Permalänk
Medlem

Fläkten skriker

Ja min moderkortsfläkt började helt plötsligt att låta som inget av denna jord. Nu undrar jag om detta är allvarligt Det kanske låter som det dummaste frågan ställd i år... men den liksom gör ett högt surrande ljud, när jag bootade uppdatorn så började det ... jag stängde ner så fort jag kunde men det hängde sig precis när jag skulle lämna Windows... sStartade upp den igen och kikade på temperaturen på moderkortet och det var inte mer än vanligt (32 grader) så jag funderar på om det bara är något. Vad ska man kolla efter som kan göra detta ljud ?

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk

Låter som att den är slut helt enkelt, köp en ny fläkt.

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk
Medlem

Funkar det att sätta den fläns istället?

Visa signatur

P4 2,66GHz, Gigabyte SINXP 1394, Antec TruePower 430W, ATI Radeon 9700Pro, Seagate 2 x 80Gb, 1024 DDR PC 3200, Pioneer DVD 16/40, ASUS CDRW 52x24x52, Soundblaster Audigy, Creative DTT2200, Win XP Pro

Permalänk
Avstängd

jo då, många vill hellre ha en passiv kylning för att just slippa det tjutande ljudet en del mindre fläktar har tendens till att avge från sig

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Skruva lös fläkten, ta bort "klistermärket" som sitter på baksidan av fläkten.
Tryck i lite fett (behövs inte mycket alls) i lagret, jag brukar använda hjullagerfett (givetvis SKF:). Sätt tillbaka klistermärket och skruva tillbaka fläkten på flänsen.

Vad som händer är helt enkelt att det smörjfett som fanns i fläktens lager från fabrik har "brunnit" upp (kan också vara så att lagret har blivit glappt), detta händer vanligtvis på snabbt roterande fläktar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Det funkar bra att spraya i CRC's litiumfett med teflon också, vanligt fett kan vara svårt att få in ordentligt.

Permalänk
Medlem

JAg tycker att du ska sälja den...jag tycker också att det låter som den är slut...det handlar ju inte precis om stora pengar. MEn testa den lite innan så sparar du ett par hundra lappar...

=0)

Permalänk
Medlem

mmm... far o jag dammsög den igår då tystnade den lite så började den låta lite fram o tillbaka fast mycket mer dämpat då. Sen pratade jag med en kille som pratade om det de skriver om ovan ... osmörjda Kullager ... och den kyler ju perfekt så att om man skulle slippa inhandla en ny skulle inte vara fel för han sa också att det var problem att få på ngn fläkt på Asus gamla slagdänga A7V133-C ... man skulle tydligen behöva en "orginal" fläkt till den någon som vet något om det?

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Avstängd