Problem med ljudet i CS:GO

Permalänk
Medlem

Problem med ljudet i CS:GO

Jag har precis satt ihop en dator bestående av både gamla och nya komponenter. Allt fungerar kanon förutom just ljudet i CS:GO med mitt Creative Soundblaster X-Fi Xtreme PCI-E. I Windows låter det som det ska i t.ex. Spotify/YouTube och i BF4 är det kanonbra ljud med rik bas och krispig diskant.

Men. I CS:GO låter det sjukt skumt redan i menyerna. Om jag hovrar över menyvalen så är det högpitchade gnisselljud istället för "klick" och när man trycker på något så är det ett blötaktigt basljud, ungefär som om det vore under vatten. Inne i CS låter det relativt normalt, förutom t.ex. granater och bombsprängningar som låter sjukt mörkt och lågt. Dock hör man hela tiden att något är fel.

Om jag använder moderkortets inbyggda ljudkort så fungerar allt bra, men det är förstås inte lika bra ljud.

Uppdaterade precis ljudkortets drivisar utan resultat.

Någon som har något tips på vad jag kan testa? Hittar inget liknande när jag googlar.

(Det finns ingen garanti på ljudkortet)

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

har samma problem dock kommer de bara ibland och då måste jag restarta om datorn, har också creative soundblaster ljudkort och de verka inte tycka om cs go , 3 st polare med samma modekort med creative soundblaster integrerade har samma sak och då kan allt ljud bara dö eller att de börjar pipa som satan. händer bara när man går in på cs go, och måste starta om datorn för att bli av med de så gissar på en dålig drivrutiner från deras sida..

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Testa att skriva

volume 1.5

i consolen. Funkade för en kompis, dock inte med samma sorts ljudkort som du.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapp3:

har samma problem dock kommer de bara ibland och då måste jag restarta om datorn, har också creative soundblaster ljudkort och de verka inte tycka om cs go , 3 st polare med samma modekort med creative soundblaster integrerade har samma sak och då kan allt ljud bara dö eller att de börjar pipa som satan. händer bara när man går in på cs go, och måste starta om datorn för att bli av med de så gissar på en dålig drivrutiner från deras sida..

Märkligt! Låter ju inte alltför lovande :/

Skrivet av cSx:

Testa att skriva

volume 1.5

i consolen. Funkade för en kompis, dock inte med samma sorts ljudkort som du.

Hjälpte inte. Samma sak fast dubbelt så högt (kör 0.82 annars)..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Synd. CS:GO verkar inte vara ett stort fan av ljudkort generellt dessvärre.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cSx:

Synd. CS:GO verkar inte vara ett stort fan av ljudkort generellt dessvärre.

Det verkar ju onekligen så. Men man tycker ju att det måste finnas tiotusentals som fått samma problem och att det i så fall borde vara lätt att hitta forumtrådar på t.ex. steampowered/reddit o.s.v. där problemet åtminstone lyfts, även om lösning saknas. Hittade inget(!) om det, vilket får mig att tro att det kanske är just mitt exemplar det är fel på, men å andra sidan borde det ju vara problem i flera applikationer då tycker man?

Om jag skriver "soundinfo" i konsolen ingame så får jag upp detta:

Sound Device: Direct Sound
Channels: 2
Samples: 32768
Bits/Sample: 16
Rate: 44100
total_channels: 39
32: ambient\fire\fire_med_loop1.wav
33: ambient\fire\fire_med_loop1.wav
34: ambient\wind\tree_sway_wind_lp_02.wav
35: ambient\wind\csgo_dust_wind_lp_02.wav

Det hade ju varit nice om det gick att ändra Sound Device till t.ex. sitt ljudkort eller något så att den på så vis anpassas till kortet, men jag kanske är ute och cyklar. Hittar inga möjligheter att påverka det ändå så.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Nu när du nämner det så skulle jag nog testa ett program som heter IndieVolume. Kanske kan hjälpa dig att ändra sound devices.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cSx:

Nu när du nämner det så skulle jag nog testa ett program som heter IndieVolume. Kanske kan hjälpa dig att ändra sound devices.

Kollade lite men är lite osäker hur du menar att jag skulle kunna använda mig av det i det här fallet.

Jag tror att CS:GO använder det som är av Windows markerat som "default device", vilket i detta fall är utgången från mitt Soundblaster :/

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entracte:

Kollade lite men är lite osäker hur du menar att jag skulle kunna använda mig av det i det här fallet.

Jag tror att CS:GO använder det som är av Windows markerat som "default device", vilket i detta fall är utgången från mitt Soundblaster :/

Har aldrig använt det själv. En kompis sa att det kunde hjälpa. :/

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cSx:

Har aldrig använt det själv. En kompis sa att det kunde hjälpa. :/

Tack för tipset dock. Det verkar dock, surt nog, som att jag får byta enhet när jag ska lira CS och om jag ska t.ex. köra en BF-session får jag köra Soundblaster-kortet då... trist men... ser ingen annan lösning.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en workaround! Om man antingen har CS igång när man byter till Creative-kortet eller att man drar ur och sätter i 3,5mm-kontakten när CS är igång så fungerar det som det ska. Riktigt sjukt, så något går alltså fel med laddningen av ljudet vid uppstart av CS som process.

Skönt att kunna lira med det bättre kortet, även om det är smådrygt att behöva rycka ur/i kontakten varje gång..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Hahahah. Problem solved kan man säga.

Satt och skulle titta på ett avsnitt av The Walking Dead och så plötsligt hörde jag inget tal, bara en massa bakgrundsljud. Det var då jag började fundera på om det var så att jag bara hörde en "högtalare" av flera i ett surround. Och så var det ju, ljudkortet var inställt by default på 7.1. Det är därför det har strulat från första början. Att det jag hört i CS endast är en av sju kanaler. Nu när jag ställt om i Creative-mjukvaran att den endast skall sända ut 2-kanaligt ljud så fungerar CS och allt annat klockrent.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q