Permalänk
Medlem

760 4GB fråga.

Hejsan

Har nuvarande ett Asus GTX 760 2GB

det är så att mitt chassi (lian li q11) är väldigt begränsat när det kommer till längden på grafikkort (24.5cm)
och har inga planer på att byta det då jag är väldigt nöjd med mitt bygge.

så försöker hitta det bästa som går på den längden

frågan är då satt å fundera finns ju EVGA 760 på 4GB som passar men förutom att ha fler skärmar
ger den någon prestanda skjuss?

Som det omtalade "Battlefield 4" så bör man ju kunna ha mer field of view på med mer minne på graffet?
eller har jag fattat fel då.

det är ju inte så heller att det kommer komma något Asus direct cu mini 770 heller - å AMD's nya serie verka inte precis korta

tips?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk

Spelar du i 1080p så är det endast i ett fåtal spel som du eventuellt skulle kunna märka någon skillnad i prestanda mellan dom korten

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Spelar du i 1080p så är det endast i ett fåtal spel som du eventuellt skulle kunna märka någon skillnad i prestanda mellan dom korten

4gb på en sådan liten minnesbuss är även bortkastat, ännu mer på en klen gpu.

770 2gb vs 770 4gb i 5760x1080 fick cirka 3fps förbättring med det högre minnet.

Permalänk

Ger det ingen förbättringen i bf4 heller med 4gb minne mot 2?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

Ger det ingen förbättringen i bf4 heller med 4gb minne mot 2?

Nej, inte med ett 760.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Tim_coolboy1:

Nej, inte med ett 760.

Ett 770 med 2 gb mot 4?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CebitZeros:

Ett 770 med 2 gb mot 4?

Knappt. Det är mer värt att lägga pengarna på något annat. Typ ett snabbare grafikkort eller ett med bättre fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

Ett 770 med 2 gb mot 4?

Ytterst lite. Om vi talar om standard 1080p dvs.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

770 2GB Ger betydligt fler fps än ett 760 om du nu hittar ett 770 som inte är så långt

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Ytterst lite. Om vi talar om standard 1080p dvs.

Så bullshit att man behöver mer än 2 gb vram om man ska köra bf4 1920x1080?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

4gb på en sådan liten minnesbuss är även bortkastat, ännu mer på en klen gpu.

770 2gb vs 770 4gb i 5760x1080 fick cirka 3fps förbättring med det högre minnet.

Detta om minnesbuss är en myt, det kan absolut använda 4GB utan problem. Det stämmer dock att GPU'n är inte stark nog för att faktiskt orka skyffla bilder i 60fps och samtidigt komma upp i 4GB VRAM. I typ triple-SLI kanske dock, om ens korten stöder det?

Skrivet av CebitZeros:

Så bullshit att man behöver mer än 2 gb vram om man ska köra bf4 1920x1080?

Att 3GB är rekommenderat är bullshit så det sjunger, ja.
Man behöver dock mer än 2GB om du kör i högre upplösning än 1080p och vill ha allt ögongodis på, inklusive 4x AA etc.

Men att sätta det som rekommenderad är endast en försäljningstaktik från AMD.

Jag kör allt i ultra förutom AA för tillfället, min VRAM-användning går upp till 2GB till slut, men då har den cache'at en massa, har aldrig fått minsta lilla FPS-drop pga detta.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Detta om minnesbuss är en myt, det kan absolut använda 4GB utan problem. Det stämmer dock att GPU'n är inte stark nog för att faktiskt orka skyffla bilder i 60fps och samtidigt komma upp i 4GB VRAM. I typ triple-SLI kanske dock, om ens korten stöder det?

Att 3GB är rekommenderat är bullshit så det sjunger, ja.
Man behöver dock mer än 2GB om du kör i högre upplösning än 1080p och vill ha allt ögongodis på, inklusive 4x AA etc.

Men att sätta det som rekommenderad är endast en försäljningstaktik från AMD.

Jag kör allt i ultra förutom AA för tillfället, min VRAM-användning går upp till 2GB till slut, men då har den cache'at en massa, har aldrig fått minsta lilla FPS-drop pga detta.

Nej, det med minnesbandbredden är inte en myt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Nej, det med minnesbandbredden är inte en myt.

Suck.. Kan folk sluta vara så envisa?

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1222621-gtx680-k...

Finns frågor om detta ÖVERALLT på forumet.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Suck.. Kan folk sluta vara så envisa?

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1222621-gtx680-k...

Finns frågor om detta ÖVERALLT på forumet.

Hela minnet kan användas men inte samtidigt, finns flera som har räknat ut att en 256 bitars minnesbuss som körs i 6ghz kan bara fylla ca 2,4GB av minnet per sekund, tror jag.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Hela minnet kan användas men inte samtidigt, finns flera som har räknat ut att en 256 bitars minnesbuss som körs i 6ghz kan bara fylla ca 2,4GB av minnet per sekund, tror jag.

Precis, och detta är mycket mer än något av dessa kort orkar skyffla. Du kommer flaska på prestanda långt innan minnesbussen flaskar.
Skillnaden är att den kan cache'a upp 4GB vilket är tillräckligt för alla upplösningar den orkar driva. Kolla själv skillnaderna i testet jag länkade..

"Summan är detta:

Om inte GTX680/770 klarar av att hantera 4GB i minne klarar inte heller GTX660ti av 2GB, GTX Titan 6GB,eller Radeon 7970 3GB,
då samtliga kort använder samma bit och minnes mängd per kanal."

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av WoG:

Precis, och detta är mycket mer än något av dessa kort orkar skyffla. Du kommer flaska på prestanda långt innan minnesbussen flaskar.
Skillnaden är att den kan cache'a upp 4GB vilket är tillräckligt för alla upplösningar den orkar driva. Kolla själv skillnaderna i testet jag länkade..

"Summan är detta:

Om inte GTX680/770 klarar av att hantera 4GB i minne klarar inte heller GTX660ti av 2GB, GTX Titan 6GB,eller Radeon 7970 3GB,
då samtliga kort använder samma bit och minnes mängd per kanal."

Du läste inte kommentaren längst ner i tråden antar jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp ett 770 och såga av det på mitten och tejpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Du läste inte kommentaren längst ner i tråden antar jag?

Jo jag läste kommentaren, men detta handlar fortfarande om att BF4 är för tungt för att minnet ska flaska.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schackmannen:

Du avslutar det snyggt, "tror jag".

Det intressanta är inte hur mycket av minnet den kan fylla per sekund. Den intressanta jämförelsen är snarare om gpu'n kan läsa tillräckligt mycket av minnet så många gånger per sekund som den kan prestera fps. Eftersom de flesta skärmar capar vid 60fps kan vi ju använda det som jämförelse. Gpu'n måste kunna läsa tillräckligt mycket ur minnet för att kunna generera en scen 60ggr per sekund.

Om vi nu applicerar lite teori på detta så stämmer det att minnesbandbredden inte är tillräckligt hög för att läsa hela minnet 60ggr per sekund. Men problemet är att om man ska använda minnesbandbredden som ett värde i den formeln så måste vi läsa från första minnescellen till den sista börja om på första osv. Ingen läsning från minne ser ut på det viset. Gpu'n kommer att läsa lite här och lite där. Vid läsning där man hoppar runt bland minnesceller så får man en rejäl prestandaförsämring. Det är därför de delat upp minnet i banker som beskrivs i tråden ni länkat ovan. Men det räcker ändå inte. Inget grafikkort på marknaden idag har tillräckligt bra minne för att kunna använda hela sitt minne 60ggr per sekund.

Faktiskt är det så att minneshastigheten vid slumpmässig läsning inte har utvecklats mycket sedan 486'ornas tid så kanske ni kan sätta det i lite perspektiv. Det är inte så att dagens minne är 20ggr snabbare fast det är 2000MHz istället för 100MHz. Om man kunde koppla en 486'a till ett modernt minne skulle det vara fullt möjligt att skriva ett program där 486'an fick minnet att flaska.

Någon nämnde att GTX760 bara fick några få fps prestandaförbättring mellan 2GB och 4GB i 5760x1080. Vi drar snabbt slutsatsen att kortet inte kan använda sitt minne. Om vi nu utökar jämförelsen något. Följande siffror är hämtade från SweC's senaste grafikkortstest: http://www.sweclockers.com/recension/17636-amd-radeon-r9-280x...

Jag jämför värdena för BF3 Thunder Run i 1920x1080 Ultra 4x MSAA med 5760x1080 Ultra 4x MSAA och bara den lägsta fps'en eftersom det är den som kommer att drabbas värst om minnet är ett problem. Procenttalet är fps'en vid 5760 / fps'en vid 1920. Detta visar hur pass bra grafikkortet håller uppe fps'en. Ett högre värde är bättre.

Radeon 280X - 67fps / 26fps = ~38.8%
GTX770 - 76fps / 30fps = ~39.5%

Vad visar då detta? Jo, teori i all ära. I ett praktiskt test med ett spel som är känt för att gilla mycket minne så spelar det ingen som helst roll att ett Radeon 280X har både mer minne och en snabbare minnesbuss. Och det är väl ändå fps'en som är intressant att jämföra. Huruvida ett grafikkort teoretiskt kan utnyttja sitt minne eller ej är fullständigt irrelevant.
Och nu kan jag även passa på att förekomma ett annat argument. 30fps är så klart för lågt i jämförelse med 60fps enligt ovan. Ja, det är det. Men det finns inget kort idag som kan ge en bra fps vid 5760x1080. För den upplösningen krävs SLI och eftersom SLI går ut på att grafikkorten renderar varannan frame kommer jämförelsen att vara den samma. 60fps med SLI innebär att varje kort matar ur sig 30fps.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du avslutar det snyggt, "tror jag".

Det intressanta är inte hur mycket av minnet den kan fylla per sekund. Den intressanta jämförelsen är snarare om gpu'n kan läsa tillräckligt mycket av minnet så många gånger per sekund som den kan prestera fps. Eftersom de flesta skärmar capar vid 60fps kan vi ju använda det som jämförelse. Gpu'n måste kunna läsa tillräckligt mycket ur minnet för att kunna generera en scen 60ggr per sekund.

Om vi nu applicerar lite teori på detta så stämmer det att minnesbandbredden inte är tillräckligt hög för att läsa hela minnet 60ggr per sekund. Men problemet är att om man ska använda minnesbandbredden som ett värde i den formeln så måste vi läsa från första minnescellen till den sista börja om på första osv. Ingen läsning från minne ser ut på det viset. Gpu'n kommer att läsa lite här och lite där. Vid läsning där man hoppar runt bland minnesceller så får man en rejäl prestandaförsämring. Det är därför de delat upp minnet i banker som beskrivs i tråden ni länkat ovan. Men det räcker ändå inte. Inget grafikkort på marknaden idag har tillräckligt bra minne för att kunna använda hela sitt minne 60ggr per sekund.

Faktiskt är det så att minneshastigheten vid slumpmässig läsning inte har utvecklats mycket sedan 486'ornas tid så kanske ni kan sätta det i lite perspektiv. Det är inte så att dagens minne är 20ggr snabbare fast det är 2000MHz istället för 100MHz. Om man kunde koppla en 486'a till ett modernt minne skulle det vara fullt möjligt att skriva ett program där 486'an fick minnet att flaska.

Någon nämnde att GTX760 bara fick några få fps prestandaförbättring mellan 2GB och 4GB i 5760x1080. Vi drar snabbt slutsatsen att kortet inte kan använda sitt minne. Om vi nu utökar jämförelsen något. Följande siffror är hämtade från SweC's senaste grafikkortstest: http://www.sweclockers.com/recension/17636-amd-radeon-r9-280x...

Jag jämför värdena för BF3 Thunder Run i 1920x1080 Ultra 4x MSAA med 5760x1080 Ultra 4x MSAA och bara den lägsta fps'en eftersom det är den som kommer att drabbas värst om minnet är ett problem. Procenttalet är fps'en vid 5760 / fps'en vid 1920. Detta visar hur pass bra grafikkortet håller uppe fps'en. Ett högre värde är bättre.

Radeon 280X - 67fps / 26fps = ~38.8%
GTX770 - 76fps / 30fps = ~39.5%

Vad visar då detta? Jo, teori i all ära. I ett praktiskt test med ett spel som är känt för att gilla mycket minne så spelar det ingen som helst roll att ett Radeon 280X har både mer minne och en snabbare minnesbuss. Och det är väl ändå fps'en som är intressant att jämföra. Huruvida ett grafikkort teoretiskt kan utnyttja sitt minne eller ej är fullständigt irrelevant.
Och nu kan jag även passa på att förekomma ett annat argument. 30fps är så klart för lågt i jämförelse med 60fps enligt ovan. Ja, det är det. Men det finns inget kort idag som kan ge en bra fps vid 5760x1080. För den upplösningen krävs SLI och eftersom SLI går ut på att grafikkorten renderar varannan frame kommer jämförelsen att vara den samma. 60fps med SLI innebär att varje kort matar ur sig 30fps.

770 får fler fps eftersom gpun flaskar innan minnes bandbredden, stor skillnad när det är 7970cf vs 770 sli

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm kändes som tråden eskalerade en aning ! ^^

Så jag antar att jag behåller mitt 760 å kanske inom framtid så kanske nvidias nya serie

kommer med något kort som är litet å har bra prestanda

760 kanske inte klarar högsta grafik på BF4 med njutbar fps

men det lär ju klara av single player osv ? på max ? kanske inte varje spel men

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator