Störiga saker med iOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Du kan även ha flera facebook-konton som du kan switcha mellan.

Jag har nu provat detta.

Det fanns två vägar att gå, man kan ange ett facebook konto i inställningar men då binds automatiskt en massa andra appar till det konto ex kontakter, kallender och annat det verkade inte så kul? Så jag följde länken i inställningar till att ladda ner facebook appen men efter att ha loggat in och loggat ut kan jag konstatera att man inte kan switcha mellan användare utan att behöva knappa in användarnamn och lösen igen?

Menar du att man kan lägga till 2 facebook konto i inställningar (iOS) som man sen enkelt kan switcha mellan och att då alla underliggande bunda program som som kontakter och kalender följer med vem som är inloggad?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Och det samma gäller det omvända... Varför är det så svårt att förstå att folk kanske helt enkelt gillar hur det fungerar? Vi är alla olika...

Visst finns det förbättringar att göra i iOS, det finns förbättringar möjligheter i alla OS, men jag kanske inte ser samma problem som du gör. Som sagt, tycker definitivt att det borde finnas någon slags fleranvändarläge för iOS till iPad då det ofta är en pryl som används av flera i familjen. Men är det en deal-breaker för mig? Absolut inte.

Anledningen till att jag startade denna tråden var för att få mer svart på vitt om de funktioner jag eftersökte verkligen saknades. Vissa av de mer lätt sökta funktionerna hade jag såklart googlat först utan att finna något bra/positivt svar.

Det ser dock fortfarande ut som att det inte finns någon lösning merän för punkt 1 som fungerade helt okay(konstigt att jag missade den).

Jag hade hoppats på lösningar men det ser ut som att iOS fortfarande ligger långt efter Android i MINA ögon. Som tur är för Apple så har de lyckas pricka in ett par andra saker som är viktigare för mig i dagsläget. Får hoppas att Android market får in brädspel till nästa gång man köper surfplatta

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Apples tanke är att du är fri att sortera apparna som du själv vill. Finns inget rätt eller fel sätt

Som sagt, vet inget scenario för mig där det manuella placeringen skulle vara jobbig. Jag lägger in en ny app i taget lite då och då och lägger den där jag vill, tar mig ju ingen tid. Att ha de sorterade i bokstavsordning hade inte hjälp mig ett skit eftersom jag inte skulle vilja ha dem så (då hade jag manuellt börjat placera dem så en gång i tiden).

Och jag må ha använt iOS privat länge men är Android som OS är knappast okänt för mig eftersom det lite hör till jobbet samt att jag även följer utveckling av de stora mobila OS privat då jag finner det högst intressant ämne (läser flertalet Androidbloggar/sidor som swedroid.se och androidauthority.com m.fl)

Som sagt, säg att jag under 1 år installerar 500 appar och raderar 200 appar. Jag vill inte hålla på att flytta runt dem manuellt så jag låter dem ligga. Vilket vis tror du generellt är lättast att hitta apparna i? Den autosorterade eller den röriga? Och vilken får man en bäst känsla av när man scrollar igenom dem?

Hade det inte varit snällt av Apple att iallafall erbjuda ett vis att automatiskt sortera appar? Detta kan vara extra intressant i kataloger där man kanske öppnar Platform katalogen och ska sen hitta sitt specifika spel.

Visst kan man använda sök, men jag personligen gillar att bläddra bland apparna.

Att du är insatt i vad som händer i mobil branschen är kul men då förstår du säkert också att idag finns det ingen produkt som är generellt bäst utan allt handlar om behoven hos köparen. Hade jag som sagt inte haft brädspels appar som behov så hade en Android eller Windows platta passat mig bättre. Bäst hade varit en Surface Pro som var helften så tjock och helften så dyr men det lär ju ta några år

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Anledningen till att jag startade denna tråden var för att få mer svart på vitt om de funktioner jag eftersökte verkligen saknades. Vissa av de mer lätt sökta funktionerna hade jag såklart googlat först utan att finna något bra/positivt svar.

Det ser dock fortfarande ut som att det inte finns någon lösning merän för punkt 1 som fungerade helt okay(konstigt att jag missade den).

Jag hade hoppats på lösningar men det ser ut som att iOS fortfarande ligger långt efter Android i MINA ögon. Som tur är för Apple så har de lyckas pricka in ett par andra saker som är viktigare för mig i dagsläget. Får hoppas att Android market får in brädspel till nästa gång man köper surfplatta

Min kommentar skall inte ses som ett påhopp på din tråd i sig, absolut inget fel med den tycker jag. Det var specifikt kommentarer som "diskuterar med inbitna iOS användare..."-delen (och även din kommentar till Mest senare) som får det att låta som vi bara gillar det för det är Apple och skulle göra det även om det vore totalt skit. Så är inte fallet. Jag tycker inte "grundläggande funktionalitet saknas". iOS fungerar alldeles ypperligt för mina behov. Trist för dig att du inte tycker det och att du blir "tvingad" till att använda det p g a det content du är ute efter bara finns där just nu.

Skrivet av SnowJim:

Som sagt, säg att jag under 1 år installerar 500 appar och raderar 200 appar. Jag vill inte hålla på att flytta runt dem manuellt så jag låter dem ligga. Vilket vis tror du generellt är lättast att hitta apparna i? Den autosorterade eller den röriga? Och vilken får man en bäst känsla av när man scrollar igenom dem?

Bäst känsla ger när jag själv tagit två sekunder och lagt appen jag precis laddat ner på det ställe jag vill den direkt (alternativt i en skräpmapp i väntan på att utvärdering). Det är som sagt för mig ett icke-problem

Skrivet av SnowJim:

Att du är insatt i vad som händer i mobil branschen är kul men då förstår du säkert också att idag finns det ingen produkt som är generellt bäst utan allt handlar om behoven hos köparen. Hade jag som sagt inte haft brädspels appar som behov så hade en Android eller Windows platta passat mig bättre. Bäst hade varit en Surface Pro som var helften så tjock och helften så dyr men det lär ju ta några år

"Det finns inget som är bäst för alla eftersom alla har olika krav/prioriteringar"- känns som något mantra jag har i alla dessa diskussioner gällande smartphones/OS, tycker jag skriver det jämt. Så ja, jag förstår det mycket väl och det är helt ok att du inte gillar iOS Och du måste acceptera att det för oss inte handlar om att vara "inbitna/in snöade" och vet bättre utan vi faktiskt gillar det OS vi valt att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

[*]Vi är 2 som använder IPaden och detta ställer till med en hel del problem :

1. GameId blir delat vilket betyder att vi inte kan spela samma spel ex Clash Of Titans

2. Det blir problem med mail och facebook som blir knutet till endast 1 person

Kan man fixa detta i android? Tjejens föräldrar har en androidtelefon som de delar på och det där är en funktion som låter väldigt bra för dem. Tänkte jag postar i denna tråd med frågan eftersom det verkar finnas en del kompetens

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Kan man fixa detta i android? Tjejens föräldrar har en androidtelefon som de delar på och det där är en funktion som låter väldigt bra för dem. Tänkte jag postar i denna tråd med frågan eftersom det verkar finnas en del kompetens

Ja det kan man sedan android 4.(1?) göra, kan ställa in olika profiler någonstans under inställningar. Har ingen android för tillfället så kan tyvärr inte kolla upp exakt vart osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Ja det kan man sedan android 4.(1?) göra, kan ställa in olika profiler någonstans under inställningar. Har ingen android för tillfället så kan tyvärr inte kolla upp exakt vart osv.

Ah, så nytt android har de tyvärr inte så då var det ganska kört då

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

4.2 kom mutli user accounts, lägre version än det krävs root och SwitchMe app för multi user accounts.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mest:

Jag förstår din poäng, men jag vet inte riktigt om jag håller med. Hela grejen med iOS hemskärm är att det inte finns massa knappar för vyer, sortering, menyer eller grejer. Du ser dina appar, varken mer eller mindre. Mer behövs inte heller, egentligen.

Det är ju bra att du inte behöver mer, men det gör jag. Jag gillar att ha widgets så jag slipper öppna en app för att se något litet exempelvis. Jag gillar att kunna skicka en länk från valfri app till valfri app. Jag gillar att min bankapp kan scanna av en räkning direkt så jag kan betala alla räkningar utan att skriva in en enda siffra (well, förutom inloggningen då). Jag gillar att när jag trycker på en länk i exempelvis webbläsaren och har en app för den site som länken går till så kan appen ta över istället för att man bara hamnar på hemsidan, exempelvis om jag är inne i Currents och klickar på en länk till Wikipedia så öppnas den i Wikipedia-appen istället för i webbläsaren, eller om jag klickar på en link till The Verge så öppnas den i deras app istället.

Citat:

Åter igen, hur platt och simpelt man som avancerad användare tycker att det är så är det något den stora skaran iPhone-ägare älskar med iOS.

Jag har inget emot att det är platt, IOS7 är ett ordentligt steg upp enligt min mening (och det var verkligen på tiden) och jag gillar exempelvis Windows 8s tema bra mycket bättre än tidigare teman. Att den stora skaran Iphoneanvändare älskar simpelheten med IOS är ett ganska kraftigt antagande. Jag är en Iphoneanvändare och jag älskar det definitivt inte.

Citat:

Personligen är jag helt nöjd med vad min iPhone klarar av. Jag läser mail, lyssnar musik, spelar spel, surfar en hel del, deltar i sociala media, planerar i kalender, antecknar i kalender och dylikt.

Allt det där, utom möjligtvis sociala medier, gick dock att göra på exempelvis en gammal SE K800i. Surfandet var förstås mindre bra med den lilla skärmen (fast samma sak kan ju sägas om Iphone i jämförelse med de flesta Android-telefoner) och spelen är inte så avancerade med dagens mått mätt. Å andra sidan så var den ju ganska mycket bättre på traditionella telefongöromål som samtal och sms (knappar...).

Citat:

Vad är det egentligen man inte kan göra med en iPhone som andra smartphones klarar av? Jag menar, faktiska, praktiska anledningar till att välja det ena över det andra?

Förutom det jag nämnt ovan med widgets, intents osv. så kan man exempelvis byta ut i princip alla "inbyggda" appar så att man exempelvis kan använda Swype eller Swiftkey som tangentbord om man gillar det bättre än standard, någon annan sms-app om man gillar den bättre, någon annan browser om man gillar den bättre, en annan kamera-app, en annan batterimätare, en annan app-butik, en annan låsskärm osv. osv. Sen får man tillgång till filsystemet så att man exempelvis kan e-posta, streama eller skicka med valfri app, exempelvis en mp3- eller mkv-fil. Har jag exempelvis en låt eller en film eller ett spel jag gillar på min Android kan jag skicka det till min polares telefon med WiFI, BT, mail, Talk eller dylikt. Jag kan också fjärrstyra exempelvis alla mina datorer hemma varifrån jag än är (med uppkoppling förstås) eller gå in på alla SQL-servrarna som jag jobbar mot och rota runt. Men det är inte slut där, jag kan använda valfri ljudfil som valfri notifikation, jag kan markera flera filer/låtar/bilder på en gång och exempelvis flytta, slänga eller skicka dem på en gång.

Citat:

Med den logiken borde vanliga, fysiska tangentbord vara lika dåliga. Jag menar inte att låta tyken, men alla som gått i grundskola vet väl ändå när och hur man använder gemener och versaler?

Tja, fysiska tangentbord är sämre ur den aspekten. De väger upp för det då det är extremt mycket bättre i många andra aspekter. Virtuella tangentbord har en massa nackdelar, som exempelvis att man inte kan känna sig fram och att de tar upp värdefull skärmyta, men de har också några fördelar. Främst att de inte tar upp någon fysisk plats vilket ju är anledningen till att de används på alla smartphones, men en annan fördel är att man kan minska det kognitiva gapet genom att låta tangenterna reflektera vad som faktiskt kommer att skrivas ut när man trycker på dem. Apple har valt att skippa den fördelen och jag kan inte riktigt se varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju bra att du inte behöver mer, men det gör jag. Jag gillar att ha widgets så jag slipper öppna en app för att se något litet exempelvis. Jag gillar att kunna skicka en länk från valfri app till valfri app. Jag gillar att min bankapp kan scanna av en räkning direkt så jag kan betala alla räkningar utan att skriva in en enda siffra (well, förutom inloggningen då). Jag gillar att när jag trycker på en länk i exempelvis webbläsaren och har en app för den site som länken går till så kan appen ta över istället för att man bara hamnar på hemsidan, exempelvis om jag är inne i Currents och klickar på en länk till Wikipedia så öppnas den i Wikipedia-appen istället för i webbläsaren, eller om jag klickar på en link till The Verge så öppnas den i deras app istället.

Mycket av det du säger är redan möjligt även på iOS. Appar kan kommunicera med varandra, exempelvis om jag från Eniro-appen väljer vägbeskrivning får jag alternativet att öppna den i min Navigon-app, spela en låt i Spotify som jag hittar i Soundhound-appen, skicka media mellan olika mediaappar osv. Dock vet jag att "inter-app" kommunikation är något som många skulle vilja se förbättringar av (vet att "Inter-app Audio" kom med iOS 7 för förbättrat stöd för ljud mellan appar). Ett av problemen med det är dock säkerhet, varje app har sin egna lilla "sandlåda" och kan inte dela sitt data hur som helst.

Att betala räkningar genom att ta bild på OCR-numret förstår jag inte varför du tror att det har något med OS:et att göra, SEB har haft det jättelänge i sin iOS-app. Vad gäller websidor och appar så om jag går jag till TheVerge i Safari känner den av att jag har appen och kan med ett klick öppna upp den istället (alternativ så kan den informera mig att det finns en app för sidan man besöker och en länk den den i app-store).

När jag diskuterar med många här på Sweclockers, pratar nu inte om dig specifikt snajk, så får jag verkligen intrycket av att många inte vet vad som faktiskt går och inte går att göra i iOS. Folk säger att det är ett "låst" OS och börjar babbla om att man måste använda iTunes, man måste konvertera filmer, det går inte att byta ringsignal osv. Många verkar leva i tron att att iOS är precis som det var för många år sedan, vilket inte stämmer.

Visst finns det begränsningar, det är inget att sticka under stolen med, det är definitivt inte lika öppet som Android (på gott och på ont) men så låst som många vill få det att framstå är det inte heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Mycket av det du säger är redan möjligt även på iOS. Appar kan kommunicera med varandra, exempelvis om jag från Eniro-appen väljer vägbeskrivning får jag alternativet att öppna den i min Navigon-app, spela en låt i Spotify som jag hittar i Soundhound-appen, skicka media mellan olika mediaappar osv. Dock vet jag att "inter-app" kommunikation är något som många skulle vilja se förbättringar av (vet att "Inter-app Audio" kom med iOS 7 för förbättrat stöd för ljud mellan appar). Ett av problemen med det är dock säkerhet, varje app har sin egna lilla "sandlåda" och kan inte dela sitt data hur som helst.

Jo, det har definitivt blivit bättre, framför allt när det gäller just ljud nu i IOS7, men fortfarande är det långt kvar till Androids nivå. Man kan låta appar dela innehåll utan att kompromissa med säkerheten, de andra systemen klarade ju av det, det handlar om att vara noga med vad som tillåts delas.

Citat:

Att betala räkningar genom att ta bild på OCR-numret förstår jag inte varför du tror att det har något med OS:et att göra, SEB har haft det jättelänge i sin iOS-app.

Jag testade nu och det fungerade som du säger, men det har inte gjort det så länge. I våras var det omöjligt i SEB-appen på IOS medan det har funnits i Android ett bra tag, ett par år i alla fall.

Citat:

Vad gäller websidor och appar så om jag går jag till TheVerge i Safari känner den av att jag har appen och kan med ett klick öppna upp den istället (alternativ så kan den informera mig att det finns en app för sidan man besöker och en länk den den i app-store).

Jo, igen så är det bra att de har öppnat upp en aning, men det är fortfarande inte samma sak. Detta fungerar bara från Safari och inte andra browsers (som ändå bara är safari med ett annat skal) eller mellan andra appar. Går jag till exempelvis The Verge i safari så får jag upp att jag har deras app och en länk till att öppna den, men dels så öppnas fortfarande theverge.com i safari och dels så kommer jag inte till rätt artikel i appen om jag klickar på den länken utan appen bara startas. Om jag söker efter en artikel på android och klickar på den från theverge så hamnar jag på den artikeln i appen direkt (om jag har den installerad och valt att låta den ta över de länkarna förstås). Och det gäller inte bara i browsern utan om jag exempelvis klickar på en wikipedia- eller youtube-länk i verge-appen så öppnas de i respektive app osv. och det gäller förstås inte bara länkar utan man kan dela diverse filtyper mellan appar. Markerar jag ett foto och trycker på dela-knappen så kan jag göra en massa saker, skicka via diverse gränssnitt (BT, WiFi, Mail, mms, talk, dropbox osv.), redigera i appar som kan hantera det (exempelvis Picasa, Photoshop, G+ osv.) osv.

Citat:

När jag diskuterar med många här på Sweclockers, pratar nu inte om dig specifikt snajk, så får jag verkligen intrycket av att många inte vet vad som faktiskt går och inte går att göra i iOS. Folk säger att det är ett "låst" OS och börjar babbla om att man måste använda iTunes, man måste konvertera filmer, det går inte att byta ringsignal osv. Många verkar leva i tron att att iOS är precis som det var för många år sedan, vilket inte stämmer.

Jo, det har blivit mycket bättre det senaste året typ. Men det är fortfarande mycket saker jag saknar på Iphone. Itunes krävs inte längre, bara om man vill kunna browsa appar på datorn, föra över någon typ av filer eller liknande, men Itunes är ett horribelt program som Apple borde dödat för länge sedan.

Citat:

Visst finns det begränsningar, det är inget att sticka under stolen med, det är definitivt inte lika öppet som Android (på gott och på ont) men så låst som många vill få det att framstå är det inte heller.

Nej det är inte så låst som det var, men mer låst än konkurrenterna är det definitivt på många plan.

Jag som har båda systemen har ju insett att det finns inget som jag bryr mig om som Iphone gör bättre. Det finns inget som gör att jag plockar upp min Iphone före min Android. Musikproduktion, ok, men det är inte direkt något som jag pysslar med på telefonen liksom. Jag använder Iphonen till Spotify för att balansera batteriförbrukningen mellan enheterna en aning och för jobbsamtal då det är min jobbtelefon men i övrigt så ligger den helt oanvänd nästan hela tiden.

Innan jag fick en Iphone själv så hade jag bilden av att den visserligen var mycket begränsad i funktionalitet men att gränssnittet var väldigt intuitivt, att det flöt på mycket bättre och att allt bara fungerade. Efter att nu ägt en i typ 10 månader så tycker jag inte att något av det där stämmer riktigt. Tunga webbsidor hackar ganska ordentligt på båda systemen exempelvis. IOS har en massa dold funktionalitet, mycket mer än Android, men det kanske kommer av att bara ha en standardknapp. Saker kraschar och slutar fungera minst lika ofta på Iphone som på min Android. Så varför ska man välja en Iphone?

Vissa aspekter av hårdvaran är ganska trevlig men andra är det inte. Min 4S med skal (vilket är ett krav då den är så känslig) känns mycket mer otymplig än min Note exempelvis, vilket var ganska överraskande, men den känns förstås ganska mycket lyxigare också. Å andra sidan så tar jag hellre en mjuk, lätt och rundad telefon i glas och plast än en kall, kantig och hård i glas och metall även ifall den ger ett lyxigare intryck.