Permalänk

Kraftfull PC för videoredigering

Hej!

Nu ska jag uppdatera systemet och byta till PC istället för min nuvarande iMac.

Jag kommer inte använda datorn till spel eller något, utan kräver god prestanda från videoredigeringsprogram som premiere pro, after effects och davinci resolve.

Jag har lagt min budget på 20 000:- exkl. skärm.

Önskar tips och gärna om den som känner för det kan motivera varför det är bra samt visa en inköpslista på tex. inet. Jag är helt lost vad det gäller pc och har som sagt tidigare suttit på en iMac.

MVH

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Hjälpsam

Lite osäker på dina lagringsbehov så chansa lite:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6420197/2014-01-24

Tog ett 2011 system med en stark 4930K CPU o 32Gb minne

Tyst chassi o tysta bra fläktar.

Ett GTX660 grafikkort med hyffsat många Cuda men här kan man ta vassare om dina program gillar mycket GPU beräkningar

Permalänk
Skrivet av thli72:

Lite osäker på dina lagringsbehov så chansa lite:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6420197/2014-01-24

Tog ett 2011 system med en stark 4930K CPU o 32Gb minne

Tyst chassi o tysta bra fläktar.

Ett GTX660 grafikkort med hyffsat många Cuda men här kan man ta vassare om dina program gillar mycket GPU beräkningar

Tack för svar och din tid att konfigurera en setup.

Var lite oklar i min spec känner jag. Men lagring är en relativt viktig faktor.
Som jag ser är den specifikation du satt ihop med en 3TB vilket bör räcka tillsammans med en SSD för OS. Funderar dock på om man kan behöva en SSD som scratchdisk för premiere tex? Sen om möjlighet finns att stoppa in exempelvis en till 3TB är optimalt.

Windows 8 är det att rekommendera eller ska man hålla sig till 7?

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Hjälpsam

Jag tog ju en rätt dyr 500Gb SSD, så här finns många valmöjligheter . . kanske 120+250Gb istället

Chassit sväljer +8 diskar o PSUn klarar att driva det med lätthet

W8 vs W7 har jag svårt att uttala mig om då jag inte använder dom programen som du gör. . . hps nån annan kan svara här

Permalänk
Skrivet av thli72:

Jag tog ju en rätt dyr 500Gb SSD, så här finns många valmöjligheter . . kanske 120+250Gb istället

Chassit sväljer +8 diskar o PSUn klarar att driva det med lätthet

W8 vs W7 har jag svårt att uttala mig om då jag inte använder dom programen som du gör. . . hps nån annan kan svara här

Uppskattar verkligen hjälpen! Perfekt att den kan ta så pass många diskar.

Hur tror du prestandamässigt den orkar med tunga uppgifter? Om jag skulle öka budget med exempelvis 5000:- . Märker jag en stor skillnad?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Skulle säga att den CPUn är bra jäkla vass. . nästa steg upp är 4960x men den är 4000:- dyrare o i ärlighets namn inte så mycket snabbare.

Sen finns Xeon CPUer men dom kan jag inget om..

Den stora frågan är hur dom program du använder utnyttjar GPU acceleration, gör dom det skall du ha ett vassare grafikkort som GTX780 eller till o med GTX780Ti
Men gör programen inte det utan är rent CPU beroende så är det lite att kasta pengarna i sjön med så snabba/dyra grafikkort

Permalänk
Skrivet av thli72:

Skulle säga att den CPUn är bra jäkla vass. . nästa steg upp är 4960x men den är 4000:- dyrare o i ärlighets namn inte så mycket snabbare.

Sen finns Xeon CPUer men dom kan jag inget om..

Den stora frågan är hur dom program du använder utnyttjar GPU acceleration, gör dom det skall du ha ett vassare grafikkort som GTX780 eller till o med GTX780Ti
Men gör programen inte det utan är rent CPU beroende så är det lite att kasta pengarna i sjön med så snabba/dyra grafikkort

Jag googlade på det och ser att för Premiere skriver dom " •Optional: Adobe-certified GPU card from list below with at least 1GB VRAM for GPU accelerated-performance "

After effects säger " Graphics card from list below with at least 1GB VRAM and CUDA 5.0 for GPU acceleration of ray-traced 3D renderer "

Davinci Resolve verkar jag också behöva CUDA.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Här kommer vi tyvärr in på saker jag inte är så vass på.

Det GTX660 jag valde i korgen har 960 Cuda cores

Ett GTX770 har 1536st
Ett GTX780 har 2304st
O GTX 780Ti har 2880st

Men vad det gör för prestandan i dessa program vet jag tyvärr inte . . nån annan som kan?

Permalänk
Skrivet av thli72:

Här kommer vi tyvärr in på saker jag inte är så vass på.

Det GTX660 jag valde i korgen har 960 Cuda cores

Ett GTX770 har 1536st
Ett GTX780 har 2304st
O GTX 780Ti har 2880st

Men vad det gör för prestandan i dessa program vet jag tyvärr inte . . nån annan som kan?

På god väg oavsett, samtliga grafikkort du listade har dom som rekommenderade i fallande ordning, så gissar att man kan lägga sig med säkerhet i mitten utan att uppleva att datorn är långsam.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ghostbiker:

På god väg oavsett, samtliga grafikkort du listade har dom som rekommenderade i fallande ordning, så gissar att man kan lägga sig med säkerhet i mitten utan att uppleva att datorn är långsam.

Är inte ett titan bättre än 780ti för videoredigering mer vram och double precision

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Z87-A, Socket-1150| Intel i5 4670k| 2x msi gtx 660 Twin frozr iii | corsair 750w| corsair carbide 330r| 2x 4gb kingston 2133mhz RAM| H100i cpu kylare

Permalänk
Skrivet av maxiboden:

Är inte ett titan bättre än 780ti för videoredigering mer vram och double precision

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är som sagt inte så insatt så har ingen direkt aning. Det lilla jag läst så tycker jag titan verkar riktigt bra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett Titan kommer främst göra någon skillnad om du har väldigt höga upplösningar (4K/5K) och en riktig snabb RAID som kan mata Premiere Pro etc med data i tillräckligt hög och jämn hastighet. Jag skulle hellre lägga pengar på HDDs/SSDs för att balansera systemet.

Optimalt vill du ha en setup med diskar i stil med:

SSD: OS + program + media cache/scratch (typ en 240/250GB SSD, tänk bara på att inte fylla den)
Media: beroende på hur stora och hur många projekt du aktivt tänker jobba med, en Intel RAID0 med två 7200rpm-diskar alternativt en snabb SSD.
Export: en 7200rpm HDD eller en SSD till. Kan även funka som mediacache om du väljer SSD.
Backup: intern eller extern USB3/ESATA-disk, behöver inte vara 7200rpm, men slarva inte om du väljer en RAID0, du vill inte bli av med projekt på en sån sak

Tanken är att skapa ett så bra dataflöde som möjligt genom hela redigeringsprocessen, att diskarna slipper både läsa och skriva samtidigt. Du behöver högre läshastighet än skrivhastighet (säger sig själv om man har många klipp/lager i tidslinjen men exporterar en ström). Genom att dela upp läsning av data, läsning/skrivning av cache och skrivning vid export så undviker du flaskhalsar.

Tänk också på att SSDs för videobruk inte ska vara med Sandforce-controller (ex Intel 530). Produkter som Samsung 840 Pro eller Sandisk Extreme II (som har extremt bra garbage collecting och tål hårda tag) är att föredra.

Exempel:
1 st Sandisk Extreme II för OS och cache
2 st Seagate Barracuda för RAID0
1 st Seagate Barracuda för export
1 WD Red/Green för backup

Om du inte får plats med något liknande i din budget, försök oavsett skapa dataflödet med två separata diskar för media och export. I värsta fall kan du exportera till din systemdisk.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Ett Titan kommer främst göra någon skillnad om du har väldigt höga upplösningar (4K/5K) och en riktig snabb RAID som kan mata Premiere Pro etc med data i tillräckligt hög och jämn hastighet. Jag skulle hellre lägga pengar på HDDs/SSDs för att balansera systemet.

Optimalt vill du ha en setup med diskar i stil med:

SSD: OS + program + media cache/scratch (typ en 240/250GB SSD, tänk bara på att inte fylla den)
Media: beroende på hur stora och hur många projekt du aktivt tänker jobba med, en Intel RAID0 med två 7200rpm-diskar alternativt en snabb SSD.
Export: en 7200rpm HDD eller en SSD till. Kan även funka som mediacache om du väljer SSD.
Backup: intern eller extern USB3/ESATA-disk, behöver inte vara 7200rpm, men slarva inte om du väljer en RAID0, du vill inte bli av med projekt på en sån sak

Tanken är att skapa ett så bra dataflöde som möjligt genom hela redigeringsprocessen, att diskarna slipper både läsa och skriva samtidigt. Du behöver högre läshastighet än skrivhastighet (säger sig själv om man har många klipp/lager i tidslinjen men exporterar en ström). Genom att dela upp läsning av data, läsning/skrivning av cache och skrivning vid export så undviker du flaskhalsar.

Tänk också på att SSDs för videobruk inte ska vara med Sandforce-controller (ex Intel 530). Produkter som Samsung 840 Pro eller Sandisk Extreme II (som har extremt bra garbage collecting och tål hårda tag) är att föredra.

Exempel:
1 st Sandisk Extreme II för OS och cache
2 st Seagate Barracuda för RAID0
1 st Seagate Barracuda för export
1 WD Red/Green för backup

Om du inte får plats med något liknande i din budget, försök oavsett skapa dataflödet med två separata diskar för media och export. I värsta fall kan du exportera till din systemdisk.

Tack för en väldigt utförlig förklaring! Jag har kollat lite och bland annat hittat en film med en kille som byggt en dator uppbyggt efter liknande system du beskriver och jag förstod att det kan vara bra att lägga upp diskarna så för att optimera farten. Hur pass avancerat är det att lägga upp systemet för diskarna?

Det är inte varje gång, men till och från kommer jag att jobba med 4K/5K. Jag spräcker hellre budgeten lite än att bli lidande av en långsam burk i efterhand.

Misstänker att du själv jobbar en hel del med videoredigering?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

Tack för en väldigt utförlig förklaring! Jag har kollat lite och bland annat hittat en film med en kille som byggt en dator uppbyggt efter liknande system du beskriver och jag förstod att det kan vara bra att lägga upp diskarna så för att optimera farten. Hur pass avancerat är det att lägga upp systemet för diskarna?

Det är inte varje gång, men till och från kommer jag att jobba med 4K/5K. Jag spräcker hellre budgeten lite än att bli lidande av en långsam burk i efterhand.

Misstänker att du själv jobbar en hel del med videoredigering?

Det bör inte vara svårt alls att konfigurera disksystemet och dataflödet.

Enligt exemplet ovan med ett Asus X79-Deluxe-moderkort har du dels Intels integrerade SATA-portar som är 2x SATA3 och 4x SATA2 plus en Marvell-kontroller med 4x SATA3 och ytterligare en ASMedia-kontrollert med 2x SATA3.

Intel-portarna BRUKAR vara att föredra, men det kan också vara så att det finns en vinst med att sprida ut dataflödet över flera bussar/kontrollers. Jag klippte en musikvideo för ett tag sen med som mest 14 samtidiga 1080P AVCHD-multicam-vinklar uppsynkade och spred då ut källfilerna på alla diskar jag hade för att maximera flödet. Här tror jag dock att jag slog i taket för vad Intel-kontrollerna klarade, med diskar på flera kontrollers hade kanske prestandan blivit ännu bättre. Det är dock min egen teori, det kanske visar sig att det är bättre att ha alla HDDs på Intel-kontrollern då SATA2 räcker för dessa.

Men om vi ändå förutsätter att man vill använda Intels stabila kretsar så långt som möjligt:

När du installerar ditt OS (Win 8.1 fungerar bra med Adobe-produkterna och DaVinci) så ska du se till att moderkortets BIOS är inställt på RAID för Intel-kretsarna.

Om vi tar diskexemplet jag gav tidigare skulle det kunna se ut så här:

1 st SSD för OS och program - kopplad på Intel SATA3-port
1 st SSD för projektfiler och ljudcache (la till denna efter lite funderande, du vill INTE ha projektfilerna på en RAID0!) - kopplad på Intel SATA3-port
2 st HDD 7200RPM för RAID0 - kopplade på två Intel SATA2-portar (de enskilda diskarna kommer inte att maxa SATA2-hastigheten) och RAIDade med Intels mjukvara
1 st HDD 7200RPM alt SSD för export - kopplad antingen på en Intel SATA2-port ELLER en Marvell SATA3-port för att avlasta Intel-kontrollern, om SSD så garanterat en Marvell SATA3-port
1 WD Red/Green för backup - externa via ESATA eller USB3, alt kopplad på en intern Marvell SATA3-port (mest troligt att du kopierar från media-RAIDen och projektdisken som ligger på Intel-kontrollern)

Det handlar alltså mest om att försöka undvika flaskhalsarna och inte begränsa flödet mellan diskarna. Om hastigheten ändå inte räcker, som om man jobbar med många spår samtidigt (multicam etc) så kan man tillfälligt sprida ut mediafilerna eller skapa lågupplösta proxies som sen byts ut mot högupplöst material vid rendering.

Om du arbetar mycket med 4/5k framöver kan det vara idé att senare investera i ett riktigt RAID-kort för en fetare (och mer feltolerant) RAID5-konfiguration, men det behöver du ju inte göra från början och med valet av socket 2011 finns expansionsmöjligheter så att det räcker. RAID-kort är oftast x8 PCI-E 2.x och det är sällan socket 1150 och 1155 har nog med lediga PCI-lanes för en äkta x8 utan att tvingas växla ner grafikkortet. Med en rejäl RAID5 kan du lätt nå över 1GB / sek i läshastighet.

Angående grafikkort kan det finnas en vits med Titan om du arbetar med så pass högupplöst material, främst för att du kan få korten med 6GB minne, annars verkar 780Ti t om vara snabbare för Adobes programvaror.

Läs mer här: http://forums.adobe.com/message/5947609

För 5K kan 780-kortens 3GB _eventuellt_ bli en begränsning vid rendering, men i de allra flesta fall lär det räcka. Under redigering och med DaVinci tror jag knappast att det är ett problem.

Jag jobbar främst med foto som ju är lite samma sak, bara enklare

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.