Extrem spel/programmeringsdator

Permalänk
Medlem

Extrem spel/programmeringsdator

Hej,
Jag är på jakt efter en dator som kan fungera väl både som arbetsstation och speldator (båda i 4K), mitt arbete är programmering, kör en del stora C++ kompileringar, stresstester och annat som mår bra av mycket CPU. Min tanke var initialt att köpa ngn XEON-workstation, men då jag också tänkte lägga ut pengar och köpa en 4K skärm (långt gångna tankar på DELL UP3214Q) och gärna vill kunna spela så är det lockande att istället köpa en extrem speldator, som jag hoppas ska kunna fungera finfint att jobba på också.

Såhär ser min tänka konfiguration ut: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6775780/40arskris

Den (antar jag) överdimensionerade PSUn är där för att jag fantiserar om att om något år köpa fler 4K skärmar (eller kanske en 120HZ 4k om någon sådan skulle dyka upp) och samtidigt köpa ett till grafikkort. Också därför jag velat ha med Crossfire support på moderkortet.

Jag har ett par frågor som jag gärna tar hjälp med innan jag trycker på köpknappen.

1. Kommer konfigurationen fungera? Saknas någon viktig komponent, eller är det några som inte passar ihop? Letar för att se att kylaren funkar i chassit men inte hittat, någon som vet? Tog i minnena, vet inte vad jag ska klocka CPUn till men tänkte det var bra att ha lite marginal, beror mycket på svaret på fråga 2.

2. Är det en stabil dator? Rent prismässigt har jag ju lagt det mesta på att den ska funka finfint som spelmaskin, men det är såklart viktigt att jag kan jobba på den. Vill gärna kunna lämna den igång över natten och låta den köra ngn tung test-simulation som maxar CPUn (men inte GFX-kortet) och komma tillbaka till den med 99% chans att den inte startat om pga överhettning.

Tack på förhand!

Permalänk
Hjälpsam

Vill du verkligen ha det grafikkortet? jag hade kört på 2x780Ti eller 2xTITAN

Sen hade ju jag väntat på dom nya CPUerna o moderkorten i 2011-3 serien

Permalänk
Skrivet av deloc:

Hej,
Jag är på jakt efter en dator som kan fungera väl både som arbetsstation och speldator (båda i 4K), mitt arbete är programmering, kör en del stora C++ kompileringar, stresstester och annat som mår bra av mycket CPU. Min tanke var initialt att köpa ngn XEON-workstation, men då jag också tänkte lägga ut pengar och köpa en 4K skärm (långt gångna tankar på DELL UP3214Q) och gärna vill kunna spela så är det lockande att istället köpa en extrem speldator, som jag hoppas ska kunna fungera finfint att jobba på också.

Såhär ser min tänka konfiguration ut: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6775780/40arskris

Den (antar jag) överdimensionerade PSUn är där för att jag fantiserar om att om något år köpa fler 4K skärmar (eller kanske en 120HZ 4k om någon sådan skulle dyka upp) och samtidigt köpa ett till grafikkort. Också därför jag velat ha med Crossfire support på moderkortet.

Jag har ett par frågor som jag gärna tar hjälp med innan jag trycker på köpknappen.

1. Kommer konfigurationen fungera? Saknas någon viktig komponent, eller är det några som inte passar ihop? Letar för att se att kylaren funkar i chassit men inte hittat, någon som vet? Tog i minnena, vet inte vad jag ska klocka CPUn till men tänkte det var bra att ha lite marginal, beror mycket på svaret på fråga 2.

2. Är det en stabil dator? Rent prismässigt har jag ju lagt det mesta på att den ska funka finfint som spelmaskin, men det är såklart viktigt att jag kan jobba på den. Vill gärna kunna lämna den igång över natten och låta den köra ngn tung test-simulation som maxar CPUn (men inte GFX-kortet) och komma tillbaka till den med 99% chans att den inte startat om pga överhettning.

Tack på förhand!

Dold text

operativsystem ? bygger inet ihop den så kan dom ju installera OS också annars kan om inte testa att det funkar.

fläkt i botten av chassit kan vara bra att ha men då får inte nätagget vara längre än 345mm hittar inget på deras hemsida hur stor AX1500i är.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@thli72, tänkte det kortet med den galna baktanken att ngn gång uppdatera och köpa ett till, kör jag 2 kort nu så blir det ju svårt. Vill inte vänta på bättre HW heller, om det inte handlar om bara någon vecka såklart...

@jonatan80, jag äger redan operativsystemslicens, så känns onödigt att betala för den en gång till. Tittar på Corsairs hemsida och letar efter dimensioner, hittar detta ATX Connector 150mm x 86mm x 225mm, antar att det är det du avser? Isf får ju fläkten plats. Rekommenderar du någon särskild?

Permalänk
Hjälpsam

Fyra TITAN går ju fint på det moderkortet....o PSUn skulle nog orka dra dom...tre i alla fall

Men 2x780Ti är billigare o snabbare än det kortet...o du kan lägga till ett eller två till senare. . . behöver du mer minne..ja vänta på 780Ti 6Gb

Permalänk
Medlem

Du bör överväga en eller flera mindre ssd istället för en stor. En till OS/program, en att läsa filer från, en att skriva filer till och en lagringshårddisk... åtminstone om du vill nyttja din pc till 100%.

För att förtydliga, köp 3st EVO 250Gb och 1st 3-4Tb HDD för långtidslagring av filer.

Permalänk
Skrivet av deloc:

@thli72, tänkte det kortet med den galna baktanken att ngn gång uppdatera och köpa ett till, kör jag 2 kort nu så blir det ju svårt. Vill inte vänta på bättre HW heller, om det inte handlar om bara någon vecka såklart...

@jonatan80, jag äger redan operativsystemslicens, så känns onödigt att betala för den en gång till. Tittar på Corsairs hemsida och letar efter dimensioner, hittar detta ATX Connector 150mm x 86mm x 225mm, antar att det är det du avser? Isf får ju fläkten plats. Rekommenderar du någon särskild?

vad betyder "Connector" ? borde det inte stå "dimensions" eller HWL = height width length
"Connector" tyder ja som något med kontakter ?

flera fläktar ? Noctua har gjort en ny serie som är grå istället för beige/brun. dom är ju erkänt en av dom bästa fläktarna som går att köpa.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deloc:

Vill du inte vänta på ny hårdvara är det 3-4st Titan som gäller, om du vill spela med höga inställningar i 4k-upplösning.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

@hoski, behöver inte absolut maxa FPS i FPS. Jag spelar mest RPG, RTS och Civ5.

@thli72, din skepsis mot 295x2'an vad kommer den sig av? Jag är ju ute efter en lösning som inte strular, så om det förhåller sig så att drivrutiner och/eller hw-stabilitet är mkt bättre hos Nvdia så ska jag lyssna (obs, detta är en öppen och ärlig fråga, vill inte skapa ett AMD/Nvdia flamewar).

@kevvs, ok visste inte att det spelade roll, tack för tipset. Har du någon länk till en lite djupare förklaring varför det förhåller sig så? När det gäller backup/långtidslagring så kommer datorn sitta i ett nätverk och saker backupas dagligen till en lokal server och viktiga saker dessutom ut till Amazon Glacier.

@jonathan80, jo jag blev själv förvirrad av benämningen, men det var det enda jag hittade här: http://www.corsair.com/se-fi/ax1500i-digital-atx-power-supply-1500-watt-fully-modular-psu. Rörande fläktarna, alla gråa Noctua verkar slut både hos Inet och tillverkaren, men kanske inte är så himla noga. Vilken vettig 140 mm som helst kanske funkar?

Permalänk
Medlem

Varje hårddisk klarar av x antal beräkningar per sekund (heter det beräkningar när det är hårddiskar?) och har du flera hårddiskar och delar upp hur systemet arbetar mot dessa så får du ut högre prestanda. Jag rekommenderar att du har minst 2st SSD i ditt bygge, en till OS samt en SSD till program.

Permalänk
Medlem

Uppdatering -> v2

Tack för all input, har uppdaterat listan till detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6775787/40arskris-v2

Fortfarande kvar 295:an, förstår att det är ett nytt kort och inte så många hunnit utvärdera det ännu. Förstår också att det idag är mindre prisvärt än 2x780 TI (eller Titan), men jag tänker att ha ett kort istf 2 kommer göra saker lättare i framtiden. Men om någon vill varna för 295:an av andra skäl så säg till!

La till hela 4 fläktar (fyller alla fläktplatser i lådan om jag förstått det rätt), valde samma märke som lådan + la till en fläktkontroller då den som kommer med lådan enligt spec. bara ska funka med 3 st. Vet inte om man kan/brukar/bör ha fläktkontroller till alla men då jag misstänker att jag ofta kommer köra datorn LÅNGT under dess kapacitet så är det ju trevligt om den låter så lite som möjligt då.

Sedan kom jag på att jag missat optisk läsare/skrivare och det vill jag ju ha, och tangentbord och mus kom med också, men det blir inte den musen jag sk använda utan det blir en ersättare till en annan dator som idag har en Logitech G700s (som jag tar med mig till den här datorn).

Tog bort Inets montering, har förstått efter att ha läst fler trådar här att de inte vill montera snabbare minnen än 1600 Mhz, så jag får försöka ta hjälp av någon händigare vän här i närheten och/eller bygga själv.

/Jonas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deloc:

@hoski, behöver inte absolut maxa FPS i FPS. Jag spelar mest RPG, RTS och Civ5.

Varför skriver du då i trådrubriken att den ska vara extrem? -_-

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av deloc:

Tack för all input, har uppdaterat listan till detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6775787/40arskris-v2

Fortfarande kvar 295:an, förstår att det är ett nytt kort och inte så många hunnit utvärdera det ännu. Förstår också att det idag är mindre prisvärt än 2x780 TI (eller Titan), men jag tänker att ha ett kort istf 2 kommer göra saker lättare i framtiden. Men om någon vill varna för 295:an av andra skäl så säg till!

La till hela 4 fläktar (fyller alla fläktplatser i lådan om jag förstått det rätt), valde samma märke som lådan + la till en fläktkontroller då den som kommer med lådan enligt spec. bara ska funka med 3 st. Vet inte om man kan/brukar/bör ha fläktkontroller till alla men då jag misstänker att jag ofta kommer köra datorn LÅNGT under dess kapacitet så är det ju trevligt om den låter så lite som möjligt då.

Sedan kom jag på att jag missat optisk läsare/skrivare och det vill jag ju ha, och tangentbord och mus kom med också, men det blir inte den musen jag sk använda utan det blir en ersättare till en annan dator som idag har en Logitech G700s (som jag tar med mig till den här datorn).

Tog bort Inets montering, har förstått efter att ha läst fler trådar här att de inte vill montera snabbare minnen än 1600 Mhz, så jag får försöka ta hjälp av någon händigare vän här i närheten och/eller bygga själv.

/Jonas

Det enda som är emot 295x är att den är mellan 3-5kr dyrare än två vanliga 290x och presterar enligt tester lik bra som två 290x men man får ju "vattenkylning" i det priset

Permalänk
Medlem

Du bör överväga att köpa till kylpasta, t.ex. Arctic Silver 5 eller Coollaboratory LiquidUltra.

Permalänk
Medlem

Nyttigt det här att utsätta sig för feedback! Har gått runt i huvudet och jag har surfat på fler benchmarks, med tanke på hur jag kommer använda den är nog mer GPU-ram inte så dum ide, min typ av spel är ju inte så beroende av framerate. Så jag har bytt from AMD-kortet till 2 st Titan Black, om det visar sig att det blir olidligt så kan jag ju som påpekats stoppa in åtminstone ett till.

Slutgiltigt konfiguration: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6778928/40arskris-v3

Tack alla för hjälpen!

/Jonas

Permalänk
Medlem

Om du inte vill vänta på att internminnet du valt kommer in i lager så kan du ersätta dom med dessa http://www.inet.se/produkt/6110033/corsair-16gb-2x8gb-cl11-24...

Permalänk
Medlem

Istället för FD-fläktarna, satsa på Noctua A14/A15 eller Corsair AF140 istället. Lite dyrare (inte för att det verkar vara ett beskymmer) men presterar bättre och har bättre ljudprofiler.

Visa signatur

Nada.