Permalänk
Medlem

Minecraft server lagg

God kväll Sweclockare!

Har ett litet problem angående lagg på min relativt nybyggda minecraft server. Servern är byggd för att kunna hantera 3-5 personer som spelar samtidigt, men redan vid 3 personer blir det "delay" i spelandet. Jag får upp meddelandet " Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded" och antalet millisekunder som systemet "laggar efter"

I servern sitter en Sempron 3850 (1,3 -> 1,6Ghz), 4 gb ram (1333 mhz) och en 2,5 tums hdd på 5400 rpm. Jag har fixat en bat fil (run.bat) som gör att 1,5 Gb Ram-minne är knytet till servern. Om man kollar på användandet på servern under spelande med tre personer drar den ca: 100-200 mb ram. Cpu användningen ligger stadigt på cirka 30-35% och 1,5 Gb ram i totalanvändning på systemet. Operativet jag använder är win 7. Min internet uppkoppling är ca: 30 ner och 10 upp. Jag använder mig utav minecrafts egna server program (alltså inte bukkit).

Min stora fråga är: vad är det för fel? och varför klarar inte serven att driva spelandet. Eftersom ingen av mina komponenter är högt belastade eller för den delen speciellt varma. Snälla ge mig ett svar vad jag kan göra för att stoppa detta laggande!

Tacksam för svar.

Mvh Tom

Visa signatur

• Msi 1080ti • Ryzen 5800x • Define C • Samsung 860 EVO • D15 •
• Corsair LPX 3600 Mhz • MSI 570-A Pro • EVGA G5 750W •

Permalänk
Medlem

Låter som att processorn inte orkar med. 30-35% säger inte så mycket. Går en kärna upp i 100% kommer servern börja lagga.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Låter som att processorn inte orkar med. 30-35% säger inte så mycket. Går en kärna upp i 100% kommer servern börja lagga.

Tänkte även samma tanke men efter att ha kollat en längre stund i aktivitetshanteraren ligger alla kärnor relativt stabilt och ingen peakar till 100% men samtidigt kommer felmeddelanden upp om att servern inte hänger med, " Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded""

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompalee:

Tänkte även samma tanke men efter att ha kollat en längre stund i aktivitetshanteraren ligger alla kärnor relativt stabilt och ingen peakar till 100% men samtidigt kommer felmeddelanden upp om att servern inte hänger med, " Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded""

Jag hade detta problem på en server jag körde åt min klass så vi hade något att göra på rasterna. och ingen kärna gick över 80% så började det lagga om det kom in typ över 16 personer. Det berodde dels på att någon hade en kyckling-farm och att det var någon bugg med något plugin tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Jag hade detta problem på en server jag körde åt min klass så vi hade något att göra på rasterna. och ingen kärna gick över 80% så började det lagga om det kom in typ över 16 personer. Det berodde dels på att någon hade en kyckling-farm och att det var någon bugg med något plugin tror jag.

Ja det är ju givetvis lite djur och annat som säkert tar upp system resurser men vi är som sagt bara tre spelare och ändå laggar det. Tycker ändå servern borde klara av det. Är det kanske bättre att köra via bukkit eller liknande eller är det någon inställning som kan spöka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompalee:

Ja det är ju givetvis lite djur och annat som säkert tar upp system resurser men vi är som sagt bara tre spelare och ändå laggar det. Tycker ändå servern borde klara av det. Är det kanske bättre att köra via bukkit eller liknande eller är det någon inställning som kan spöka?

Jag vet faktiskt inte. Jag har alltid kört med bukkit för jag har haft massa plugins. men vad har du för specs på servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Jag vet faktiskt inte. Jag har alltid kört med bukkit för jag har haft massa plugins. men vad har du för specs på servern?

Sempron 3850 överklockad från 1,3 till 1,6 Ghz, 4 Gb ram och en 2,5 tums hdd på 5400 rpm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då tar vi en en fråga som inte ställts..

Har du några plugins eller mods,?
Ifall ja. Har du kontrollerat att de fungerar som de ska, och inte skapar felmeddelande?

Kör du java 32 eller 64 bitars? Eller har du blandat?

Du skriver att du har Minecrafts egna programvara, Jag rekommenderar dig att testa Craftbukkit istället, och kanske utan plugins, Det är bättre optimerat och brukar flyta på bättre än orginal.

men jag misstänker faktiskt med att det är din CPU som är flaskhalsen.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Stabil överclock? Testa med headless linux server om det kanske hjälper men annars kanske processorn som inte hinner med.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Då tar vi en en fråga som inte ställts..

Har du några plugins eller mods,?
Ifall ja. Har du kontrollerat att de fungerar som de ska, och inte skapar felmeddelande?

Kör du java 32 eller 64 bitars? Eller har du blandat?

Du skriver att du har Minecrafts egna programvara, Jag rekommenderar dig att testa Craftbukkit istället, och kanske utan plugins, Det är bättre optimerat och brukar flyta på bättre än orginal.

Nix inga plugins eller mods, kollade nu och kör faktiskt java 32 bitars. (Antar jag eftersom den låg i program (x86) mappen). kanske skall ge bukkit en chans och se om det funkar, går det snabbt att ställa om servern till en bukkit server? Men kan det vara java 32 bitar som strular till det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Stabil överclock? Testa med headless linux server om det kanske hjälper men annars kanske processorn som inte hinner med.

Ja skulle tro det iaf. inga bsods eller andra krascher. Körde prime 95 i 2 timmar utan att prollen överhettades eller hängde sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompalee:

Sempron 3850 överklockad från 1,3 till 1,6 Ghz, 4 Gb ram och en 2,5 tums hdd på 5400 rpm.

Skrivet av Ipzen:

men jag misstänker faktiskt med att det är din CPU som är flaskhalsen.

Jag skulle nog tro att detta är problemet med, har du en lite kraftigare dator som du kan testa att slänga över servern på för att testa bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Jag skulle nog tro att detta är problemet med, har du en lite kraftigare dator som du kan testa att slänga över servern på för att testa bara?

Det är exakt samma problem på datorn i min tagg (se nedan) men den datorn kör trådlöst via dongel, medans servern den med sämre hårdvara är direkt kopplad till routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompalee:

Det är exakt samma problem på datorn i min tagg (se nedan) men den datorn kör trådlöst via dongel, medans servern den med sämre hårdvara är direkt kopplad till routern.

Då är det ju antagligen mjukvaran som gör lagget. Kör du någon slags snapshot eller en vanlig server? Om jag inte missuppfattat det så kan snapshots ge lagg.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte din dator klarar av 64 bitars java, så är nog bättre att köra 32 då du ändå inte behöver mer än 4 gig minne.

Att ställa om till craftbukkit är otroligt enkelt. Det är bara att gå in på dl.bukkit.com, Välj den senaste Beta versionen (står under recommended)

När du ladddat ner filen får du en fil som heter Craftbukkit.jar, (eventuellt craftbukkit och massa siffror.jar Döp om den så den bara heter craftbukkit.jar) Lägg in den i din mapp där du har servern.

i din Start.bat fil som du använder för att starta, byter du sen startvägen till Craftbukkiten du laddade ner.
Starta servern en gång. servern kommer inte att starta och du får fram ett meddelande att du måste acceptera EULA. Stäng ner servern, i mappen du har servern i har du nu fått ett textdokument som heter EULA, Gå in i den o ändra False till True, Klart att starta servern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste hålla med Ipzen! Att skaffa Bukkit kommer troligtvis att lösa ditt problem!
Körde server på min dator innan, innan jag gick över till bukkit så fick jag redan vid 5-6 användare lagg om man ansträngde servern(flög mot ogenererad mark). Fast då spelade jag också på samma dator. Proccessorn låg då också upp emot 25-30%. Efter bukkit så höll den sig vid typ 2% hela tiden vad man än gjorde!

Sedan gick jag över till att hyra, får en server med 1gb ram(tillräckligt!) för 70 spänn i månaden, hutlöst billigt! (envioushost)

Visa signatur

7600X + 6750 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Då är det ju antagligen mjukvaran som gör lagget. Kör du någon slags snapshot eller en vanlig server? Om jag inte missuppfattat det så kan snapshots ge lagg.

Skrivet av Ipzen:

Jag tror inte din dator klarar av 64 bitars java, så är nog bättre att köra 32 då du ändå inte behöver mer än 4 gig minne.

Att ställa om till craftbukkit är otroligt enkelt. Det är bara att gå in på dl.bukkit.com, Välj den senaste Beta versionen (står under recommended)

När du ladddat ner filen får du en fil som heter Craftbukkit.jar, (eventuellt craftbukkit och massa siffror.jar Döp om den så den bara heter craftbukkit.jar) Lägg in den i din mapp där du har servern.

i din Start.bat fil som du använder för att starta, byter du sen startvägen till Craftbukkiten du laddade ner.
Starta servern en gång. servern kommer inte att starta och du får fram ett meddelande att du måste acceptera EULA. Stäng ner servern, i mappen du har servern i har du nu fått ett textdokument som heter EULA, Gå in i den o ändra False till True, Klart att starta servern.

Skrivet av Sachia:

Måste hålla med Ipzen! Att skaffa Bukkit kommer troligtvis att lösa ditt problem!
Körde server på min dator innan, innan jag gick över till bukkit så fick jag redan vid 5-6 användare lagg om man ansträngde servern(flög mot ogenererad mark). Fast då spelade jag också på samma dator. Proccessorn låg då också upp emot 25-30%. Efter bukkit så höll den sig vid typ 2% hela tiden vad man än gjorde!

Sedan gick jag över till att hyra, får en server med 1gb ram(tillräckligt!) för 70 spänn i månaden, hutlöst billigt! (envioushost)

Tack för era svar, nix kör inte någon snapshot. Skall testa att göra en bukkit server idag och se om det blir någon skillnad. Testade lite snabbt på server datorn när jag själv var inne och cpu användningen verkade inte vara lika hög som förr. Återkommer med resultat om det blev bättre eller ej när det är fler som är inne på servern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr ingen plats över att hosta fler servrar, Men jag kan erbjuda er att spela på min Semi-vanilla server, bara springa en bra bit ifrån alla andra så kan ni bygga ifred

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Jag har tyvärr ingen plats över att hosta fler servrar, Men jag kan erbjuda er att spela på min Semi-vanilla server, bara springa en bra bit ifrån alla andra så kan ni bygga ifred

Tack för erbjudandet men är alltid kul att spela på egen server

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du checkat Spigot? Det är en optimerad Bukkit variant.
http://www.spigotmc.org

Bara att ladda ner den senaste stabila builden, och sen bara ändra "minecraft_server.jar" till "spigot.jar" i din bat fil, då jag antar att du kör Windows? Själv rekommenderar jag Debian Wheezy!

Testa att ändra configs i både spigot.yml och bukkit.yml som genereras, du kan optimera din server rätt rejält, allt från view distance till respawn rates på entities osv. Det kanske hjälper!
http://www.spigotmc.org/wiki/spigot-configuration-spigot-yml/

Efter att du har fixat lite med configs, så kan du ingame köra detta kommandot "/timings on". Vänta 10 minuter och låt alla spela som vanligt, efter 10 minuter skriver du "/timings paste", du får då en URL till en hemsida där du kan se väldigt detaljerat vad är som gör att just din server laggar. Glöm inte att skriva "/timings off" sen efter att du har kollat dina värden.

Jag skulle tro att det är din CPU som flaskhalsar dock, som ovan personer har sagt, men alltid värt ett försök.

EDIT: En sista utväg är också att testa att ändra till en ny värld snabbt, kan vara så att din värld "läcker" chunks eller är korrupt. Och en allra sista lösning är att du laddar ner ett plugin till din server när du kör Spigot (http://dev.bukkit.org/bukkit-plugins/worldborder/), med pluginet kan du använda ett kommando som heter "/wb fill" som gör att du renderar hela världen, visst det kan ta ett tag, men när det väl är klart så kommer iallafall inte servern lagga p.g.a att nya chunks genereras.

EDIT: Jag antar att du inte kör med några java parametrar i din startup .bat fil, men det finns vissa parametrar som gör att din Garbage Collector fungerar på olika sätt, folk från Spigot osv. brukar oftast säga att man inte behöver göra det, men det kan vara något som fungerar i ditt fall.
http://www.spigotmc.org/threads/server-launch-sh.35/

Testa dig fram!

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tompalee:

din cpu är inte gjord för att köra en minecraft server, den har på tok för dålig prestanda på bara en kärna

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Precis som Bl0m1 säger så är både din cpu och disk för klena för att driva en minecraft server. Se dig om en ny CPU och en SSD disk så ska du nog se att de går mycket bättre.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Efter lite research och en diskkrasch på den gamla hdd'n verkar det ändå vara prollen som inte klarar att driva minecraftservern fullt ut. Bytte till en ssd i systemet men problemet kvarstår. Det jag funderar på är att byta moderkort och processor. Processorn jag funderar på är en Pentium G3220 (http://www.inet.se/produkt/5310064/intel-pentium-g3220-3-0-gh...). Min fråga är då, klarar denna processor av att driva minecraftservern samtidigt som den streamar 2-3 hd filmer till olika enheter? Vi kommer max att vara ca 5 pers på servern och operativsystemet är Windows 7.

Mvh Tom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa att ladda ner spigot. Det är en modifierad version av craftbukkit med bättre prestanda och bättre chunk loading mm.
Sedan går det även att köra Java på 4 kärnor vilket jag tror skulle hjälpa en del. Det enda du behöver göra är att lägga till detta i ditt run skript:

-server -XX:+UseConcMarkSweepGC -XX:+UseParNewGC -XX:+CMSIncrementalPacing -XX:ParallelGCThreads=3 -XX:+AggressiveOpts -Xms1G -Xmx4G -jar craftbukkit-1.4.7-R1.0.jar

Jag har för mig att du behöver JDK installerat för att få det att fungera men det är ju lätt fixat.
Du kan även testa att ändra "-XX: ParallelGCThreads=" till ett högre tal om det fungerar.

Sist men inte minst skulle jag rekommendera att köra Linux på din server. Jag kan rekommendera CentOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barbapapa:

Testa att ladda ner spigot. Det är en modifierad version av craftbukkit med bättre prestanda och bättre chunk loading mm.
Sedan går det även att köra Java på 4 kärnor vilket jag tror skulle hjälpa en del. Det enda du behöver göra är att lägga till detta i ditt run skript:

-server -XX:+UseConcMarkSweepGC -XX:+UseParNewGC -XX:+CMSIncrementalPacing -XX:ParallelGCThreads=3 -XX:+AggressiveOpts -Xms1G -Xmx4G -jar craftbukkit-1.4.7-R1.0.jar

Jag har för mig att du behöver JDK installerat för att få det att fungera men det är ju lätt fixat.
Du kan även testa att ändra "-XX: ParallelGCThreads=" till ett högre tal om det fungerar.

Sist men inte minst skulle jag rekommendera att köra Linux på din server. Jag kan rekommendera CentOS.

Skall ge spigot och skriptet ett försök men något byte till Linux blir det nog inte
Har dock lite köpbegär och hade varit kul med lite ny hårdvara Vad använder du själv för delar din server?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompalee:

Skall ge spigot och skriptet ett försök men något byte till Linux blir det nog inte
Har dock lite köpbegär och hade varit kul med lite ny hårdvara Vad använder du själv för delar din server?

Jag satte upp Minecraft servern med en polare som hade en server med 2 AMD cpu:er med 2 kärnor var och 20gig ram till det. Dock använde vi Crackpack så det var nog en 200 moddar eller något sådant Men vi gick nog aldrig över 10gig i användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barbapapa:

Jag satte upp Minecraft servern med en polare som hade en server med 2 AMD cpu:er med 2 kärnor var och 20gig ram till det. Dock använde vi Crackpack så det var nog en 200 moddar eller något sådant Men vi gick nog aldrig över 10gig i användning.

Oj! det var inte dåligt med Ram! Hade inte tänkt mig att lira i riktigt samma liga ;). Mäktig setup dock!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag hadde också problem med lagg på min server. jag prövade först att ladda ner 64-bit java men det hjälpte inte.
men efter en stunds googling så hittade jag en lösning som fungerade.

i bat filen man startar med så lägger man till "nogui"

Tex.

java -Xms1024M -Xmx2048M -jar minecraft_server.jar nogui pause

Här står det hur man gör
under rubriken "Starting the server" står det om just detta med GUI (Graphical User Interface)

Detta löste mina problem med lagg helt och hållet.

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Anteck Twelve Hundred | MSI Radeon HD7970 3072MB Lightning | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Vengeance LP | 650W Corsair CMPSU-650TXEU | Samsung 840 Evo 120 Gig