Varför är garantitiden hos mobiler så kort?? Hjälp mig välja rätt!! :)
Tjenare!
Jag har planer på att köpa mig en ny mobil här framöver, inom någon månad eller så. Är så förbannat trött på min Samsung Galaxy Ace vid det här laget, redan vid inköpet visste jag väl om att den inte var i prestandaklassen, men den gjorde ändå jobbet liksom.. Trots att det ej gick särskilt snabbt för den att arbeta. Jag har tålamod.
Vore det ej för att jag ej längre kan skriva på vissa forum (får ej upp tangentbordet när jag trycker i rutan man skall skriva i) så hade jag lätt klarat av att ha den tills den går sönder liksom. Är sjukt nöjd med hur tålig den har varit under åren som har gått! Har tappat den i vattenpölar, i toaletter, på hårt underlag.. Svetsloppor har angripit luren medans jag svetsade en period och hade luren i bröstfickan, skalet har alltså smält en del, gjort hål in till batteriet, skärmen är krossad.. Men den funkar tamefan, felfritt dessutom!!!!!!!
Nu kanske detta får det att låta som om jag är sjukt vårdslös, och ej kommer att kunna hantera en ny lur. Så är det verkligen inte, man kan säga att jag har utmanat ödet vid dessa tillfällena, luren kostade mig drygt 900 spänn vafan, inte hela världen om den dör, lite sådär har jag väl tänkt de två senare åren iallafall.
Hur som helst, det är dags att ta livet av och begrava käre Ace. Tankarna har flödat en hel del de senare veckorna..
Saken är den att jag använder mig utav kontantkort, och tänker fortsätta göra detta. Har kikat runt en del och kommit fram till att Comviq kan vara det bästa alternativet för mig. Har hittills i flera år använt mig av Vodafone/Telenor, men i och med att jag antagligen kommer att surfa mer nu i och med att det är möjligt med nya lurar.. Så känns Comviq som ett bättre alternativ, har även kikat lite hos Telia, men de verkar dyrare i förhållande till vad man får.
Min budget ligger på 5k för telefon utan abonnemang, men jag vill vara säker på att jag betalar för kvalitén så att säga.. Det oroar mig lite att man ej kan byta ut batteriet hos de nya Sony-lurarna.. Särskilt med tanke på att de i princip bara har en garantitid på 1-2 år.. Man köper en lur för 4000-5000 kr. Två år efter på sin höjd går garantitiden ut, och en månad senare går något så simpelt som batteriet sönder.. Förväntar sig samhället att man skall köpa en ny lur då?? Om jag köper en lur idag, då vill jag att den skall hålla i sådär 3-5 år framöver. :s
Jag är en fattig student, behöver felfri mobil i åtminstone 3 år framöver!
Jag har i vilket fall fått intresse för Sony Xperia Z3 Compact som släpps om några veckor, men kommer den att hålla i 3 år framöver? Jag menar, man kan ha otur med elektronik, det är där garantitider kommer in i bilden som en extra trygghet liksom! Finns det någon schysst butik som lämnar längre garanti på smartphones än 2 år?
Jag prioriterar hellre kvalité, bra support & längre garantitid än lågt pris.
Jag har ju otroligt fin erfarenhet av Samsung, dessutom kan man byta ut batterierna på de flesta modellerna. Vilken Samsung-lur motsvarar prestandan och skärmstorleken hos Z3 Compact? Det är viktigt att mobilen ej är för stor i mitt tycke! Anser att både Galaxy S3, S4 & S5 är för stora.
Har svårt för Apples produkter! Men kan någon övertyga mig så..
Tack för all hjälp på förhand!!!
/FRULZ