Permalänk
Medlem

Skulle det här fungera?

Hej,

Nu behöver jag lite hjälp att förstå. Om jag har en dator med detta moderkort MSI Z68A-G43 (G3) och alla andra delar som en dator behöver förutom ett grafikkort. Skulle datorn fungera?. Skulle man kunna använda Office paketet eller skulle datorn inte ens fungera?. Jag har försökt att läsa på och kom fram till att den har en GPU. Hur kraftfull är en GPU.

Permalänk
Medlem

Oj posta i fel forum

Permalänk
Skrivet av acaaca96:

Hej,

Nu behöver jag lite hjälp att förstå. Om jag har en dator med detta moderkort MSI Z68A-G43 (G3) och alla andra delar som en dator behöver förutom ett grafikkort. Skulle datorn fungera?. Skulle man kunna använda Office paketet eller skulle datorn inte ens fungera?. Jag har försökt att läsa på och kom fram till att den har en GPU. Hur kraftfull är en GPU.

Du får bli mer specifik vad för dator du har. Typ cpu-z. så man får någoit hum vad för dator du har.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av acaaca96:

Hej,

Du sa: "Hur kraftfull är en GPU?". Detta är en lika konstig fråga som "Hur långt är ett snöre".

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om du kan använda datorn utan ett vanligt grafikkort. Det beror på moderkortet eller CPU:n man har. Kan du ge oss full specifikation på din dator?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Moderkortet är förberett för processor med inbyggd grafik. Förutsatt att processorn har inbyggd grafik kan du använda datorn utan separat grafikkort.
Berättar du vilken processor du har kan vi ge dig ett definitivt svar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på om den processorn du har som sitter i den andra datorn har samma sockel som ditt moderkort (dvs 1155), Har den det så ska man nog kunna få igång grejjerna förutsatt att alla komponenter är hela.

Angående grafikkortet så verkar moderkortet inte ha en integrerad grafikdel utan "Supported only by CPU with integrated graphic", Så man måste med andra ord ha ett "riktigt" grafikkort eller en CPU med integrerad grafikdel

Permalänk
Medlem

Nu verkar det ju vara som så att killen inte riktigt vet vad GPU står för.

GPU=Grafikkort

Så jo din dator har ett grafikkort men hur pass kraftigt det är kan vi inte svara på då vi inte vet vad det är för grafikkort.

Permalänk
Medlem

Alla processorer för socket 1155 utom i5 2550k innehåller integrerad grafik som klarar det du nämner, men kolla för säkerhetsskull innan du köper den så den innehåller integrerad grafik samt satsa på en IVY BRIDGE med hd graphics 4000, skiljer inte många kronor idag och presterar markant bättre än hd graphics 3000.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Alla processorer för socket 1155 utom i5 2550k innehåller integrerad grafik som klarar det du nämner, men kolla för säkerhetsskull innan du köper den så den innehåller integrerad grafik samt satsa på en IVY BRIDGE med hd graphics 4000, skiljer inte många kronor idag och presterar markant bättre än hd graphics 3000.

IVY finns väll knappt att köpa längre, om man inte får tag i begagnat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

IVY finns väll knappt att köpa längre, om man inte får tag i begagnat.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s162001277&o=produkt_pr...

http://www.komplett.se/intel-pentium-g2140-processor/790026?c...

denna skulle jag kört på för en billig budgetdator

hoppas du redan har moderkortet? för att köpa ett z68 moderkort och ha det som en word dator är extremt onödigt!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

hoppas du redan har moderkortet? för att köpa ett z68 moderkort och ha det som en word dator är extremt onödigt!

Där ser man finns lite för den sockeln kvar i alla fall då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du får bli mer specifik vad för dator du har. Typ cpu-z. så man får någoit hum vad för dator du har.

Skrivet av Cooling23:

Du sa: "Hur kraftfull är en GPU?". Detta är en lika konstig fråga som "Hur långt är ett snöre".

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om du kan använda datorn utan ett vanligt grafikkort. Det beror på moderkortet eller CPU:n man har. Kan du ge oss full specifikation på din dator?

Skrivet av Hardware guy:

Moderkortet är förberett för processor med inbyggd grafik. Förutsatt att processorn har inbyggd grafik kan du använda datorn utan separat grafikkort.
Berättar du vilken processor du har kan vi ge dig ett definitivt svar.

Skrivet av Oliver91:

För att förklara, detta är alltså en kontorsdator som ska byggas ihop. Budgeten är minimal. Jag har fått ett förslag från en vän som inte är så kunnig men jag skulle ändå vilja se om hans förslag skulle fungera då jag vill lära mig mer om datorer.

Hans lista:

MSI Z68A-G43 (G3)

Intel Core i5-2320

Arctic Cooling Alpine 11 GT R2 CPU Kylare

G.Skill Ripjaws 4GB DDR3 PC-10666 1333MHz

Codegen, nätdel 600W ATX12V

Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5"

Seagate Intern Hårddisk Barracuda 1TB

SAMSUNG SH-118AB 16x48xDVD-ROM SATA Bulk

Ett chassi

OS

En till sak, kommer man kunna fästa en 2,5" SSD i en stationär?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av acaaca96:

För att förklara, detta är alltså en kontorsdator som ska byggas ihop. Budgeten är minimal. Jag har fått ett förslag från en vän som inte är så kunnig men jag skulle ändå vilja se om hans förslag skulle fungera då jag vill lära mig mer om datorer.

Hans lista:

MSI Z68A-G43 (G3)

Intel Core i5-2320

Arctic Cooling Alpine 11 GT R2 CPU Kylare

G.Skill Ripjaws 4GB DDR3 PC-10666 1333MHz

Codegen, nätdel 600W ATX12V

Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5"

Seagate Intern Hårddisk Barracuda 1TB

SAMSUNG SH-118AB 16x48xDVD-ROM SATA Bulk

Ett chassi

OS

En till sak, kommer man kunna fästa en 2,5" SSD i en stationär?

Tack för hjälpen!

Byt agget, bara en snabb titt här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=811551 bevisar att den är för billigt, för att ens vara driftsäker.

Skulle rekommendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961030 inte något sämre än detta i alla fall.

Visa signatur