Permalänk
Medlem

GA-990FXA-UD3 rev4 : Beepcodes?

Nu har en annan beepcode börjat höras:
pip 30s tystnad pip 30s tystnad pip
I övrigt snurrar fläktarna på processorn, grafikkortet, moderkortet.
Men ingen signal till skärmen.
Svarar inte på knapptryckningar på tangenbordet.

Ett pip kan tydligen betyda att allt är ok.
Men vad kan ett pip följt av ca 30s tystnad och ett nytt pip betyda?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Hedersmedlem

Något verkar mycket fel där. Det skulle kunna vara moderkortet som inte vill d.v.s. DOA (Dead On Arrival nja halvdött iaf) eller CPU. Dock är denna CPU lite mer krävande än "normalt" så....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nu har datorn fungerat i över en vecka.
Så då kan jag kanske hoppas att allt är ok och
att det går att installera mera hårdvara och mjukvara.
Verkar som om liten hårddisk till windows var bra.
Eventuellt var det även bra att provstarta utan
grafikkort, minnen. Och sedan sätta tillbaka minnena
provstarta igen. Sätta tillbaka grafikkortet, provstarta igen.
Ställa om bios till USB, boota från USB och intallera
windows på en relativt liten hårddisk.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Medlem
Skrivet av RS27V10:

Tittade till pinnarna på processorn, de verkade ok. Kände efter på processorn en extra gång när jag satte tillbaka den,
för att känna efter så var ordentligt nertryckt. Det verkade vara ordentligt nertryck.

Det skulle kunna stämma att beepkoden är: lång kort kort kort. Då skulle det kunna vara grafikkortet.
Men det gamla grafikkortet fungerade förut i den gamla datorn.
Men 7st korta för keyboard error hör jag inte, trots att tangentbordet inte svarar på knapptryckningar?
Kan tangentbordet vara beroende av grafikkortet?

CPU:n ska INTE tryckas ner. Den ska gå ner i sockeln HELT utan tryck. Sedan stänger du spaken som låser sockeln/pinnarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

CPU:n ska INTE tryckas ner. Den ska gå ner i sockeln HELT utan tryck. Sedan stänger du spaken som låser sockeln/pinnarna.

Tryckte var kanske fel ord.
Jag petade mest på den och den satt bra i sockeln.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular