Kan R-PI fungera som Hemdator?

Permalänk
Medlem

Kan R-PI fungera som Hemdator?

Min far klagar alltid över sin gamla Packard-bell som segar, men vill samtidigt inte lägga pengar på en ny.
Skulle Raspberry Pi fungera som en vanlig hemdator?

Dvs: Betala räkningar, kolla Youtube, Spela film (1080P), lag/hackfritt?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QuinnoX:

Min far klagar alltid över sin gamla Packard-bell som segar, men vill samtidigt inte lägga pengar på en ny.
Skulle Raspberry Pi fungera som en vanlig hemdator?

Dvs: Betala räkningar, kolla Youtube, Spela film (1080P), lag/hackfritt?

nej

Permalänk
Medlem

Betala räkningar funkar nog inte, annars går det mesta bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Synd, annars hade det varit ett billigt alternativ.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Hedersmedlem

Den gamla datorn är dock sannolikt betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem

Trots att jag rensat hans dator känns det fortfarande som att tvinga en Commodore 64 att ladda en 1080p film.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Betala räkningar funkar nog inte, annars går det mesta bra.

Varför skulle det inte funka?
BankID finns t.ex. till Linux, finns externa system för att legitimera sig också mot sin bank för att betala räkningar, en dosa t.ex.
Man får ju inte räkna med för mycket när man bara lägger ner < 1000 kr för en hemdator. Exempelvis spel kan du glömma.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Varför skulle det inte funka?
BankID finns t.ex. till Linux, finns externa system för att legitimera sig också mot sin bank för att betala räkningar, en dosa t.ex.
Man får ju inte räkna med för mycket när man bara lägger ner < 1000 kr för en hemdator. Exempelvis spel kan du glömma.

Inga ARM binärer.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

ÄR det bara jag eller är det så att Raspberry Pi känns lite seg när man surfar och så? För om den inte skulle vara så då skulle nästan en Raspberry Pi fungera för enkla surfningar osv. Men kanske inte där man har e-legitimation t ex. Sen måste den nuvarande skärmen ha något annat än VGA som ingång. Kanske det är DVI på skärmen ni har?

Men hallå vad är det för PC ni har nu? (specs alltså)
Om det är hårddisken som är långsam är det ju bara att köpa ny för 700 och installera nytt OS

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Betala räkningar funkar nog inte, annars går det mesta bra.

Skrivet av Josasp:

Inga ARM binärer.

Skrivet av Hugligan:

Jag har haft swedbank, nordea och SEB i modern tid, alla använder extern dosa med koder så allt som klarar att visa hemsidan går att använda till att betala räkningarna (Har bara kvar swedbank nu så vet inte om de andra ändrat system).
Skulle bli väldigt förvånad om det inte fungerade med rPi om än slött.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lägg in en lättviksdistro på hans gamla dator istället om den nu är så seg, kommer få mycket bättre resultat än att försöka få en vardags-desktop av en rpi.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Min far klagar alltid över sin gamla Packard-bell som segar, men vill samtidigt inte lägga pengar på en ny.
Skulle Raspberry Pi fungera som en vanlig hemdator?

Dvs: Betala räkningar, kolla Youtube, Spela film (1080P), lag/hackfritt?

Skrivet av tifius:

Lägg in en lättviksdistro på hans gamla dator istället om den nu är så seg, kommer få mycket bättre resultat än att försöka få en vardags-desktop av en rpi.

Håller med lite där, går nog bättre om du antingen installerar en Linux-distro eller typ Windows XP på nytt på den så den är rensad. Alternativt kan du ju försöka snabba upp den genom att rensa ut det som inte ska vara där.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hugligan:

Varför inte?

Det finns både webbläsare och mediaspelare, så varför skulle man inte kunna betala räkningar och se på film?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Varför inte?

Det finns både webbläsare och mediaspelare, så varför skulle man inte kunna betala räkningar och se på film?

Klart det går, vill man göra det? Nej. Testa så får du se hur länge du tycker det är kul. Tog inte så lång tid för mig att inse.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hugligan:

Klart det går, vill man göra det? Nej. Testa så får du se hur länge du tycker det är kul. Tog inte så lång tid för mig att inse.

Fast för den lilla pengen är det nog mer än värt ett försök, när man överklockat den bör även surfning fungera utan problem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Fast för den lilla pengen är det nog mer än värt ett försök, när man överklockat den bör även surfning fungera utan problem.

Nej, det går jättesegt, att rendera en hemsida med JavaScript och bilder kräver betydligt mer beräkningskraft. Och kolla på video inbäddade i webbläsaren är bara att glömma. Det är nog ingen som kan tänka sig att ha en RPI som primär dator om de ges ett val. Däremot kan man göra andra saker med den.

Permalänk
Medlem

Jag har bara lekt lite grann med r-pi men jag skulle inte vilja använda den som hemmadator. Alldeles för segt, till och med musen laggar. Dock körde jag med en modell A. Linux på gamla eller försök köpa begagnat billigt här på sweclockers skulle jag säga. Kanske en städning av datorn behövs, alltså inuti. Kom ihåg att inte använda dammsugaren.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D