Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

RetroPie USB NES kontroller hjälp!

Permalänk
Medlem

RetroPie USB NES kontroller hjälp!

Hejsan.

Tänkte att det var dags för mig att testa installera RetroPie på min lilla Pi som jag numera har i bilen då jag har installerat två stycken skärmen inne i bilen.
Beställde (och har fått hem) två stycken NES USB kontroller som jag då tänkte köra med.

Har fått självaste emulatorn att fungerar och jag kan navigera i menyerna med mina USB kontroller. Vad jag inte kan göra än är att "spela med dom".
Har följt guiden på denna sidan: http://supernintendopi.wordpress.com/
Där beskriver han hur man fixar kontroller osv, men vad jag har fastnat på är att jag inte kan skriva in "~" -tecknet.
Syftar på

Citat:

./retroarch-joyconfig >> ~/RetroPie/configs/all/retroarch.cfg

Jag ändrade min tangentbordslayout till svenska i början av guiden, vilket antagligen var dumt. Nu hittar jag inte tillbaka till de inställningarna för att ändra till US/UK layout.

Några idéer?

Ber om ursäkt om det blev lite slöddrigt, men har suttit i flera timmar nu och försökt få det att fungera.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Med svensk tangentbordslayout skriver du ~ genom att trycka in alt-gr samt knappen till vänster om enter tangenten (med ^~¨ på) sedan följt av ett mellanslag när släppa de andra två.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Med svensk tangentbordslayout skriver du ~ genom att trycka in alt-gr samt knappen till vänster om enter tangenten (med ^~¨ på) sedan följt av ett mellanslag när släppa de andra två.

Fick löst det. Men när jag skriver det så står det bara "Couldn't open joystick #0". Någon aning om vad jag ska göra då?

EDIT: Det är alltså såna här jag har

Det går att bläddra med dom i "menyn", men när man startar ett spel funkar dom inte alls.

EDIT 2: Hittade denna sidan http://www.element14.com/community/people/sbdaugaard/blog/201...
Där han skriver såhär:

Citat:

If everything worked as expected do the following to complete the setup.
Add Gamepad Configurations to RetroArch emulator
The RetroArch emulator will be the base emulator for most of the consoles you wish to emulate... so we need to configure the gampads.

Open the file ~/RetroPie/configs/all/retroarch.cfg.
Find the "#### Input" section and add the following:

input_player1_a_btn = 1
input_player1_b_btn = 2
input_player1_start_btn = 9
input_player1_select_btn = 8

input_player2_a_btn = 1
input_player2_b_btn = 2
input_player2_start_btn = 9
input_player2_select_btn = 8

input_player1_left_axis = -0
input_player1_right_axis = +0
input_player1_up_axis = -1
input_player1_down_axis = +1

input_player2_left_axis = -0
input_player2_right_axis = +0
input_player2_up_axis = -1
input_player2_down_axis = +1

Men jag får inte det att fungera heller.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Här ett klipp från samma kille och han har fått det att fungera:

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Bilder på RetroArch config

Såhär långt kommer jag. Men det fungerar ändå inte. På den sista bilden har jag precis tryckt in alla knapparna för att få de inställda.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Har du tittat på ~/RetroPie/configs/all/retroarch.cfg ? Hur ser den ut?

Visa signatur

Intel P4 3.2Ghz|Radeon X800XT ICEQ|NEC ND-2500|Creative soundblaster audigy 2|Maxtor Dmax 200GB|