Överpriser på färdigbyggda märkesdatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"Såå mycket pengar tar de ju inte.."

Waabääm..

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

"För gamern" var det ja..

Men hallå! Det är ju faktiskt R9 255 CF! Två av något är ju alltid bättre än ett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Men hallå! Det är ju faktiskt R9 255 CF! Två av något är ju alltid bättre än ett!

Den som hos Lenovo parade ihop Intel Inside Core I7 4770K, med 2st R9 255, borde ju få enkelbiljett till akutpsykmottagningen.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Den som hos Lenovo parade ihop Intel Inside Core I7 4770K, med 2st R9 255, borde ju få enkelbiljett till akutpsykmottagningen.
/Lifooz

Valet av dubbla grafikkort "mediumklass" beror nog av många anledningar som att de nog köper in en drös såna och får bra pris sedan säljer de datorer med både en och två grafikkort.
Processorvalet i förhållande till komponenterna är dock bra för en stor skara användare. Problemet tycker jag att det aktuella datorn är en halvblandning.
Alltså samma dator med enbart ett R9 255 grafikkort är en bra kontors/allrounddator, men att sätta på dubbla R9 255 så kan man fråga sig vem riktar sig datorn åt? För allround så känns det stabilare och mer problemfritt att bara ha ett grafikkort.

Det elkjedorna borde göra enligt mitt tycke är att marknadsföra sina datorer som allround och gamingdator, marknadsför de enbart som gaming så ska de optimera dem därefter. Jag kan inte begripa varför de inte gör just detta?

Edit:
Sedan nästan 14 000kr för en konsumentdator utan att ha ssd, ja det känns inte bra. En vanlig användare kommer få en dator som är slö i windows trots Intel Core I7 4770K.

Permalänk

Tycker som några andra här att priserna är inte det värsta med märkesdatorerna, utan väldigt konstiga konfigurationer samt sättet de marknadsför prylarna på. "Superprestanda", "monsterdator" och über mm... Sen kan man ju undra varför R9 255 CF och inte ett bättre singelkort istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Varför hat mot just Elgiganten?

Just idag hatar jag Elgiganten därför att dom lurar på folk skitdatorer som inte duger nånting till. Fick ett besviket mail idag från en kompis som hade köpt en dator där på mellandagsrean men dröjt tills nu med att få igång den. Hon undrade varför den var så långsam...

Det visade sig vara en: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Dom säljer alltså en Windows 8-maskin med 4GB minne och sämsta möjliga(?) processor med utrop som "Datorn passar perfekt för gaming och multimedia." och "Datorn kommer med 4 GB DDR3 RAM-minne för solid multitasking-prestanda som kan utökas till 16 GB via minneskortläsaren."

Seriously... Gaming? solid multitasking-prestanda med 4GB RAM? Och minneskortläsare, WTF?

Vad ska man säga till sin kompis som har slösat bort tusanlapparna som skulle ge henne en snabbare dator än den förra men som förmodligen bytte ner sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Valet av dubbla grafikkort "mediumklass" beror nog av många anledningar som att de nog köper in en drös såna och får bra pris sedan säljer de datorer med både en och två grafikkort.
Processorvalet i förhållande till komponenterna är dock bra för en stor skara användare. Problemet tycker jag att det aktuella datorn är en halvblandning.
Alltså samma dator med enbart ett R9 255 grafikkort är en bra kontors/allrounddator, men att sätta på dubbla R9 255 så kan man fråga sig vem riktar sig datorn åt? För allround så känns det stabilare och mer problemfritt att bara ha ett grafikkort.

Det elkjedorna borde göra enligt mitt tycke är att marknadsföra sina datorer som allround och gamingdator, marknadsför de enbart som gaming så ska de optimera dem därefter. Jag kan inte begripa varför de inte gör just detta?

Edit:
Sedan nästan 14 000kr för en konsumentdator utan att ha ssd, ja det känns inte bra. En vanlig användare kommer få en dator som är slö i windows trots Intel Core I7 4770K.

Datorn är fel på så många vis.

Citat:

Mer information

Lenovo Erazer X510 är en stationär gamingdator i snygg futuristisk design. Den har effektiv nedkylningsteknologi så att datorn inte överhettas även när du är i spelets mest intensiva partier. Med snabb Nvidia-grafik,hybridlagring och en fyrkärnig processor i toppklass kommer du inte bli besviken. Datorn kommer med operativsystemet Windows 8.1, 64-bit såväl som tangentbord och datormus.

Är det verkligen Nvidia som står bakom grafikkortens svarta får - AMD Radeon R9 255x2 ?

"Dubbel" GPU men inte ens två digitala skärmanslutningar.
Supersnabba USB 2.0 portar.
Grafikkort som är så långsamt att det knappt slår HD4600, än mindre det billigaste som går att köpa för pengar.
Du vet dessutom inte om du ens byta grafikkort, som f.ö. bör förpassas till skamvrån, för det finns ingen information om nätdelen.

Men det är som "vanligt". Det monteras in billigt skit för att kunna marknadsföra siffror som inte spelar någon roll för prestandan, eller delar som är onödigt långsamma så att datorn inte ska bli för snabb(?)... allt för att lura kunder som har mindre koll. Man blir förbannad!

Permalänk
Medlem

Borde finnas en tillsynsmyndighet som ser till att de inte kan marknadsföra så felaktigt (finns säkert men de sitter på förmodligen på sina händer och tar emot skattepengar).

Men en sak jag funderat på. I en marknadsekonomi måste man vara bättre är konkurrensen för att överleva. Det gör man bland annat med att leverera en överlägsen vara och/eller upplevelse.

To the point. Det som säljs ser ju ut att klara photoshop bra och lagra massa pirateri.

Men inte spel och det lär ju vara en underbar upplevelse att göra vad som helst men bara mekaniska diskar under huven!

Hade de bara bantat ner processorn (ev. ramen också) och bytt HDDn mot ett medelklassgrafikkort och en liten SSD (256GB) så hade säkerligen ryktet så småningom spridit sig om att detta är helt ok grejor som står klart över konkurrenternas alternativ.

??? Vinst.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa en bra stationär (har alltid varit en Dell eller HP workstation, utan dedikerat grafikkort) på någon kampanj och sedan sätta in mitt eget grafikkort. Funkar alldeles utmärkt eftersom man får öppna och mikla med dessa datorer utan att man förlorar garantin. Har inte blivit särskilt mycket dyrare än att bygga själv och det är så smidigt och bekvämt.

Sedan har jag alltid gillar utseendet på stationära företagsdatorer. Den är värdig och representativ på något sätt och är en statussymbol på ett helt annat sätt än en "garagebygge".

Renodlade stationära speldatorer är dock inte värda att köpa i min mening.

Permalänk

Man köper bara inte "märkes" datorer, dom få gånger jag köpt en sådan skit hade det varit bättre att ge pengarna till tiggaren utanför ICA.
För det första så slänger jag bort tangentbord, mus och annat krimskrams och blåser virushärden till OS dom satt i, bortkastade pengar.
Sen är det inte helt oväntat att moderkortet är riktig skit, deras egna bios kan vara helt förstörd, glöm överklockning.
Och av någon anledning så kan moderkortet lägga av helt oväntat (eller väntat) och sen börjar helvetet med support.

Jag köpte en HP datorpaket för 4 år sen, tänkte att jag ger den till min son efter något år när jag uppgraderar.
Men idag fungerar absolut inget av datorn, inget.
Grafikkort gick sönder efter någon månad, sen en hårddisk, nätaggregat, ram minne, moderkortet och CPU, andra hårddisken.. Sist gick skärmen, precis dagen efter garantin gick ut.

Jag köpte en helt ny dator i delar och den fungerar än idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Sedan har jag alltid gillar utseendet på stationära företagsdatorer. Den är värdig och representativ på något sätt och är en statussymbol på ett helt annat sätt än en "garagebygge".

Renodlade stationära speldatorer är dock inte värda att köpa i min mening.

Förutom att du får sämre allt som ex moderkort , som ofta är låst o mög.
Sen statussymbol? lol
Det är helt normalt chassi i dom flesta "märkesdatorer"
Om du inte köper en alienware spaceinvader dator.

Finns chassi för alla smaker, små,stora,stilrena,flashiga etc. Så knappast något anledning att köpa en dell
Sen på vilket sätt den är värdig och representativ förstår jag verkligen inte

Permalänk

Dull with Hell Dell

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

ja det är ju sjukt igentligen, att folk betalar för en kompetens vi här på swec tar för givet, nej folk är inte dumma i huvudet för att dom handlar på elgiganten, finns inte kompetensen att bygga eget, vad ska man göra, räkna på hur mycket en bil i delar kostar, eller för den delen hur mycket en kolonilott full med potatis kostar kontra en flaska sprit på systemet, man betalar för saker man inte kan själv, det är det som är så bra med ett modernt samhälle

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Det tråkiga i denna tråden är att ni dumförklarar 99% av svenska folket som inte kan bygga ihop en egen dator. Det är inte självklart att kunna det, där är människor som köper en tv med hemkörning och montering på vägg enbart för att de inte vet hur en borrmaskin fungerar, den människan är väl inte sämre för det.

Den stora skillnaden med att köpa en märkesdator jämfört med att bygga den själv är garantin, köper du delar får du själv felsöka och veta vilken del du ska hävda garanti på, en märkesdator lämnar du in hela och en verkstad lagar datorn åt dig.
Sen behöver du inte oroa dig över att de komponenter du köpt ska vara kompatibla med varandra. Drivrutiner är redan installerat och Windows ligger på plats.

Där finns prisvärda märkesdatorer också, på just el-giganten fanns en HP Envy 700-306 för 7990:- i denna "superhelg" •Intel Core i5-4460-processor •Nvidia GTX 770 / 2 GB VRAM •8 GB RAM / 1 TB HDD + 128 GB SSD. Jag ser inget direkt överpris på en sådan dator, plus att du har 30dagars öppet köp, 1 års garanti. Hos el-giganten får du oftast en lånedator också ifall din egen går sönder.

Så visst det är billigare att göra saker själv, de som kan bygga ett eget hus eller renovera sin lägenhet kommer undan billigare än de som får betala en hantverkare för att göra det.

Ni som är så duktiga och bygger egna datorer, syr ni era egna kläder också? Där kan ni nog spara mer pengar.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

Det tråkiga i denna tråden är att ni dumförklarar 99% av svenska folket som inte kan bygga ihop en egen dator. Det är inte självklart att kunna det, där är människor som köper en tv med hemkörning och montering på vägg enbart för att de inte vet hur en borrmaskin fungerar, den människan är väl inte sämre för det.

Den stora skillnaden med att köpa en märkesdator jämfört med att bygga den själv är garantin, köper du delar får du själv felsöka och veta vilken del du ska hävda garanti på, en märkesdator lämnar du in hela och en verkstad lagar datorn åt dig.
Sen behöver du inte oroa dig över att de komponenter du köpt ska vara kompatibla med varandra. Drivrutiner är redan installerat och Windows ligger på plats.

Där finns prisvärda märkesdatorer också, på just el-giganten fanns en HP Envy 700-306 för 7990:- i denna "superhelg" •Intel Core i5-4460-processor •Nvidia GTX 770 / 2 GB VRAM •8 GB RAM / 1 TB HDD + 128 GB SSD. Jag ser inget direkt överpris på en sådan dator, plus att du har 30dagars öppet köp, 1 års garanti. Hos el-giganten får du oftast en lånedator också ifall din egen går sönder.

Så visst det är billigare att göra saker själv, de som kan bygga ett eget hus eller renovera sin lägenhet kommer undan billigare än de som får betala en hantverkare för att göra det.

Ni som är så duktiga och bygger egna datorer, syr ni era egna kläder också? Där kan ni nog spara mer pengar.

Väl skrivet.

Slår vad om att det finns datorbyggare som lämnar in sin bil för hjulskifte...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Väl skrivet.

Slår vad om att det finns datorbyggare som lämnar in sin bil för hjulskifte...

Om ens hjulskifte räcker som jämförelse.
Byta olja, bromsskivor/belägg och fjäderfästen. Det kanske kan jämföras med att bygga en dator.

Sen så tar det tid. Som heltidsarbetande så finns inte riktigt tiden, såvida det inte är en hobby... som för oss.

Jag tar mina bilar till verkstad för hjulskifte och skäms inte för det, men kan lägga 10 timmar på att läsa om komponenter inför ett datorbygge.

Permalänk
Inaktiv

Verkar som vi behöver lite bättre konsumentskydd på denna front, i andra länder hade det ju landat under falsk marknadsföring när man skriver gamingdator till en burk som knappt klarar windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Verkar som vi behöver lite bättre konsumentskydd på denna front, i andra länder hade det ju landat under falsk marknadsföring när man skriver gamingdator till en burk som knappt klarar windows.

Windows? Vem behöver sådana nymodigheter?! Klarar datorn Doom (och då menar jag orginalet och inte fancy pancy Doom 95-versionen) så kan man väl vara nöjd?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är precis samma sak med restauranger, hur kan de med att ta mångdubbelt betalt för grejer jag själv kan köpa på Willys och sedan slänga i en kastrull på spisen? Helt absurda överpriser, varför gör ingen någonting!
Snacka om att lura folk

Eller typer som går till frisören! Vem har inte en sax eller fällkniv hemma?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Eller typer som går till frisören! Vem har inte en sax eller fällkniv hemma?

Just prexxcis, eller en riktigt vass kniv när man behöver ta bort sin inflammerade blindtarm <-"DIY on another level..."