Plugga vidare data, chalmers

Permalänk
Medlem

Plugga vidare data, chalmers

Det väger mellan teknisk matte och datateknik, 3år + master på Chalmers.
Om jag i slutändan väljer att välja Computer Science som master, kommer jag ha någon nytta av matte? Cons/pros?
Känns ju som matte används till mycket inom kryptografi, algoritmer etcetera.

http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sid...
http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sid...
http://www.chalmers.se/en/education/programmes/masters-info/P...

Permalänk
Medlem

Ska du plugga reglerteknik så är det bra med matte

Permalänk
Medlem

Att lära sig mer matte är alltid bra ifall man ska bli ingenjör, även om du inte kommer ha en direkt användning av matten så kommer det träna upp din problemlösningsförmåga. I mitt tycke finns det mest fördelar med att plugga extra matte.

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk
Hedersmedlem

Matte används lite överallt oavsett vad man ska göra, är det inte något som känns matematiskt finns det fortfarande någon formel som beskriver sättet man jobbar på som man måste följa och förstå. Det är inte bara att kunna lösa ekvationer eller göra beräkningar, det är ett helt sätt att tänka på också. Matte inom datateknik är lite skiljt från så det lärs ut på mattelektioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 51eYez:

Att lära sig mer matte är alltid bra ifall man ska bli ingenjör, även om du inte kommer ha en direkt användning av matten så kommer det träna upp din problemlösningsförmåga. I mitt tycke finns det mest fördelar med att plugga extra matte.

Skrivet av Shimonu:

Matte används lite överallt oavsett vad man ska göra, är det inte något som känns matematiskt finns det fortfarande någon formel som beskriver sättet man jobbar på som man måste följa och förstå. Det är inte bara att kunna lösa ekvationer eller göra beräkningar, det är ett helt sätt att tänka på också. Matte inom datateknik är lite skiljt från så det lärs ut på mattelektioner.

Men att plugga datateknik i tre år med bl a programmering har väl också sina fördelar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spel565:

Men att plugga datateknik i tre år med bl a programmering har väl också sina fördelar?

Självklart har det sina fördelar, jag har svårt att se nackdelarna. Min utbildning är lite lång kan tyckas men annars trivs jag bra.

Jag läser själv mitt sista år(utav 5) datateknik nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Självklart har det sina fördelar, jag har svårt att se nackdelarna. Min utbildning är lite lång kan tyckas men annars trivs jag bra.

Jag läser själv mitt sista år(utav 5) datateknik nu.

Det jag menar är att
3år teknisk matte vs 3år datateknik (innan master) borde väl göra en skillnad? Båda borde väl ha för- och nackdelar

Permalänk
Medlem

Det hela beror väldigt mycket på ungefär vad du tänkt göra efter examen.
Är du säker på att du främst vill hålla på med programmering och vill bli så bra som möjligt på det så är givetvis datateknik det naturliga valet. Arbetsmarknaden är också god för folk som verkligen kan programmera.

Är du inte genuint intresserad av matte så kommer du få svårt att ta dig igenom ett matematiktungt program. Det är ingen liten grej man bara läser "utifall att". Om du däremot har ett intresse och tar dig igenom programmet så har du en utbildning som är av stort värde i väldigt många områden. Du kan jobba med många uppgifter de som mest läst programmering inte är utbildade för.
Programmering är också för de flesta lättare att lära sig själv i efterhand än att lära sig matematik.

Som sagt, tänk över vilken typ av uppgifter du vill jobba med. Vill du endast programmera eller vill du lösa matematiska problem (vilket ofta också innebär att man programmerar en hel del) ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det hela beror väldigt mycket på ungefär vad du tänkt göra efter examen.
Är du säker på att du främst vill hålla på med programmering och vill bli så bra som möjligt på det så är givetvis datateknik det naturliga valet. Arbetsmarknaden är också god för folk som verkligen kan programmera.

Är du inte genuint intresserad av matte så kommer du få svårt att ta dig igenom ett matematiktungt program. Det är ingen liten grej man bara läser "utifall att". Om du däremot har ett intresse och tar dig igenom programmet så har du en utbildning som är av stort värde i väldigt många områden. Du kan jobba med många uppgifter de som mest läst programmering inte är utbildade för.
Programmering är också för de flesta lättare att lära sig själv i efterhand än att lära sig matematik.

Som sagt, tänk över vilken typ av uppgifter du vill jobba med. Vill du endast programmera eller vill du lösa matematiska problem (vilket ofta också innebär att man programmerar en hel del) ?

Det lutar nog åt matte då, kanske får läsa till en kurs eller två om programmering då det känns ofrånkomligt. Synd bara att man har ett mycket mer begränsat urval av datorrelaterade-masterprogram då man läser teknisk matte.

Permalänk

Fast nu är det väl inte så att om man går datateknik blir man en kodapa. Det är en ganska bred utbildning.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedishPshyco:

Fast nu är det väl inte så att om man går datateknik blir man en kodapa. Det är en ganska bred utbildning.

Jag har alltid undrat varför vissa företag har skålar med bananer vid deras montrar på jobbmässorna...

Vet inte riktigt om jag gillar termen kodapa, sånt där kan man påverka lite själv också. Visst kommer nog många sitta och koda men det är ju liksom ett jättebrett och stort verktyg. Det är ganska svårt att skapa mjukvara utan att ha folk som kodar, ibland är systemen komplexa och behöver designas innan de kodas osv att kompetensen hos en ingenjör blir passande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedishPshyco:

Fast nu är det väl inte så att om man går datateknik blir man en kodapa. Det är en ganska bred utbildning.

Kanske, men den största skillnaden mellan de båda kurserna är att data har mer programmering och matte har mer matte.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Jag har alltid undrat varför vissa företag har skålar med bananer vid deras montrar på jobbmässorna...

Vet inte riktigt om jag gillar termen kodapa, sånt där kan man påverka lite själv också. Visst kommer nog många sitta och koda men det är ju liksom ett jättebrett och stort verktyg. Det är ganska svårt att skapa mjukvara utan att ha folk som kodar, ibland är systemen komplexa och behöver designas innan de kodas osv att kompetensen hos en ingenjör blir passande.

Använder absolut inte kodapa som ett pejorativ då jag själv är en och har varit det länge om än inte i yrkeslivet(ännu)!

Skrivet av spel565:

Kanske, men den största skillnaden mellan de båda kurserna är att data har mer programmering och matte har mer matte.

Självklart är programmering en del av att gå datateknik, och om matten är det som lockar mest så är ju en utbildning som fokuserar på matte ganska självklart. Allt beror på ens intresse och vad du vill göra senare i yrkeslivet.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Om det är programmering TS helst vill läsa, borde inte civ.ing i informationsteknik vara ett bättre alternativ? På Chalmers är ju (i grova drag) datateknik inriktat mot hårdvara, medan informationsteknik är inriktat mot mjukvara (mer prorammering och dylikt).

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]