Extrem spel/programmeringsdator
Hej,
Jag är på jakt efter en dator som kan fungera väl både som arbetsstation och speldator (båda i 4K), mitt arbete är programmering, kör en del stora C++ kompileringar, stresstester och annat som mår bra av mycket CPU. Min tanke var initialt att köpa ngn XEON-workstation, men då jag också tänkte lägga ut pengar och köpa en 4K skärm (långt gångna tankar på DELL UP3214Q) och gärna vill kunna spela så är det lockande att istället köpa en extrem speldator, som jag hoppas ska kunna fungera finfint att jobba på också.
Såhär ser min tänka konfiguration ut: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6775780/40arskris
Den (antar jag) överdimensionerade PSUn är där för att jag fantiserar om att om något år köpa fler 4K skärmar (eller kanske en 120HZ 4k om någon sådan skulle dyka upp) och samtidigt köpa ett till grafikkort. Också därför jag velat ha med Crossfire support på moderkortet.
Jag har ett par frågor som jag gärna tar hjälp med innan jag trycker på köpknappen.
1. Kommer konfigurationen fungera? Saknas någon viktig komponent, eller är det några som inte passar ihop? Letar för att se att kylaren funkar i chassit men inte hittat, någon som vet? Tog i minnena, vet inte vad jag ska klocka CPUn till men tänkte det var bra att ha lite marginal, beror mycket på svaret på fråga 2.
2. Är det en stabil dator? Rent prismässigt har jag ju lagt det mesta på att den ska funka finfint som spelmaskin, men det är såklart viktigt att jag kan jobba på den. Vill gärna kunna lämna den igång över natten och låta den köra ngn tung test-simulation som maxar CPUn (men inte GFX-kortet) och komma tillbaka till den med 99% chans att den inte startat om pga överhettning.
Tack på förhand!