Laptop (modell äldre) som linux-router

Permalänk
Medlem

Laptop (modell äldre) som linux-router

Hallå folket!
Jag har börjat märka att min router tappat sugen för att ge mig en stabil upplevelse i spel, vid streaming etc etc!
Nu har jag börjat fundera på om jag ska fixa min gamla HP-laptop till dedikerad linux-router.
Har dock ett litet problem, och det är min ekonomi, kan inte köpa alldeles för mycket "extra-saker" och vill kolla med er vad som blir det enklaste, bästa och billigaste alternativet

Datorn är en HP från ungefär 2005, har endast ett nätverksuttag, så jag måste absolut köpa en switch av något slag! (wi-fi känns som ett måste också då jag kör xbmc-controllen på telefonen) - finns det någon "billig" switch med inbyggd wi-fi som är värd namnet ?
Måste även ha en delare, 2in1 (kollat lite snabbt på http://www.24.se/splitter-ykabel-rj45-tp-utp-oskarmad-p-14830...) - Är detta en bra lösning ?

Är tacksam om det kommer in lite råd och nyttiga tips för mitt lilla projekt, är första gången jag ger mig på att ordna med linux-router, så om jag verkar n00b, så beror det på att jag faktiskt är det

Över och ut!

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Medlem

Switch med wifi ?
Nej.

Förutom din laptop, så måste du ha ett USB nätverkskort till. Du får dom billigt på ebay, 20-30 kr.
En switch. 100mbit 4port switchar kostar runt 100kr.
Du får hoppas på att det trådlösa nätverkskortet i din laptop har stöd för AP eller master mode.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Ok, vill helst slippa USB då det drar ner rätt så rejält på dataöverföring
Men jag borde kunna sätta en wifi-antenn i switchen på något sätt ?
Datauttag > Laptop/Router > Switch > Antenn ?

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ingen kortplats på laptopen ?
Du måste inte heller ha 2 nätverkskort om du använder en smartswitch och vlan och gör en trunk till routerdatorn, det blir nog inte billigare än att köpa ett nätverkskort till laptopen med det går att lösa så.
Dessutom är en Ubiquiti edgemax inte dyr, men den är snabb...
http://www.ubnt.com/edgemax
https://www.interprojekt.com.pl/ubiquiti-edgemax-edgerouter-l...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du ingen kortplats på laptopen ?

Jo, men med tanke på att den är så gammal vet jag inte om det går att få tag på kort
Kanske lite därför jag kollar här, ska kolla upp vilken sorts HP det är, enda jag kan säga nu är att den innehåller en AMD-processor!

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrsarun:

Jo, men med tanke på att den är så gammal vet jag inte om det går att få tag på kort
Kanske lite därför jag kollar här, ska kolla upp vilken sorts HP det är, enda jag kan säga nu är att den innehåller en AMD-processor!

Det är väl pc card på den om den är från 2005, då är det bara att ta reda på vilken storlek det är och sedan skaffar du ett nätverkskort på Ebay för under 100kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.