Varför är garantitiden hos mobiler så kort?? Hjälp mig välja rätt!! :)

Permalänk
Avstängd

Varför är garantitiden hos mobiler så kort?? Hjälp mig välja rätt!! :)

Tjenare!

Jag har planer på att köpa mig en ny mobil här framöver, inom någon månad eller så. Är så förbannat trött på min Samsung Galaxy Ace vid det här laget, redan vid inköpet visste jag väl om att den inte var i prestandaklassen, men den gjorde ändå jobbet liksom.. Trots att det ej gick särskilt snabbt för den att arbeta. Jag har tålamod.

Vore det ej för att jag ej längre kan skriva på vissa forum (får ej upp tangentbordet när jag trycker i rutan man skall skriva i) så hade jag lätt klarat av att ha den tills den går sönder liksom. Är sjukt nöjd med hur tålig den har varit under åren som har gått! Har tappat den i vattenpölar, i toaletter, på hårt underlag.. Svetsloppor har angripit luren medans jag svetsade en period och hade luren i bröstfickan, skalet har alltså smält en del, gjort hål in till batteriet, skärmen är krossad.. Men den funkar tamefan, felfritt dessutom!!!!!!!

Nu kanske detta får det att låta som om jag är sjukt vårdslös, och ej kommer att kunna hantera en ny lur. Så är det verkligen inte, man kan säga att jag har utmanat ödet vid dessa tillfällena, luren kostade mig drygt 900 spänn vafan, inte hela världen om den dör, lite sådär har jag väl tänkt de två senare åren iallafall.

Hur som helst, det är dags att ta livet av och begrava käre Ace. Tankarna har flödat en hel del de senare veckorna..

Saken är den att jag använder mig utav kontantkort, och tänker fortsätta göra detta. Har kikat runt en del och kommit fram till att Comviq kan vara det bästa alternativet för mig. Har hittills i flera år använt mig av Vodafone/Telenor, men i och med att jag antagligen kommer att surfa mer nu i och med att det är möjligt med nya lurar.. Så känns Comviq som ett bättre alternativ, har även kikat lite hos Telia, men de verkar dyrare i förhållande till vad man får.

Min budget ligger på 5k för telefon utan abonnemang, men jag vill vara säker på att jag betalar för kvalitén så att säga.. Det oroar mig lite att man ej kan byta ut batteriet hos de nya Sony-lurarna.. Särskilt med tanke på att de i princip bara har en garantitid på 1-2 år.. Man köper en lur för 4000-5000 kr. Två år efter på sin höjd går garantitiden ut, och en månad senare går något så simpelt som batteriet sönder.. Förväntar sig samhället att man skall köpa en ny lur då?? Om jag köper en lur idag, då vill jag att den skall hålla i sådär 3-5 år framöver. :s

Jag är en fattig student, behöver felfri mobil i åtminstone 3 år framöver!

Jag har i vilket fall fått intresse för Sony Xperia Z3 Compact som släpps om några veckor, men kommer den att hålla i 3 år framöver? Jag menar, man kan ha otur med elektronik, det är där garantitider kommer in i bilden som en extra trygghet liksom! Finns det någon schysst butik som lämnar längre garanti på smartphones än 2 år?

Jag prioriterar hellre kvalité, bra support & längre garantitid än lågt pris.

Jag har ju otroligt fin erfarenhet av Samsung, dessutom kan man byta ut batterierna på de flesta modellerna. Vilken Samsung-lur motsvarar prestandan och skärmstorleken hos Z3 Compact? Det är viktigt att mobilen ej är för stor i mitt tycke! Anser att både Galaxy S3, S4 & S5 är för stora.

Har svårt för Apples produkter! Men kan någon övertyga mig så..

Tack för all hjälp på förhand!!!

/FRULZ

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror ärligt inte att någon kan rekommendera en telefon som tål svetsloppor, att göra hål genom höljet in till batteriet, smälta höljet delvis, tappas i vattenpölar, i toaletter, hårda underlag och krossa skärmen och ändå garanteras att hålla i 3-5 år. Jag rekommenderar att du är försiktigare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag tror ärligt inte att någon kan rekommendera en telefon som tål svetsloppor, att göra hål genom höljet in till batteriet, smälta höljer delvis, tappas i vattenpölar, i toaletter, hårda underlag och krossa skärmen och ändå garanteras att hålla i 3-5 år. Jag rekommenderar att du är försiktigare.

Jag kommer att hantera en ny lur varsamt. Jag utmanade ödet på grund av dess ålder och den billiga prislappen som sagt.

Permalänk
Medlem

Xperia Z med skärmskydd och silikon/plast fodral kanske?

Det tror jag är en ganska hållbar kombo.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Min bror har haft sin Iphone 3GS i säkert 4-5 år. Använder en Iphone 4 på tredje året. Vet inte hur det är med de andra lurarna, men jag har aldrig haft några problem med mina Iphones. Batteriet blir ju sämre, men så är det med alla batterier.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga samsung s5 mini ungefär lika stor som en z1 compact och man kan lätt byta batteri och är vattentät

http://m.gsmarena.com/samsung_galaxy_s5_mini-6252.php

Permalänk
Rekordmedlem

Med tanke på hur du misshandlar telefonen så spelar väl garantin ingen som helst roll eftersom du inte verkar drabbas av fabrikationsfel utan yttre åverkan och det täcker varken garanti eller reklamationsrätten (som är 3 år)
Du behöver snarare en försäkring och kanske en extra tålig telefon som Sonim.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

någon i Xpreria Z serien.

Permalänk
Entusiast

Ärligt talat så räcker i regel telefoner väldigt länge om man inte utsätter dem för sakerna som du radade upp.
Det enda är väl som du säger batteriet som kan bli ganska svagt efter 2-3 år.

Så vitt jag vet kan man inte få över 2 års garantitid på en telefon bortsett från om du köper till ett år på vissa ställen.
Om jag vore du skulle jag helt enkelt köpa den telefonen som du gillar bäst och som har utbytbart batteri för allt annat i telefonen kommer knappast att gå sönder.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Mobiler har inte längre än 1-2 års garanti för att de är förbrukningsvaror - de är inte byggda för att hålla länge utan det skall köpas nytt varenda år. Varför tror du de släpper en ny samsung galaxy/iphone varje/vartannat år? För att tjäna pengar.

Apple har 1 års garanti och de flesta andra tillverkare 2 år. Om du vill ha en "tålig" telefon så får du kolla vad de har för IP certifiering helt enkelt.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem

asså om man vill ha hållbar så finns samsungs s5 https://www.youtube.com/watch?v=mKkJdstQKsM eller så finns det ju många som säger att iphone 6 kommer ha safirglas

Permalänk
Medlem

Grunna först på vilken storlek du vill ha på mobil, sen så finns det high-end mobiler där batteriet enkelt kan bytas på.

Vilken mobil man ska ha kan vara svårt att välja, brukar vara efter ett antal månader på marknaden som det visar sig om en viss mobil är stabil och driftsäker, eller om den är drabbad av mer eller mindre problem.

Tex när jag valde mobil sist så gick Sony Z2 bort för att den är obekväm och kantig, HTC M8 för att den är onödigt stor i förhållande till skärmyta, dock bekväm att hålla i, Samsung S5 tja den gick bort bara för att det är en Samsung.
Iphone 5 eller annan Appleprodukt, absolut aldrig i livet.
osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Apple har ju också AppleCare. AppleCare+ täcker sånt som att du tappar telefonen (upp till 2 gånger) mot en självrisk. I annat fall så är det nog enklast att köpa en billigare mid-range-telefon än någon för 5000-8000kr. Finns såklart erbjudande om ökad garanti och drulleförsäkring för andra prylar också, men det brukar inte riktigt vara värt det. Drulle när telefonen är helt ny kan du ju ta genom hemförsäkringen oftast, om du har skydd för det.

Batterier har aldrig 2 års garanti i elektronik som standard, oftast inte ens 1 år. Oroar man sig för det kanske man istället ska titta på något med utbytbart batteri. Eller t.ex. köra iPhone med AppleCare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ain0k:

Xperia Z med skärmskydd och silikon/plast fodral kanske?

Det tror jag är en ganska hållbar kombo.

Frågan kvarstår om batteriet pallar 3 år+ med tanke på att det inte är utbytbart.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av M1NT:

Frågan kvarstår om batteriet pallar 3 år+ med tanke på att det inte är utbytbart.

Det beror ju på användarmönstret, säg att det tål minst 500 laddcykler innan det börjar tappa kapacitet märkbar även om det inte är nått värstigbatteri i kvalitet, då kan du ladda en full cykel varannan dag om det ska ta 3år att nå dit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag tror ärligt inte att någon kan rekommendera en telefon som tål svetsloppor, att göra hål genom höljet in till batteriet, smälta höljet delvis, tappas i vattenpölar, i toaletter, hårda underlag och krossa skärmen och ändå garanteras att hålla i 3-5 år. Jag rekommenderar att du är försiktigare.

http://www.youtube.com/watch?v=8zMFRkLoJX8

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Runbo har vanligt Gorillaglass, hela skyddet är som vanligt att glaset inte ska ta smällen, men det räcker att du tappar den från midjehöjd på en grusbit eller liten sten eller något annat med en kant på och du spräcker skärmen.

Permalänk
Medlem

Det finns för övrigt folk som dött av att ha haft mobilen i bröstfickan medan de svetsat. Det är ingen lämplig plats för batteriet att explodera på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wo0ntee:

Jag skulle säga samsung s5 mini ungefär lika stor som en z1 compact och man kan lätt byta batteri och är vattentät

http://m.gsmarena.com/samsung_galaxy_s5_mini-6252.php

Tack! Det lutar definitivt mot en sådan, den guldfärgade ser förbannat fräck ut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det finns för övrigt folk som dött av att ha haft mobilen i bröstfickan medan de svetsat. Det är ingen lämplig plats för batteriet att explodera på.

Åh helvete, kände inte till de riskerna. Är glad att jag är vid liv.

Permalänk

ahhahaha om det är äkta så tål ju den vad som helst

Skrivet av Petterk:

Runbo har vanligt Gorillaglass, hela skyddet är som vanligt att glaset inte ska ta smällen, men det räcker att du tappar den från midjehöjd på en grusbit eller liten sten eller något annat med en kant på och du spräcker skärmen.

Om det är äkta, så slår dom både hammare och kör den i en cementblandare med grus

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

ahhahaha om det är äkta så tål ju den vad som helst

Om det är äkta, så slår dom både hammare och kör den i en cementblandare med grus

Eftersom det är vanlig Gorillaglass och vanlig LCD-skärm och kunderna av Runbo och CAT lyckas spräcka glaset precis lika enkelt (förutsatt att man tappar den "fel") som icke ruggade telefoner så ska man ta det hela med en nypa salt plus några kar. Det hela går ut på att glaset inte ska ta smällen, men det går ju inte alltid att undvika. De ruggade designerna fungerar inte när det gäller direkta smäller på glaset/skärmen. Inte bättre än vanliga lurar iaf. Vädertäta telefoner kan du lika gärna köpa de vanliga mainstreamtelefonerna/flaggskeppen med IP57/58 för att få. Sen får du ju två Moto G för priset av en CAT B15Q t.ex. Är man fattig och det kör sig riktigt illa så kan man köpa en 99kr telefon om man sumpar sin telefon och behöver något för att ringa med/kunna bli kontaktad, om man inte vill låna en gammal telefon eller har någon gammal telefon sparad och undanstoppad. Så man ska nog inte oroa sig så mycket, köper man ett flaggskepp för 5000kr+ är det en god idé att se till att man har drulle på hemförsäkringen däremot, för att spräcka glaset precis när telefonen är ny är annars inte kul.

Det finns inget medel mot spruckna skärmar, du måste ju se något och digitizern måste fungera för att det ska vara användbart. Då måste man ha relativt ömtåliga komponenter åtkomliga. Härdat glas hittar du på både vanliga telefoner och de ruggade modellerna med mycket sämre skärmar, mjukvara och upplösning. Det ser inte ut som det blir något roligt att använda dessa enheter. En vanlig telefon kan man ju köra skal på och i bästa fall tar den smällen när man tappar telefonen. Det hela är lite av ett problem man inte kan göra något åt. Försäkringar och reparationer är egentligen det enda man kan göra för att lindra när det väl händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns inget medel mot spruckna skärmar, du måste ju se något och digitizern måste fungera för att det ska vara användbart. Då måste man ha relativt ömtåliga komponenter åtkomliga.

De extra härdade glas som finns verkar ju förbättra oddsen i alla fall: https://www.youtube.com/watch?v=61fnJu3HZKg

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Skilj på garanti och reklamationsrätt. Garanti är frivillig från säljaren. Reklamationsrätt är lagstadgad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

De extra härdade glas som finns verkar ju förbättra oddsen i alla fall: https://www.youtube.com/watch?v=61fnJu3HZKg

Även om det finns vettigare än gorilla-glass så används de ju inte av de sk ruggade telefonerna. Det är främst tal om reptålighet. Skyddsglas och säkerhetsglas som också består av härdat glas är inte meningen att hålla för våld utan att gå sönder på ett mer kontrollerat sätt. Finns en glasyta så kan man spräcka den med direkta smällar, spänningar osv. Problemet med andra material är att de skulle repas åtminstone. Så ska man kunna se och använda skärmen så kommer man ha ömtåligt glas och de ruggade enheterna går bara ut på att skydda de andra områdena runtom skärmen, men kan ju inte utesluta att något skulle ta glaset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Tack! Det lutar definitivt mot en sådan, den guldfärgade ser förbannat fräck ut!

http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/telefon/mobiltelefon/v...

Om du tycker S5 mini verkar intressant så tycker jag du borde kolla in den nya Moto G(2014-års modell).
Den är jämförbar med S5 mini men kostar mindre än hälften så mycket: 1500kr.
För det priset så kan du köpa en ny om den gamla går sönder och ändå ligga på plus jämfört med andra mobiler.
Moto G är vattentålig då den har en sorts coating, men den är inte lika tålig som mobiler med IP certifikationer.
Den släpps 15 September, men kan dröja lite längre innan den anländer i norden. Du skulle kunna beställa från Amazon.uk om du är otålig (länken är till dual-SIM varianten som kostar lite extra: 1650kr).
Hur som så är den ju helt otrolig för det priset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sears:

Om du tycker S5 mini verkar intressant så tycker jag du borde kolla in den nya Moto G(2014-års modell).
Den är jämförbar med S5 mini men kostar mindre än hälften så mycket: 1500kr.
För det priset så kan du köpa en ny om den gamla går sönder och ändå ligga på plus jämfört med andra mobiler.
Moto G är vattentålig då den har en sorts coating, men den är inte lika tålig som mobiler med IP certifikationer.
Den släpps 15 September, men kan dröja lite längre innan den anländer i norden. Du skulle kunna beställa från Amazon.uk om du är otålig (länken är till dual-SIM varianten som kostar lite extra: 1650kr).
Hur som så är den ju helt otrolig för det priset.

Har redan köpt en guldfärgad S5 mini som jag har i min ägo, den kom igår. Är nöjd! Men satan så fort batteriet laddas ur!! (jämfört med gamle galaxy ace)

De borde forska som fan för att hitta nya lösningar... francium-batterier???

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Har redan köpt en guldfärgad S5 mini som jag har i min ägo, den kom igår. Är nöjd! Men satan så fort batteriet laddas ur!! (jämfört med gamle galaxy ace)

Ah, ledsen, jag svarade kanske lite sent.
Lycka till med den nya telefonen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Gorillaglas klarar ju allt det utan film över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Gorillaglas klarar ju allt det utan film över.

Knappast, bara i teorin. Dessa glas är mycket tåligare.

Sen vet jag inte vad du pratar om för film, glas-skydden har ingen film (mer än skyddsfilmen du drar bort när du sätter dit det).

Och även om det hade varit sant (vilket det inte är), så vad är billigast och tar kortast tid: att köpa ett nytt glasskydd för under 100 kr på ebay eller betala drygt 2000 kr till Samsung, Apple eller Sony för skärmbyte?

Visa signatur