Min Minecraft Server Laggar MS delay 2000+

Permalänk
Medlem

Min Minecraft Server Laggar MS delay 2000+

Så nu har jag snart fått nog... min privata Minecraft server laggar efter med ungefär 2000ms om 2 spelare är i hektiskt arbete.
- Utforskar
- gräver (efter skatt)
- Bygger med block väldigt fort.
m.m.

Har försökt med att utvidga minnet till min server med en string:

Citat:

java.exe -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.exe nogui
pause

Problemet jag har upptäckt är att flertal gånger när jag läser klauser i Minecrafts "CMD" fönster så står det...

"Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? (2k > 3kms behind) skipping 40-60 tick(s).

Server hostas från min egna dator som har en rätt stabil och bra förmåga.

Windows 7 Ultimate.
Intel Core i7
10 GB Ram Minne
4 TB Hårddisk.
ASUS Radeon HD 7870 DirectCU II 2 GB (Länk)

Notering: Datorn är hemmabygge och aldrig krånglat någonsin förn nu...

Uptäckte för en dag sedan att mitt DirectX11 drivers krånglar och kan inte "avinstallera" och vet inte hur jag ska reparera den.
- Jag vet att servern går på JAVA så directx borde inte påverka servern.

Min fråga är HUR löser jag problemet?
Behöver jag skriva om något i min BAT fil?

- Om jag använder "basic" minecraft_server.exe så laggar server konstant när 2st pillar för mkt.
*(Har haft servern fungerande någelunda bra när jag hade windows 8) men trivdes inte med operativet.

Vill få en balans på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raziki:

Så nu har jag snart fått nog... min privata Minecraft server laggar efter med ungefär 2000ms om 2 spelare är i hektiskt arbete.
- Utforskar
- gräver (efter skatt)
m.m.

Problemet jag har upptäckt är att flertal gånger när jag läser klauser i Minecrafts "CMD" fönster så står det...

"Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? (2k > 3kms behind) skipping 40-60 tick(s).

http://i.imgur.com/eEwflp5.jpg

Windows 7 Ultimate.
Intel pentium Core i7
10 GB Ram Minne
4 TB Hårddisk.

Uptäckte för en dag sedan att mitt DirectX11 drivers krånglar och kan inte "avinstallera" och vet inte hur jag ska reparera den.

- Om jag använder "basic" minecraft_server.exe så laggar server konstant när 2st pillar för mkt.
*(Har haft servern fungerande någelunda bra när jag hade windows 8) men trivdes inte med operativet.

Se till att du har den senaste JAVA-uppdateringen för ditt operativsystem.
Lägg till mera minne, det är aldrig dumt att ha för mycket.
Vad har du för internethastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raziki:

- Utforskar
- gräver (efter skatt)
m.m.

Windows 7 Ultimate.
Intel pentium Core i7
10 GB Ram Minne
4 TB Hårddisk.

Dold text

Vet inte riktigt om det är jag som är efterbliven men Pentium Core i7? Är inte Pentium och i7 två olika serier?

Om du vill kan du ju alltid ändra till 2048, men jag tycker det borde fungera med i alla fall två personer på 1024 MB. Sedan är jag ingen expert men kanske hjälper det att använda minecraft_server.jar i stället för .exe? Eller det kanske inte gör någon skillnad, jag vet inte.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:
Dold text

Vet inte riktigt om det är jag som är efterbliven men Pentium Core i7? Är inte Pentium och i7 två olika serier?

Om du vill kan du ju alltid ändra till 2048, men jag tycker det borde fungera med i alla fall två personer på 1024 MB. Sedan är jag ingen expert men kanske hjälper det att använda minecraft_server.jar i stället för .exe? Eller det kanske inte gör någon skillnad, jag vet inte.

Det ska vara .jar, jag fick också samma fel som TS, att det kom upp att servern låg efter, fast jag fick inget lagg eller dylikt, och datorn är extremt overkill för att hosta en minecraft-server på så det ska inte vara några problem med det. Vi spelar max 5 st på min server samtidigt, och jag har gett servern 4000mb RAM, tror däremot att den aldrig kommer att komma upp i det. 90GQ har 2GB och fler spelare än vad vi har, så det borde inte vara något problem med RAM;en heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raziki:

- Utforskar
- gräver (efter skatt)
m.m.

Windows 7 Ultimate.
Intel pentium Core i7
10 GB Ram Minne
4 TB Hårddisk.

Spelar du på samma dator? Det kanske är så att spelet och servern använder samma kärna? Det tror jag kan orsaka lagget, men om du inte spelar på samma dator så vet jag faktiskt inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Spelar du på samma dator? Det kanske är så att spelet och servern använder samma kärna? Det tror jag kan orsaka lagget, men om du inte spelar på samma dator så vet jag faktiskt inte.

Jag spelar på samma dator som jag har min server på, så det skall inte vara några problem.
Och då har jag bukkit med 2 plugins också.
Max 5st inne samtidigt och aldrig lagg.

Permalänk
Inaktiv

1. Se till att du kör senaste versionen av Java 64-bit, https://www.java.com/verify/
2. Prova starta servern med mer RAM, dvs ändra -Xmx1024M -Xms1024M till t.ex -Xmx2048M -Xms2048M för 2 GB dedikerad RAM eller -Xmx4096M -Xms4096M för 4 GB. Moddade spelserverar kan käka väldigt mycket RAM.
3. Kontrollera att portarna i brandväggen både på router och på datorn är öppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Senast jag kollade så drog dom jämt på mina fyra kärnor om jag minns rätt. Så det är det nog inte.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av zsebbez:

Se till att du har den senaste JAVA-uppdateringen för ditt operativsystem.
Lägg till mera minne, det är aldrig dumt att ha för mycket.
Vad har du för internethastighet?

- Använder senaste JAVA.
Internethastigheten är 50/10

Skrivet av FilosofN:
Dold text

- när du hänvisar till använda .jar istället för .exe, tänker du på att skriva om namnet i .bat filen?

Skrivet av jakob55:

- Har aldrig haft problem tidigare med att spela på samma dator som hostar min egna minecraft server.

Skrivet av Arazand:

1. Se till att du kör senaste versionen av Java 64-bit, https://www.java.com/verify/
2. Prova starta servern med mer RAM, dvs ändra -Xmx1024M -Xms1024M till t.ex -Xmx2048M -Xms2048M för 2 GB dedikerad RAM eller -Xmx4096M -Xms4096M för 4 GB. Moddade spelserverar kan käka väldigt mycket RAM.
3. Kontrollera att portarna i brandväggen både på router och på datorn är öppen.

- Vid hänvisningen till att kolla portarna i brandväggen vilken tänker du på?
- Fick en crash vid utökad minne till 4GB.

Hur gör jag nu för att fixa .jar filen i .bat?
- när jag skrev om till:

Citat:

java.exe -Xmx4096M -Xms4096M -jar minecraft_server.jar nogui
pause

- Är inte super teknisk på detta men något är fel... ser inte problemet HJÄLP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raziki:

- Använder senaste JAVA.

- när du hänvisar till använda .jar istället för .exe, tänker du på att skriva om namnet i .bat filen?

- Har aldrig haft problem tidigare med att spela på samma dator som hostar min egna minecraft server.

http://i.imgur.com/L16y7KU.jpg

- när jag skrev om till:

Dold text

Med .jar menar jag att du ska ladda ner en annan fil. På Minecrafts hemsida finns först den vanliga, under (om jag inte missminner mig) står det något om "if you want to run without a gui or in another operating system".

Visa signatur

:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raziki:

- när jag skrev om till:

Prova skriva så här för att se till att du använder 64-bitars versionen av java och inte 32-bitar. 32-bitar är begränsad till hur mycket RAM det kan använda.

java.exe -d64 -Xmx2048M -Xms4096M -jar minecraft_server.jar nogui pause

Vad detta gör är att du säger åt Java att starta i 64-bitars läge, du startar servern med 2 Gb dedikerad RAM men den får lov att ta upp till 4 GB vid behov.

Om det inte funkar så måste du kontrollera att du använder Java 64-bit. Om du har 32-bitar Java så måste du avinstallera java och installera det på nytt: https://www.java.com/en/download/faq/java_win64bit.xml

Gällande port så måste du ser till att din port på din router är öppen se: http://minecraft.gamepedia.com/Tutorials/Setting_up_a_server#...
Om du använder en brandvägg på datorn så får du lägga till minecraft som en exception i brandväggen så den inte begränsar eller stoppar kopplingen för den tycker det är mysko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raziki:

- Använder senaste JAVA.

- när jag skrev om till:

Dold text

Det säger ju sig självt! "Kan inte öppna filen : mincraft_server.jar" -- Den finns ju inte! Du måste ju ladda ned den först...
https://minecraft.net/download
Kolla längst ner : minecraft_server.jar

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Som sagt, utöka minnet. Men av egen erfarenhet, det kan mycket väl vara hårddisken som inte hänger med.
Hårddisken kan belastar riktigt ordentligt, och är det en mekanisk, som dessutom används för annat samtidigt, så kan det mycket väl vara därför.

Testa lägga servern på en RAM-disk.

Permalänk
Medlem

Såhär ser min batfil ut.

@ECHO OFF SET BINDIR=%~dp0 CD /D "%BINDIR%" "%ProgramFiles%\Java\jre7\bin\java.exe" -Xincgc -Xmx16G -jar minecraft_server.jar -nojline PAUSE

Behöver inte ha något på xincgc, det är hur mycket ram den ska använda som lägst, på XmX har jag satt 16gig. (16G)

Man kan även lägga in koder för multitread och sånt, just den biten är jag inte riktigt hajj på, men såhhär hade jag på min gamla FTB server.

java -server -Xincgc -Xmx8192M -Xms1024M -Xmn512M -XX:NewRatio=2 -XX:CMSFullGCsBeforeCompaction=1 -XX:SoftRefLRUPolicyMSPerMB=2048 -XX:+CMSParallelRemarkEnabled -XX:+UseParNewGC -XX:+UseAdaptiveSizePolicy -XX:+DisableExplicitGC -Xnoclassgc -oss4M -ss4M -XX:+UseFastAccessorMethods -XX:CMSInitiatingOccupancyFraction=90 -XX:+UseConcMarkSweepGC -XX:UseSSE=4 -XX:+UseCMSCompactAtFullCollection -XX:parallelGCThreads=4 -XX:+AggressiveOpts -cp "FTB-Beta-A.jar" -jar "FTB-Beta-A.jar"

är väl XX:parallelGCThreads=4 -XX:+AggressiveOpts -cp som är viktigast för multitreaden, Testa dig fram fungerar de så fungerar de, fungerar det inte så fungerar det inte.

Var noga med att du har 64 bitars java installerad och att det verkligen är den som startar.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Skrivet av krilleoh:

Som sagt, utöka minnet. Men av egen erfarenhet, det kan mycket väl vara hårddisken som inte hänger med.
Hårddisken kan belastar riktigt ordentligt, och är det en mekanisk, som dessutom används för annat samtidigt, så kan det mycket väl vara därför.

Testa lägga servern på en RAM-disk.

När du säger en "Ram-disk" hänvisar du till en etra hårddisk som vanligtvis inte används till något, där den kan belastas till bara driva servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Såhär ser min batfil ut.

@ECHO OFF SET BINDIR=%~dp0 CD /D "%BINDIR%" "%ProgramFiles%\Java\jre7\bin\java.exe" -Xincgc -Xmx16G -jar minecraft_server.jar -nojline PAUSE

Behöver inte ha något på xincgc, det är hur mycket ram den ska använda som lägst, på XmX har jag satt 16gig. (16G)

Man kan även lägga in koder för multitread och sånt, just den biten är jag inte riktigt hajj på, men såhhär hade jag på min gamla FTB server.

java -server -Xincgc -Xmx8192M -Xms1024M -Xmn512M -XX:NewRatio=2 -XX:CMSFullGCsBeforeCompaction=1 -XX:SoftRefLRUPolicyMSPerMB=2048 -XX:+CMSParallelRemarkEnabled -XX:+UseParNewGC -XX:+UseAdaptiveSizePolicy -XX:+DisableExplicitGC -Xnoclassgc -oss4M -ss4M -XX:+UseFastAccessorMethods -XX:CMSInitiatingOccupancyFraction=90 -XX:+UseConcMarkSweepGC -XX:UseSSE=4 -XX:+UseCMSCompactAtFullCollection -XX:parallelGCThreads=4 -XX:+AggressiveOpts -cp "FTB-Beta-A.jar" -jar "FTB-Beta-A.jar"

är väl XX:parallelGCThreads=4 -XX:+AggressiveOpts -cp som är viktigast för multitreaden, Testa dig fram fungerar de så fungerar de, fungerar det inte så fungerar det inte.

Var noga med att du har 64 bitars java installerad och att det verkligen är den som startar.

Ska bekräfta om jag kör en 32bit eller 64bit, har dock för mig att det är 64bit java...

Permalänk

byt ut hårddishen till en ssd, då försvinner meddelandet,

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |