Windows 10 plattar till ikonerna

Permalänk
Medlem

90-talet ringde och ville ha tillbaks sina ikoner.

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nitroid:

Förut satsade man på att göra ikoner tydliga, istället för att försöka designa snygga och flashiga ikoner.

Men altså... Jag förstår inte helt hur du menar nu. Ikonerna i Windows 10, från det jag ser, går tilbaka till det minimalistiska och stilrena som fans förr i tiden då man inte hade resurser nog för att kunda göra flashiga ikoner, som du nämner. Dom är inte alls "flashiga" som du säger utan dom är rena och tydliga. Om det är något som är "flashigt" så är det ikoner från Windows XP/Vista/7.

Dessutom så är det en fördel med att göra nya ikoner på detta vis och det är skalbarhet. Ju mer skärmar med höga upplösningar som kommer ut ju mer problem blir det eftersom skalbarheten i befintliga Microsoft operativsystem inte fungerar optimalt. Just där kommar nog Windows 10 briljera.

Permalänk
Inaktiv

Något man kan passa på att göra om man har åsikter och konstruktiv kritik är att utnyttja testprogrammet till att påverka detta

Permalänk
Medlem

Påminner mig om windows 95 med kontrast tema

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Nu är nog "många" en extrem överdrift. En väldigt högljudd minoritet tycker det är snyggt. De flesta jag pratat med, vanliga användare, tycker det ser uråldrigt ut.

Tycker det vore ett rikigt felsteg av MS att på något sätt anpassa sig till denna högljuda minoritet som hatar allt vad ny design heter. Vill dessa personer ha ett OS som ser ut att vara släppt på 90 talet så får de själva ta och byta ikoner.

Säkert. Ungefär som det var en "högljudd minoritet" som inte trivdes med MUI i grundutförande på desktop.

Sedan detta ändra för ändrandets skull.. Det är ett arbetsredskap. Inte en tavla. Om det är snyggt eller inte spelar ingen roll om funktionen i sig blir otydlig. Jag föredrar ikonerna i 3.1 framför den här soppan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ja dom gör en sak rätt i alla fall. Dom försöker rätta till misstaget att blanda två olika teman. Win 8 kändes som en beta med det blandade UI:t.

ikonerna i sig är inte snygga alls, vore bättre om man kunde välja två olika och inte blanda två teman på varandra (det blev inte snyggt). Hoppas dessa inte är slutprodukten i alla fall, för det ser inte bra ut. Min mobil kan ju ha snyggare teman ju.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Säkert. Ungefär som det var en "högljudd minoritet" som inte trivdes med MUI i grundutförande på desktop.

Sedan detta ändra för ändrandets skull.. Det är ett arbetsredskap. Inte en tavla. Om det är snyggt eller inte spelar ingen roll om funktionen i sig blir otydlig. Jag föredrar ikonerna i 3.1 framför den här soppan.

Men dom ändrar ju inte för att ändra. Dom nya ikonerna kommer fungera mycket bättre i högre upplösninger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Knappast ens i närheten av lika många som irriterade sig på MUI som gillar classic mer än vanliga windows. Då hade många kört classic då det går att ställa in i windows. Men så är inte fallet. Skulle säga att antalet som föredrar classic gentemot antalet som hatar MUI är någonstans runt 1 på 1000.

Många föredrar att ha ett OS som är snyggt. Det är inte bara funktion som är viktigt. Även snygg design är väldigt viktigt för många. Om man har två program och ett är snyggare men lite otydligare och det andra tvärt om, så kommer jag alltid välja det snyggare.

Jag vet sen tidigare att du inte bryr dig om saker är snygga. Men du är inte representativ för en normal användare.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Känns inriktat på funktion och arbetsmiljö vilket jag gillar. Rak och tydligt utan bling-bling eller discoikoner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Tror du att det är lika stor andel av användarna som kör classic-temat som även var missnöjda med Metro?
Jag har ju inga siffror, men det där låter inte helt rimligt tycker jag.
Eller missförstod jag varför du använde Metro i exemplet kanske?

Skrivet av Ozzed:

Låter ju rimligt.
Själv ser jag en del fördelar med det här. Ikonerna i vista/w7 och W8 har jag aldrig uppskattat så mycket. Många ikoner var rätt otydliga, men man har väl vant sig med åren ändå. Exempelvis går jag fortfarande ingen hjälp av ikonerna i kontrollpanelen. Det är bara en stor "plotterfest" där.
Jag föredrar ikoner som är stilistiska och enkla. Dels så blir ju som sagt skalningen mer lätthanterad och dels så föredrar jag tydlig symbolik framför dagens detalj- och pillikoner men sistnämnda är väl en smaksak.

Avslutningsvis så kan jag väl tycka att färgpaletten ser aningen urvattnad ut, men det blir det kanske det blir ändring på närmsta månaderna.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

90-talet ringde och ville ha tillbaks sina ikoner.

"Nu kan du prova på att surfa like it's 1999"

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Tycker det hela påminner lite om din avatar ;).

Haha! You got a point! Det är Amigans orginal logotype som satt på den första Amiga datorerna. Det är enkel design gjord rätt. Checkbox i regnbågens färger

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Å FYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY!

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Ja, jag gillar faktiskt gammaldags ikoner, eftersom de är så pixelperfekta och tydliga, så man vet direkt vad de betyder. Windows 95 ikoner var ganska bra också. Förut satsade man på att göra ikoner tydliga, istället för att försöka designa snygga och flashiga ikoner.

Absolut. Att man snabbt skulle förstå vad ikonen stod för var väldigt viktigt förr. Idag ska någon hipsteridiot styra och ställa över allt och de enda som betyder något är att det är trendigt.... stilrent... modernt.... och fler ord som gäller just den dagen. gud va jag hatar det!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Nej, alltså. Jag står ju redan ut med att Windows inte är lika snyggt som jag kan få AmigaOS/MorphOS eller Linux, bara för att alla spel funkar i det. Ska det se ut så där så lär jag installera theme patchers igen eller hoppas att Steam till Linux tar lite mer fart.

Jag håller med de som säger "funktion före utseende", men det gör i mina ögon att de NYA är sämre, eftersom det blir svårare att få bra funktion om alla ikoner bara har ett fåtal liknande färger. Ser man inte skillnad på ikonerna så tappar man ju funktion.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Absolut. Att man snabbt skulle förstå vad ikonen stod för var väldigt viktigt förr. Idag ska någon hipsteridiot styra och ställa över allt och de enda som betyder något är att det är trendigt.... stilrent... modernt.... och fler ord som gäller just den dagen. gud va jag hatar det!

Men herregud. Installera Windows 95 om det nu är det du önskar.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Dom dova färgerna kommer bli bra mycket behagligare för ögonen och designen kommer kännas mer enhetlig. Alla 3d effekter från W7 borde dom ha kastat bort för länge sen.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tvelander:

Bryr mig inte hur det ser ut, vill bara ha funktion.

Be my guest!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Men dom ändrar ju inte för att ändra. Dom nya ikonerna kommer fungera mycket bättre i högre upplösninger.

Med högre upplösningar kan man få skarpare, mer detaljrika ikoner, så att gå tillbaka till kantiga ikoner med få färger är nog snarare en anpassning till tablets med låg upplösning skulle jag tro.

Skrivet av Marinlik:

Knappast ens i närheten av lika många som irriterade sig på MUI som gillar classic mer än vanliga windows. Då hade många kört classic då det går att ställa in i windows. Men så är inte fallet. Skulle säga att antalet som föredrar classic gentemot antalet som hatar MUI är någonstans runt 1 på 1000.

Många föredrar att ha ett OS som är snyggt. Det är inte bara funktion som är viktigt. Även snygg design är väldigt viktigt för många. Om man har två program och ett är snyggare men lite otydligare och det andra tvärt om, så kommer jag alltid välja det snyggare.

Jag vet sen tidigare att du inte bryr dig om saker är snygga. Men du är inte representativ för en normal användare.

Nej, man kunde inte ställa in något classic-läge i Windows 8.

Sedan har jag inget emot tydliga och snygga program/ikoner, men börjar man tulla på tydligheten för att få något snyggare bör man tänka om, i min mening. Som sagt.. Det är ett arbetsredskap, ingen tavla.

Skrivet av Söderbäck:

Tror du att det är lika stor andel av användarna som kör classic-temat som även var missnöjda med Metro?
Jag har ju inga siffror, men det där låter inte helt rimligt tycker jag.
Eller missförstod jag kanske varför du använde Metro i exemplet kanske?

Låter ju rimligt.
Själv ser jag en del fördelar med det här. Ikonerna i vista/w7 och W8 har jag aldrig uppskattat så mycket. Många ikoner var rätt otydliga, men man har väl vant sig med åren ändå. Exempelvis går jag fortfarande ingen hjälp av ikonerna i kontrollpanelen. Det är bara en stor "plotterfest" där.
Jag föredrar ikoner som är stilistiska och enkla. Dels så blir ju som sagt skalningen mer lätthanterad och dels så föredrar jag tydlig symbolik framför dagens detalj- och pillikoner men sistnämnda är väl en smaksak.

Avslutningsvis så kan jag väl tycka att färgpaletten ser aningen urvattnad ut, men det blir det kanske det blir ändring på närmsta månaderna.

Ja, jag syftade på att termen "en högljudd minoritet" har används om väldigt mycket nu, utan att personen ens har koll. Förmodligen beroende på en oförmåga att se att ens egna åsikt är en åsikt och inte fakta.

Jag tror inte att en "majoritet" fortfarande vill ha classic-temat. Men definitivt en tillräckligt stor grupp för att det skall vara värt, för att inte säga nödvändigt, att implementera som en valmöjlighet.

Och jag håller med om att ikonerna behöver tydligare färger, det känns nästan viktigare än att de inte skall vara platta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
  • Det nämns inget om var/när dessa ikoner ska användas. Enbart Modern UI (t.ex. tablets)? I Utforskaren? På startmenyn?

• Det nämns inget om dessa är vektoriserade eller inte, för att ha stöd för HiDPI/WinRT, vilket kan ge skäl till specifika designval.

• Det nämns inget om hur temat i Windows 10 kommer att se ut, då det ännu inte visats upp.

• Vilket slutligen får mig att undra varför det inte finns ett frågeval i stil med 'reserverar min åsikt till UI:t är klart', då frågan refererar till det "nya utseendet på Windows".

En konstig artikel ihop med frågan, i mina ögon.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Fullständigt gräsligt!

Nu när vi ÄNTLIGEN fått riktigt högupplösta bra skärmar med fantastiska färger då skall vi gå tillbaka till primitiv monokrom streckgrafik från 80-talet!?!? Ofta med kräkinducerande färgpalett. Jag fattar verkligen ingenting. Nu vill det fan till att ms ger win10 fullt och komplett stöd gör GUI teman. Vilket dom knappast kommer göra.

Död åt FlatUI/ModernUI IOS7 skräpet!

Märkligt svar från en Amiga-fan, bortsett från sista kommentaren.
Jag tycker att det ser funktionellt och retro ut, helt klart i rätt riktning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179502:

Design och modernt... det gör inte saker med användarvänligt.

Den som kan lista ut vad detta är får 10 internet poäng.
https://reps01.s3.amazonaws.com/product_detail_insight_310/ca...

Hint: frukost.

Vilken idiotisk jämförelse. Herregud.

Permalänk
Medlem

Juice-press

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179502:

Nej, om man inte kan se vad det är så är ju ikonen värdelös. Den har ju mist hela sin funktion. Se så lista ut vad den prylen har med frukost att göra. List så jag känner när jag tittar på dessa nya ikonerna. Mapp med blått band runt om, vad tusan ska den ikonen innebära? Ikonens jobb är att berätta vad som händer när man trycker på den!

Om du inte kan lista ut vad dom ikonerna i windows 10 betyder så är ju du dum i huvudet, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

"Det ser inte ut som jag är van vid, alltså är det dåligt." <-- Typ alla i denna tråd.

Nej, det är dåligt för att det ÄR dåligt.

Inget fel med att ett GUI är stilrent, men Microsoft går väl mycket till överdrift om vad som är "stilrent" så pass mycket att det blir ej användarvänligt, svårarbetat osv.

Skrivet av Mars SSX:

Och snygga ikoner istället för dessa tråkiga kommer fungera ännu bättre i höga upplösningar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Och snygga ikoner istället för dessa tråkiga kommer fungera ännu bättre i höga upplösningar

Smaksak. Trenden nu är platt, minimalistisk och stilfullt. Bra val av Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Smaksak. Trenden nu är platt, minimalistisk och stilfullt. Bra val av Microsoft.

Du glömde att det (felaktigt) brukar kallas "stilrent" på Sweclockers-språk.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser ju ut som en tillbakagång till ikoner a la Apple från 1980-tal eftersom hårdvaran inte klarade bättre. Revolution då, men en förolämpning idag, speciellt med det fantastiskt avancerade skärmar vi har på både datorer och bärbart.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Behöver jag ens säga/skriva något? Det är bara att välja det man gillar.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Snusfri

Tycker ikonerna är riktigt snygga och stilrena, dock så gillar jag inte färgerna.
Ikoner är dock väldigt lätt att byta så det är inget som stör mig det minsta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL