Muskampen 2025: Segraren korad!

Koppla utomstående dator till Windows Server 2012 via VirtualBox

Permalänk
Medlem

Koppla utomstående dator till Windows Server 2012 via VirtualBox

Hej! Googlat runt lite med inte hittat något så gör ett inlägg här.

Så, vi har en stor skoluppgift som gäller att dra nätverk och även göra en egen server via Virtual-Box nere i vårt IT-labb. Hursomhelst, Min Windows Server 2012 är uppsatt i Virtual-Box och nästa steg är att koppla en skrivare och att koppla en utomstående dator till servern (dvs min skollaptop), men jag har ingen aning hur jag ska göra. Idén är att jag ska kunna skriva ut på en skrivare på ovanvåningen med laptopen på våningen nedanför och det ska göras via servern.

Och jag är helt lost. Jag vill inte fråga lärarna för mycket då att ta för mycket hjälp av dem kan dra ner betyget på uppgiften men vi får ta hjälp av utomstående, t.ex. sweclockers då.

Tar emot alla svar jag kan få och svarar så mycket jag kan, men har inte sjukt mycket med nätverkserfarenhet då jag har valt inriktining programmering, men det är offtopic.

Citera gärna så jag lättare kan se ifall någon svarar!

Mvh,

iFerz

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Vila i frid

Berätta vilka fysiska maskiner du har att tillgå. Berätta vilka virtuella instanser som körs på respektive fysisk maskin.

Permalänk
Hedersmedlem

Sätt dig ner och gör en lista på steg som måste utföras för att du ska lyckas. Om du kan programmera bör detta vara en smal sak eftersom man då alltid måste dela upp problemet i delproblem. Tex skulle det kunna se ut något liknande följande.

1. Koppla skrivaren till samma nätverk som servern.
2. Installera skrivaren på servern.
3. Dela ut skrivaren från servern så att andra kan använda den.
...

Nu blir det mycket lättare för dig att se vad som behöver göras samt hitta hjälp till de steg som du inte rår på genom att googla eller fråga här. Det blir också lättare för oss att förstå att du inte bara vill att någon ska lösa uppgiften till dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Berätta vilka fysiska maskiner du har att tillgå. Berätta vilka virtuella instanser som körs på respektive fysisk maskin.

Datorn med servern på/virtualbox är en stationär dator i vårt IT-labb med w 8.1 på.
Laptopen jag försöker koppla ihop är en HP ProBook 450 med W 8.1.

Servern körs vituellt på stationära datorn i it-labbet.

Det du menade?

Skrivet av giplet:

Sätt dig ner och gör en lista på steg som måste utföras för att du ska lyckas. Om du kan programmera bör detta vara en smal sak eftersom man då alltid måste dela upp problemet i delproblem. Tex skulle det kunna se ut något liknande följande.

1. Koppla skrivaren till samma nätverk som servern.
2. Installera skrivaren på servern.
3. Dela ut skrivaren från servern så att andra kan använda den.
...

Nu blir det mycket lättare för dig att se vad som behöver göras samt hitta hjälp till de steg som du inte rår på genom att googla eller fråga här. Det blir också lättare för oss att förstå att du inte bara vill att någon ska lösa uppgiften till dig.

Då jag har i princip ingen erfarenhet utav detta blir det svårt att dela upp då jag inte är hundra på vad jag ska dela upp.
Med det följer då att jag måste fråga och då detta är i princip det enda forum jag vet som kan ha/har koll på detta. Det blir som svårt att googla om jag inte vet vad jag ska googla exakt, och det är svårt att få in en paragraf i google.

Jag ska sätta mig och försöka mer snart då jag inte har tid för tillfället, men återkommer om jag kommer längre.

Mvh

Visa signatur

MOBO [MSI B550-A Pro]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iFerz:

Då jag har i princip ingen erfarenhet utav detta blir det svårt att dela upp då jag inte är hundra på vad jag ska dela upp.
Med det följer då att jag måste fråga och då detta är i princip det enda forum jag vet som kan ha/har koll på detta. Det blir som svårt att googla om jag inte vet vad jag ska googla exakt, och det är svårt att få in en paragraf i google.

Det låter väldigt mycket som att du bara vill att någon annan ska hjälpa dig igenom detta. Det är ingen raketforskning vi talar om. Jag är själv ingen nätverkstekniker utan en tidigare programmerare med lite allmänt tekniskt kunnande som jag själv tillskansat mig, men jag kan mycket väl tänka mig vilka steg som behöver gås igenom.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Vila i frid

Första steget är att inte snöa in sig på att maskinerna körs virtuellt. Lös problemet i huvudet med tänkta fysiska maskiner och allt blir så mycket enklare.

Att skapa en skrivarkö är enkelt. Att dela en skrivarkö och publisera den är enkelt. Att koppla sig mot en skrivare är enkelt. Kön PRINTER finns på servern SERVER och klienten kopplar upp sig och skriver ut till skrivarkön \\SERVER\PRINTER
En SERVER behöver inte vara en server utan kan även vara en vanlig dator/workstation. För enkelhetens skull om maskinerna inte är domänanslutna, sätt alla maskiner att arbeta i en arbetsgrupp som heter WORKGROUP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det låter väldigt mycket som att du bara vill att någon annan ska hjälpa dig igenom detta. Det är ingen raketforskning vi talar om. Jag är själv ingen nätverkstekniker utan en tidigare programmerare med lite allmänt tekniskt kunnande som jag själv tillskansat mig, men jag kan mycket väl tänka mig vilka steg som behöver gås igenom.

Jag förstår vad du menar, men då jag går andra året på gymnasiet så har jag hållt på med sånt här tidigare. Lyckades lösa det dock. Tack för svar ändå!

Skrivet av hasenfrasen:

Första steget är att inte snöa in sig på att maskinerna körs virtuellt. Lös problemet i huvudet med tänkta fysiska maskiner och allt blir så mycket enklare.

Att skapa en skrivarkö är enkelt. Att dela en skrivarkö och publisera den är enkelt. Att koppla sig mot en skrivare är enkelt. Kön PRINTER finns på servern SERVER och klienten kopplar upp sig och skriver ut till skrivarkön \\SERVER\PRINTER
En SERVER behöver inte vara en server utan kan även vara en vanlig dator/workstation. För enkelhetens skull om maskinerna inte är domänanslutna, sätt alla maskiner att arbeta i en arbetsgrupp som heter WORKGROUP.

Fick till det tillslut, blev 8 timmar och är död men löste sig nu!

Visa signatur

MOBO [MSI B550-A Pro]