Permalänk
Medlem

Mini-ITX NAS Server

Första projektet för i år.

Jag blev så trött på min gamla Synology NAS eftersom dom inte är allt för snabba och man kan inte göra så jättemycket med en PPC baserad NAS så jag bestämde mig för att bygga en egen.

Chassi: BitFenix Phenom Mini-ITX
Moderkort: Asus H87I-PLUS
Processor: i5-4670K
Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz
Kylning: Noctua NH-U12P SE2
PSU: Corsair CX500M
Systemdisk: 120GB Samsung SSD
Lagring: 5x2TB Seagate Barracuda i RAID (Antagligen 5 med ReFS)

Denna kombinerade NAS/Servern ska köra Windows Server 2012 och hosta både filer samt mediaserver. Förmodligen kommer det upp mer på servern i ett senare skede.

Mini-ITX NAS Server

Permalänk

Trevligt! Vad ska du använda den till? Med tanke på den kraftfulla CPU som du valt

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Trevligt! Vad ska du använda den till? Med tanke på den kraftfulla CPU som du valt

Om jag ska vara helt ärlig så var den CPUn mycket billigare än den jag hade tänkt välja (4670T) så jag valde den istället.

Ska använda den mest för Lagring och Mediaserver sharing, sen får jag se i framtiden vad jag hittar på

Permalänk
Medlem

Är det 5st ST2000DM001 du kör på?
Själv skulle jag har valt ST2000VN000 istället.

ST2000DM001 finns i olika bra versioner

(copy från amazon review)
Size Name: 2TB
ok, so this drive is listed as the "Seagate ST2000DM001" and guess what; other than that it sports 2 Terabytes, it tells you nothing whatever about what drive you'll end up with, because Seagate has chosen to obscure and omit relevant Data between different builds with vastly different performance.

The short advice: Only purchase versions xxExxxxx [and possibly x24xxxxx - x24 is unverified info so far, see notes below] of the 2TB model. This uses 2 platters and 4 heads.
It performs 30% better than the version with 3 platters, which has an xxFxxxxx [or possibly x36xxxxx] designation. Avoid those!

You'll need to contact the seller and ask them to check the code on the drive. If they can't verify, don't buy it, better to get a drive from a different company, where its hopefully not a surprise game of what's in the box.

S - SU - Suzhou China
W - WU - Wuxi China
Z - TK - Korat Thailand

F = 3 platters with either 5 or 6 heads (bad 2TB drive or good 3TB drive)
E = 2 platters with 4 heads. (good 2TB drive)
D = 1 platter with 2 heads. (good 1TB drive)

Weight info received in a comment here, suggests that the 'good' 2-platter drive weighs 534 grams, while the 'bad' 3-platter drive weighs 624 grams.

Seagate used to embed the information about their drives in the model number, but now they obscured it, so they can pawn off whatever they want. Send a WxE model to Publications who test drives, and then ship the crappy WxF model to unsuspecting customers who may never realize they're not getting what they thought they were buying. This should really be illegal.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Är det 5st ST2000DM001 du kör på?
Själv skulle jag har valt ST2000VN000 istället.

ST2000DM001 finns i olika bra versioner

(copy från amazon review)
Size Name: 2TB
ok, so this drive is listed as the "Seagate ST2000DM001" and guess what; other than that it sports 2 Terabytes, it tells you nothing whatever about what drive you'll end up with, because Seagate has chosen to obscure and omit relevant Data between different builds with vastly different performance.

The short advice: Only purchase versions xxExxxxx [and possibly x24xxxxx - x24 is unverified info so far, see notes below] of the 2TB model. This uses 2 platters and 4 heads.
It performs 30% better than the version with 3 platters, which has an xxFxxxxx [or possibly x36xxxxx] designation. Avoid those!

You'll need to contact the seller and ask them to check the code on the drive. If they can't verify, don't buy it, better to get a drive from a different company, where its hopefully not a surprise game of what's in the box.

S - SU - Suzhou China
W - WU - Wuxi China
Z - TK - Korat Thailand

F = 3 platters with either 5 or 6 heads (bad 2TB drive or good 3TB drive)
E = 2 platters with 4 heads. (good 2TB drive)
D = 1 platter with 2 heads. (good 1TB drive)

Weight info received in a comment here, suggests that the 'good' 2-platter drive weighs 534 grams, while the 'bad' 3-platter drive weighs 624 grams.

Seagate used to embed the information about their drives in the model number, but now they obscured it, so they can pawn off whatever they want. Send a WxE model to Publications who test drives, and then ship the crappy WxF model to unsuspecting customers who may never realize they're not getting what they thought they were buying. This should really be illegal.

Dold text

Diskarna är inte helt nya och har använts ett tag av mig, inga problem med prestandan på dom jag har

Kommer inte ihåg vilken beteckning dom jag har nu har, kan kolla det när den är avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Första projektet för i år.

Jag blev så trött på min gamla Synology NAS eftersom dom inte är allt för snabba och man kan inte göra så jättemycket med en PPC baserad NAS så jag bestämde mig för att bygga en egen.

Chassi: BitFenix Phenom Mini-ITX
Moderkort: Asus H87I-PLUS
Processor: i5-4670K
Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz
Kylning: Noctua NH-U12P SE2
PSU: Corsair CX500M
Systemdisk: 120GB Samsung SSD
Lagring: 5x2TB Seagate Barracuda i RAID (Antagligen 5 med ReFS)

Denna kombinerade NAS/Servern ska köra Windows Server 2012 och hosta både filer samt mediaserver. Förmodligen kommer det upp mer på servern i ett senare skede.

Mini-ITX NAS Server

Vad hade du för Synology innan? Vilka överföringshastigheter hade du? Vilka förväntar du dig med ditt nya bygge?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Vad hade du för Synology innan? Vilka överföringshastigheter hade du? Vilka förväntar du dig med ditt nya bygge?

Jag hade en DS213+, problemet med den var att den har en powerpc processor och PLEX fungerar inte så bra med det.

Jag hade mellan 50 och 80 Mb/s med Synologyn och nu med nya har jag mellan 90-120MB/s så det är en klar förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag hade en DS213+, problemet med den var att den har en powerpc processor och PLEX fungerar inte så bra med det.

Jag hade mellan 50 och 80 Mb/s med Synologyn och nu med nya har jag mellan 90-120MB/s så det är en klar förbättring.

Ok, jag sitter på en 713+ och har ~130MB/s i överföring med LACP aktiverat så det var därför jag undrade. Specs säger 200MB/s under optimala förhållanden.
Jag kör själv inte Plex så jag kan inte uttala mig, men det vore ju konstigt om de supportar "alla" modeller och det inte fungerar.

Visa signatur

|| divine creator ||