa två inputs samtidigt, är det tekniskt sätt möjligt att få ut dubbla FPS?

Det är typ det som är min fråga

Skrivet av ZecretW:

Hur tänker du nu? Antingen kör du skärmutökning och då skulle du förmodligen få epilepsi av att titta på den, eller så gör du en skärmdubbling och får exakt samma bild två gånger.

Men om man har bilderna på två skärmar så är det olika bilder på båda skärmarna, och det borde tekniskt sett gå att göra så att den ena gör en bild, och den andra gör.. ja jag vet inte.

Bakis som sagt.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Fast det är monitorn i sig som sätter gränsen för hur många bilder per sekund som kan visas, det normala är 60Hz /bps.

Så klart så måste även grafikkortet kunna leverera minst 60 bilder per sekund för att ovan begränsning skall nås.

Det finns dock monitorer som klarar fler bilder per sekund och då behövs såklart ett kraftfullare grafikkort.

Det är inte kabeln eller kontakten som slår i taket först utan oftare monitorn eller grafikkortet, sedan finns det ju andra alternativ Display Port eller DVI med dual link som gör att man kan skicka ännu mer i kabeln.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |