Jag får upp "No boot disk has been detected or the disk has failed" på skärmen

Permalänk

Jag får upp "No boot disk has been detected or the disk has failed" på skärmen

Igår stängde jag av datorn genom att trycka en gång på startknappen, alltså den knappen som sitter på datorn. Dagen efter när jag skulle sätta på datorn och då stötte jag på detta problem "Error: No boot disk has been detected or the disk has failed". Jag har kollat runt i forumet och även försökt att googla problemet, men hittar inget svar som passar mig. Jag kommer inte in på felsäkerthet läge det ända jag kommer in på är att trycka på f12 eller CTRL + F. Jag vet inte hur man reboota/uppdatera detta. Jag har testat att köra "Secure Erase" men inget händer. Kan det vara att hårdisken är helt paj och jag måste köpa ny, eller går det att formatera datorn? Bryr mig inte om allt försvinner. Jag har denna datorn http://www.siba.se/product/15506999/g3620-i5-gtx660

Permalänk
Medlem

Tja, man kan väl i alla fall förmoda att datorn inte hittar disken, men varför är en annan fråga. Antingen så har den ju gått sönder, eller så kan ju även några filer skadats eller så, om du stängde av den på felaktigt sätt. Stängde du av den pga den krånglade eller så, eller fick den en ordentlig avstängning? Tredje alternativet, och det som jag tycker låter mindre troligt, är i alla fall att någon sladd har åkt ur disken, eller att det är glapp.

Du kan ju testa skapa en live-disk med Linux och se om du kan hitta disken på det sättet.

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Testa att gå in i bios (F12?) och kolla om du kan hitta något under boot order eller liknande, jag har fått så och fick välja om vilken disk OS skulle stara från.

Har du flera hårddiskar inkopplade i datorn?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

En klassiker är annars att du har ett USB-minne i datorn eller en skiva i och någon av dessa ligger högre än din primärhdd i bootordningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

En klassiker är annars att du har ett USB-minne i datorn eller en skiva i och någon av dessa ligger högre än din primärhdd i bootordningen.

Ah, denna gamla klassikern har skapat smärre panik och ångest de första gångerna man gick på den tabben

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Jag tror jag har två inkopplade, en dvdram och en annan skit

Permalänk

Nopp, har endast tangentbordet inkopplad.
Jag har haft en skiva liggandes i datorn i ungefär 3 månader, spelar det någon roll?

Permalänk
Skrivet av likeaztar:

Nopp, har endast tangentbordet inkopplad.
Jag har haft en skiva liggandes i datorn i ungefär 3 månader, spelar det någon roll?

beror väl på om datorn har cd/dvd eller Usb som boot innan hårddisken.
sen köper du en hårddisk så följer inte windows eller något annat Operativsystem med så då blir det ju "no boot" där också
skaffa en usb minne följ guiden som finns på SweC skapa en Windows start disk.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644