Har ett Corsair CX500 nätagg vilket fungerar okej för mina behov, men det är inte särskilt tyst, tänkte därför försöka mig på att byta fläkt inuti det. Vet att garantier försvinner men det är inget problem.
Behöver tips på tysta fläktar med tillräckligt luftflöde för att inte PSUn ska bli överhettad. 120mm standardutseende.
Vad jag förstår är det 2-pins kontakt inuti nätagget så hastigheten styra via spänningen utan PWM. Har det någon betydelse för vilka fläktar som fungerar? Kan alltid köra adapter eller helt enkelt modda kontakten på fläkten.
Fläkten måste ha Kullager eller annat lager som fungerar horisontellt, så inga glidlager och dylikt. Sedan måste fläkten ha en startspänning på max 4.4 Volt för att gå igång vid låg belastning, detta är mycket viktigt.
Har en fläktkontroll i chassit så en möjlighet är helt enkelt att koppla den interna fläkten till denna och köra på lagom varvtal. Skulle det kunna fungera och i sådana fall vad tror ni om att sätta ett mostånd mellan fläktkontakterna inuti agget? Eller är det riskabelt att börja modifiera så mycket?
Tacksam för tips