Permalänk
Medlem

Hörlurstråd

Som jag förstod det av den förra stora Hifi-tråden finns det ett
ganska stort Hifi-intresse här på Sweclockers. Men hur är det egentligen på hörlursfronten? Skulle vara kul att få höra lite om vad ni har för uppsättningar på den punkten också. Posta gärna Bilder!

Permalänk

Jag har bara ett par Philips SBC HP800. Jag har inga egna bilder men här e en annan:

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Sennheisser HD600. Riktigt trevliga hörlurar. Imponerande egenskaper i alla register, en härlig dynamik och klarhet i ljudet. Mycket roliga att lyssna på musik med.

Signalkälla, min nya flickvän Linn Classik.

Permalänk
Medlem

DasIch:
Är det där en hörlursförstärkare?

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Jag har ett par Sennheisser HD600. Riktigt trevliga hörlurar. Imponerande egenskaper i alla register, en härlig dynamik och klarhet i ljudet. Mycket roliga att lyssna på musik med.

Hur är de egentligen i jämförelse med HD590:an? jag hade inte möjlighet att testa 600:an. Först var jag inne på Beyerdynamic DT931, men både den och 600:an var egentligen en tusenlapp över min smärtgräns. Litade på vad pojkarna på hififorum.nu tyckte istället.
Länk: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=9084&SearchTerms=B...

Permalänk
Medlem

hittar ingen bra bild på mina lurar, men jag har ett par Sony Fontopia MDR-EX70LP

Signalkällan är en harman/kardon HK 3250

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
hittar ingen bra bild på mina lurar, men jag har ett par Sony Fontopia MDR-EX70LP
Signalkällan är en harman/kardon HK 3250

Menar du att du frivilligt sitter med sånna där intryckta i hörselgångarna hemma också? Snäckor är ju djävulens påhitt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jiax

Menar du att du frivilligt sitter med sånna där intryckta i hörselgångarna hemma också? Snäckor är ju djävulens påhitt!

dom här snäckorna består av en väldigt mjuk gummifilm som är formad som en svamp, dom sitter inte fast i örat för att dom är större än gången, utan för att dom utövar vakumprincipen

dom känns inte och ger fan så mycket bättre ljud än mina genexa högtalare

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
DasIch:
Är det där en hörlursförstärkare?

Nix, det är en integrerad förstärkare, cd-spelare och tuner.

Citat:

Hur är de egentligen i jämförelse med HD590:an? jag hade inte möjlighet att testa 600:an. Först var jag inne på Beyerdynamic DT931, men både den och 600:an var egentligen en tusenlapp över min smärtgräns. Litade på vad pojkarna på hififorum.nu tyckte istället.
Länk: http://www.hififorum.nu/topic.asp?T...ms=Beyerdynamic

Jag vet faktiskt inte. Egentligen är det farsans hörlurar jag lagt beslag på. Så jag har inte haft någon anledning att provlyssna andra hörlurar.

Permalänk
Medlem

Kör även jag ett par Sennheiser HD 590, när jag ska vara mobil blir det ett par Koss Porta Pro eller ett par Sennheiser MX 400.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Ett par KOSS UR40.

Permalänk
Medlem

Är i köptagen själv snart hoppas jag.. Lutar åt ett par Pioneer SE-DJ5000.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT
Jag har bara ett par Philips SBC HP800. Jag har inga egna bilder men här e en annan:
http://shop.delfi.ee/images/file675292_Philips_HP800_140x140....

underbart härligt att man inte är ensam om dom ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet faktiskt inte. Egentligen är det farsans hörlurar jag lagt beslag på. Så jag har inte haft någon anledning att provlyssna andra hörlurar.

Hoppas bara att inte någon sennheiser-entusiast tutat i dig någon av de vanliga ramsorna; "Bästa luren som existerar" eller liknande. 600:an kallas allmänt för "världens mest överskattade lur". Jag är rätt besviken på hur klena mina 590 är i jämförelse med tex pro4aa från koss. Men som sagt, Sennheiser köper man ju inte för att kunna spela högt, utan för upplösningen på ljudet, komforten, den låga impedansen och hur lättdrivna de är. Testa ett par pro4aa eller den nya modellen pro4aat, där har du BAS.

Permalänk
Hedersmedlem

HD590 ser "ulliga" ut
Jag har ett par HD500, nöjd än så länge. Har inte råd att bli audiofil...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Hoppas bara att inte någon sennheiser-entusiast tutat i dig någon av de vanliga ramsorna; "Bästa luren som existerar" eller liknande. 600:an kallas allmänt för "världens mest överskattade lur". Jag är rätt besviken på hur klena mina 590 är i jämförelse med tex pro4aa från koss. Men som sagt, Sennheiser köper man ju inte för att kunna spela högt, utan för upplösningen på ljudet, komforten, den låga impedansen och hur lättdrivna de är. Testa ett par pro4aa eller den nya modellen pro4aat, där har du BAS.

Min uppfattning om hörlurarna har jag kommit fram till på egen hand. Det är de bästa hörlurarna jag lyssnat på, efter Sennheiser Orpheus.
Något problem att spela högt finns inte, och inte heller tycker jag det saknas något i basen. Överskattade är de knappast.

Ps. Jag saknar dock en del klarhet i ljudet. Ibland vill man liksom lyfta bort filten från dem(nej, inte bokstavligt talat).

Permalänk
Hedersmedlem

Drivs f.n. av mitt AC97, men förhoppningsvis snart av en Proton 455Pro-förstärkare (ska köpa lite stereoprylar).

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Signalkälla, min nya flickvän Linn Classik.

http://www.totalav.co.kr/upimg/classik_music.jpg

Vad betalade du för Classiken? Det där är väl förresten den gamla modellen, inte Classik-K eller?

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit

Vad betalade du för Classiken? Det där är väl förresten den gamla modellen, inte Classik-K eller?

16,500kr kostade den. Jag vet inte om den på bilden är en Classik-K eller inte. Mig veterligen är de likadana, med skillnaden att den nyare kan uppgraderas till Knekt multirumssystem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Min uppfattning om hörlurarna har jag kommit fram till på egen hand. Det är de bästa hörlurarna jag lyssnat på, efter Sennheiser Orpheus.
Något problem att spela högt finns inte, och inte heller tycker jag det saknas något i basen. Överskattade är de knappast.

Huruvida 600:an är överskattad eller inte lämnar jag över till respektive ägare / spekulant att avgöra. Ville bara belysa att det råder väldigt delade meningar om den luren. Kolla runt lite på Hififorum.nu och läs... Och förresten, att dra upp Orpheus som referens är ju löjligt. Orpheus är ingen referenslur utan en överdriven miljonärsleksak på exprimentalt stadie. Jag menar 120000 för en lur?

Permalänk
Medlem

Jag kör med Sennheiser 497 föredrog faktiskt dom framför 590 ljudet då alltså inte komforten för dom är varken speciellt sköna eller snygga

EDIT: signalkälla turtle beach santa cruz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Frågan är om man vill ha bra ljud eller BAS, själv föredrar jag bra ljud.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear

Frågan är om man vill ha bra ljud eller BAS, själv föredrar jag bra ljud.

Själv föredrar jag BÅDE bra ljud och bas, just därför har jag så jag kan kan byta lur efter humör.

Edit: Bara för att lur har rejält med bas behöver ju inte ljudet vara dåligt för det. Pro4aa är inget billigt krafs, och det finns en anledning till modellen toppat prisklassen i 40 år, samt varit amerikansk studiostandard i 30 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Huruvida 600:an är överskattad eller inte lämnar jag över till respektive ägare / spekulant att avgöra. Ville bara belysa att det råder väldigt delade meningar om den luren. Kolla runt lite på Hififorum.nu och läs... Och förresten, att dra upp Orpheus som referens är ju löjligt. Orpheus är ingen referenslur utan en överdriven miljonärsleksak på exprimentalt stadie. Jag menar 120000 för en lur?

Visst råder det delade meningar, det tvivlar jag inte på. Jag är dock rätt duktigt på att strunta i dem.
Sedan skrev jag att HD600 är de bästa hörlurarna jag lyssnat på, näst efter Orpheus. Jag använder inte referensprodukter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

16,500kr kostade den. Jag vet inte om den på bilden är en Classik-K eller inte. Mig veterligen är de likadana, med skillnaden att den nyare kan uppgraderas till Knekt multirumssystem.

Ok, jag ska ta och spara mig lite pengar (jobba i sommar bl.a.) och så när hösten kommer kanske det blir en uppgradering till en Classik-K, hittade ett (nytt) paket i England med Kan IV + Classik K för 14000 inkl. frakt, men det kanske du såg på Hififorum också.

Finns på www.stoneaudio.co.uk

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Själv föredrar jag BÅDE bra ljud och bas, just därför har jag så jag kan kan byta lur efter humör.

Edit: Bara för att lur har rejält med bas behöver ju inte ljudet vara dåligt för det. Pro4aa är inget billigt krafs, och det finns en anledning till modellen toppat prisklassen i 40 år, samt varit amerikansk studiostandard i 30 år.

Du säger ju själv att de är kassa, det enda de är bra på är att spela högt.

Citat:

Pro4aa för att kunna spela _högt_, (ja enda fördelen, nackdelarna skulle däremot kunna fylla ett A4).

När du skriver "BAS" antar jag att du menar överdrivet mycket bas och det är automatiskt dåligt ljud så du kan inte ha både bra ljud och överdrivet mycket bas, inte samtidigt iaf.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit

Ok, jag ska ta och spara mig lite pengar (jobba i sommar bl.a.) och så när hösten kommer kanske det blir en uppgradering till en Classik-K, hittade ett (nytt) paket i England med Kan IV + Classik K för 14000 inkl. frakt, men det kanske du såg på Hififorum också.

Finns på www.stoneaudio.co.uk

Jädrans, det var billigt! Jag har inte lyssnat på Kan IV, men jag tror inte du kommer ångra dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear

Du säger ju själv att de är kassa, det enda de är bra på är att spela högt.

När du skriver "BAS" antar jag att du menar överdrivet mycket bas och det är automatiskt dåligt ljud så du kan inte ha både bra ljud och överdrivet mycket bas, inte samtidigt iaf.

Under hela 70 och 80-talet var pro4aa:n hörluren med stort H. Men i och med ny forskning, nya material och tekniker så utvecklas ju marknaden och dess produkter. Pro4aa är ingen "dålig" lur, men den bygger på 40 år gammal teknik och kan _inte_ jämföras med en nyare lur (från tex Sennheiser) vad gäller dynamik och klarhet. Speciellt missnöjd är jag med talregistret och en lite för tillbakadragen diskant. Och ska jag vara helt ärlig så köpte jag dem enbart för statusen att äga ett par...

Permalänk
Medlem

40 år gammal teknik och inte speciellt bra ljud? Då är de väl för tusan dåliga?

Permalänk
Medlem
Citat:

40 år gammal teknik och inte speciellt bra ljud? Då är de väl för tusan dåliga?

Jag får be dig provlyssna ett par då, (för andra gången i den här tråden).