Varför G-Sync kommer rocka!

Permalänk
Medlem

Nice men ja kan lika gärna köra med v-sync och ändra flip queue.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Alltid trevligt med nya tekniker OM det blir en standard. Inte som t.ex. PhysX som var en bra produkt innan nVidia köpte upp den och toklåste den till sina grafikkort. Går ju inte ens köra nvidia kort som physx ihop med ett AMD kort (dvs utan fulhackade drivrutiner).

Physx är ju inget fantastiskt ens om man har en nvidia-gpu, speciellt inte med tanke på att det knappt finns i några spel. Och i dom det finns så tycker jag inte att det är något speciellt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Physx är ju inget fantastiskt ens om man har en nvidia-gpu, speciellt inte med tanke på att det knappt finns i några spel. Och i dom det finns så tycker jag inte att det är något speciellt.

testa Hawken är en rätt rejäl skillnad

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

PhysX började som externa kort med mattecpu för fysikberäkningar. Dessa började få fäste i vissa titlar när de
blev uppköpta. Iom att nVidia låste in sin API så hårt och den enbart fungerar på deras GPUs. Så vill inte tillverkare
av spel köra med fullt stöd för tekniken. De skulle om de körde enbart med physx som fysik, ta bort minst 50% av alla kunder. För att inte nämna den nya konsolgenerationen som sitter på AMD kretsar. Så nu får vi dras med Havok som bara kör på CPU. Vilket inte är så bra då en CPU inte är gjord för den typen av beräkningar. Skall dock komma en Havok som körs på GPU sägs det.

En öppen standard är bra för alla läger, då det hade bidragit till en utveckling inom fysik i alla spel. Något som idag
är något jag saknar. Finns ju ingen struktur med fysik i spelen idag. Många ggr så blir fysiken väldigt skum i spel. Kanske
pga att tillverkare inte lägger så mycket fokus på den.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Den är endast en revolution om G-Sync blir open source och för dom som inte kan använda Lightboost/BFI/Backlight Strobing fullt ut.

Nu är ju G-sync hårdvara och jag tror inte nVidia eller någon annan ger bort det gratis. På sikt kommer de säkert tänkas sälja licens för tillverkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Kan någon förklara hur det kommer sig att ingen haft denna idén innan? Tycker ju man borde kommit på det när man byggde första skärmen...

Se hela filmen så får du svaret på den frågan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

testa Hawken är en rätt rejäl skillnad

Testa Borderlands och se att PhysX är överhypat.. See what i did there? Bara för ett spel ger bra effekter så betyder det inte att tekniken är bra.

Angående G-Sync så är det väldigt synd att Nvidia som vanligt vill sluta in tekniken så det bara går att köra på deras GPU. Det gagnar inte marknaden alls och dessutom verkar det även kosta en hel del pengar att ens utnyttja tekniken. Att Nvidia själva inte ser problemet med detta är ju komiskt.

Skrivet av Reyintaz:

Hur svårt tror ni modulen kommer vara att installera?

Det kommer antagligen dyka upp skrämar med antingen en lucka på baksidan eller en disktray på undersidan som tillåter dig att installera G-sync till skärmen.

Skrivet av mikegnorp:

Nu är ju G-sync hårdvara och jag tror inte nVidia eller någon annan ger bort det gratis. På sikt kommer de säkert tänkas sälja licens för tillverkning.

Och Nvidias licenser är inte gratis. Vilket i sin tur drar tillverkare ifrån att köpa licensen och vi har en teknik som inte används fullt ut pga. Nvidias tjurighet mot att låsa in tekniker till enbart sin egen GPU.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på G-sync kitet som ska släppas till ASUS vg248?
Typ release info osv...
//Puss på pungen

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Alltid trevligt med nya tekniker OM det blir en standard. Inte som t.ex. PhysX som var en bra produkt innan nVidia köpte upp den och toklåste den till sina grafikkort. Går ju inte ens köra nvidia kort som physx ihop med ett AMD kort (dvs utan fulhackade drivrutiner).

Tråkiga med PhysX är att det inte finns i många bra spel(förutom borderlands, Detta är min subjektiva åsikt) och att det inte ens funkar med fulhack längre!

ingen uppdaterar drivarna längre. det var det som fick mig att kasta ut mitt nVidia kort och körde vidare på mitt AMD!

Gsync verkar f.ö riktigt trevligt! synd att det inte funkar till AMD eller Intel som jag f.ö kör på nu! (ja, Gsync hade varit trelvigt på ett intel kort med, CS:Source ser inte kul ut med den TN skärm jag har till laptopen. inte laptop skärmen heller för den delen)

Verkar som en strålande teknik men trist att nVidia skall låsa den. säger inte att det måste vara helt fritt och men att inte göra det exklusivt!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

Någon som har koll på G-sync kitet som ska släppas till ASUS vg248?
Typ release info osv...
//Puss på pungen

Vill jag också veta. Webhallen och inet har ingen info (men hälsar att de är intresserade). Konstigt att det är helt tyst från nvidias sida.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kogster:

Kan någon förklara hur det kommer sig att ingen haft denna idén innan? Tycker ju man borde kommit på det när man byggde första skärmen...

Japp. Det förklaras i filmen i första inlägget. Det beror på att när man hade de gamla skärmarna med elektronkanoner så kunde man inte riktigt göra som man gör nu.

Permalänk

Eftersom det är många som tydligen inte orkar se hela filmen för att få svar så slänger jag upp en länk där mer info ges och också en FAQ. http://www.geforce.com/hardware/technology/g-sync
..och sen min tanke på att några här tjôtar om varför inte AMD..bla..bla alla GPUer inte funkar med o.s.v.
Jag känner till hur det hela funkar, eftersom jag sett filmen i dess helhet, men jag känner inte till konstruktionen.
Om man nu har en bra idé där grafikkortet är den del som bestämmer, istället för begränsningen som är den traditionella där skärmen bestämmer när en bild skall visas upp och jag råkar vara en tillverkare av Grafikkort, så borde det ligga mig närmast och framförallt enklast att se till att mina grafikkort funkar med den nya idéen först.

Anledningen till Asus ligger först ut med skärmar med G-Sync är att Asus varit med och betalat utvecklingskostnaden och man vill nog ha tillbaka lite för den satsningen.
Emil och Jonas åkte inte till London för presentationen av G-Sync..det sa de i en fredagspanel..och det var nog en miss från deras sida. En svensk konkurrent sidan var där och kollade. Tänker inte länka dit men sök efter G-Sync i varfri sökmotor så får ni nog träff.

Permalänk
Medlem

Vad vi behöver är G-Sync och Mantle, fast tvärt om - inte någon av teknikerna från en specifik leverantör, för om teknikerna låses in så blir det bara Apple över det hela och en ploj för di frälste.

Släpp båda lösa och då helt lösa (samt dumpa DirectX).

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Någon på Dreamhack som kan ge en åsikt efter att ha testat live?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av leadc4ge:

Vill jag också veta. Webhallen och inet har ingen info (men hälsar att de är intresserade). Konstigt att det är helt tyst från nvidias sida.

Både färdiga skärmar (dvs färdigmoddade VG248) och lösa kit ska finnas tillgängligt i mitten av December sägs det.
nvidia verkade få lite panik av storleken på vår order så något säger mig att de inte riktigt kommit igång fullt ut med tillverkningstakten ännu dock.

Angående kitet så är det för oss uppenbart både av vad nvidia sagt offentligt och vad de säger till oss att det bara är en extremt temporär lösning.
Så idén med att t.ex. ha en lucka på skärmar där man själv kan peta in ett kit etc. lär aldrig bli av.
Installationsprocessen för VG248 verkar inte superkomplicerad men tillräckligt krångligt för att iaf inte vi kommer att försöka sälja det till "vanliga" användare.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Både färdiga skärmar (dvs färdigmoddade VG248) och lösa kit ska finnas tillgängligt i mitten av December sägs det.
nvidia verkade få lite panik av storleken på vår order så något säger mig att de inte riktigt kommit igång fullt ut med tillverkningstakten ännu dock.

Angående kitet så är det för oss uppenbart både av vad nvidia sagt offentligt och vad de säger till oss att det bara är en extremt temporär lösning.
Så idén med att t.ex. ha en lucka på skärmar där man själv kan peta in ett kit etc. lär aldrig bli av.
Installationsprocessen för VG248 verkar inte superkomplicerad men tillräckligt krångligt för att iaf inte vi kommer att försöka sälja det till "vanliga" användare.

Har du någon info ang. ryktet om att det endast kommer säljas "gör det själv" kit i USA för G-Sync.
Och att kitten kommer att släppas Q1 2014 och skärmarna med färdig monterat G-sync kommer 2013 dec?

Permalänk
Medlem

G-sync är bra men det slår ju inte tex garanterad och låst fps i 120fps samt 120hz med lightboost exempelvis i bf4.

g-sync underlättar/tar bort det roliga tweakandet för att slippa tearing.
Jag kan förstå de användare som ej orkar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

nvidia verkade få lite panik av storleken på vår order

ta det som en komplimang, storleken på min "order" har också orsakat en och annan panikartad blick

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

G-sync är bra men det slår ju inte tex garanterad och låst fps i 120fps samt 120hz med lightboost exempelvis i bf4.

g-sync underlättar/tar bort det roliga tweakandet för att slippa tearing.
Jag kan förstå de användare som ej orkar.

Fast det är två helt olika grejer som inte kan jämföras rakt av på det viset. Lightboost/BFI/Backlight Strobing eliminerar motion blur men inte tearing/stuttering. G-Sync eliminerar tearing/stuttering men inte motion blur.

Permalänk
Medlem

För er som har möjlighet rekommenderar jag att testa G-Sync på DH. Blev sjukt imponerad, G-Sync är helt klart nästa stora grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Någon på Dreamhack som kan ge en åsikt efter att ha testat live?

Man fick provspela Metro Last Light maxat på GTX780, med och utan G-Sync på två identiska system. Fpsen låg långt under 60 men med G-Sync igång flöt det på som om det vore 60fps, helt galet. Synd att man måste se det i verkligheten för att se hur bra det verkligen är, det går som sagt inte fånga på videokamera.

Permalänk
Medlem

Får hoppas på det blir öppet så amd ocksså kan använda sig utav det.

Det enda negativa med det som jag ser det är att våra datorköp blir 1000kr + dyrare
Bara för att ingen någonsin har hittat någon mjukvarulösning på problemet så får vi nöja oss med en hårdarulösningskostnad.

Permalänk
Medlem

Linus från Linustechtips har ju råstånd på G-sync, så jag tror på att det faktiskt funkar riktigt bra.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk

Hmmm.

"Eliminerar" även G-sync microstuttering?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Var det vanlig Tn-skärm?

Skrivet av Stealthbomb:

Man fick provspela Metro Last Light maxat på GTX780, med och utan G-Sync på två identiska system. Fpsen låg långt under 60 men med G-Sync igång flöt det på som om det vore 60fps, helt galet. Synd att man måste se det i verkligheten för att se hur bra det verkligen är, det går som sagt inte fånga på videokamera.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Var det vanlig Tn-skärm?

Asus 144Hz @ 1080p. G-sync finns bara till 1080p skärmar med TN nu i början verkar det som, lite tråkigt. En 1440p IPS skärm med G-Sync hade inte varit helt fel då man ofta droppar under 60fps med höga grafikinställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Angående G-Sync så är det väldigt synd att Nvidia som vanligt vill sluta in tekniken så det bara går att köra på deras GPU. Det gagnar inte marknaden alls och dessutom verkar det även kosta en hel del pengar att ens utnyttja tekniken. Att Nvidia själva inte ser problemet med detta är ju komiskt.

Och Nvidias licenser är inte gratis. Vilket i sin tur drar tillverkare ifrån att köpa licensen och vi har en teknik som inte används fullt ut pga. Nvidias tjurighet mot att låsa in tekniker till enbart sin egen GPU.

Så du menar att om du forskat fram något helt awsm som du kommer kunna tjäna miljoner på. Hade du då bara gett din egen produkt till din konkurrent och sagt "Varsågod, tjäna pengar på mitt arbete"? Inte för att försvara Nvidia men jag förstår du varför dom gör som dom gör med sin EGEN teknik.

Visa signatur

Chassi: Ncase M2 | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylare: Arctic
Arctic Liquid Freezer III 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: PowerColor Radeon RX 7900 XTX Hellhound | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF850 Platinum | SSD: Kingston Fury Renegade | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoneDude:

Fast det är två helt olika grejer som inte kan jämföras rakt av på det viset. Lightboost/BFI/Backlight Strobing eliminerar motion blur men inte tearing/stuttering. G-Sync eliminerar tearing/stuttering men inte motion blur.

Du har ingen tearing stuttering i t.ex låst fps (120 fps i 120 hz). Inget motionblurr heller. Alltså stämmer mitt första påstående som jag skrev.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Så du menar att om du forskat fram något helt awsm som du kommer kunna tjäna miljoner på. Hade du då bara gett din egen produkt till din konkurrent och sagt "Varsågod, tjäna pengar på mitt arbete"? Inte för att försvara Nvidia men jag förstår du varför dom gör som dom gör med sin EGEN teknik.

Jag hade sålt koden under GPL samt tagit betalt för support och eventuell hårdvara som krävs.

Hoppas innerligt att G-Sync blir en standard och att man kan köra det oavsett tillverkare av grafikkort i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Du har ingen tearing stuttering i t.ex låst fps (120 fps i 120 hz). Inget motionblurr heller. Alltså stämmer mitt första påstående som jag skrev.

Men det botar inte heller problemet, alltså stämmer inte ditt påstående.