Permalänk
Avstängd

BF4 fps sp vs mp?

Kanske dum fråga men måste bara få ett svar

Är fpsen högre eller lägre i multiplayer vs singleplayer med samma inställningar (ultra, 1080)

Permalänk
Hedersmedlem

Hur långt är ett snöre?

På stora banor med mycket folk i MP så har du förmodligen lägre FPS än genomsnitt i övrigt eftersom det händer så mycket mer saker runt omkring dig i förhållande till SP.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd

Tänkte mer att mp inte var lika grafikkrävande som Campaignfen

Permalänk

Snarare tvärtom.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Multiplayer är mycket mer CPU krävande så då blir fps i dessa situationer lägre då CPU flaskar. Detta förutsatt att man har ett tillräckligt bra grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

jag har samma FPS iaf , oavsett bana,MP,SP eller antal spelare på servern , låst till 135 om jag inte minns fel

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cruiser:

jag har samma FPS iaf , oavsett bana,MP,SP eller antal spelare på servern , låst till 135 om jag inte minns fel

Nja, det enda du vet är att du har minst 135 fps oavsett scenario. Om du inte låser din framerate kanske du till exempel får 200 fps i kampanjen, men "bara" 150 i multiplayer.

Sedan beror frameraten såklart på grafikinställningarna, vilka du inte nämner något om.

Denna trådrubrik var för övrigt förkortningarnas moder: BF4 fps sp vs mp?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Heh,fnissade lite åt förkortnings rubriken jag med
Det var ett tag sen jag bekymrade mig ang fps,men när jag trixxade som mest och tweakade så :
Datorn i sign, ultra preset,1080 upplösning, 144hz monitor,låst fps till 135 eller vad det var..... Den ligger bergfast där enl bf's inbyggda, oavsett bana och belastning.... Så den går inte över 135 heller,enda som märks e kanske att gpuerna jobbar lite mindre vid lågaktiviter

Såja lite mera utförligt

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cruiser:

Heh,fnissade lite åt förkortnings rubriken jag med
Det var ett tag sen jag bekymrade mig ang fps,men när jag trixxade som mest och tweakade så :
Datorn i sign, ultra preset,1080 upplösning, 144hz monitor,låst fps till 135 eller vad det var..... Den ligger bergfast där enl bf's inbyggda, oavsett bana och belastning.... Så den går inte över 135 heller,enda som märks e kanske att gpuerna jobbar lite mindre vid lågaktiviter

Såja lite mera utförligt

Därmed vet du att din dator klarar minst 135 fps oavsett scenario. Du vet ingenting om den egentliga prestandan. Din dator kan klara 500 fps i kampanjen utan att det syns, då du har låst frameraten.

TS' fråga var om det är skillnad i prestanda mellan singleplayer och multiplayer. Man kan då inte säga "Det är ingen skillnad; jag har låst min framerate på 5 fps och jag får 5 fps oavsett bana."

Varför har du förresten låst den på 135 när du har en 144 Hz-skärm?

OT: Stäng av FXAA. Det förstör allt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Därmed vet du att din dator klarar minst 135 fps oavsett scenario. Du vet ingenting om den egentliga prestandan. Din dator kan klara 500 fps i kampanjen utan att det syns, då du har låst frameraten.

TS' fråga var om det är skillnad i prestanda mellan singleplayer och multiplayer. Man kan då inte säga "Det är ingen skillnad; jag har låst min framerate på 5 fps och jag får 5 fps oavsett bana."

Varför har du förresten låst den på 135 när du har en 144 Hz-skärm?

OT: Stäng av FXAA. Det förstör allt.

låste på 144 först , men då fick jag mindre dippar ibland , kändes som bättre flyt med helt stadig ngt lägre fps

Vettefan , men tror inte FPS går över 200 någon gång , det gjorde den aldrig när jag höll på och bry mig om det , men när jag körde "olåst" så kändes det som det vart lite sämre flyt med allt från 200-90 FPS i extremfall , men normalt mellan 140-180fps vandrandes lite upp å ner (nu är det några generationer patchar å nya drivisar så jag misstänker att det har blitt bättre)

kom på att jag körde en reinstall av BF för någon månad sen så nu lirar jag nog olåst vettefan om den rensar eller behåller dom inställningarna ... måste kolla när jag kommer hem , kan även kolla om det skiljer ngt på 64p lir eller 32p lir .... kan nog köra sista SP åxå då jag saknar en achivment där

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådärja ..... gjorde ett högst ovetenskapligt test

Dator i sign , Ultra preset (iofs 2x MSAA) , 1080p , 100/100 fiber lina , 0 network smoothing , stereoscopic avstängt samt draw fps i hörnet

Körde Locker som MP test , mycket rök,explosioner å gubbar

64p så låg jag mellan 140-200 , med enstaka lågvatten på 120 (vettefan varför)
32p så höjdes fps till å ligga mellan 160-200 , med samma konstiga 120 dippar

Campaign så körde jag klart sista missionet för Valhalla Assignment som jag inte brytt mig om tidigare , där var det klart större range på FPS .... men kändes rätt smooth endå , låg mellan 110(!!?) å 200 i strider , cinematics låg (oftast) på ca 100 , tittade jag runt snabbt på ljuskällor å sånt så nog fan var jag nere och nosade på 2 siffrigt , provocerade tillomed fram "röda" siffror , neråt 30 fps när jag vispade runt musen i rummet där man träffar kines ledaren , det konstigaste av allt var att min CPU tuffade på stillsamma 40% medans GPUerna jobbade aldrig hårdare än 70-75% , i MP så jobbar dom oftast på ca 90% å CPU runt 60-80% , jag gissar att SP inte är optimerat lika hårt som MP som är BF's paradgren

Visa signatur