Skrivet av S_Z:
Mycket av det du säger är redan möjligt även på iOS. Appar kan kommunicera med varandra, exempelvis om jag från Eniro-appen väljer vägbeskrivning får jag alternativet att öppna den i min Navigon-app, spela en låt i Spotify som jag hittar i Soundhound-appen, skicka media mellan olika mediaappar osv. Dock vet jag att "inter-app" kommunikation är något som många skulle vilja se förbättringar av (vet att "Inter-app Audio" kom med iOS 7 för förbättrat stöd för ljud mellan appar). Ett av problemen med det är dock säkerhet, varje app har sin egna lilla "sandlåda" och kan inte dela sitt data hur som helst.
Jo, det har definitivt blivit bättre, framför allt när det gäller just ljud nu i IOS7, men fortfarande är det långt kvar till Androids nivå. Man kan låta appar dela innehåll utan att kompromissa med säkerheten, de andra systemen klarade ju av det, det handlar om att vara noga med vad som tillåts delas.
Citat:
Att betala räkningar genom att ta bild på OCR-numret förstår jag inte varför du tror att det har något med OS:et att göra, SEB har haft det jättelänge i sin iOS-app.
Jag testade nu och det fungerade som du säger, men det har inte gjort det så länge. I våras var det omöjligt i SEB-appen på IOS medan det har funnits i Android ett bra tag, ett par år i alla fall.
Citat:
Vad gäller websidor och appar så om jag går jag till TheVerge i Safari känner den av att jag har appen och kan med ett klick öppna upp den istället (alternativ så kan den informera mig att det finns en app för sidan man besöker och en länk den den i app-store).
Jo, igen så är det bra att de har öppnat upp en aning, men det är fortfarande inte samma sak. Detta fungerar bara från Safari och inte andra browsers (som ändå bara är safari med ett annat skal) eller mellan andra appar. Går jag till exempelvis The Verge i safari så får jag upp att jag har deras app och en länk till att öppna den, men dels så öppnas fortfarande theverge.com i safari och dels så kommer jag inte till rätt artikel i appen om jag klickar på den länken utan appen bara startas. Om jag söker efter en artikel på android och klickar på den från theverge så hamnar jag på den artikeln i appen direkt (om jag har den installerad och valt att låta den ta över de länkarna förstås). Och det gäller inte bara i browsern utan om jag exempelvis klickar på en wikipedia- eller youtube-länk i verge-appen så öppnas de i respektive app osv. och det gäller förstås inte bara länkar utan man kan dela diverse filtyper mellan appar. Markerar jag ett foto och trycker på dela-knappen så kan jag göra en massa saker, skicka via diverse gränssnitt (BT, WiFi, Mail, mms, talk, dropbox osv.), redigera i appar som kan hantera det (exempelvis Picasa, Photoshop, G+ osv.) osv.
Citat:
När jag diskuterar med många här på Sweclockers, pratar nu inte om dig specifikt snajk, så får jag verkligen intrycket av att många inte vet vad som faktiskt går och inte går att göra i iOS. Folk säger att det är ett "låst" OS och börjar babbla om att man måste använda iTunes, man måste konvertera filmer, det går inte att byta ringsignal osv. Många verkar leva i tron att att iOS är precis som det var för många år sedan, vilket inte stämmer.
Jo, det har blivit mycket bättre det senaste året typ. Men det är fortfarande mycket saker jag saknar på Iphone. Itunes krävs inte längre, bara om man vill kunna browsa appar på datorn, föra över någon typ av filer eller liknande, men Itunes är ett horribelt program som Apple borde dödat för länge sedan.
Citat:
Visst finns det begränsningar, det är inget att sticka under stolen med, det är definitivt inte lika öppet som Android (på gott och på ont) men så låst som många vill få det att framstå är det inte heller.
Nej det är inte så låst som det var, men mer låst än konkurrenterna är det definitivt på många plan.
Jag som har båda systemen har ju insett att det finns inget som jag bryr mig om som Iphone gör bättre. Det finns inget som gör att jag plockar upp min Iphone före min Android. Musikproduktion, ok, men det är inte direkt något som jag pysslar med på telefonen liksom. Jag använder Iphonen till Spotify för att balansera batteriförbrukningen mellan enheterna en aning och för jobbsamtal då det är min jobbtelefon men i övrigt så ligger den helt oanvänd nästan hela tiden.
Innan jag fick en Iphone själv så hade jag bilden av att den visserligen var mycket begränsad i funktionalitet men att gränssnittet var väldigt intuitivt, att det flöt på mycket bättre och att allt bara fungerade. Efter att nu ägt en i typ 10 månader så tycker jag inte att något av det där stämmer riktigt. Tunga webbsidor hackar ganska ordentligt på båda systemen exempelvis. IOS har en massa dold funktionalitet, mycket mer än Android, men det kanske kommer av att bara ha en standardknapp. Saker kraschar och slutar fungera minst lika ofta på Iphone som på min Android. Så varför ska man välja en Iphone?
Vissa aspekter av hårdvaran är ganska trevlig men andra är det inte. Min 4S med skal (vilket är ett krav då den är så känslig) känns mycket mer otymplig än min Note exempelvis, vilket var ganska överraskande, men den känns förstås ganska mycket lyxigare också. Å andra sidan så tar jag hellre en mjuk, lätt och rundad telefon i glas och plast än en kall, kantig och hård i glas och metall även ifall den ger ett lyxigare intryck.