Permalänk
Medlem

Jag har mina söta små Sennheiser HD25sp. Mer ljud än vad dessa ger för man inte för en tusenlapp. Dessutom är de lätt, sitter skönt, isolerar bra och är lättdrivna.
Inte alldeles för mycket HiFi, men för de pengarna, jodå!
Jag använder dem mest till DJ:ing och på LAN (de passar alldeles förträffligt till LAN!)

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

inga värstingar direkt, dock bra i sin prisklass... lyssnar sällan med lurar så de duger gott!

Drivs av en H/K HK650

Visa signatur

before i rock the booth / i need lots of loot / got it coming together like siamese prostitutes -- Copywrite

Permalänk
Medlem

HD25-SP är trevliga, har storebror HD25 som datorhörlur, dvs till mp3 samt spel. Så skönt att man inte hör något annat förutom musiken när man drar på lite

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Medlem

Trust headset 410 Bas - Multifunction!
Dom fungerar skitbra

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emp
X-Can v3 kommer kosta betydligt mycket mer än v2, har jag hört i alla fall. Sen ser den fördjävlig ut Ingen 'Can' längre.

Can i X-Can står inte för den runda formen utan för att den är till för att driva 'cans', hurlöurar

Men jag håller hlet klart med om att den runda formen är snyggare, passar ju också bättre till X-Ray och X-Pre från MF.

Permalänk
Medlem

Hmm om man skaffar ett par HD600-lurar (3000 kr),
låter de då "bra" även fast man bara skaffar CD-spelare och hörlursförstärkare för "bara" 6-7000 kr?

Vad tror ni om HD600 (3000 kr, ljudmakaren)+ Musical Fidelity XCANV2 + (3000 kr, ljudmakaren) + NAD C541i CD-spelare (4000 kr, hifiklubben)

Vad tror ni om den kombinationen? Annan billigare cd-spelare som är bättre, något man kan byta ut utan att förlora kvalitet? Är dessa "dedikerade" hörlursförstärkare mycket bättre än vanliga ? Vad skulle ni satsat på om ni hade 9-10 000 kr MAX att lägga ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasT
Hmm om man skaffar ett par HD600-lurar (3000 kr),
låter de då "bra" även fast man bara skaffar CD-spelare och hörlursförstärkare för "bara" 6-7000 kr?

Vad tror ni om HD600 (3000 kr, ljudmakaren)+ Musical Fidelity XCANV2 + (3000 kr, ljudmakaren) + NAD C541i CD-spelare (4000 kr, hifiklubben)

Vad tror ni om den kombinationen? Annan billigare cd-spelare som är bättre, något man kan byta ut utan att förlora kvalitet? Är dessa "dedikerade" hörlursförstärkare mycket bättre än vanliga ? Vad skulle ni satsat på om ni hade 9-10 000 kr MAX att lägga ut?

Först och främst, testlyssna andra lurar innan du bestämmer dig. Sen så finns 600:an för 2395 på apparat.se, och du hittar dem säkert ännu billigare utomlands. Vidare så skulle jag inte investera i X-can överhuvudtaget. Den känns lite för plastig allänt klen. Tyvärr är ju utbudet ganska litet i Sverige, men Ear 90 från svenska Harmony verkar sannerligen intressant. Väljer du däremot att beställa från utlandet öppnas det ju för större utbud...
Kanske en Corda eller Creek? Sistnämda säljs i alla fall i Danmark. Cd-spelare tänker jag inte uttala mig om eftersom jag är för dåligt påläst. Brukar spela mina skivor i min Sony Dvp ns305 (dvd-spelare). Fungerar utmärkt.

Hoppas jag hjälpte dig lite på traven i alla fall.
Lycka till.

Permalänk
Medlem

ThomasT: Tror inte du kommer bli besviken på den kombinationen. Har skälv inte testat NAD CDn men NAD brukar inte dirkt va skräp.
Senare kan det även vara värt att uppgradera HD600 lurarnas kabel och även ett bättre PSU till X-Canen.

Troligen så kommer HD650 om några månader så det kanske är värt att vänta och se hur den blir.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
AKG K1000 och XCANV2...

...

... skulle jag sagt om jag inte köpte en ny dator istället.

Ahhh. instämmer. Lite i alla fall. Inte för jag känner til XcanV2. har faktiskt inte hört talas om skiten. Låter som en lurförstärkare. Den som ser ut som ett X kanske.....=) Kan tänkas i alla fall.

Har i alla fall povlyssnat polarens farsars. Fan vad de låter fint. Gillar att man kan vinkla dem hur man vill. Fet nackdel är ju att de inte är så diskreta. Alla hör ju vad man lyssnar på.

Säger så här. AKG K1000 och en McCormack DNA-1 som drivare. Fy fan. Systemet tar i alla fall ett par Infinity Kappa 9:or. (Gamla ver.) Biampat med två DNA-1or.

Edit: nej men titta. Nu när man har läst tråden. Fan vad det babblas om XCan. kan ju tillägga att jag hade rätt med att det var en lurförstärkare

Permalänk
Medlem

Jag använder ett par Beyerdynamic DT531 och är nöjd med dom.

Visa signatur

Det här är väl ingen konst.
Censur! Censur!

Permalänk
Medlem

Går ju att spara ett par hundra på att köpa HD580 istället för HD600 alt nån Beyer-lur till nedsatt pris på ljudmakarn.se
HD650 kommer till jul och den lär kosta mer än HD600 gör i dagsläget (har jag hört..)
Angående stärkare kan jag säga att X-Can v2 är överskattad...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjoho igen!
Troligtvis min sista fråga nu om hörlurar och resten av paketet...

HD600, Musical Fidelity XCANV2 + cd-spelare?
1. Tror ni att XCANV2 kan driva HD600 bra? Vilken annan förstärkare kan ni rekommendera? (ska i framtiden kanske utrustats med 2 högtalare...)
2. Vilken cd-spelare tycker ni jag bör köpa... Helst INTE över 4000 kr?
3. Tror ni jag kommer att få "bra" ljud med de här grejerna?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasT
Tjoho igen!
Troligtvis min sista fråga nu om hörlurar och resten av paketet...

HD600, Musical Fidelity XCANV2 + cd-spelare?
1. Tror ni att XCANV2 kan driva HD600 bra? Vilken annan förstärkare kan ni rekommendera? (ska i framtiden kanske utrustats med 2 högtalare...)
2. Vilken cd-spelare tycker ni jag bör köpa... Helst INTE över 4000 kr?
3. Tror ni jag kommer att få "bra" ljud med de här grejerna?

2. Cambrigde CD500 ska visst ha bra ljud för slantarna, 2500:-

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit
2. Cambrigde CD500 ska visst ha bra ljud för slantarna, 2500:-

Tror du/ni att man kanske ska satsa på en Cambridgecombo, alltså en A500 (2500kr, förstärkare) samt en CD500 (2500, cd-spelare)? Eller tycker ni jag fortfarande ska satsa på X-can? Hjälp!

Vad rekommenderar ni för andra combos med X-can? Helst för inte så jättemycket... Lite mer än CD500 kanske...

Permalänk

Jag måste köpa/få nya hörlurar nu känner jag...

Jag sitter på ett par sjunkiga philips HP170 och det e inte kul...

Vad säjer ni om denna? Någon som har erfarenheter? Jag får köpa dom för 1500kr nya..."är det värt det? Måste man ha en extra förstärkare för att kunna driva domme eller klarar mitt Sound Blaster Live Player 5.1 dem utan förstärkare? Om dom gör det, blir det någon bra bas i det änndå?

http://www.beyerdynamic.com/com/product/sheets/d294.php3

Om jag nu måste ha en förstärkare för att kunna driva dessa dyra Beyerdynamic DT931
kan man lika gärna köpa ett par Philips HD890?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp en Ear 90 istället för X-Can v2. (http://www.harmonydesign.se)
Oavsett vilken hörlursstärkare du väljer så har den bättre ljud än hörlursutgången på en vanlig stärkare
Cambridge är bra och prisvärda grejor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par philips hp890 igår och är nöjd.
kör nu;

ac97 > sony åttitals stereo > hp890

funderar på ett rejält 24bitars ljudkort typ:
http://www.jam.se/ADSP24%20Value.htm

tror jag ska bygga en egen hörlursförstärkare eventuellt som projektarbete
vet bara inte om jag ska bygga transistor eller rör. Rör hade varit förbannat koolt och skönt ljud.

Visa signatur

Delta-force.se @ EFnet

Permalänk

Har ett par Grado SR80, Audigy-kort och en fin gammal Akai AA-8030 förstärkare.

Men nu måste jag gå och sova säger mamma, jö jö!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zardoz
tror jag ska bygga en egen hörlursförstärkare eventuellt som projektarbete
vet bara inte om jag ska bygga transistor eller rör. Rör hade varit förbannat koolt och skönt ljud.

Rör får ljudet att låta "mjukare" och "varmare", men rent tekniskt är det inget annat än distorsion. Frågan är om du vill att det ska låta "skönt" eller om det ska låta "rätt". Jag skulle ha kört med transistorer, de är billigare, enklare att använda och så tycker jag de låter bättre också, men det är ju en smaksak.

En klass A förstärkare är nog inga problem att bygga. Nätdelen behöver inte vara enorm som på "stora" klass A förstärkare eftersom du bara ska driva hörlurar. Klass A låter bäst och är enklast att bygga (bara man klarar av strömkraven).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plogen2002
Jag måste köpa/få nya hörlurar nu känner jag...

Jag sitter på ett par sjunkiga philips HP170 och det e inte kul...

Vad säjer ni om denna? Någon som har erfarenheter? Jag får köpa dom för 1500kr nya..."är det värt det? Måste man ha en extra förstärkare för att kunna driva domme eller klarar mitt Sound Blaster Live Player 5.1 dem utan förstärkare? Om dom gör det, blir det någon bra bas i det änndå?

http://www.beyerdynamic.com/com/product/sheets/d294.php3

Om jag nu måste ha en förstärkare för att kunna driva dessa dyra Beyerdynamic DT931
kan man lika gärna köpa ett par Philips HD890?

Du bör skaffa nån form av förstärkare. Mitt Live Player Value pallar _inte_ driva min BD DT-531.

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk

jag behöver ett par bra hörlurar att ha när jag springer, dom måste kunna drivas av min mp3-spelare. vad ska jag köpa?

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Medlem

Nån som vet en bra och billig (inte mer än 1000 sek) hörlursförstärkare? Den ska användas till datorn mest.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Dåligt med hörlursförstärkare i <2000kr klassen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pro-Ject Head Box och Rega Ear kostar runt 2000 Kr. Men jag tror inte jag skulle vilja ha någon av dem.

Permalänk
Medlem

Donan Fear: du har rätt i att rör skapar en distorsion, det hela går mot ett mjukare ljud(vanligtvis)... men även en transistor skapar distorsion och distorsionen från en transistor låter ofta "sämre" är distorsionen från rör... jag har ingen matematisk formel eller något nu, men detta är vad jag har lärt mig... röret förändrar ljudet jämnt genom hela registret, medans en transistor kan göra basen rucklig, låta 2000Hz i mellanregistret vara nertryckt och 2000Hz i diskanten mer framtonat... Men där handlar det ju även om matchning mot högtalaren...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Hedersmedlem

Transistorer är inte perfekta, nej, men de är mycket mer linjära än rör.
Sen slits rör ut mycket fortare och är väldigt dyra också.

Citat:

medans en transistor kan göra basen rucklig, låta 2000Hz i mellanregistret vara nertryckt och 2000Hz i diskanten mer framtonat

Vad är det för jävla skittransistor du använt? De allra flesta transistorer är i princip helt linjära men behöver lite spänning för att komma igång (därför låter klass-AB- och klass-A-förstärkare bättre än klass-B). Sen är det "hastigheten" på transistorn som avgör hur höga frekvenser den klarar av.

Sen finns det vissa fall där man faktiskt vill ha distorsion (gitarrförstärkare t.ex.), då låter rör mycket bättre än transistorer, men det har inget att göra med hifi eller hörlursförstärkare..

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Donan Fear: nu gled vi lite från topic... men för att iaf svara någolunda...

det är inte just en transistor jag använt... utan jag menar hela förstärkaren nu... Snackar alltså om Rörförstärkare -> Transistorförstärkare...

Om du lyssnar på två förstärkare Klass A eller inte både transistor och rör av olika märken kommer du inte ha samma ljud i någon av dom... sen kan du lyssna på Transistorer som låter väldigt likt rörsteg osv osv... så distorsion har du i allt, det är bara det att distorsionen i rörsteg brukar vara "behagligare" lyssnade på elektrostater (väldigt bra på mellan / diskant återgivning) rörsteget fick högtalarna att spela som om det stog en symfoniorkester 2 meter framför dig medan transistorn fick det att låta som att någon kastade med kastruller 2 meter framför dig... (jaja överdrivet, men ändå) Sen lyssnade jag på dali Grand med samma system annars, där fick rören det att låta som om orkestern halvsov... medan du fick mycket bättre ljud med trans rakt igenom...

Jag vet att många väljer att blanda rör och vanliga för att få det mest realistiska ljudet, tex Rörförsteg och transistorslutsteg... Här har du ju även en marknad med integrerade hybrider...

Men vad som passar en själv är ju i slutänden det som låter bäst med den utrustingnen man har...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jiax
Pro-Ject Head Box och Rega Ear kostar runt 2000 Kr. Men jag tror inte jag skulle vilja ha någon av dem.

Ok ,men var hittar jag dessa förstärkare?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Jag inkaserade ett par Philips SBC HP800 för drygt ett år sedan.
Dem är prisvärda, jag hostade upp ynka 399:- för mina.
Det ända negativa är att en gänga på vänster lur har lossnat. (sitter fast i silvertejp nu)

Permalänk
Inaktiv

köp cosonic på kjell...=p fungerar utmärkt i 3månader sen e dom sönder... men vad fan som kostar bara 159:-