Permalänk
Inaktiv

Minecraft server hosting

Hej!
Jag och en kompis ska köpa en minecraft server.
Antagligen på www.mcpowerhosting.com/minecraft-servers-eu.
Jag undrar vilket av paketen man ska ha?
Funderar på att ta "Stone package"/"Coal package".
Är 512MB RAM/768MB RAM tillräckligt?
Vill ha så billigt som möjligt men det ska vara bra!

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Om ni bara är 2 personer så räcker egentligen 256 MB ram, men ta 512 för säkerhets skulle :).

För kanske 10 månader sen hade jag en server hos Daddycheese för 30 kr per månad med 256 MB ram. Vi kunde vara 13 personer inne samtidigt utan något lagg alls. Det beror antagligen på att de inte har cappat rammängden rätt, så serverklienten tog kanske 1,2 GB.

Permalänk
Medlem

Ska ni köra vanliga Minecraft eller med moddar?
Om man kör med moddar så behövs mycket mer än 512MB minne.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av friskybob:

Om ni bara är 2 personer så räcker egentligen 256 MB ram, men ta 512 för säkerhets skulle :).

För kanske 10 månader sen hade jag en server hos Daddycheese för 30 kr per månad med 256 MB ram. Vi kunde vara 13 personer inne samtidigt utan något lagg alls. Det beror antagligen på att de inte har cappat rammängden rätt, så serverklienten tog kanske 1,2 GB.

Vi skall vara fler än 2 personer. Kanske 5 eller 6 typ.
Räcker fortfarande 512MB?

Skrivet av Pake:

Ska ni köra vanliga Minecraft eller med moddar?
Om man kör med moddar så behövs mycket mer än 512MB minne.

Vi skall bara köra vanliga minecraft utan modds.
Kanske några plugins.

Permalänk
Medlem

http://www.ens-ltd.com/testserver/que.php

den kan ju vara värd att testa, tror det är 256 eller 512 MB ram man får testa med, dock så körs den även via SSD tror jag så det kan vara värt att tänka på

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218624:

Vi skall vara fler än 2 personer. Kanske 5 eller 6 typ.
Räcker fortfarande 512MB?

Vi skall bara köra vanliga minecraft utan modds.
Kanske några plugins.

Jadå, det räcker. Bäst hade 768MB varit.

Visa signatur

Spel: FD R4 | i7-3820 | 2*GTX 670@770 DC2 TOP | 2*HyperX 120 GB 5K + 2*2 TB | ProSeries 850W | Samsung SA950D 27" | Windows 8.1 | Mamba 4G | CM Storm TK Stealth, bruna brytare
Server: Moneual MonCaso 312 | i7-870 | GT 610 | Corsair Force 3 60 GB + 2*4 TB | HX650 650W | Debian 7.8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wrox:

Jadå, det räcker. Bäst hade 768MB varit.

768MB är ett alternativ. Lite dyrare bara!
Ska tänka på saken.

Permalänk
Medlem

Om du kan Linux och vet hur man sätter upp en server så kan jag föreslå att du skaffar en VPS istället. Digital Ocean är bra.

Fördelar:
- Du får en helt egen server som du kan göra vad du vill med, samt statiskt IP.
- SSD hårddisk
- Du kan enkelt uppgradera servern med bättre hårdvara
- Bra pris

Jag använder själv dem och har server i nederländerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mitik:

Om du kan Linux och vet hur man sätter upp en server så kan jag föreslå att du skaffar en VPS istället. Digital Ocean är bra.

Fördelar:
- SSD hårddisk
- Bra pris

Tack för tipset!
Har kollat på det MEN vet i princip INGET om Linux.
Så jag tror jag tar MCPowerHosting ändå.

Permalänk
Medlem

512mb borde räcka bara du gör en restart varje/varannan dag så borde du kunna ha 5 - 10 spelare + några enkla plugins utan några problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mitik:

Fördelar:
- SSD hårddisk
- Bra pris

Det är ju billigare, MEN är det jättesvårt?

Skrivet av joelkarl:

512mb borde räcka bara du gör en restart varje/varannan dag så borde du kunna ha 5 - 10 spelare + några enkla plugins utan några problem.

Antingen så tar vi Digital Ocean och sätter upp en egen server, eller så tar jag nog 768MB på MCPowerHosting.
Men tack ändå!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du vill så kan jag hjälpa dig fixa servern, tar ca 15 minuter. Kika även här: http://serverbear.com/9806/digitalocean. Anger du BEARFISH5 så får du 5$ gratis (1 månads server).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mitik:

Om du vill så kan jag hjälpa dig fixa servern, tar ca 15 minuter. Kika även här: http://serverbear.com/9806/digitalocean. Anger du BEARFISH5 så får du 5$ gratis (1 månads server).

Hur fungerar det med minecraft servern då?
Är det som att köra Linux på sin egen dator och installera en minecraft server eller är det svårare?

Hittade ett tutorial här: https://www.digitalocean.com/community/articles/how-to-set-up....
Om man har följt det, är det enkelt eller svårt att installera plugins till minecraft servern? (t.ex: Minecraft Essentials, Group manager m.m.)
Jag tror jag kan klara att fixa servern själv . . .

Det står i tutorialet att man ska ha minst 1 GB ram, och det rekomenderade är 2 GB ram! Det kostar ganska mycket . . . . 128 kronor!
Räcker det med 1 GB RAM om man ska köra ca 6 personer, med några plugins och UTAN ATT DET LAGGAR!?

Permalänk
Medlem

Billigaste alternativet är att gå in på en server som redan existerar, Spring lååångt ifrån alla andra, och bygg Dock kan ni inte få plugins och allt som just NI vill ha det.

Om någon av er har en helt duglig dator, fiberlina samt har på er dator 24/7 så kan ni öppna en egen server hemma, antigen öpplåst via IP eller låst via hamachi. Behöver inte vara något avancerat om ni ska vara så få personer

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joelkarl:

Hur restartar man den?

Behöver man det om man använder DigitalOcean med 1 GB Ram?

Permalänk
Inaktiv

Hej!
Har registrerat mig på DigitalOcean och satt upp en server, med hjälp av denhär sidan: https://www.digitalocean.com/community/articles/how-to-set-up...
Jag anslöt med putty (och följde tutorialet ovan), men när jag stänger net kommandofönstret/terminalen (eller vad det nu kallas)(utan att skriva /stop i servern) så stägs minecraft servern av!!!
Vill gärna att den ska vara på dygnet runt så att man kan komma in när man har tid!
Det var en av anledningarna till att vi köpte en. . .
Hur får man den att vara kvar på även fast man stänger kommandofönstret???
Snälla hjälp!!!

Permalänk
Skrivet av anon218624:

Hur fungerar det med minecraft servern då?
Är det som att köra Linux på sin egen dator och installera en minecraft server eller är det svårare?

Hittade ett tutorial här: https://www.digitalocean.com/community/articles/how-to-set-up....
Om man har följt det, är det enkelt eller svårt att installera plugins till minecraft servern? (t.ex: Minecraft Essentials, Group manager m.m.)
Jag tror jag kan klara att fixa servern själv . . .

Det står i tutorialet att man ska ha minst 1 GB ram, och det rekomenderade är 2 GB ram! Det kostar ganska mycket . . . . 128 kronor!
Räcker det med 1 GB RAM om man ska köra ca 6 personer, med några plugins och UTAN ATT DET LAGGAR!?

Kan ju säga såhär... Jag skulle sätta upp en Minecraftserver på min Hemserver. Slängde in ca. 20 plugins, allt var konfat och klart. Då jag väl skulle dra igång servern och det var 3-4 pers inne så krachade den, med 2 GB RAM tilldelat för just Minecraft.

Dvs, 1 GB RAM för 6 personer och sisådär 5 plugins bör räcka!

EDIT:

Skrivet av anon218624:

Hej!
Har registrerat mig på DigitalOcean och satt upp en server, med hjälp av denhär sidan: https://www.digitalocean.com/community/articles/how-to-set-up...
Jag anslöt med putty (och följde tutorialet ovan), men när jag stänger net kommandofönstret/terminalen (eller vad det nu kallas)(utan att skriva /stop i servern) så stägs minecraft servern av!!!
Vill gärna att den ska vara på dygnet runt så att man kan komma in när man har tid!
Det var en av anledningarna till att vi köpte en. . .
Hur får man den att vara kvar på även fast man stänger kommandofönstret???
Snälla hjälp!!!

Du får först installera ett paket som heter screen. Sen så får du starta Minecraftservern med ett screen kommando!

För att installera screen på en Debian-baserad Linux-installation (Debian/Ubuntu/Mint m.fl) skriver du följande i terminalen:

sudo apt-get update sudo apt-get install screen

Såhär ser mitt script ut (craftbukkit.sh har jag kallat det):

#!/bin/sh BINDIR=$(dirname "$(readlink -fn "$0")") cd "$BINDIR" screen -d -m -S minecraft java -Xms512M -Xmx2560M -jar craftbukkit-1.5.1-R0.1.jar

Justera så att du öppnar rätt .jar fil och allokerar rätt mängd RAM för just din server!

OBS! Glöm inte att göra startskriptet körbart genom:

chmod +x craftbukkit.sh

Sen kör du servern genom

bash craftbukkit.sh

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HElephant:

Kan ju säga såhär... Jag skulle sätta upp en Minecraftserver på min Hemserver. Slängde in ca. 20 plugins, allt var konfat och klart. Då jag väl skulle dra igång servern och det var 3-4 pers inne så krachade den, med 2 GB RAM tilldelat för just Minecraft.

Dvs, 1 GB RAM för 6 personer och sisådär 5 plugins bör räcka!

EDIT:

Du får först installera ett paket som heter screen. Sen så får du starta Minecraftservern med ett screen kommando!

För att installera screen på en Debian-baserad Linux-installation (Debian/Ubuntu/Mint m.fl) skriver du följande i terminalen:

sudo apt-get update sudo apt-get install screen

Såhär ser mitt script ut (craftbukkit.sh har jag kallat det):

#!/bin/sh BINDIR=$(dirname "$(readlink -fn "$0")") cd "$BINDIR" screen -d -m -S minecraft java -Xms512M -Xmx2560M -jar craftbukkit-1.5.1-R0.1.jar

Justera så att du öppnar rätt .jar fil och allokerar rätt mängd RAM för just din server!

OBS! Glöm inte att göra startskriptet körbart genom:

chmod +x craftbukkit.sh

Sen kör du servern genom

bash craftbukkit.sh

När jag hade gjort färdigt skriptet och kört kommandot

chmod +x minecraft.sh

och körde det med hände inget

Jag provade att ändra skriptet så att det såg ut såhär

#!/bin/sh BINDIR=$(dirname "$(readlink -fn "$0")") cd "$BINDIR" screen -S minecraft java -Xms1024M -Xmx1024M -jar minecraft_server.1.6.4.jar

Jag tog bort

-d -m

på sista raden efter

screen

och körde det återigen.
Då stog det

[screen is terminating] root@användarnamn:~/minecraft #

Vad kan det vara för fel???
Hur ska jag få det att fugera och hur får man servern att vara igång även fast datorn och kommandofönstret är avstängt?????

Permalänk
Skrivet av anon218624:

Jag provade att ändra skriptet så att det såg ut såhär

#!/bin/sh BINDIR=$(dirname "$(readlink -fn "$0")") cd "$BINDIR" screen -S minecraft java -Xms1024M -Xmx1024M -jar minecraft_server.1.6.4.jar

Jag tog bort

-d -m

på sista raden efter

screen

och körde det återigen.
Då stog det

[screen is terminating] root@användarnamn:~/minecraft #

Vad kan det vara för fel???
Hur ska jag få det att fugera och hur får man servern att vara igång även fast datorn och kommandofönstret är avstängt?????

Starta servern och testa re-attacha till screenen genom

screen -rx

Du kan även installera htop för att enkelt se vilka processer som körs. För att starta htop skriver du helt enkelt htop i terminalen.

sudo apt-get update sudo apt-get install htop

Du verkar redan vara root så du kan skippa att köra det med sudo.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HElephant:

Starta servern och testa re-attacha till screenen genom

screen -rx

Du kan även installera htop för att enkelt se vilka processer som körs. För att starta htop skriver du helt enkelt htop i terminalen.

sudo apt-get update sudo apt-get install htop

Du verkar redan vara root så du kan skippa att köra det med sudo.

Okej. Jag ska prova det.
Finns det något sätt att få servern (minecraft servern) att vara på dygnet runt utan att min dator är på?
Som det är nu så stängs servern av när jag stänger putty (som jag ansluter och kör kommandona i).
Skulle gärna vilja att den var på dygnet runt, om det går!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218624:

Okej. Jag ska prova det.
Finns det något sätt att få servern (minecraft servern) att vara på dygnet runt utan att min dator är på?
Som det är nu så stängs servern av när jag stänger putty (som jag ansluter och kör kommandona i).

Det går, jag kan skicka dig hur då jag kommer till datorn om ett tag ifall ingen annan hinner före.

EDIT: Here we go.

Jag tar allt från början.
I samma map som du har din minecraft_server.1.6.4.jar skapar du en fil vid valfritt namn, slutet måste dock vara .sh. Personligen så kör jag med ServerStart.sh

Inuti denna fil så lägger du till följande kod:

#!/bin/sh echo "Startar min Minecraft server!" screen -A -m -d -S VADDINSCREENSKAHETA java -Xms512M -Xmx1024M -jar minecraft_server.1.6.4.jar

OBS tänk på att ha den översta raden tom, vet inte varför men annars funkar det inte för mig, kanske för dig, testa!
Du kan ändra det som står innanför "" taggarna till vad du vill.
VADDINSCREENSKAHETA ändrar du till något valfritt, jag rekomenderar något kort och enkelt. T.ex. minserver
Tänk även på att ändra Xms och Xmx beroende på hur mycket minne din server har.

Sedan startar du servern.
Du directar då dig till rätt directory. T.ex. cd home/minserver
Då du är i directoryt med startfilen skriver du följande: ./ServerStart.sh
Ditt meddelande borde då komma upp, i mitt fall Startar min Minecraft server!
Nu borde din server boota upp och funka.
Om du vill in i själva serverconsolen efter det så skriver du: screen -x VADDINSCREENSKAHETA <-- nu kanske du förstår varför jag rekommenderade något simpelt?
Nu kan du även stänga PuTTY hejvilt som du vill !

Om du får några problem så citera mig så kan vi nog lösa det.

/Molo

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molo:

Det går, jag kan skicka dig hur då jag kommer till datorn om ett tag ifall ingen annan hinner före.

EDIT: Here we go.

Jag tar allt från början.
I samma map som du har din minecraft_server.1.6.4.jar skapar du en fil vid valfritt namn, slutet måste dock vara .sh. Personligen så kör jag med ServerStart.sh

Inuti denna fil så lägger du till följande kod:

#!/bin/sh echo "Startar min Minecraft server!" screen -A -m -d -S VADDINSCREENSKAHETA java -Xms512M -Xmx1024M -jar minecraft_server.1.6.4.jar

OBS tänk på att ha den översta raden tom, vet inte varför men annars funkar det inte för mig, kanske för dig, testa!
Du kan ändra det som står innanför "" taggarna till vad du vill.
VADDINSCREENSKAHETA ändrar du till något valfritt, jag rekomenderar något kort och enkelt. T.ex. minserver
Tänk även på att ändra Xms och Xmx beroende på hur mycket minne din server har.

Sedan startar du servern.
Du directar då dig till rätt directory. T.ex. cd home/minserver
Då du är i directoryt med startfilen skriver du följande: ./ServerStart.sh
Ditt meddelande borde då komma upp, i mitt fall Startar min Minecraft server!
Nu borde din server boota upp och funka.
Om du vill in i själva serverconsolen efter det så skriver du: screen -x VADDINSCREENSKAHETA <-- nu kanske du förstår varför jag rekommenderade något simpelt?
Nu kan du även stänga PuTTY hejvilt som du vill !

Om du får några problem så citera mig så kan vi nog lösa det.

/Molo

jag provade digital idag. jag är ny på Ubuntu. då jag raderade servern ett antal gånger och gjorde en ny, man betalar ju per månad. kommer jag få betala 5€ per server jag tog bort? och vad händer om man går över 1tb trafik får man betala för det också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naion:

jag provade digital idag. jag är ny på Ubuntu. då jag raderade servern ett antal gånger och gjorde en ny, man betalar ju per månad. kommer jag få betala 5€ per server jag tog bort? och vad händer om man går över 1tb trafik får man betala för det också?

Nu är inte jag en kund hos DigitalOcean utan har en egen privat Ubuntu server.
Hur menar du med raderade servern? Endast MC servern eller vad? Issofall så är svaret nej, du kan ändra innehållet på din server du hyr lite hur du vill, det är vad jag antar i alla fall.
Angående 1TB så har jag ingen aning, jag antar att antingen så stryps internet en bit eller helt eller så kommer kostnaden öka. Jag skulle chansa på alternativ ett dock. Detta är ju dock något som troligtvis står i avtalet mellan dig och Digital.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molo:

Nu är inte jag en kund hos DigitalOcean utan har en egen privat Ubuntu server.
Hur menar du med raderade servern? Endast MC servern eller vad? Issofall så är svaret nej, du kan ändra innehållet på din server du hyr lite hur du vill, det är vad jag antar i alla fall.
Angående 1TB så har jag ingen aning, jag antar att antingen så stryps internet en bit eller helt eller så kommer kostnaden öka. Jag skulle chansa på alternativ ett dock. Detta är ju dock något som troligtvis står i avtalet mellan dig och Digital.

nä utan jag raderade vps helt å hållet. fick dock samma ip-adress alla gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naion:

nä utan jag raderade vps helt å hållet. fick dock samma ip-adress alla gånger

Nu vet inte jag riktigt hur deras setup etc ser ut men enklast vore väl att kontakta deras support?
Jag gissar dock på att endast en avgift kommer, men som sagt, ta kontakt med dem eller om någon annan här på SweC vet något!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Snälla skriv inte när du inte vet ett skit om vad du snackar om.

Permalänk
Skrivet av anon218624:

Okej. Jag ska prova det.

Ja, det är det jag försöker förklara hela tiden. Du gör det genom screen. Då du har startat Minecraft genom screen så kan du "ansluta" till screenen genom

screen -rx

och sedan detacha genom CTRL+A+D (tryck på en tangent i gången).

EDIT: Hade du följt alla steg i den guiden du länkade i OP så hade allt fungerat så som du vill det ska fungera.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naion:

För dig och alla andra som vill sätta upp en minecraft server hos DigitalOcean
(på "Ubuntu 12.04"(Ett av operativsystemen som man kan ha på sin server där(Och på andra ställen))) så kan jag rekomendera den här guiden!
Den är lätt att förstå och funkar bra. Det räcker med 1 GB RAM, om ni bara ska va runt 5 pers. Annars bör det vara mer!
Hoppas det lyckas!

Permalänk
Inaktiv

TACK TILL ALLA SOM HJÄLPT MIG!!!!! Nu funkar servern som jag vill ha den!