Är Windows 8.1 Microsofts räddning?

Permalänk
Avstängd

Använder själ 8.1 och även om det är en markant förbättring så gjorde Microsoft en stor tabbe när dom släppte Windows 8 i början. Men men, bara att vänta på Windows 9.

Permalänk
Rekordmedlem

Även om 8.1 är mindre uselt än 8 så visar samtidigt Microsofts hyckleri där de säger sig ha lyssnat på användarnas önskan om starmeny men när de inför en ikon som leder till startskärmen på hur totalt de skiter i kunderna,
Microsoft tappar alltså ännu mer i anseende när de lanserar 8.1 än om de varit ärliga och stått för att de vägrar åtgärda problemet med att ha startskärm i fullskärmsläge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har kört Win7 länge nu.. Men iom dx11.2 och ett köp av r9-290x + bf4 känner jag mig tvingad att byta "upp" mig till win8.
Första gången jag inte hoppade på ett nytt OS direkt vid launch.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mars SSX:

Använder själ 8.1 och även om det är en markant förbättring så gjorde Microsoft en stor tabbe när dom släppte Windows 8 i början. Men men, bara att vänta på Windows 9.

Frågan är ju om det är så lätt att bara vänta till nian. Om Microsoft inte är villiga att ge användarna det som efterfrågas i deras kommande 8.1 så kommer de kanske inte heller göra det i windows 9.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabante:

Har kört Win7 länge nu.. Men iom dx11.2 och ett köp av r9-290x + bf4 känner jag mig tvingad att byta "upp" mig till win8.
Första gången jag inte hoppade på ett nytt OS direkt vid launch.

Vänta ut tills både spel och drivrutiner har haft i alla fall en månad på sig att mogna. De preliminära resultat som finns är med beta drivrutiner på en spelbeta. Ingen idé att hoppa på för tidigt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Har inget emot Windows 8 i sig. Men tycker att vissa funktioner kunde ha varit bättre som jag ser det.
En del utav dessa funktioner förbättras nu i uppdateringen till 8.1. Får hoppas att det förbättrar helhetsintrycket för systemet.

Annars tycker jag mig tillhöra de som gillar Windows 8. Även om en del av kritiken helt klart är befogad. Ska bli intressant och testa 8.1 när man kommer hem från jobb. Har inte kört preview versionen, ville vänta till den släpptes helt istället.

Permalänk
Medlem

Tror mer att det kommer bli spelen som kommer rädda win8.Kolla bara på BF4 som fungerar så mycket bättre i win8.

Tycker själv alla mina spel fungerar bättre i win8.Mer flyt stadigare fps osv

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Frågan är ju om det är så lätt att bara vänta till nian. Om Microsoft inte är villiga att ge användarna det som efterfrågas i deras kommande 8.1 så kommer de kanske inte heller göra det i windows 9.

Skulle man ju kunna tro men det cirkulerar redan många rykten om att Windows 9 får tillbaka "Aero"-gränssnittet.
http://news.softpedia.com/news/Windows-9-and-Windows-10-Detai...

Citat:

First of all, Windows 9, the first successor of the existing Windows 8 modern OS, is expected to hit the market sometime next year, but it won’t bring major visual updates to the existing platform. The good news is that Microsoft is working to bring back the Aero interface, but with “some” changes.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag vill ha alternativet:
#Supernöjd med Windows 7 men känner mig tvingad att byta till 8.1 för att kunna utnyttja min finfina hårdvara.

Permalänk
Medlem

Vadå Microsofts räddning? Inte direkt så att Microsoft går på knäna pga att win8 inte blev den succén dom tänkt sig... Möjligtvis kan det bli win8s "räddning".

Sluta fjanta er med sådana här titlar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Skulle man ju kunna tro men det cirkulerar redan många rykten om att Windows 9 får tillbaka "Aero"-gränssnittet.
http://news.softpedia.com/news/Windows-9-and-Windows-10-Detai...

Ja att återgå till hela explorern från win 7 kombinerat med förbättringarna under skalet kommer att ge ett användbart os igen och kan nog locka över de som vill ha ett seriöst os, win 7 funkar till 2020 och till dess måste MS ordna problemen med interfacet eller så får de fortsätta stödja 7an eller så går de under.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Vadå Microsofts räddning? Inte direkt så att Microsoft går på knäna pga att win8 inte blev den succén dom tänkt sig... Möjligtvis kan det bli win8s "räddning".

Sluta fjanta er med sådana här titlar.

Visserligen har Microsoft stor stridskassa men kan de leva på produkter folk inte vill ha hur länge som helst?

Frågan är ställd ur det perspektivet att det finns ganska många som menar att Windows 8 är början på slutet för Microsoft.

Notera även att Sweclockers till stor del består av entusiaster som gillar att hänga med i det senaste "bara för att", så förmodligen skulle alternativ 2 få ännu fler röster bland "vanligt folk", så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är Windows 8.1 Microsofts räddning? Nej men classic shell är windows 8's räddning

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visserligen har Microsoft stor stridskassa men kan de leva på produkter folk inte vill ha hur länge som helst?

Frågan är ställd ur det perspektivet att det finns ganska många som menar att Windows 8 är början på slutet för Microsoft.

Notera även att Sweclockers till stor del består av entusiaster som gillar att hänga med i det senaste "bara för att", så förmodligen skulle alternativ 2 få ännu fler röster bland "vanligt folk", så att säga.

Tror du menar produkter som en del av kunderna inte vill ha.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Till dig som låtit bli att byta från XP/7 till Windows 8.

Anser du att 8.1 rättar till de sakerna med Windows 8 som gör att du inte velat byta?

OBS! alternativ 3 gäller även om du har Windows 8.1. Jag borde ha skrivit 8.x, Jag inser mitt misstag men har tyvärr ingen möjlighet att redigera svarsalternativen. Jag hoppas ni har överseende med detta.

Problemet med Windows 8.X är att 8.1 är inget mer än finesser som BÖR ha varit med från allra första början. Majoriteten av finesserna är mycket enkla, ta auto-uppdateringen till exempel eller en transparant bakgrund till Modern UI. I grund och botten blev Windows 8.0 släppt ett år för tidigt, vilket får 8.1 att känns som en mindre justering.

Ska man sedan börja prata om hur mycket 8.1 rör användare som använder startmeny-ersättare såsom Start8 börjar 'nyheterna' att tryta. Upplever personligen ingen som helst skillnad ifrån 8.0 och då har jag trots allt använt det hela i snart en månad.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

http://www.tweakguides.com/Windows81_1.html

den där artikeln fick mig o inte vilja skaffa Windows 8 överhuvudtaget, som jag faktiskt var lite sugen på.
Han skriver jääävligt bra guider, och jag använder alltid hans tweaks så mkt jag kan..

Klockrent.

Skrivet av havoc:

Tror du menar produkter som en del av kunderna inte vill ha.

Jag skrev inte "inte en enda person vill ha", eller hur? Sedan så vet jag såklart att Windows 8 har ca 8% av användarna just nu (Windows 7 hade dryga 18% samma tid efter lansering), men hur många av dem har det för att de vill?

Hur som helst... Även om det finns en grupp som är helt med på Microsofts tankebanor om att PC'n är döende och att surfplattor är det nya svarta så tror jag inte det räcker att en liten grupp fans köper deras nya produkter. Det kan säkert vara bra för självförtroendet eftersom de får skit från resten av användarna, men i slutändan måste de göra produkter som genererar tillräckligt med inkomst för att de ska gå runt också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

NU ska det vara släppt!

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sorkin:

NU ska det vara släppt!

Jepp, öppnade precis Windows Store och där ligger 8.1 och väntar på att installeras.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Fortsätter att nobba Windows 8. På det sättet som jag skulle kunna ha användning för en Windows-dator, finns det ingen fördel för mig att använda 8:an.

Vad Microsoft skulle ha gjort är att ha två skilda världar. En klassisk PC med förbättrade varianter av Windows 7 som går på Intel-hårdvara, allt fortsätter precis som vanligt. Sedan skall man har ett touch-baserat Windows som bara går på ARM och på Microsofts egen hårdvara (f.d. Nokia etc).

Man håller avsiktligt isär dessa eko-system. Man försvarar sitt desktop-monopol samtidigt som man använder noga kalibrerade kopplingar mellan sina eko-system, typ vilka Office-varianter som finns tillgängliga, för att använda desktop-monopolet till att driva upp försäljningen för telefonerna/surfplattorna.

Nu är det bara en soppa, både tekniskt och affärsmässigt. Nej, Windows 8.1 är inte Microsofts räddning. Man har uppenbarligen svårt att komma fram till en enkel, tydlig och framgångsrik marknadsstrategi.

Den här tvångsmässiga marschen mot touch kan få som effekt att kunderna visserligen så småningom accepterar touch men efter att man gjort det, väljer den touch-plattform som är marknadsledande, dvs Android.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Förlåt? Reklam? Var?

http://www.engadget.com/2013/07/03/microsoft-bing-ads-windows...

Permalänk

Fast det är ju inte "reklam i operativsystemet". Det är reklam i en valbar komponent som körs i operativsystemet. Lite som MSN haft sedan jag vet inte hur många versioner tillbaka.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Nu har ju Microsoft en hel del produkter förutom operativsystemet Windows som genererar snuskigt mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Inte ens på min tablet är jag helt nöjd med W8. Det finns många förbättringar i W8.1, men som jag ser det även en del negativt. På tableten kunde jag faktiskt vänja mig vid UIt även om det känns lite schizofrent när man kastas fram och tillbaka mellan Metro och desktop. Men de har ju ändrat ett flertal viktiga UI-element i W8.1, så nu när jag väl har vant mig vid W8 tvingas jag ändra hur jag använder den igen. Inte särskillt genomtänkt och bevisar hur ofärdigt W8 var, sammtidigt som det är ett irritationsmoment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Vore det inte grymt om man kunde få start att inte ta upp hela skärmen om man vill? Har gjort ett snabbt paintjobb med bilder från google för att visa hur jag menar:

http://img198.imageshack.us/img198/6656/tt7w.jpg

Om man mer eller mindre fritt kunde ställa in hur stor del av skärmen start ska ta upp och dessutom kunna välja att ha bakgrunden transparent så tror iaf jag att i princip alla skulle tycka att det var snyggt, snabbt och användarvänligt

Sådär vill jag har, för jag tycker inte om att den tar upp hela skärmen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fast det är ju inte "reklam i operativsystemet". Det är reklam i en valbar komponent som körs i operativsystemet. Lite som MSN haft sedan jag vet inte hur många versioner tillbaka.

Puh, menar det Hade vart lite konstigt att se reklamrutor på skrivbordet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Körde på W7 tills innan BF4 betan (typ 3 veckor innan), hade W8 efter att det kostat 249:- eller vad det var förra året när man kunde uppgradera och få skiva för 100:- extra. Var på tiden att man provade det och kan säga att jag är nöjd, mycket snabbare att starta datorn, jobba i windows och det känns som att datorn är liiiiiite snabbare i spel också.

Att man inte har en startmeny går ju att ordna för 4.99 euro om man köper Start8 som funkar kanon (köper man liks W8 för x antal hundra kronor kan man kosta på sig 30:- för startmeny)!

Att man var tvungen att logga in på datorn vid varje start var ju dåligt som fan, men det går också fixa om man bara googlar lite så den loggar in automatiskt. Känns som att det och startmeny var de två saker jag störde mig mest på, efter att man har start8 så slipper man ju app skärmen vid uppstart också så jag märker aldrig av den.

Känns mer eller mindre som W7 gjorde bara att det är snabbare efter att man fixat så de små irritations sakerna är borta.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - ASUS RX 9070 XT PRIME OC 16GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - TUF Gaming 1 000W Guld Modular >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

<<< LG UltraGear 27GP850-B 27" @ 1440p 165hz IPS + 2x AOC Q27V4EA 1440p 75hz IPS >>>

Permalänk
Medlem

Använt Windows 8 sen innan det släpptes, ser bara 8.1 som en förbättring på vissa nivåer. Klockrent!

Skrivet av El_Raspberry:

Jag gillade ett antal av 8:ans nya funktioner, främst den nya task managern och de nya funktionerna för filöverföring. Men jag tappade allt sug när jag läste om att de skulle börja dra in reklam i OS'et.

Som sagt, använt Windows 8.x sen innan det släpptes officielt (student) och aldrig sett en enda reklam i hela operativet. Så du får gärna förklara vad du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

http://www.tweakguides.com/Windows81_1.html

den där artikeln fick mig o inte vilja skaffa Windows 8 överhuvudtaget, som jag faktiskt var lite sugen på.
Han skriver jääävligt bra guider, och jag använder alltid hans tweaks så mkt jag kan..

Dessvärre så kommer nog den där gå väldigt många förbi. Vilket är synd för väldigt många av de mest extrama fanboys kommer inte ta till sig någon rim och reson hur man än gör. Den friska skaran som förespråkar Win 8 är ändå den som fattat att Start 8 m.m. är en nödvändighet (handlar för det mesta inte ens om själva menyn utan att ta bort någonting som inte förbättrar användningen alls) för att få det brukbart på desktops/laptops. Dessa två kategorier kommer knappast försvinna heller så Microsofts satsning kommer straffa sig för dem själva i längden. Its XP all over again.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reyintaz:

Använt Windows 8 sen innan det släpptes, ser bara 8.1 som en förbättring på vissa nivåer. Klockrent!

Som sagt, använt Windows 8.x sen innan det släpptes officielt (student) och aldrig sett en enda reklam i hela operativet. Så du får gärna förklara vad du menar

[...]

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

I operativsystemet. Inte i Smart Search med reklamfunktionen aktiverat.

Enligt din definition har man reklam i vartenda operativsystem som är kapabel att starta en webläsare.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*