BoxeeBox = skräp. Eller? Alternativ? Vilken röra!

Permalänk
Medlem

BoxeeBox = skräp. Eller? Alternativ? Vilken röra!

Tjabba tjena!

Jag har lite funderingar när det gäller mediabiten i min hyffsat nya lägenhet.
Mitt upplägg ser ut som följande:

Vardagsrum;
Tv
Reciever
Högtalarsystem
Xbox

Sovrum
Tv

Utöver detta har jag mitt datorrum, där min enda dator står rullande och agerar allt, dvs där jag spelar, har mina filmer osv.

MEN, nu kommer vi till grejen.
Jag vill så smidigt som möjligt kunna titta på film och musik var jag än befinner mig i lägenheten.
Jag har även en Samsung Galaxy tab 3 7.0, samt en iphone 5s som skulle kunna agera kontroll eller liknande?

Innan har jag ägt en Boxee Box och var supernöjd med den, tyckte att airplay var grymt smidigt.
Men vad jag har hört nu är att Boxeen inte är bra längre?
Airplay stödet är borta, den verkar ha massa buggar osv, stämmer detta tro?

Finns det något liknande men stabilt?
Tvn i sovrummet kommer mest att användas till serier, oftast via t.ex. Netflix.
Men TVn i vardagsrummet ska kunna spela upp full-hd material utan problem.
Samt kunna strömma musik trådlöst till recievern från Android/iOs plattor/telefoner.

Så vad rekommenderar ni mig att köpa för en såpass komplett och bra lösning för mina mål?
Är det 2st mediaspelare, dvs 1 i vardera rum, en lite bättre i vardagsrummet och drar in lite på sovumsvarianten? Något annat att komplettera med?
Och slutligen, vad för specifika grejer rekommenderar ni?
Jag ser helst någon sorts mediaspelare istället för en htpc för pris och storlekens skull.

Tusen tack på förhand!
Mvh Emil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Allt med eget os är skit enligt mig. Intel nuc fungerar väl som en vanli dator? Eller så bara bygg en egen htpc

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Jag önskar mig ungefärligen samma sak, så jag ser fram emot dom svar som postas här.

Permalänk
Medlem

NUC! Oslagbart

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Finns det ingen som har en schysst lösning att dela med sig?:)
Jag skulle kunna tänka mig en RaspberryPi vid vardera TV, men vad jag har förstått så orkar dom inte med filmer som är 4gb och uppåt?
Så sovrumstvn skulle kunna klara sig med en Pi, då det mest blir serier på den tvn.
Men, vad kör jag med i vardagsrummet?
Där vill jag kunna spela upp 40gb filmer, streama ljud/bild från android-platta/tele (som airplay dvs).
Men jag vill samtidigt kunna styra ALLT med plattan.
Och till slut så tror jag att jag kör på någon form av NAS, så att det blir så smidigt som möjligt, så att jag kommer åt min media överallt.
Har ni någon NAS att rekommendera?
Hela kalaset ska helst bli så billigt som möjligt, med smidighet som prio.

Hoppas att ni förstår vad jag menar, texten blev lite rörig!
Mvh Emil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

NUC låter som ett bra alternativ,har själv en och styr denne med tablet/mobil.
eller en kanske raspberry pi?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

aTV Gen 2.

Visa signatur

CPU: i5 3570K [Antec 620 V4]| GPU: MSI GTX 770 4GB OC TwinFrozr | MOBO: Gigabyte GA-Z77M-D3H |
PSU: be quite! L8 630W | RAM: Corsair Vengenace Quad 4x4Gb @ 1600Mhz | HDD: WD CG 2TB @ 5400RPM | SSD: Corsair Force 3 F120 120GB | LÅDA: FD Define Mini | SKÄRM: Dell S2340L

Permalänk
Medlem

jag har en boxee men har drömmar om att flytta till en htpc istället.

Har installerat Plex media server på en virtuell maskin och är sjukt nöjd med hur bra den är på att korrekt indexera mina flmer (mycket bättre än boxeen) och streama via webben/ipad/iphone funkar klockers. Lutar starkt just nu åt att jag köper alt. bygger en liten htpc och installerar plex-klienten på den. avvaktar lite för jag väntar på hur SteamOS ska bli i slutändan, de har ju sagt att de pratar med Netfix och andra dylika leverantörer samt att de vill att du ska kunna spela lokal media, men just nu har vi ju inte sett något alls om hur det kommer bli