Nvidia lanserar enkortsdatorn Jetson TK1

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar enkortsdatorn Jetson TK1

Grafikmakaren Nvidia lanserar enkortsdatorn Jetson TK1, en fullfjädrad plattform med systemkretsen Tegra K1 riktad mot industriella applikationer såväl som entusiaster.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Awesome!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Lite dyr för att slå. Hos entusiaster iallafall. För industriellt bruk är den säkert en bra ersättare.
Behövs en uppföljare till raspberryn i samma prisklass men med mer prestanda. Och "bakåtkompatibel" med det som redan är utvecklat för den.

Permalänk
Avstängd

Synd att den saknar Wi-Fi och bara har en USB 3.0 port. Vore trevligt med fyra portar.

Jag ser framemot när dom kommer med ARMv8 64-bit varianten.

Permalänk
Medlem

Så... XBMC?

Permalänk
Medlem

Känns som en industriell lösning, möjligen för en liten mängd HTPC men då inkluderas mycket onödigt stöd.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Lite dyr, men så får man också ett fullt fungerande kit med alla tillbehör man behöver.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Inaktiv

Denna blir ju eventuellt awesome som HTPC. Letar efter ett ordentligt kort att köra DSP på också och denna verkar ju rimlig.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag se AMD kontra med en något mer serverinriktad SoC, med deras Cortex-A57 (ARMv8), SO-DIMM socklar för ECC RAM, två eller fler Gigabit Ethernet-portar, och minst lika många SATA-III portar med åtminstone RAID 1 stöd. Ge mig!

Permalänk
Medlem

Intressant. Då kanske det blir att bygga ihop en HTPC/spelkonsol kombo. Tegra K1 har ju visat sig innehålla en ganska så kompetent GPU som bland annat slår PS3.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Snusfri

Trevligt med fler enkortsdatorer.

Skulle säkert kunna fungera riktigt bra som enkel kontorsdator med.
Om Microsoft kunde släppa Windows 8.1 för ARM till denna så vore det mumma.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Finns det stöd för någon typ av operativsystem? Jag hittade aldrig den infon. Jag skulle inte tro att W7 stöds...

edit: Enbart Linux For Tegra R19 tydligen... Debian hade ju varit nice annars.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Om den får samma mjukvarustöd som Raspberry Pi så är jag såld.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk

FPGA:er är inte svåra! Jävla mjukvarufolk som inte fattar att allt är parallellt bara....

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Flip eller flop för enkortsdatorer beror på SW-stödet. Det räcker inte med värstingHW om det saknas SW. Exemplet RPi visar vad jag menar. Det krävs en uppsjö glada frivilliga gratisarbetande entusiaster om det skall bli nåt=Open Source. Därtill gott om tid och tålamod innan resultaten dyker upp. Under tiden lär det dyka upp nåt ännu häftigare.

Man bör se upp med att enbart lockas av häftig HW och i stället gå från andra hållet och studera vilken SW som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

FPGA:er är inte svåra! Jävla mjukvarufolk som inte fattar att allt är parallellt bara....

Jepp, det är inte direkt svårt! Men för de som är ovana med VHDL kan det vara värt att programmera med C/C++ istället för att lära sig något nytt. Det är ju trots allt ett helt annat tankesätt man använder.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Finns det stöd för någon typ av operativsystem? Jag hittade aldrig den infon. Jag skulle inte tro att W7 stöds...

edit: Enbart Linux For Tegra R19 tydligen... Debian hade ju varit nice annars.

Eller win rt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Cynisk gissning: de har så svårt att få tredjepartsleverantörer att bry sig om TK1 att de måste släppa något eget och delvis rikta in sig på sin traditionella målgrupp ("entusiaster") för att få sälja?

... med tanke på att Nvidias ARM-satsningar väl hittills inte gått alltför bra så vitt jag vet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut! Man kanske ska köpa detta och en touch skärm.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

någon som sett vilken typ av sata det är på den sata1 ,2 eller 3?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Trodde IDE och VGA var utdött.

Permalänk
Skrivet av Zakalwe:

Jepp, det är inte direkt svårt! Men för de som är ovana med VHDL kan det vara värt att programmera med C/C++ istället för att lära sig något nytt. Det är ju trots allt ett helt annat tankesätt man använder.

Ja man måste ju tänka mer "jag beskriver ett litet kretskort med logik" mer än "Jag skriver ett program". Det svåraste med FPGA:er är att försöka beskriva vad man jobbar med för någon som inte är insatt xD

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Trodde IDE och VGA var utdött.

den är inte utrustad med varken IDE eller VGA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

den är inte utrustad med varken IDE eller VGA?

Ser ju iaf ut som en VGA på bilden, vad skulle det annars vara menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Interessant. Den konkurrerar lite med konceptet bakom Parallella, men större, med många fler kärnor och till lite högre pris. Om man kan köra OpenCL på den (och det verkar väl sannolikt) kan det hända att jag köper en.

Permalänk
Skrivet av laudanum:

Ser ju iaf ut som en VGA på bilden, vad skulle det annars vara menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

RS232 serial port

Permalänk
Avstängd

Jag tyckte den var intressant ända tills jag såg priset. Att köra C språk gillar jag men man man kan köpa tre netduinos som klarar c# och få pengar över för den summan. Och att använda den som htpc är väl inte optimalt. Du får en NUC för 999kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laudanum:

Ser ju iaf ut som en VGA på bilden, vad skulle det annars vara menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Låt mig gissa. Född på nittiotalet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Serieport

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Ser ju iaf ut som en VGA på bilden, vad skulle det annars vara menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Ser mer ut som MGA/CGA eller EGA men är säkert en serieport, vill inte säga rs232 då kortet även riktar sig till industribruk.

En VGA är 3 rader om 15 stift, ovan nämda är alla 2 rader om 9 stift.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

En helt efterbliven fråga här. Går den att köra på steam os?