Permalänk
Medlem

sätta upp server

Jag har läst FAQ:en och sökt på nätet men det är så spridd info så jag tänkte att jag frågar er på sweclockers:

Jag ska sätta upp en server som har Red Hat. Det enda den är till för är att man från några andra datorer genom en hub ska kunna spara och hämta filer.
Är detta något krångligt eller kommer jag som hyfsat kunnig windowsanvändare klara det?
Jag har jobbat med unix i skolan (LTH), men gränssnittet är ju anpasad så det är INGET svårt. Har aldrig använt linux och undrar därför om någon har en bra sida eller guide till det jag kommer behöva göra för att få igång servern och komma åt filerna.

Jag undrar också om jag på en gammal dator på ca 1Ghz (tror den var det) kommer kunna använda en/flera hårddisk/hårddiskar på 120-200Gb om jag kör linux?

Tack på förhand
Martin

Permalänk
Hedersmedlem

Redhat lär fixa detta utan några som helst problem. Installera samba!

Bara du har lite tålamod att läsa dokumentationen till respektive program så lär det inte vara några problem. Flitigt användande av google är också ett plus.

Har kontrollern stöd för LBA48 så är det inga problem. Detta är ett hårdvarurelaterat problem helt och hållet. Möjligt att vissa kontrollrar kan firmware-uppgraderas.

Permalänk
Medlem

"Har kontrollern stöd för LBA48 så är det inga problem. "

Inte kunnig =)...vad menas med kontrollern?

Permalänk
Medlem

Jag har en 120GB's hdd i en HP Vectra på 233MHz.
Bios hittar inte hårddisken, men det gör Linux så jag tror inte att du kommer få några problem.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Hedersmedlem

Linux Lover: Kolla med en disk i storleksordningen 200GB och se vad som händer..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Linux Lover: Kolla med en disk i storleksordningen 200GB och se vad som händer..

Har tyvärr inte haft möjlighet att göra det, men han skrev faktiskt: "120-200Gb" så jag anser att det är ganska relevant att få reda på att i alla fall 120GBs hdd fungerar utan problem

Visa signatur

Tjo Göingar!