Permalänk
Medlem

Byta fläkt Corsair CX500

Har ett Corsair CX500 nätagg vilket fungerar okej för mina behov, men det är inte särskilt tyst, tänkte därför försöka mig på att byta fläkt inuti det. Vet att garantier försvinner men det är inget problem.

Behöver tips på tysta fläktar med tillräckligt luftflöde för att inte PSUn ska bli överhettad. 120mm standardutseende.

Vad jag förstår är det 2-pins kontakt inuti nätagget så hastigheten styra via spänningen utan PWM. Har det någon betydelse för vilka fläktar som fungerar? Kan alltid köra adapter eller helt enkelt modda kontakten på fläkten.

Fläkten måste ha Kullager eller annat lager som fungerar horisontellt, så inga glidlager och dylikt. Sedan måste fläkten ha en startspänning på max 4.4 Volt för att gå igång vid låg belastning, detta är mycket viktigt.

Har en fläktkontroll i chassit så en möjlighet är helt enkelt att koppla den interna fläkten till denna och köra på lagom varvtal. Skulle det kunna fungera och i sådana fall vad tror ni om att sätta ett mostånd mellan fläktkontakterna inuti agget? Eller är det riskabelt att börja modifiera så mycket?

Tacksam för tips

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Skrivet av emil_fh:

Har ett Corsair CX500 nätagg vilket fungerar okej för mina behov, men det är inte särskilt tyst, tänkte därför försöka mig på att byta fläkt inuti det. Vet att garantier försvinner men det är inget problem.

Behöver tips på tysta fläktar med tillräckligt luftflöde för att inte PSUn ska bli överhettad. 120mm standardutseende.

Vad jag förstår är det 2-pins kontakt inuti nätagget så hastigheten styra via spänningen utan PWM. Har det någon betydelse för vilka fläktar som fungerar? Kan alltid köra adapter eller helt enkelt modda kontakten på fläkten.

Fläkten måste ha Kullager eller annat lager som fungerar horisontellt, så inga glidlager och dylikt. Sedan måste fläkten ha en startspänning på max 4.4 Volt för att gå igång vid låg belastning, detta är mycket viktigt.

Har en fläktkontroll i chassit så en möjlighet är helt enkelt att koppla den interna fläkten till denna och köra på lagom varvtal. Skulle det kunna fungera och i sådana fall vad tror ni om att sätta ett mostånd mellan fläktkontakterna inuti agget? Eller är det riskabelt att börja modifiera så mycket?

Tacksam för tips

hoppas att du kan din EL-lära & är medveten om att Högspännings agg är livsfarligt om du inte har koll.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Bättre att handla ett nytt nätagg!
CX serien ÄR skräp och detta främst av att dom använder skräp kondingar i det dessa skräp kondingar är kända för att ha väldigt ojämn kvalitet och kan hålla allt ifrån 6mån till 5år.
Kollar man i diverse forum (tex här) så är det ingen ovanlighet att 6mån gamla CX agg har dött kommer det upp på 1år gamla CX agg så är det mer vanligt och 2år+ så finns dessa trådar i drivor.

Du vill nu byta fläkt till en som låter mindre och då samtidigt högst troligen kommer flyta mindre luft detta kommer ju då att ge mer värme.
Och värme gillar kondingar inte (särskilt skräp kondingarna) en tumregel inom elektronik branschen är att för varje 10° höjning (inom +10°-70-80° dvs inom det normala arbetsområdet) så halveras livstiden på en konding.
Detta är ju då en generell regel och BRA kondingar är inte lika känsliga halv bra kondingar ligger på den nivån och skräp kondingar är ännu värre (och CX serien har ju skräp!!!).

Så hur gammalt är ditt CX agg? är det runt ett år så börjar det att leva på övertid redan INNAN du bytt fläkt och när kondingar har börjat att tappa orken så går det bara fortare och fortare för dom att dö.
Och när det gäller skräp kondingar med väldigt ojämn kvalitet som används i CX aggen så är frågan NÄR börjar kondingarna att tappa orken nästan omöjlig att svara på och svaret blir då mellan 1mån till 5år+.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!