BF4 stannar/kraschar efter nån minut!

Permalänk
Medlem

BF4 stannar/kraschar efter nån minut!

Tja.

BF4 i all ära är hur roligt som helst och spela, men för mig så kraschar spelet bara efter nån liten minut i en server i from av en BlueScreen ibland.
Det här börjar jag få totalt nog av. Är det mitt system eller själva spelet? Och hur är det för andra då, det börjar krympa ner med trådar angående Ostabila Battlefield 4, men för mig bara kraschar det jämt. Jag uppgraderade datorn för 2 veckor sedan, då var det vid Loading det krsachade men nu händer det InGame istället.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag får bsod ibland med min dator, totalt stabil i OCCT och prime95 osv men Bf4 ger mig 0124 problem dvs volt till nått. har testat höja volten på cpu till 1.28v i 4.6 vring 1.9 osv jag blir inte klok på vad det är och anser mig som en rätt van dator användare med massa år av överklockning osv men inte hittat så den blir 100% stabil.
Vad säger din BSOD när du får dem om jag får fråga?

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem

Jag vet inte.

Jag har inte sett om det har kommit på nåt.

Skärmen blev bara svart och reboota systemet mitt.

Finns det ingen som kan hjälpa och fixa problemet?

Det här skall ju vara Sweclockers, här hjälper man och tipsar och inte undviker som många gör.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Oftast om det är spelrelaterat så hänger sig bara spelet, inte hela datorn speciellt om man kör med senaste windows som du gör.
Men det är som sagt oftast så visst kan det vara spelet. Vanligaste spelkrasherna är/var ljudloopsbuggen och "programmet har slutat svara" där båda gjorde att man fick starta om spelet men inte datorn.

Så testa datorn med typ Prime95, memtest86, 3DMark och liknande och se ifall du får fel eller hängningar. Funkar alla andra spel ? Prova även skriva på EA:s BF4 forum och kolla om nån har liknande problem.

Permalänk
Medlem

Jag får också blå-dumpar ibland, såg i ett crasch-meddelande (inte BSOD) en indikation på att det kunde vara USB-relaterat. Har satt t-bod, mus och joystick på USB3-port som har en annan kontroller. Verkar ha hjälpt men kan ju va en tillfällighet...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Kolla temps är väll det första jag skulle gjort

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vanligaste problemet med just BF4, är mängden grafikminne.
Vid lägsta inställningarna är det knappt körbart på 512MB.
Skulle inte rekommendera att spela på mindre än 64Bit Win, 2GB grafikminne (Geforce 660, eller bättre), 8gb RAM.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Vanligaste problemet med just BF4, är mängden grafikminne.
Vid lägsta inställningarna är det knappt körbart på 512MB.
Skulle inte rekommendera att spela på mindre än 64Bit Win, 2GB grafikminne (Geforce 660, eller bättre), 8gb RAM.

Hans signatur säger dubbla 680 så tror det är lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kolla temps är väll det första jag skulle gjort

Ja det är sant, första man ska kolla helt rätt

Permalänk
Medlem

Jag har kollat temps kortet överst går maximalt upp till 59 grader medan det understa går upp i 50 grader, de går inte lika högt upp som till 70 när jag satt med Sandy Bridge system.

Visa signatur

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Kör stresstester, testa med ett grafikkort bara. Verkar ju inte vara temp-relaterat. Har du överklockat nåt så testa köra på standard

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kör stresstester, testa med ett grafikkort bara. Verkar ju inte vara temp-relaterat. Har du överklockat nåt så testa köra på standard

Okej.

Nej, det är överklockat i fabrik.

Visa signatur

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Är CPU överklockat?

Kör MSI afterburner, dra ner klocken på din GPU med ca 30-40 Mhz, det gjorde iaf så att jag kunde spela BF3 utan krasch. (GTX 660)
Har haft mycket problem med BF4 också men de har blivit bättre, har varit soundloop och directx errors. Aldrig någon blue screen, det låter konstigt om spelet är orsaken till det.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag får DirectX Error med mitt 7850, bör man byta eller? Vilket kort bör man satsa på för att det ska funka?
Nvidia eller Amd?

Visa signatur

MODERKORT:MSI Z97 Gaming 5, MINNE:Corsair Vengeance Pro 16GB, PROCESSOR:Intel Core i5-4690K + Noctua NH-U12S, GRAFIKKORT:Msi GTX 970 4GB, Samsung 840EVO 250GB + 2,5 TB, NÄTAGGREGAT:XFX ProSeries Core Edition 750W PSU, CHASSI: Fractal Design Arc Midi Tower Svart. OP Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har fått 2 bluescreens när jag spelade BF4, båda var nog för att tempen på grafikkorten blev för höga 90 grader +.

Inte haft en enda sen jag bytte chassi (50-63 grader nu)

Permalänk
Medlem

Min temp ligger just nu på 46 grader men vid spelande så stiger den till 55 ca

Visa signatur

MODERKORT:MSI Z97 Gaming 5, MINNE:Corsair Vengeance Pro 16GB, PROCESSOR:Intel Core i5-4690K + Noctua NH-U12S, GRAFIKKORT:Msi GTX 970 4GB, Samsung 840EVO 250GB + 2,5 TB, NÄTAGGREGAT:XFX ProSeries Core Edition 750W PSU, CHASSI: Fractal Design Arc Midi Tower Svart. OP Windows 10

Permalänk
Medlem

I mitt fall var det vcore som ställde till det med 0124 bsod. Min cpu är occt stabil i 1.265v i 4.6 men för Bf4 fick jag höja till 1.285v för att bsod skulle upphöra. Mina temps är inget fel på alls cpu runt 55c i bf4 och gpu max 39c så det verkar som att BF4 krävde högre vcore än test programmen tex occt, prime95 osv.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

I mitt fall var det vcore som ställde till det med 0124 bsod. Min cpu är occt stabil i 1.265v i 4.6 men för Bf4 fick jag höja till 1.285v för att bsod skulle upphöra. Mina temps är inget fel på alls cpu runt 55c i bf4 och gpu max 39c så det verkar som att BF4 krävde högre vcore än test programmen tex occt, prime95 osv.

Det är ju inte så konstigt då dom flesta testprogrammen inte stressar alla komponenter såsom spelen gör. Om datorn är stabil efter flera timmars spelande så den det i Prime95 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det är ju inte så konstigt då dom flesta testprogrammen inte stressar alla komponenter såsom spelen gör. Om datorn är stabil efter flera timmars spelande så den det i Prime95 också.

Sant BF4 är första spelet jag har haft problem med stabilitet efter lite oc som är stabil i testprogram. Men nu är det löst jag har inte haft nån bsod efter jag höjde vcoren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Jag får bsod ibland med min dator, totalt stabil i OCCT och prime95 osv men Bf4 ger mig 0124 problem dvs volt till nått. har testat höja volten på cpu till 1.28v i 4.6 vring 1.9 osv jag blir inte klok på vad det är och anser mig som en rätt van dator användare med massa år av överklockning osv men inte hittat så den blir 100% stabil.
Vad säger din BSOD när du får dem om jag får fråga?

Hade liknande problem själv i BF3.

Testa följande:

Kör Furmark för att maxbelasta ditt grafikkort, sedan startar du Prime95 samtidigt (varning, detta är SJUKT TUNGT FÖR NÄTAGGET/DATORN).
Alternativt starta typ Unigine Heaven + Prime95.

Detta för att jag upptäckte att din processor kan vara stabil vid 100% cpu-belastning, men sedan när man även belastar grafikkortet samtidigt så får man blåskärm.
Lösningen på detta var att kräma ännu mer volt till processorn, då fungerade det sedan.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hade liknande problem själv i BF3.

Testa följande:

Kör Furmark för att maxbelasta ditt grafikkort, sedan startar du Prime95 samtidigt (varning, detta är SJUKT TUNGT FÖR NÄTAGGET/DATORN).
Alternativt starta typ Unigine Heaven + Prime95.

Detta för att jag upptäckte att din processor kan vara stabil vid 100% cpu-belastning, men sedan när man även belastar grafikkortet samtidigt så får man blåskärm.
Lösningen på detta var att kräma ännu mer volt till processorn, då fungerade det sedan.

Jag hade ju löst det redan med mer vcore, men tack för tipset iaf

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

just bf4 är duktigt på att pressa hårdvaran men iaf vanligaste felet är nog värme eller ostabil oc cpu/minne och när allt är under så tung belastning så kan även klena agg svikta sen direct X fel som många har är oftast relaterat med ostabil gpu och sen klassiska kickad av PB pga den inte uppdaterats är med väldigt vanligt

memtest för minne ooct/prime för cpu/minne och hw monitor så man kan se temp osv sen furmark för gpu för att få max värme och stabilitets testa gpu är bra start funkar det kan man som sagts ovan kombinera lite för att testa load som furmark + prime eller vad man nu vill är en bra början för att lokalisera fel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Jag hade ju löst det redan med mer vcore, men tack för tipset iaf

Hehe, kan ha varit så att jag inte läste hela tråden (A) men skönt att höra!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Ursäkta men jag förstår inte riktigt vad som menas med det som du skrev i ditt inlägg? Vad är vcore bsod för nått?

Mvh Jimmy

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpson67:

Ursäkta men jag förstår inte riktigt vad som menas med det som du skrev i ditt inlägg? Vad är vcore bsod för nått?

Mvh Jimmy

Hej
Bsod är även kallat blue screen of death är när datorn kraschat och skapar en crashdump som sparas på hårddisken.
vcore = volten du ger till din cpu dvs i mitt fall vcore 1.285v för att den ska vara stabil i BF4 när den körs i 4.6 ghz dvs en mild överklockning för vardagsbruk.

Visa signatur

Permalänk

Ni som har BSOD. Kan ni ladda ner Blue Screen viewer så kan vi se vad det beror på. Ofta är det minnen som är felaktiga, men det kan även vara belastning på GPU. Både BF3 och BF4 ogillar klockade grafikkort sedan kan det också vara en annan sak. MSI Afterburner. Jag hade blåskärm och avstängningar när jag hade den på och installerat. Testa och avinstallera programmet och se om det hjälper.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Stoppa i detta kort idag.
http://www.dustinhome.se/product/5010762289/gigabyte-radeon-r...
Ändå får jag DirectX error

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Sant BF4 är första spelet jag har haft problem med stabilitet efter lite oc som är stabil i testprogram. Men nu är det löst jag har inte haft nån bsod efter jag höjde vcoren.

Hur mycket vågar man höja Vcoren då i min maskin?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir ju fan tokig på detta jävla spel, köper ett nytt grafikkort för 2500 kr och ändå funkar det fan inte, ska man behöva prova ominstallation av datorn med tro, kan det va nått med upplösningen eller liknande

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej det har gått ett otroligt bra tag nu och det fortsätter på samma väg än.

Jag har gjort allt det här

Testat med 1 grafikkort.
Ominstallera/Reparera spelet
köra som administratör/kompatibilitets körning
testat en hel del drivrutiner/senaste
klockat ner GPU frekvenserna
uppdaterat punkubuster
ominstallerat DirectX för BF4.

Och fortfarande kraschar spelet och det kommer opp "DirectX Error"

Visa signatur

Min FZ Profil