Fractal Design Node 804

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Node 804

En kubformad kammardesign för formfaktorn Micro ATX är det senaste tillskottet i Fractal Designs kompakta chassiserie Node. Nu tar modellen plats i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stilrent! Undrar om jag kan få plats med 2st 280x80 radiatorer (ja 80 mm tjocka) i den där, borde gå om man ger sig fan på det känns det som (bara ta fram dremeln!).
Man måste ju använda all dö-yta, annars kan man lika gärna skaffa ett mindre chassi!

Permalänk

Varför alla dessa fönster? Inte snyggt alls

Permalänk
Medlem

Ser ut att ha rätt höjd för att fungera bra som fotstöd/pall.

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett att Fractal försökte göra ett riktigt litet chassi, typ en mindre version av Node 304. Det här känns inte speciellt intressant eftersom det verkar ta upp lika mycket plats som ett fullstort.

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut som serverchassi.
Sökt nå mindre där man får in minst 10st 3.5" och några 2.5".

Har man ett mindre nätagg och köper en till hddbur så blir det väll 14st 3.5".
Inte illa

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

skulle hellre ha sett att de satt nätagget på högkant för att få en smalare profil och mindre tom rum. Kanske göra den lite längre så man får plats med radiatorer i fronten i stället.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Äntligen ett bra matx cube chassi som man kan bygga filserver i, tycker vaggorna såg sådär ut och hade gärna sett en front fylld med 5"25 så man kan sätta egna diskburar. Blir nog ett sånt här till framtida servern.

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

ja kör man med vanlig vattenkylning behöver man nog utrymmet till pump och resorvar + att de radiatorerna allt som oftats är tjockare än corsairs 27-29mm. har själv beställt chassit för flera veckor sen, ser riktigt lovande ut.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Det bästa med detta chassie var när Jonas slängde upp hårdiskburen ovanför nätagget. I övrigt vet jag inte, det är som att chassiet inte vet själv vad det vill vara. Lite halvsnyggt, men fläktfilter som tas ut NERÅT *brainfreeze

Permalänk
Medlem

undra om det blir krångligare med kabeldragningen om man skulle haft en 280monsta radiator i PnP där bak, låter som nåt jag vill prova och en 240 radiator 45 eller 60 i framsidans tak

Visa signatur

Permalänk

Fläktfilter

En liten tanke om rengöringen av alla filter.

Om man välter chassit åt sidan så man kommer åt undersidan går ju alla filter att demontera och rengöra utan problem.

Verkar som en väldigt bra lösning jämfört med de konstruktioner där man drar ut dem BAKÅT (kass i de festa fall).

Nä tack för den bästa filterlösningen hittils.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Varför alla dessa fönster? Inte snyggt alls

Tvärtom, annars blir inte komponenterna glada av att se ägaren och aldrig får se ljuset från rummet.

Skämt och sido.

Det var en mysig recension och kolla på.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk

Tycker att Jonas ska ta sig en timme extra och slänga in "riktig" vattenkylning i ett sånt här chassi så att man får se hur mkt det faktiskt får plats i burken Men dom kanske inte har såna prylar liggandes på kontoret.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av H4nsson:

Tycker att Jonas ska ta sig en timme extra och slänga in "riktig" vattenkylning i ett sånt här chassi så att man får se hur mkt det faktiskt får plats i burken Men dom kanske inte har såna prylar liggandes på kontoret.

Emil tar fram kortet!

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

undra om det blir krångligare med kabeldragningen om man skulle haft en 280monsta radiator i PnP där bak, låter som nåt jag vill prova och en 240 radiator 45 eller 60 i framsidans tak

Tror du får betydligt bättre temps med 3st 240 30mm i push, ev nån liten extra 120 eller 140 om det tillåts.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToyBear:

skulle hellre ha sett att de satt nätagget på högkant för att få en smalare profil och mindre tom rum. Kanske göra den lite längre så man får plats med radiatorer i fronten i stället.

Ja, dimensionerna på det här chassit är märkliga (som många andra cube chassin). Det verkar ju vara gjort för att ha på skrivbordet men då tar bredd upp mer skrivbordsutrymme än var höjd gör så fattar inte att dom bygger på bredden och ska man ha det på golvet så kan man väl lika gärna ta ett ATX chassi eller ett något smalare så man får plats med fötter osv under bordet. Nä märkligt chassi, men kommer säkert sitta som handen i handsken för någon med galna vattenkylningsplaner och ett stort skrivbord, annars känns Bitfenix phenom-m eller silverstone tj08 som bättre alternativ om man vill ha något mindre matx chassi på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Varför inte ha nätaggregatet monterat på sidan med fläkten som insug från sidopanelen och på så vis spara in ordentligt på bredden av chassit??

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Tror du får betydligt bättre temps med 3st 240 30mm i push, ev nån liten extra 120 eller 140 om det tillåts.

ja detta kommer bli min första dator med riktig vattenkylning. dock tänkte jag börja med bara cpun. men du rekomenderar typ 2 st 30mm blackice framför alphacool 280 monsta och en 240 alphacool ut60. ska ha asus z97m plus och haswell refresh i5/i7. det ända jag beställt hitills är detta chassi och en slim slotin blueray. kommer flytta över mitt sapphire r9 290 tri-x från nuvarande så kommer inte få plats med radiator i fronten förns jag vattenkyler grafikkortet. och har ett v850 ståendes som ska in med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Äntligen ett bra matx cube chassi som man kan bygga filserver i, tycker vaggorna såg sådär ut och hade gärna sett en front fylld med 5"25 så man kan sätta egna diskburar. Blir nog ett sånt här till framtida servern.

Själv hade jag velat bygga server/HTPC i OrigenAE 21T, jag har alltid varit kär i det chassiet. Meeen så mycket vill jag inte öppna lädret.

Permalänk
Medlem

Vore det en idotisk och / eller ogenomförbar idé att använda tomrummet ovanför nätagget för en dubbelmonterad radiator? Alltså 2x 240mm radiatorer sammanskruvade, kaka på kaka med fläktar övar, emellan och under?

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Vore det en idotisk och / eller ogenomförbar idé att använda tomrummet ovanför nätagget för en dubbelmonterad radiator? Alltså 2x 240mm radiatorer sammanskruvade, kaka på kaka med fläktar övar, emellan och under?

Nu är jag inte så värst hemma i vattenkylningsområdet, men den tanken slog mig också och jag tycker då inte det verkar idiotiskt, tvärtom

Permalänk
Medlem

Många har nog missat att FD har tagit steget och vunnit mitt hjärta genom att överge en hemsk standard - MOLEX.
Djävulens kontakt med andra ord.
De kanske inte är först med att driva en fläkthub via sata-power, men bara en sådan sak får mig att buga och bocka, samt fälla en tår över de första stapplande stegen mot en molex-fri era.
Nu kommer jag inte köpa detta chassi själv, men om Fractal fortsätter med denna standard kan jag definitivt se att jag mer intresserat ser på deras framsteg inom branchen istället för att följa de andra grottmänniskorna som inte kan sopa dåliga standarder under mattan.

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ser lovande ut som serverchassi.
Sökt nå mindre där man får in minst 10st 3.5" och några 2.5".

Har man ett mindre nätagg och köper en till hddbur så blir det väll 14st 3.5".
Inte illa

Håller med, är nästan lite sugen på att byt ut min 10 år gammla CM Stacker mot detta.

Skrivet av anon75480:

Ja, dimensionerna på det här chassit är märkliga (som många andra cube chassin). Det verkar ju vara gjort för att ha på skrivbordet men då tar bredd upp mer skrivbordsutrymme än var höjd gör så fattar inte att dom bygger på bredden och ska man ha det på golvet så kan man väl lika gärna ta ett ATX chassi eller ett något smalare så man får plats med fötter osv under bordet. Nä märkligt chassi, men kommer säkert sitta som handen i handsken för någon med galna vattenkylningsplaner och ett stort skrivbord, annars känns Bitfenix phenom-m eller silverstone tj08 som bättre alternativ om man vill ha något mindre matx chassi på skrivbordet.

Om man som jag har en bokhylla vid skrivbordet så är detta chassi utmärkt, lagom brett och lågt så man får in det i ett normalt hyllplan.

Skrivet av Wladir:

Det är nog inte idiotiskt men mindre optimalt, det blir lite sämre kyleffekt då du värmer upp kylluften med den första radiotorn, frågan är hur mycket. En annan nackdel är att luftmotståndet ökar, men möjlighet att ha 3 lager med fläktar så borde det inte vara något större problem.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Man får ju inte glömma att det ska få plats pump och gärna en reservoar också men jag gillar tanken.

Permalänk
Medlem

Kanske är lite dum i huvudet men har svårt att se poängen att halvslimma ner något? Antingen kan man köra en jävla gigant fullmidi-tower eller så vill man ha något riktigt slimmat, intel NUC-size. Har svårt att se vart nåt sånt här önskas :S. Får min NUC imorgon :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Kanske är lite dum i huvudet men har svårt att se poängen att halvslimma ner något? Antingen kan man köra en jävla gigant fullmidi-tower eller så vill man ha något riktigt slimmat, intel NUC-size. Har svårt att se vart nåt sånt här önskas :S. Får min NUC imorgon :).

Jag håller med. Ser inte riktigt poängen med mATX, när chassit tar upp lika mycket plats som ett vanligt ATX chassi.
Som du säger, Intel NUC eller kanske en i stil med Asus Vivo PC (storleksmässigt) för multimediaändamål.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Känns det inte lite som att man har försökt tillfredställa alla tänkbara kunder med alla tänkbara behov samtidigt? Det känns inte som det är det perfekta chassit för något enstaka användningsområde, men ganska bra för ganska mycket...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Sitter i tankarna på ett bygga en filserver och detta verkar ganska vettigt men kommer det inte en variant utan (dessa totalt onödiga) "fönster" blir det inget köp.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Vad ska man titta på för att bygga en riktigt riktigt tyst men ändå hög-presterande PC? Jag blir lite "varm i kroppen" efter ett par dagar med senaste MacPro:n, dock lämpar sig den inte så optimalt för spelan varken i val av komponenter eller pris. Men satan i gatan vad tyst den är även vid maxbelastning.

Det kanske vore en intressant utmaning för Sweclockers: bygga en spel-PC med top-prestanda (i7 / R2 290X eller GTX 780) men som håller en riktigt låg ljudnivå.